Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Absoluut!
Het gaat ook niet echt over de mogelijkheid Moskou over te nemen, maar vooral het destabiliserende effect van actieve vijandigheid in de achtertuin van de hoofdstad.
En het vreemde is dat hij er eigenlijk niet veel moeite mee heeft Russische militaire commando centra over te nemen, wat zowel Rostov als Voronezh blijkbaar zijn!
Exact, volgens de voorlopige berichten hebben er nog maar weinig schermutselingen plaatsgevonden. Het lijkt wel erg 'vlot' te gaan. Nu, ook natuurlijk wel een duidelijk gebrek aan bronnen en videomateriaal.

Dan tekent ie nog meer zijn doodsvonnis.
Dat weet ik nog zo niet, als er iets is dat het voorbije jaar (ook) wel heeft getoond is het toch wel Putin een sterkere greep heeft op de macht dan gedacht/gehoopt.
Misschien inderdaad dat hij op top blijft door iedereen onder zich tegen elkaar uit te spelen dat geen 1 partij te machtig kan worden en de rest op een gezamenlijke vijand te richten (UA dus) maar nu stilaan begint te blijken dat dat gemeenschappelijk doel niet meer voldoende is kan een nieuw doelwit, dichter bij huis en nog dreigender wel eens net zijn wat nodig is.

Ook niet vergeten dat prigo, alleszins in zijn communicatie, zich niet uitspreekt tegen Putin maar voornamelijk tegen de legerleiding en hoe zij de oorlog voeren.
Ik weet niet hoeveel steun prigo gaat hebben als hij zich expliciet zou richten tegen de absolute macht ipv de algemene inefficiëntie en corruptie op het "tussenniveau"

Op BBC spreken ze nu dat Britse intelligentiedienst denkt dat de Russische National Guard gaat nodig zijn om Wagner onder controle te krijgen.
Ze baseren dit vooral op het feit dat Wagner op dit ogenblik totaal geen tegenstand ondervindt van het gewone Russische leger, in beide plaatsen waar ze controle hebben overgenomen...

Denk dat de doorsnee Russische reserve die daar staat weinig goesting heeft om te gaan knallen op andere Russen. Die Wagner boys zijn ook niet om het even wie plus ze zijn compleet off guard in snelheid gepakt.

Zou Prigozhin zomaar beginnen aan dergelijke absurde actie zonder op voorhand al wat allianties te smeden binnen Rusland?
Dit is toch anders gewoon een doodvonnis zonder enig zicht op gewin?
Ik denk dat Prigozhin zich in de hoek gedreven voelt en dan de vlucht vooruit kiest. Hij heeft niet genoeg troepen om lange tijd een bezetting uit te voeren dus denk dat hij rekent op een speldenprik in Moskou en dan terugvallen op een klein gebied onder Wagner controle. Officieel wil hij Gerasimov en Shoigu op het matje roepen, maar mss wil hij gewoon met rust gelaten worden in een autonome regio.

De laatste weken leek de band met Poetin al vertroebeld te zijn, dus mss wil hij letterlijk zijn leven veilig stellen voor hij in het donker werd opgepakt en met vage beschuldigingen veroordeeld tot lange gevangenisstraf. Het was kiezen tussen twee slechte opties.

Als het echt tegen valt zal hij (doordat hij aan de grens zit) wel kunnen wegglippen naar een bevriende natie, zijn troepen achterlatend.

Vraag mij af hoeveel invloed westerse geheime diensten hier in zo een zaken hebben. Die moeten nu toch ook proberen overal waar mogelijk olie op het vuur te gooien met als doel dat beide groepen er zo zwak mogelijk uitkomen?

Ze voorspelden een warm weekend en zo te zien hadden ze gelijk.
Goeiemorgen zeg!

Prigozhin gaat all-in rampage. Is hij zelf tot de actie over gegaan of zijn er achterliggende gesprekken geweest met het Westen en die geven hem inlichtingen(?) en Rusland indien hij Putin over z'n knie kan leggen. Misschien hoopt het Westen dat Prigozhin onderweg sneuvelt, maar tegen dan is er in Rusland zoveel chaos ontstaan dat Oekraïne de laatste Russen kan wegjagen en zijn grenzen op slot kan doen.

In hoeverre volgen Prigozhin zijn troepen z'n orders om te schieten op Russische soldaten? Al lijken er geen schoten gelost te zijn (voor zover we kunnen opmaken uit de eerste video's). Russische burgers moeten zich waarschijnlijk geen zorgen maken.
Het voelt wrang aan om 'te supporteren' voor een oorlogsbeul.

De Wit-Russische president is ribbedebie, lijkt het. In Wit-Rusland werden de afgelopen weken kernwapens van Rusland gestationeerd, dacht ik?

Wat doet Moskou?

Rare tijden.

En zoals reeds aangehaald: wat een vreemd volkje, die Russen:

Op BBC spreken ze nu dat Britse intelligentiedienst denkt dat de Russische National Guard gaat nodig zijn om Wagner onder controle te krijgen.
Ze baseren dit vooral op het feit dat Wagner op dit ogenblik totaal geen tegenstand ondervindt van het gewone Russische leger, in beide plaatsen waar ze controle hebben overgenomen...
Officiële tweet over bovenstaande:

En, net zoals bij ons vaak het geval is, zwart.
(Bepaald opvallend wel, doorgaans krijgt een mens immers een wel heel monochroom kaukasisch beeld voorgeschoteld van de Russische samenleving).
Rusland is een multietnisch rijk, daar zit een ongelofelijke variëteit aan minderheden.

De Wit-Russische president is ribbedebie, lijkt het. In Wit-Rusland werden de afgelopen weken kernwapens van Rusland gestationeerd, dacht ik?

Wat doet Moskou?
Lijkt het dan niet interessant, in Prigo's opzicht, om die kernwapens proberen te bemachtigen?

Of zou het effectief zo zijn, zoals Putin zegt: Niemand kan er iets mee doen, zonder de code's die wij in bezit hebben?

Die Rosgvardia zijn bij mijn weten paramitairen en beschikken niet over zwaar materieel. Ze staan, Schutzstaffel gewijs, wel onder directe controle van Vladimir Poetin.

Ik ben benieud: in plaats van onschuldige burgers, krijgen zij nu wel Prighozin's ervaren en zwaar bewapende huurlingen als tegenstander.

Terug
Bovenaan