Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Zijn er geen derde spelers binnen de regering die mogelijkheden zien om Poetin buiten te werken?

Of misschien zelfs andere "revolutionairen" groeperingen die anti-Putin zijn.
Ik vermoed inderdaad dat we het daar moeten zoeken.
Het Kremlin is een heel complex en groot apparaat, en volgens mij moet een succesvolle "overnemer" op zijn minst een gedeelte van dat apparaat achter zich hebben om enige kans van success te hebben.

Die TikTokkers? Die leggen het zo af tegen Wagner.
Diegenen die in Rostov zitten en naar Moskou optrekken zijn niet de bajesklanten, maar getrainde huurlingen met serieus materiaal.

Wie kende voor 1998 of zelfs later Putin?
Was eigenlijk ook maar een bureaucraatje.
Goede kans dat een, voor ons, onbekende de nieuwe leider van Rusland wordt.

Zouden de regimegetrouwen dan beter geen decapitation strike op Prigozhin doen?

Aan het vermoorden van Prigo zitten ook een hele serie nadelen natuurlijk.

Ik vermoed dat het direct gedaan is met de muiterij maar Poetin zal hiermee heel veel politie kapitaal verspelen.

Voorlopig lijken er nog wat andere opties op tafel te liggen voor Poetin.
Onderhandelen met Wagner bv, of een militaire klap uitdelen. Ik denk niet dat Wagner beschikt over veel luchtverdedigingscapaciteit. De Russische luchtmacht zou toch eenvoudig een paar bataljons moeten kunnen kunnen vernietigen.

Wie kende voor 1998 of zelfs later Putin?
Was eigenlijk ook maar een bureaucraatje.
Goede kans dat een, voor ons, onbekende de nieuwe leider van Rusland wordt.
Absoluut.
Putin had het wel goed gepland en de juiste connecties gelegd bij Yeltsin.

Je mag gerust zijn, zeker met de "oorlog" die eigenlijk desastreus slecht loopt, dat er een aantal nu nog onbekende bureaucraten heel actief bezig zijn geweest om zichzelf te positioneren voor de dag dat de juiste opportuniteit zich aanbiedt.

Voor de Moskovieten komt het wel dichtbij...
Gouverneur heeft iedereen gevraagd thuis te blijven.
Maandag mag er ook niet gewerkt worden.

Dit is geen ver van huis show meer.

Voorlopig lijken er nog wat andere opties op tafel te liggen voor Poetin.
Onderhandelen met Wagner bv, of een militaire klap uitdelen. Ik denk niet dat Wagner beschikt over veel luchtverdedigingscapaciteit. De Russische luchtmacht zou toch eenvoudig een paar bataljons moeten kunnen kunnen vernietigen.
Maar onderhandelen met Wagner is toch eigenlijk al een verzwakking van de positie van Putin.

Ik lees net berichten dat er S-300 luchtafweer nabij Rostov staat. Onduidelijk van wie die zijn.
Ivm jets, Wagner gebruikte toch jets? Dus piloten hebben zelf in ieder geval. Of ze de jets hebben kunnen behouden is iets anders.

Niet-geverifieerd, maar in Rostov gaat het er dra om spannen. Benieuwd of die paar pantservoertuigen van Kadyrov opgewassen zijn tegen de tanks van Wagner 😬

Ik heb flashbacks naar die rechterhand van Kadyrov in de eerste dagen van de invasie. TikTok vol met grote zware jongens met baarden. Die clown voorop. Recht Kyiv binnengereden met z'n kolonne en meteen aan flarden geschoten door het Oekrainse leger. Nooit niks meer van gehoord of gezien sindsdien.

Dit is toch veel grotere couppoging van opzet dan de gefaalde putsch van de jaren negentig. Daar durfden de reactionaire opstandelingen niet doordrukken. Wagner dan weer wel. Grootste crisis sinds de val van de Sovjetunie.

Dit is toch veel grotere couppoging van opzet dan de gefaalde putsch van de jaren negentig. Daar durfden de reactionaire opstandelingen niet doordrukken. Wagner dan weer wel. Grootste crisis sinds de val van de Sovjetunie.

De (potentiële) enormiteit van de situatie komt druppelsgewijs binnen voor mij.

Ondertussen blijven de Russen toch hun absurde zelf.

(van de vrt liveblog)

Moskou waarschuwt Westen tegen elke poging om "te profiteren" van situatie

Rusland heeft de westerse landen gewaarschuwd tegen elke poging om "te profiteren" van de gewapende opstand door de paramilitaire groep Wagner en om hun "russofobe" plannen door te drukken. Moskou benadrukt dat de muiterij Rusland niet zal verhinderen om zijn doelstellingen in Oekraïne te bereiken.
"We waarschuwen de westerse landen tegen elke poging om te profiteren van de binnenlandse situatie in Rusland om hun russofobe doelstellingen te bereiken. Dergelijke pogingen zouden zinloos zijn", aldus het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken in een persbericht.

Oh nee, wat zouden ze doen als men er toch van 'profiteert'. Ik tril op mijn benen! :sarcastic:

en

Oud-president Medvedev: "Wereld op rand catastrofe als kernwapens in hun handen vallen"

Oud-president Dimitri Medvedev benadrukt dat Rusland niet zal toestaan dat de opstand van Wagner zal evolueren in een staatsgreep of een wereldcrisis. Dat heeft hij gezegd aan het Russische persagentschap RIA. "De hele wereld zal op de rand van een catastrofe staan, als we toelaten dat kernwapens in de handen van bandieten vallen."
Rusland heeft met bijna 6.000 kernkoppen het grootste nucleaire wapenarsenaal ter wereld. Daarvan zijn er naar schatting 1.500 koppen die gebruiksklaar zijn. Een kleine 3.000 zitten in de reserve en 1.500 zijn buiten gebruik.

dixit Medvedev. Medvedev! De man die wekelijks subtiel en minder subtiel zit te dreigen met een kernoorlog. Het is bijna niet voor te stellen wat voor een tegenstrijdige onzin die elke keer uitkraamt...

Terug
Bovenaan