Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Zo ziet het er inderdaad naar uit, maar als je kijkt hoe Frankrijk en Duitsland toenadering hebben gezocht na twee bloederige wereldoorlogen geloof ik wel dat het goed kan komen. Dat heeft wel een Stunde Null gevraagd in Duitsland met een land dat een totale puinhoop was. Op dat punt zit Rusland helemaal niet.

Moeilijke vergelijking. De politieke structuur in Duitsland (de hoofdzakelijke agressor in deel twee) lijkt in een oogopslag sterk op die van Rusland vandaag. Maar die wortels zaten minder diep. Hoogstens 1 generatie. Rusland zit ondertussen met drie generaties aan onderdrukking terug tot aan Stalin.

Ik weet niet of dat volk nog te "redden" valt. En dat was toch wel een hoeksteen van het marshalplan. Denazificatie heeft totaal gefaald. En dat ging dan over 1 generatie. Dus hoe moet het ooit goed komen in Rusland dan

Moeilijke vergelijking. De politieke structuur in Duitsland (de hoofdzakelijke agressor in deel twee) lijkt in een oogopslag sterk op die van Rusland vandaag. Maar die wortels zaten minder diep. Hoogstens 1 generatie. Rusland zit ondertussen met drie generaties aan onderdrukking terug tot aan Stalin.

Ik weet niet of dat volk nog te "redden" valt. En dat was toch wel een hoeksteen van het marshalplan. Denazificatie heeft totaal gefaald. En dat ging dan over 1 generatie. Dus hoe moet het ooit goed komen in Rusland dan
Rusland heeft ook voor Stalin onderdrukking gekend, altijd eigenlijk al. Duitsland, dat je op vlak van onderdrukking niet kan vergelijken met Rusland, heeft pas na WOII een stabiele democratie ontwikkeld. Weimar was er eentje zonder democraten.

Maar wat is "onderdrukking" dan ook en wie bepaalt dat?

Absoluut niemand dacht dat ze gingen rebelleren en zouden oprukken naar Moskou.
Je hebt gelijk al zijn er natuurlijk wel wat verschillen he ;)

Polen heeft grensbewaking terwijl Rusland die eigenlijk niet heeft (of had omdat men alles op Oekraïne zet)
Polen is reeds gealarmeerd en heeft hun grensbewaking versterkt
Polen is niet zelf aan het vechten in Oekraïne en heeft een groter leger klaarstaan aan die grens
Polen behoort tot de NAVO - dus zo'n aanval is risicovoller dan Oekraïne of Rusland binnenvallen
..

Wagner is tot veel in staat - maar welk voordeel heeft Wagner bij zo'n inval?
Wat is het nut van zo'n aanval buiten de NAVO te provoceren?

Prigozjin is dan wel gek maar hij denkt als puntje bij paaltje komt, ook alleen maar aan zijn eigen EGO.

Laatst bewerkt:
Wat bedoel je hiermee?

De geallieerden hebben geprobeerd om na de oorlog het nazisme uit de Duitse maatschappij te filteren. Dat is radicaal mislukt. Bijvoorbeeld omdat het reeds zo goed verankerd zat dat men gehele groepen uit de bevolking zou moeten beginnen weren omdat ze wel op één of andere manier een link met het nazisme hadden. Ik parafraseer maar eigenlijk hebben de geallieerden dan besloten om daar niet verder op in te zetten en vadertje tijd z'n beloop te laten.

Bekijk deze korte clip van Johnny Buchardt in Keulen eens. Dit is een conferentie opgenomen in 1973

De geallieerden hebben geprobeerd om na de oorlog het nazisme uit de Duitse maatschappij te filteren. Dat is radicaal mislukt. Bijvoorbeeld omdat het reeds zo goed verankerd zat dat men gehele groepen uit de bevolking zou moeten beginnen weren omdat ze wel op één of andere manier een link met het nazisme hadden. Ik parafraseer maar eigenlijk hebben de geallieerden dan besloten om daar niet verder op in te zetten en vadertje tijd z'n beloop te laten.

Bekijk deze korte clip van Johnny Buchardt in Keulen eens. Dit is een conferentie opgenomen in 1973
Ik denk dat je toch met stevigere bewijzen moet komen voor je statement.
Ik vermoed dat als je dezelfde sketch zou uitvoeren in Vlaanderen, nu (nog eens 50 jaar later), je ook nog heel wat "heil"s zou krijgen.
Dat die Duitsers getriggerd werden doordat ze 20 jaar lang iedere keer op straat "Sieg Heil" moesten roepen, of dat misschien ik dit zou roepen door teveel WW2 shooters te spelen en oorlogsfilms te zien, wil nog niet zeggen dat die mensen nazi's waren.

Zijn de geallieerden toen tolerant geweest, misschien teveel? Misschien. Ik geloof ook niet dat de gewone Duitser niets "gewust haben" van de concentratiekampen etc. Ieder weldenkend, geïnformeerd mens moet toch iets geweten hebben?
Net zoals wij ook weten dat er bootvluchtelingen aan hun lot worden overgelaten, of zelfs terug gezet worden op vlotten. Hoe gaan wij ons later verdedigen?

Niet dat ik nazisme, fascisme, antisemetisme of de meeste andere ismes wil goedpraten.
Maar ik vind dat filmpje geen sterk bewijs om te zeggen dat denazificatie totaal gefaald heeft.
En ja, er zijn nog nazi's in Duitsland, maar even goed bij ons, of in NL, of in de US. (daar lijkt het nog het ergste tegenwoordig)

Ik denk dat je toch met stevigere bewijzen moet komen voor je statement.
Ik vermoed dat als je dezelfde sketch zou uitvoeren in Vlaanderen, nu (nog eens 50 jaar later), je ook nog heel wat "heil"s zou krijgen.
Dat die Duitsers getriggerd werden doordat ze 20 jaar lang iedere keer op straat "Sieg Heil" moesten roepen, of dat misschien ik dit zou roepen door teveel WW2 shooters te spelen en oorlogsfilms te zien, wil nog niet zeggen dat die mensen nazi's waren.

Zijn de geallieerden toen tolerant geweest, misschien teveel? Misschien. Ik geloof ook niet dat de gewone Duitser niets "gewust haben" van de concentratiekampen etc. Ieder weldenkend, geïnformeerd mens moet toch iets geweten hebben?
Net zoals wij ook weten dat er bootvluchtelingen aan hun lot worden overgelaten, of zelfs terug gezet worden op vlotten. Hoe gaan wij ons later verdedigen?

Niet dat ik nazisme, fascisme, antisemetisme of de meeste andere ismes wil goedpraten.
Maar ik vind dat filmpje geen sterk bewijs om te zeggen dat denazificatie totaal gefaald heeft.
En ja, er zijn nog nazi's in Duitsland, maar even goed bij ons, of in NL, of in de US. (daar lijkt het nog het ergste tegenwoordig)

Hoe bewijs je zoiets. Ik baseer mij op Anthony Beevor's World War 2 en zijn beschrijving van het probleem. Dat de geallieerden ook vooral nood hadden aan een functionele west-Duitse staat als tegengewicht voor de russen heeft zeker mee een rol gespeeld in het oogje toe knijpen voo de bedenkelijke achtergronden van heel wat functionarissen.

Ik had vroeger toegang tot dit artikel wat ook een interessante blik werpen, maar momenteel heb ik geen account.

Wat ik wel stérk betwijfel is wanneer je zegt dat mensen hier ook een Heil zouden slagen. 't is geen ork ork ork soep eet je met een... Zinnetje. Die uitleg is te gemakkelijk.

Hoe bewijs je zoiets. Ik baseer mij op Anthony Beevor's World War 2 en zijn beschrijving van het probleem. Dat de geallieerden ook vooral nood hadden aan een functionele west-Duitse staat als tegengewicht voor de russen heeft zeker mee een rol gespeeld in het oogje toe knijpen voo de bedenkelijke achtergronden van heel wat functionarissen.
Dat ontken ik niet. Hetzelfde met Operation Paperclip waar Duitse geleerden naar de US getransporteerd werden om aan hun lucht- en ruimtevaart programma's te werken. Plots bleken al die geleerden die een lidkaart van de Nazipartij hadden, "daartoe gedwongen door de Nazi's en Duitsland ontvluchten kon toen niet meer".

Ik had vroeger toegang tot dit artikel wat ook een interessante blik werpen, maar momenteel heb ik geen account.

Als die link juist is, is dat een artikel van 1948. Ik weet niet of je op 3 jaar tijd al kan inschatten of denazificatie een succes zou zijn.
Daar gaat toch minstens een decennium overheen.

Want wat bedoel je juist met denazificatie?
- Dat Nazi functionarissen allemaal uit hun post ontzet worden? Hoever ga je daar in? Iedere Duitse ambtenaar zijn beroep afnemen? Met bestuurlijke chaos tot gevolg, met een hele hoop mensen (ja, ook Nazi's zijn mensen) die "dop" moeten krijgen, want welk beroep kunnen/mogen ze dan wel uitvoeren? Of alleen de "echte" Nazi's? Waar ligt de grens dan?
Anyway, dit is iets wat je op enkele jaren kan doen. En dan? Ga je dan niet net een hele hoop van de bevolking krijgen die denkt "vroeger was het beter" en die misschien net voor een heropleving van het Nazisme gaan zorgen?
- Of bedoel je het Nazi gedachtegoed bij de meeste Duitsers wegkrijgen? (volledig lukt toch nooit) Dat lukt niet op 3 jaar hoor. Zoals gezegd, minimum een decennium voor nodig, als het niet langer is. Sommige gedachten gaan pas weg als de mensen die ze ooit gehad hebben overlijden. Je kan dat overlijden proberen te versnellen, maar dat gaat ook een tegenovergestelde beweging teweeg brengen.
- Of nog iets anders ...?

Wat ik wel stérk betwijfel is wanneer je zegt dat mensen hier ook een Heil zouden slagen. 't is geen ork ork ork soep eet je met een... Zinnetje. Die uitleg is te gemakkelijk.
Dat weet ik niet. Ik lees op Wikipedia dat het vanaf 1933 verplicht werd voor alle ambtenaren:
The salute soon became part of everyday life, a historically unique phenomenon that politicised all communication in Germany for twelve years, superseding all prior forms of greeting, such as "Grüß Gott" ("Hello"), "Guten Tag" ("Good day"), and "Auf Wiederseh(e)n" ("Goodbye")
Ik kan me wel voorstellen dat dat een automatisme wordt.

Ik praat het allemaal niet goed, he!
Maar vergeet niet dat na WO1 de geallieerden besloten om Duitsland een lesje te leren. Militair en financieel wat door velen in Duitsland als een vernedering werd gezien die net tot de opgang van de Nazi's leidde. (hoewel de meningen daar achteraf ook over uiteenlopen)
Maar dat heeft in ieder geval wel meegespeeld bij de aanpak na WO2. En ook de buffer tegen de Soviet Unie zoals je zei.

Weer een aanval met die waterdrones. CNN heeft daar vorige week beelden van laten zien, zijn de snelst varende vaartuigen op de zwarte zee, dingen zijn niet groter dan een kleine speedboot en hebben 300kg springstof aan boord. Kunnen bestuurd worden vanop afstand, tot 800 km bereik, als ik het goed heb begrepen.
Schepen van de Russische vloot zijn hoegenaamd niet uitgerust om die drones uit te schakelen...

Jup

Russische tanker die hun leger bevoorraadde in de Krim en Syrië, onder sancties sinds 2019 en ze lag voor anker in Oekraïense internationale wateren.
Lijkt dat UA zelfs een "driveby" gedaan heeft om zeker te zijn dat ze het juiste schip hadden.

Misschien toch niet zo'n geweldig idee van die graandeal op te blazen en alle schepen van en naar UA te bedreigen...
Novorossiysk is Rusland's drukste haven en één van de weinigen die ijsvrij zijn. En de ankerplaatsen N en Z van de Kerch-brug zijn ook kwetsbaar.

Laatst bewerkt:
Misschien toch niet zo'n geweldig idee van die graandeal op te blazen en alle schepen van en naar UA te bedreigen...
Novorossiysk is Rusland's drukste haven en één van de weinigen die ijsvrij zijn. En de ankerplaatsen N en Z van de Kerch-brug zijn ook kwetsbaar.
Oekraïne is ook niet van gisteren natuurlijk.

Poetin zijn plan die deal te schrappen leek in zijn ogen goed maar nu valt Oekraïne dus de haven aan de Krim aan. Daar gaat zijn goed plan.
Terug naar de tekentafel.

---

Ik heb trouwens ook net gehoord van iemand dat de Russen zoveel mijnen zouden hebben achtergelaten dat zelfs als er straks nog 0 Russen zich in Oekraïne bevinden en ze ook helemaal niet terugschieten dat het nog maanden kan duren voor ze er door zijn. Iemand die dat kan bevestigen? :S Want dat zou betekenen dat het aantal 'echt absurd' zou zijn ..

Terug
Bovenaan