Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Het is beter dat het niet tot een 'clash' komt tussen Wagner en het Russische leger. Als het Russische leger niet wil vechten tegen Wagner is het Poetin regime sowieso ingestort.
Ik denk dat Oekraïne toch liever heeft dat Wagner het Russisch leger verzwakt en bezig houdt IN Rusland, zodat zij hun ding kunnen doen om grondgebied te heroveren.

Ik denk dat Oekraïne toch liever heeft dat Wagner het Russisch leger verzwakt en bezig houdt IN Rusland, zodat zij hun ding kunnen doen om grondgebied te heroveren.
Inderdaad. Als dit conflict 2-3 weken aanhoudt, wordt de positie van de Russische troepen in Oekraïne onhoudbaar denk ik : alle aanvoerlijnen zijn nu afgesloten.
"Als twee honden vechten om een been, loopt een derde er mee heen".

Zouden de regimegetrouwen dan beter geen decapitation strike op Prigozhin doen? Zonder hem weet ik niet of Wagner nog aangestuurd wordt.

Ik heb vannacht veel te lang en te zwaar het einde van de examens (en studies) gaan vieren. Ik moet zeggen dat ik mij toch al meteen heel wat beter begon te voelen toen ik net de HLN-app opende. :oi22:

Slava Prigozhin, Wagner Slava. Niet dat Prigozhin & z'n huurlingen veel beter zijn dan nana Putin, maar een Rusland dat intern aan het vechten is, is toch wel echt een godsgeschenk voor Oekraïne. Ik kan mij voorstellen dat er misschien op sommige plaatsen aan het front soldaten worden teruggetrokken (aangezien het overgrote gros vh Russische leger nu in Oekraïne zit). Oekraïne zou van die verwarring gebruik kunnen maken om serieus door te stoten.
Of ik zie Prigozhin (als die effectief de militaire macht grijpt) de oorlog wel beëindigen. Bunkerpresident Putin is in ieder geval al gaan vliegen uit Moskou (als het effectief waar is natuurlijk), dus de kansen lijken reëel.

Het is beter dat het niet tot een 'clash' komt tussen Wagner en het Russische leger. Als het Russische leger niet wil vechten tegen Wagner is het Poetin regime sowieso ingestort.
Als het regime instort wil dat nog niet zeggen dat de oorlog voorbij is. Prigo vertelde tijdens zijn videoboodschap van deze ochtend dat er nog steeds vliegtuigen zouden opstijgen om Oekraïne aan te vallen vanuit de luchthavens die ze hebben ingenomen en dat de oorlog doorgaat zoals gepland. Als het front instort zou het niet zijn schuld zijn.

Als het regime instort wil dat nog niet zeggen dat de oorlog voorbij is. Prigo vertelde tijdens zijn videoboodschap van deze ochtend dat er nog steeds vliegtuigen zouden opstijgen om Oekraïne aan te vallen vanuit de luchthavens die ze hebben ingenomen en dat de oorlog doorgaat zoals gepland. Als het front instort zou het niet zijn schuld zijn.

Klopt, maar als de chaos compleet is in de Russische Federatie zal de moraal bij de troepen ook verder naar beneden gaan. Dit conflict biedt zeer grote kansen voor Oekraïne.

Alles is een beetje afhankelijk wat er effectief gaat gebeuren hè.
Pas als er een burgeroorlog in Rusland los barst, kan Oekraïne misschien rustiger ademhalen.

We zullen denk ik nog een paar uren moeten afwachten tot Wagner Moskou bereikt.
Gaan er dan een paar Russische generaals of kolonels van kant wisselen, dan heeft Progo een goede kans.
Anders kan het wel lastig worden, schat ik.
(Niet dat ik hem aanmoedig, enkel om zoveel mogelijk mekaar uit te schakelen)

Mocht hij winnen, dan hoop ik dat hij zegt "we geven alle gebieden aan Oekraïne terug, incl. Krim en stoppen de oorlog". Dat geeft hem dan waarschijnlijk voldoende legitimiteit in het Westen om te kunnen blijven zitten op de Russische troon.

Wie had dat enkele dagen verwacht zeg. Berichten nu dat regeringsinstanties gevlucht zijn naar Sint Petersburg.

Ondertussen zitten Wagner soldaten rustig op een terrasje in Rostov.

FzYu2CzXgAEmujo
Die mannen mogen ondertussen toch ook ene gaan drinken 😉

Oekraïne zou het stadje Krasnohorivka in Donetsk bevrijd hebben. Was in Russische handen sinds 2014.

Tja, wat doe je nu als Russisch soldaat aan het front?
Vechten (voor wie?), of denken: hetkanmenieschelen ?
Ik denk het laatste.

Op korte termijn lijkt dit een gigantische opportuniteit en cadeau voor Oekraïne. Op langere termijn vrees ik dat we nog wel eens heimwee naar Poetin zullen hebben indien Wagner effectief er in slaagt de macht te grijpen.

worst case scenario is natuurlijk een *echte* burgeroorlog in Rusland. Als al die regios in het oosten het idee krijgen dat ze onafhankelijk kunnen worden ofzoiets

Niemand heeft nu zelfs maar het flauwste idee hoe dit gaat uitdraaien.
Prigozhin aan het roer van Rusland zie ik niet gebeuren, tenzij hij het hele reguliere leger achter zich kan scharen.

Putin zelf zit ook in slechte papieren. Als Prigozhin zelfs maar tot aan de rand van Moskou geraakt en daar vuurgevechten ontstaan, dan valt heel het Putin verhaal als een kaartenhuis in mekaar.

Ik zou denken dat er nu een aantal figuren zitten te wachten op een power vacuüm gecreëerd door wat er nu gebeurt, en daar gaan opspringen.

Want iedereen in het Kremlin heeft bang van Putin, maar als er ergens een moment is dat men denkt dat hij niet, of veel minder hard kan bijten, anybody's guess wat er dan gaat gebeuren, en met welke spelers!

Op korte termijn lijkt dit een gigantische opportuniteit en cadeau voor Oekraïne. Op langere termijn vrees ik dat we nog wel eens heimwee naar Poetin zullen hebben indien Wagner effectief er in slaagt de macht te grijpen.

Zijn er geen derde spelers binnen de regering die mogelijkheden zien om Poetin buiten te werken?

Of misschien zelfs andere "revolutionairen" groeperingen die anti-Putin zijn.

Terug
Bovenaan