Hoe bewijs je zoiets. Ik baseer mij op Anthony Beevor's World War 2 en zijn beschrijving van het probleem. Dat de geallieerden ook vooral nood hadden aan een functionele west-Duitse staat als tegengewicht voor de russen heeft zeker mee een rol gespeeld in het oogje toe knijpen voo de bedenkelijke achtergronden van heel wat functionarissen.
Dat ontken ik niet. Hetzelfde met Operation Paperclip waar Duitse geleerden naar de US getransporteerd werden om aan hun lucht- en ruimtevaart programma's te werken. Plots bleken al die geleerden die een lidkaart van de Nazipartij hadden, "daartoe gedwongen door de Nazi's en Duitsland ontvluchten kon toen niet meer".
Ik had vroeger toegang tot dit artikel wat ook een interessante blik werpen, maar momenteel heb ik geen account.
John H. Herz, The Fiasco of Denazification in Germany, Political Science Quarterly, Vol. 63, No. 4 (Dec., 1948), pp. 569-594
www.google.com
Als die link juist is, is dat een artikel van 1948. Ik weet niet of je op 3 jaar tijd al kan inschatten of denazificatie een succes zou zijn.
Daar gaat toch minstens een decennium overheen.
Want wat bedoel je juist met denazificatie?
- Dat Nazi functionarissen allemaal uit hun post ontzet worden? Hoever ga je daar in? Iedere Duitse ambtenaar zijn beroep afnemen? Met bestuurlijke chaos tot gevolg, met een hele hoop mensen (ja, ook Nazi's zijn mensen) die "dop" moeten krijgen, want welk beroep kunnen/mogen ze dan wel uitvoeren? Of alleen de "echte" Nazi's? Waar ligt de grens dan?
Anyway, dit is iets wat je op enkele jaren kan doen. En dan? Ga je dan niet net een hele hoop van de bevolking krijgen die denkt "vroeger was het beter" en die misschien net voor een heropleving van het Nazisme gaan zorgen?
- Of bedoel je het Nazi gedachtegoed bij de meeste Duitsers wegkrijgen? (volledig lukt toch nooit) Dat lukt niet op 3 jaar hoor. Zoals gezegd, minimum een decennium voor nodig, als het niet langer is. Sommige gedachten gaan pas weg als de mensen die ze ooit gehad hebben overlijden. Je kan dat overlijden proberen te versnellen, maar dat gaat ook een tegenovergestelde beweging teweeg brengen.
- Of nog iets anders ...?
Wat ik wel stérk betwijfel is wanneer je zegt dat mensen hier ook een Heil zouden slagen. 't is geen ork ork ork soep eet je met een... Zinnetje. Die uitleg is te gemakkelijk.
Dat weet ik niet. Ik lees op
Wikipedia dat het vanaf 1933 verplicht werd voor alle ambtenaren:
The salute soon became part of everyday life, a historically unique phenomenon that politicised all communication in Germany for twelve years, superseding all prior forms of greeting, such as
"Grüß Gott" ("Hello"),
"Guten Tag" ("Good day"), and
"Auf Wiederseh(e)n" ("Goodbye")
Ik kan me wel voorstellen dat dat een automatisme wordt.
Ik praat het allemaal niet goed, he!
Maar vergeet niet dat na WO1 de geallieerden besloten om Duitsland een lesje te leren. Militair en financieel wat door velen in Duitsland als een vernedering werd gezien die net tot de opgang van de Nazi's leidde. (
hoewel de meningen daar achteraf ook over uiteenlopen)
Maar dat heeft in ieder geval wel meegespeeld bij de aanpak na WO2. En ook de buffer tegen de Soviet Unie zoals je zei.