Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Wat wel veelzeggender is dat ze daar gewoonweg wat kunnen rondbollen!
Dat is ergens wel logisch denk ik?

Veel troepen zitten (of zaten?) in Oekraïne. Men verwacht bovendien geen aanval op Rusland zelf (dit is op de verrassing he), dus welk leger gaat hun tegenhouden?
Dat leger zit nergens en overal (+ de nationale garde in Moskou rond Poetin zelf), dat ga je niet zomaar efkes bijeenrapen om dan Wagner daar te gaan tegenhouden he.

De politie misschien? Die denken: Heu no thanks, ik schrijf wel een snelheidsboete uit!
De gewone burger? Die schudden efkes met hun schouder als je zegt: Wagner is hier! En ze reageren dan met: 'En dan?'

Dan kan Poetin beter zijn troepen (extra) verzamelen rond Moskou om zijn vel te (proberen) redden.

"And now there is so much chaos that no lie can hide it. "

Benieuwd of die laatste zin betekent dat ze effectief gaan doorduwen met hun tegenoffensief nu.
("All our commanders, all our soldiers know what to do.")

Was te denken dat het daar ook nog (harder) ging rommelen.

Iemand had hier gepost dat Loekasjenko en/of zijn familie al gevlucht zou zijn. Geen idee of dat bevestigd zal worden, maar zou inderdaad betekenen dat het regime in Wit-Rusland ook begint te wankelen nu...

Alexander Gusev, de gouverneur van Voronezh beweert dat de volledige stad en militaire installaties onder Russische controle blijft, en dat al dat nieuws van militaire Wagner colonnes fake news is, en dat de media eerlijker moet zijn...

Dat is ergens wel logisch denk ik?

Veel troepen zitten (of zaten?) in Oekraïne. Men verwacht bovendien geen aanval op Rusland zelf (dit is op de verrassing he), dus welk leger gaat hun tegenhouden?
Dat leger zit nergens en overal (+ de nationale garde in Moskou rond Poetin zelf), dat ga je niet zomaar efkes bijeenrapen om dan Wagner daar te gaan tegenhouden he.

De politie misschien? Die denken: Heu no thanks, ik schrijf wel een snelheidsboete uit!
De gewone burger? Die schudden efkes met hun schouder als je zegt: Wagner is hier! En ze reageren dan met: 'En dan?'

Dan kan Poetin beter zijn troepen (extra) verzamelen rond Moskou om zijn vel te (proberen) redden.
Inderdaad, we (ik) vergeten nogal eens dat Rusland wat groter is dan België...
Hier hebben we bijna geen leger, maar we kunnen wel eender waar een hoop soldaten krijgen op (veel) minder dan een uur.
Dat ligt ginder wat lastiger!

Wat zijn de realistische opties als die Wagnertroepen Moskou naderen (wat mogelijks vanavond al zou kunnen zijn, al lijkt me dat bijna onmogelijk)? Is die militaire garde niet veel te sterk om de confrontatie mee aan te gaan? Wagner kan wellicht vrij makkelijk uit de stad geweerd worden? Of het Russisch leger dat geen weerstand biedt en zich dus tegen Poetin keert?

Alexander Gusev, de gouverneur van Voronezh beweert dat de volledige stad en militaire installaties onder Russische controle blijft, en dat al dat nieuws van militaire Wagner colonnes fake news is, en dat de media eerlijker moet zijn...

Natuurlijk, Wagner is ook russisch :)

Wat zijn de realistische opties als die Wagnertroepen Moskou naderen (wat mogelijks vanavond al zou kunnen zijn, al lijkt me dat bijna onmogelijk)? Is die militaire garde niet veel te sterk om de confrontatie mee aan te gaan? Wagner kan wellicht vrij makkelijk uit de stad geweerd worden? Of het Russisch leger dat geen weerstand biedt en zich dus tegen Poetin keert?
Ik stel me eerder de vraag wat de (monddood gemaakte) bevolking gaat doen? Die kunnen hun schouders toch niet meer ophalen en zich omdraaien wanneer er tanks door hun straat rijden.

Dat was zonet op het nieuws. Voor Poetin is het echt te hopen dat Prigo de Nationale Garde ook niet onder zijn controle heeft (wat dus gewoon mogelijk is - hij plant dit niet sinds gisteren he). Als die troepen zich ook keren tegen Poetin dan is het voor die laatste toch echt wel 'game over'.

En straks een video van Prigo waarbij hij plots roept. Hey Gusev kom eens loeren voor de camera beste vriend!

Ik stel me eerder de vraag wat de (monddood gemaakte) bevolking gaat doen? Die kunnen hun schouders toch niet meer ophalen en zich omdraaien wanneer er tanks door hun straat rijden.
Als Belg en Wagner staat hier voor de deur? Dan doe ik juist 'niks' hoor. Dus waarom zou de Russische bevolking dan iets doen?
Ik zou wel schrikken maar voor het overige onderga ik dat dan gewoon.

En die ene idioot die met een knuppel een Wagner tank aanvalt? Die wordt dan gewoon doodgeschoten hoor. Op dat vlak is zo'n huurlingenleger gewoon meedogenloos se. Het is daar niet zoals in België waar de politie traangas gaat gebruiken, daar is dat gewoon de 'kogel', zijt maar zeker.

Moeilijk om te zeggen. Misschien komen mensen wel massaal op straat om Putin te steunen. Dat deden mensen toch ook voor Erdogan na zijn fake coup.
De Russen zijn gebrainwasht. Ik ken hier Oekraïners die echte wappies zijn geworden door al die Russische kanalen te volgen.

Die doen niks. Die zijn de afgelopen 70 jaar al getraind om niks te doen.

De straatveger veegde ook voort vanmorgen in Rostov.

Why Rostov-on-Don is significant
It's an important city, and hosts the headquarters of the Russian Southern Military District command, which is currently engaged in operations against Ukrainian counteroffensives in southern Ukraine.

It's also located just 100km (60 miles) from the Ukrainian border and houses a command centre for the Russian forces in Ukraine, as well as being a logistical hub for the Russian army.
Toch wel veelzeggend wat een boost dit zal geven aan Wagner...
En een deuk aan de werking van het Russische leger in het zuidelijke gedeelte.

Ik volg zo'n beetje de BBC liveblog en toen las ik dat:

YOkV3TR.png

Met alle misinformatie voelde het aan als een frisse wind om te lezen dat BBC Verify eerst nog bezig was met het al dan niet verifiëren van video's vooraleer het online te zetten :support:

Steeds meer berichten over vliegtuigen zonder kentekens etc die Moscow verlaten. Wss oligarchen + politici .

Ik kan niet direct zien hoe Wagner controle over zo'n land zal proberen te krijgen. Ja, Prigo is véél erger dan Poetin in zijn wreedheden, maar hij zal eerst zijn land moeten stabiel proberen te krijgen. Voor Oekraïne is dat alvast geen slecht nieuws, voor interne stabiliteit van Rusland zal het nog woelige maanden/weken worden.

Zou Wagner dit hebben afgesproken met UA? De grote klap moet nog komen, werd gecommuniceerd door Kiev. Wel, dan.
Betwijfel het. Zou me anderzijds niet verbazen dat UA het via inlichtingendiensten wel wist dat er iets zat te gebeuren en dat daarom “het grote offensief” uitgesteld werd. ‘T Is niet dat Wagner dit even tussen de soep en de patatten uitrolt hè, hier zal ook wel wat voorbereiding aan de pas zijn gekomen.

Wagner haat Oekraïne, laten ze ook merken door te zeggen dat operaties tegen UA niet verstoord zullen worden (en de veroverde vliegtuigen/helikopters worden terstond tegen UA ingezet).

Demi heeft een uitgebreide analyse.
Hij voorziet dat Poetin, eindelijk, een totale mobilisatie kan afkondigen.

Betwijfel het. Zou me anderzijds niet verbazen dat UA het via inlichtingendiensten wel wist dat er iets zat te gebeuren en dat daarom “het grote offensief” uitgesteld werd. ‘T Is niet dat Wagner dit even tussen de soep en de patatten uitrolt hè, hier zal ook wel wat voorbereiding aan de pas zijn gekomen.

Wagner haat Oekraïne, laten ze ook merken door te zeggen dat operaties tegen UA niet verstoord zullen worden (en de veroverde vliegtuigen/helikopters worden terstond tegen UA ingezet).
Met zijn filmpjes afgelopen weken was hij wel meer en meer de beslissing om te oorlog gaan aan het bashen. En te zeggen dat Rusland veel zwakker staat dan ze zeggen.

Kan een voorbode zijn om het daar gedeeltelijk af te blazen. Als hij controle over het land wil krijgen dan kan hij de afleiding in Ukraine wel missen. En uiteindelijk is dan Rusland de grote prijs, als dat ten kostte van de oorlog moet komen, tja zo erg zal hij dat wel niet vinden.

Terug
Bovenaan