Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Helemaal akkoord over het getalm.
Volgens de Britten zijn de Russische helicopters echter minder effectief dan in het begin van het Oekraïense offensief:

Ook durven ze met hun vliegtuigen niet meer over Oekraïne te vliegen, waardoor de accuraatheid van hun bommen verminderd.

Ik denk (of hoop) dat het ineens snel kan gaan als er ergens een bres gemaakt kan worden. Maar gezien de tijd die de Russen hebben gehad om hun vele mijnen te leggen, kan dit nog even duren.
Dat met hun vliegtuigen is al lang het geval hé. Het begon na de eerste maanden te pijnlijk te worden, maar ze zijn nog steeds actief met aangepaste glijbommen. Dat is een cruciale asset dat Oekraïne amper kan inzetten. Die helikopters waren bij aanvang inderdaad effectief, maar het lijkt me logisch dat Oekraïne een andere taktiek aanneemt om de risico's te mijden. Het probleem is dat die helikopters buiten het bereik van de luchtafweer hun raketten kunnen afvuren.

De hoeveelheid mijnen die er gelegd zijn is haast ongezien, als ik de analisten mag geloven. Een snelle doorbraak zal niet zo snel gebeuren. Aangezien de Oekraïense luchtmacht geen overwicht heeft is een tapijtbombardement van mijnenvelden geen optie. Wat dat betreft kan je ook geen wonderen verwachten van de F-16, maar in het beste geval kunnen ze de Russische luchtmacht verder naar de achtergrond duwen. Als ze ooit in significante aantallen worden ingezet, want het is een uitdaging om piloten te vinden die de Engelse taal genoeg machtig zijn.

Wat het getalm betreft: er is wel wat frustratie in het Westen over die eisen van Oekraïne. Dit staat deze week in Knack:

Toen Marcin Przydacz, de topadviseur van de Poolse president Andrzej Duda, vorige week stelde dat Oekraïne ‘zijn appreciatie moet tonen’ voor de steun die het krijgt van Polen, reageerde Oekraïne furieus. Ambassadeurs werden op het matje geroepen, verwijten heen en weer geslingerd. Voor twee landen die elkaar voortdurend als broeders benoemen een hoogst opmerkelijk tafereel.

Ook op de NAVO-top in Vilnius van afgelopen maand gaf zowel Brits defensieminister Ben Wallace als de Amerikaanse Nationale Veiligheidsadviseur Jake Sullivan te kennen dat Oekraïne best wel wat dankbaarheid mag tonen voor de westerse inspanningen. ‘We zijn Amazon niet’, reageerde Wallace op een zoveelste Oekraïense vraag om meer wapens.
Zeker nu Oekraïne met zijn groots aangekondigde tegenoffensief voorlopig geen spectaculaire resultaten boekt, zorgt dat aan de westerse kant voor de nodige irritatie. Hoewel steun aan Oekraïne voorlopig niet echt ter discussie staat, moeten politici dat nog steeds verkocht krijgen aan hun achterban. Zonder Joe Biden in het Witte Huis zou het onzeker zijn of de (aanzienlijke) militaire steun voor Oekraïne intact blijft.

Het is een gevaar dat Volodymyr Zelensky maar al te goed lijkt te begrijpen. Tijdens een diplomatieke bijeenkomst in Oezjhorod wees hij zijn diplomaten erop dat er ‘een moeilijke conjunctuur’ aankomt vanwege de vele verkiezingen in de komende maanden. Ambassadeurs van Oekraïne horen ‘de gemoederen te bedaren’ wanneer het er politiek hevig aan toegaat in de buurlanden, vindt Zelensky. ‘Hou het hoofd koel, maar blijf niet stil’, aldus de Oekraïense president. Het is nooit te laat voor een bedankje.

De hoeveelheid mijnen die er gelegd zijn is haast ongezien, als ik de analisten mag geloven. Een snelle doorbraak zal niet zo snel gebeuren. Aangezien de Oekraïense luchtmacht geen overwicht heeft is een tapijtbombardement van mijnenvelden geen optie.
Ik ken weinig van de werking van mijnen, maar hoe vermijdt men eigenlijk dat mijnen elkaar niet doen ontploffen als ze zo dicht bij elkaar liggen?

Ik ken weinig van de werking van mijnen, maar hoe vermijdt men eigenlijk dat mijnen elkaar niet doen ontploffen als ze zo dicht bij elkaar liggen?
Mijnen zijn ontworpen om alleen te ontploffen als ze een bepaalde stimulus detecteren, zoals contact, magnetisme, geluid, druk of inductie. Dit betekent dat ze niet zomaar ontploffen als ze dicht bij elkaar liggen, tenzij ze dezelfde stimulus ontvangen die hen activeert. Bijvoorbeeld, een contactmijn zal niet ontploffen als hij in de buurt is van een andere contactmijn, maar wel als hij wordt aangeraakt door een schip of een persoon. Een magnetische mijn zal niet ontploffen als hij in de buurt is van een andere magnetische mijn, maar wel als hij een verandering in het magnetisch veld detecteert die wordt veroorzaakt door een metalen voorwerp. Een akoestische mijn zal niet ontploffen als hij in de buurt is van een andere akoestische mijn, maar wel als hij het geluid van een schroef of een motor hoort. Enzovoort.

Er zijn ook mijnen die verschillende stimuli kunnen combineren om selectiever te zijn in hun doelwitten. Bijvoorbeeld, een mijn kan pas ontploffen als hij zowel een magnetische als een akoestische stimulus detecteert, of als hij een bepaald aantal schepen laat passeren voordat hij explodeert. Dit maakt het moeilijker om de mijnen op te sporen en te neutraliseren.

Mijnen kunnen ook worden uitgerust met neutralisatiemechanismen die hen onschadelijk maken na een bepaalde tijd of onder bepaalde omstandigheden. Bijvoorbeeld, sommige mijnen hebben een zelfvernietigingsfunctie die hen laat ontploffen of zinken na een vooraf ingestelde periode. Andere mijnen hebben een veiligheidsfunctie die hen deactiveert als ze losraken van hun anker of als ze worden verplaatst door stromingen of getijden.

Blijft toch een degoutant wapentuig, van die mijnen. Dat gaat nog jarenlang slachtoffers maken, en meestal niet eens doden maar eerder verminken. Zonder discriminatie: of het nu een Oekraïner of een Rus is die er op trapt, een bejaarde of een spelend kind, die dingen ontploffen.

Niet voor niks dat veel landen een verdrag hebben om ze niet meer te gebruiken:

Behalve natuurlijk de 'grote' jongens (Rusland, VS, China...).

En vervelend genoeg is dat momenteel een geweldige strategie voor Rusland, in de zin van het tegenoffensief tegen te houden zonder veel moeite te moeten doen. Tijd winnen, bevolking verder indoctrineren, zichzelf militair verder proberen te versterken, en op langere termijn verder escaleren...

Laatst bewerkt:
Blijft toch een degoutant wapentuig, van die mijnen. Dat gaat nog jarenlang slachtoffers maken, en meestal niet eens doden maar eerder verminken. Zonder discriminatie: of het nu een Oekraïner of een Rus is die er op trapt, een bejaarde of een spelend kind, die dingen ontploffen.

Niet voor niks dat veel landen een verdrag hebben om ze niet meer te gebruiken:

Behalve natuurlijk de 'grote' jongens (Rusland, VS, China...)
Zoals hier eerder al werd gezegd: er zijn in Bosnië na 30 jaar nog altijd no-gozones en ook in Vietnam gebeurt het al eens dat mensen verminkt geraken (of erger) door achtergelaten mijnen of clustermunitie. Boeren in West-Vlaanderen moeten nog altijd regelmatig DOVO bellen voor een bom en af en toe worden Duitse wijken ontruimd voor een geallieerde bom die niet detoneerde. Toen men nog zwaarden en speren gebruikten was oorlog zeker niet properder, maar ze konden na een veldslag tenminste geen slachtoffers meer maken.

Zoals hier eerder al werd gezegd: er zijn in Bosnië na 30 jaar nog altijd no-gozones en ook in Vietnam gebeurt het al eens dat mensen verminkt geraken (of erger) door achtergelaten mijnen of clustermunitie. Boeren in West-Vlaanderen moeten nog altijd regelmatig DOVO bellen voor een bom en af en toe worden Duitse wijken ontruimd voor een geallieerde bom die niet detoneerde. Toen men nog zwaarden en speren gebruikten was oorlog zeker niet properder, maar ze konden na een veldslag tenminste geen slachtoffers meer maken.

Van wat ik zo snel snel online lees, zijn de meeste slachtoffers van mijnen ook gewone burgers na een conflict (dus geen soldaten tijdens een conflict). Vreselijk toch...

Van wat ik zo snel snel online lees, zijn de meeste slachtoffers van mijnen ook gewone burgers na een conflict (dus geen soldaten tijdens een conflict). Vreselijk toch...
Mijnvelden hebben zeker hun tactisch nut en kunnen in Oekraïne misschien zelfs een doorslag geven voor een bevroren conflict indien er geen doorbraak kan worden geboekt, maar het leed achteraf is inderdaad niet te onderschatten.

Vroeger stierven soldaten trouwens vaker naast het slagveld dan erop, door ziekte of wonden die fataal werden omdat de geneeskunde nog niet op peil stond.

Mijnen zijn ontworpen om alleen te ontploffen als ze een bepaalde stimulus detecteren, zoals contact, magnetisme, geluid, druk of inductie. Dit betekent dat ze niet zomaar ontploffen als ze dicht bij elkaar liggen, tenzij ze dezelfde stimulus ontvangen die hen activeert.
Merci, ik zou denken dat de springlading vanzelf ook een reactie vertoont als er een té grote druk is door de ontploffing van een 30-cm verder liggende mijn (ook al weet ik dat voor de meeste ontploffingen je een echte ontsteking nodig hebt). Blijkbaar niet dus.

in 2022 is er nog een nieuw oorlogsslachtoffer van de eerste wereldoorlog erkend (bom was weliswaar al ontploft in 1992)

Merci, ik zou denken dat de springlading vanzelf ook een reactie vertoont als er een té grote druk is door de ontploffing van een 30-cm verder liggende mijn (ook al weet ik dat voor de meeste ontploffingen je een echte ontsteking nodig hebt). Blijkbaar niet dus.
Jawel, in het Engels noemen ze dat een "sympathetic detonation". Afhankelijk van het soort mijnen zullen ze inderdaad bepaalde minimumafstanden moeten aanhouden om zoiets te vermijden.

Wel een mooie ... euhm ... paddestoelwolk. :unsure:
De zoveelste aanslag op Russische bodem.
Dreigden de Russen niet met 'vreselijke' wapens indien ze aangevallen werden? Niet dat de bommen en raketten dat ze droppen op Oekraïne niet vreselijk genoeg zijn, maar ze dreigden dacht ik toch met een nucleaire vergelding? Dat kunnen en durven ze toch niet hard maken (fingers crossed voor de toekomst).

Daarnaast werd het talmen van het Westen reeds aangehaald. Ik heb het gevoel dat het Westen zichzelf genaaid heeft:
1. De elvendertig sanctiepaketten dat de Russen hard gingen treffen en waarbij ze het geen 3 maanden, nee...6 maanden, of pak anders 1 jaar gingen volhouden lijken (deels) hun doel te missen. "De Russen gaan het niet lang meer volhouden" mag in de prullenbak.
2. Veel te voorzichtig en veel te traag steeds zwaarder materiaal leveren (maar nog niet zwaar genoeg) waardoor de Russen verdedigingslinies konden opzetten en nu klagen dat de Oekraïense soldaten niet snel genoeg door die verdedigingslinies geraken, tja.
3. Het Westen begint nerveus te worden, want de verkiezingscampagnes (BE, EU, VS) starten de komende maanden. Oppositieleiders en figuren als Trump staan in hun handen te wrijven om de huidige leiders de schuld te geven deel te nemen aan een te dure oorlog die betaald wordt door de belastingbetaler, waar het Westen niks te zoeken heeft en waarbij het doel niet gehaald wordt.

Ik zie echt niet hoe het Westen nog overtuigend kan overkomen naar Rusland, China en naar de eigen bevolking toe als het zo verder gaat en geen overtuigende vuist kan maken. De enige -maar tegelijk meest escalerende- manier lijkt me door boots on the ground te gebruiken. Echt hoed af voor de Oekraïners die niet opgeven, maar het ontbreekt hen aan voldoende ervaring om door te stoten in een bezet gebied. Het verdedigen lukte hier en daar nog redelijk (de Russen dachten er over te walsen), maar aanvallen is een ander verhaal.

Terug
Bovenaan