Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Het zou overigens "interessant" moest bijvoorbeeld Georgië hier ook een momentum in zien om controle over Abchazie en Zuid-Ossetie terug te nemen. Of ben ik me dan te ver aan het laten gaan? @Avi @Avondland

De huidige Georgische regering is niet onverdeeld pro-Westers. Ik verwacht momenteel weinig. Maar kijk wat er de afgelopen 24 uur al is bewogen. Het wordt dus afwachten.

President Salome Zourabichvili — who stood as an independent candidate in 2018, winning with the support of the ruling Georgian Dream Party — renewed her criticism of the government for what she dubbed its “anti-Western policy,” and focused sharply on the recent restoration of direct flights with Russia, describing them as “incomprehensible and insulting.”

Met zijn filmpjes afgelopen weken was hij wel meer en meer de beslissing om te oorlog gaan aan het bashen. En te zeggen dat Rusland veel zwakker staat dan ze zeggen.

Kan een voorbode zijn om het daar gedeeltelijk af te blazen. Als hij controle over het land wil krijgen dan kan hij de afleiding in Ukraine wel missen. En uiteindelijk is dan Rusland de grote prijs, als dat ten kostte van de oorlog moet komen, tja zo erg zal hij dat wel niet vinden.
Ik ben benieuwd wat Prigozhin zal doen mocht Ukraïne binnenkort massaal aanvallen. de sinds 2022 veroverde gebieden lossen zal wel geen probleem zijn, de donbass zal al niet zonder slag op stoot gaan maar zal mss nog deel van een vredesakkoord kunnen uitmaken, de krim afnemen is (op termijn?) opnieuw oorlog denk ik.

Waarom onderhandelt Putin niet met Prighozin over Rostov ipv geweld te prediken?

Wil hij vechten tot de laatste Rus misschien?
Het antwoord is (vrees ik toch) gewoon : Als het van hem afhangt: JA.

Poetin is (net zoals alle andere dictators), toch gewoon ikke ikke ikke en de rest: Who gives a shit. Die mens zit echt niks in met zijn mensen hoor.

Waarom onderhandelt Putin niet met Prighozin over Rostov ipv geweld te prediken?

Ik vermoed dat trots en ego er voor iets tussen zitten maar Putin is het rationele toch al lang voorbij me dunkt, de invasie van Oekraïne zegt genoeg volgens mij.

Zou Wagner dit hebben afgesproken met UA? De grote klap moet nog komen, werd gecommuniceerd door Kiev. Wel, dan.

Weinig waarschijnlijk. De logische verklaring lijkt me eerder dat Prigozhin in dezelfde val gelopen is als zijn voorgangers in de geschiedenis van dit typetje mannen. Omringd met loyalisten en geen tegenspraak krijgen. En dan begint het idee om met 25,000 man een grootstad trachten in te palmen plots niet zo slecht te ogen.

Ik ben benieuwd wat Prigozhin zal doen mocht Ukraïne binnenkort massaal aanvallen. de sinds 2022 veroverde gebieden lossen zal wel geen probleem zijn, de donbass zal al niet zonder slag op stoot gaan maar zal mss nog deel van een vredesakkoord kunnen uitmaken, de krim afnemen is (op termijn?) opnieuw oorlog denk ik.
Als Zelensky de Krim wil opgeven dan kan Prigo misschien gewoon zeggen: Deal ??

(Hij gaat dan wel de misdaden van Wagner moeten vergeven, maar als de deal goed is, dan ..);
Het is niet echt Prigo zijn oorlog he. Als hij in ruil daarvoor de macht kan krijgen in Rusland, dan is hij misschien wel gewonnen voor zo'n deal ?

Dat is dan een win win voor beide partijen?

Maar goed we lopen op de zaken vooruit. Voor hetzelfde geld krijgen we nog een nieuwe plot twist in deze oorlogssoap en/of blijft Poetin gewoon vrolijk aan de macht.

Ik vermoed dat trots en ego er voor iets tussen zitten maar Putin is het rationele toch al lang voorbij me dunkt, de invasie van Oekraïne zegt genoeg volgens mij.
Dat vond ik inderdaad ook opvallend, maar langs de andere kant niet verrassend. Dit is gewoon de stijl van zijn regime.

Was een parodie op degenen die hier soms zeggen over Zelensky 'alé waarom onderhandelt hij niet in de plaats?'...

Ik ben echt gekluisterd aan deze thread en het nieuws, WTF allemaal.

Ja het is gewoon een historische gebeurtenis die we halvelings live kunnen volgen via o.a. social media.
De meest significante gebeurtenis sinds de inval zelf vorig jaar.
Interesting times!

Op zich is het niet verrassend dat dit gebeurt. Ik had alleen niet verwacht dat het zo snel ging zijn.
Bijzonder boeiend om te zien welke kant het zal uitgaan: worden de wagnerites tegengehouden, opgepakt enz. of doen ze het regime vallen? Welke kant kiest de Nationale Garde? Komt er nog iets op gang vanuit de bevolking of niet?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan