anonymousMF
Well-known member
Nu verwar je 2 zaken. Als de VS tot de EU of Oekraine spreekt, of andere landen die onder hun nucleaire bescherming vallen of militaire steun genieten, dan spreken ze ergens een beetje tot hun "huurders" die zelf die investering in een groot leger en nukes niet konden/moesten maken. Op militair vlak gaan die dus volgen wat de VS bepaalt. Is dat niet normaal? Ik heb ook nergens gezegd daar een probleem mee te hebben, dat zijn normale militaire gevolgen van keuzes die beide partijen daar maakten. Het ging om oorlogen starten waar ik een probleem mee had.
Een staakt het vuren zo snel mogelijk vind ik toch prioritair. Er zouden nog heel veel Oekrainers en Russen sneuvelen voor Rusland echt stopt vrees ik. De VS doet net genoeg om de Russen te stoppen, en zal niet genoeg doen om ze terug buiten te shotten, daarvoor is het risico op open oorlog te groot. Ik snap dat je niet wil plooien voor nucleaire chantage voor de long run, maar daarvoor zoveel mensen opofferen... Daar kan iedereen zijn eigen mening over hebben natuurlijk, ik neig eerder naar een staakt het vuren zo snel mogelijk.
Zo zwart-wit is het toch helemaal niet ? Dat de VS een groot leger heeft betekend nog niet dat Europa weerloos is & onder de knoet ligt. Wij hebben ook leverage op de VS.
En dat is het punt van een oorlog om het uit te vechten ? Wat was jou advies op dag 1 van de oorlog, waarschijnlijk ook voor Oekraine om het direct op te geven ? Als het gaat over de offers die Oekraine brengt lijkt het me logisch dat dat iets is waar ze (Zelenski) inspraak in zou moeten hebben. Zolang de Oekrainers willen blijven vechten dan kunnen we doorgaan. En aan de steun te zien die Zelenski heeft lijkt dat wel het geval. Daarnaast rekening houden met Russische slachtoffers is te absurd voor woorden, dat zijn de agressors/vijand hier, dus hoe meer soldaten daar sneuvelen hoe beter.