Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Het lijkt me voor de Russen logisch om terug te trekken naar beter verdedigbare posities, niet? Maar het gaat inderdaad snel, wat een contrast is met de nogal bombastische viering van de annexatie. Tegen dit tempo halen ze de winter niet om nog ergens voet aan de grond te houden. Moet ook vreemd zijn voor de bewoners van de reeds in 2014 bezette gebieden om terug Oekraïense troepen te zien. Vermoedelijk zullen heel wat van die mensen hun valiezen pakken en wegwezen om represailles of erger te vermijden.
Ze hebben deze posities lang gehouden dus mij lijkt dat al de rest erachter ook landbouwgebieden zijn waar het even moeilijk is om de linie te houden. Dat is de regio rond Kherson dus die zijn nog pas recent bezet.

In de tussentijd:

Grote explosie op de Gangneung airbase dicht bij de grens met NK. Antiluchtafweer is geactiveerd (uit voorzorg wrs).
Ze hebben waarschijnlijk een lading Russische sigaretten ontvangen.

 

Artillerie lijkt me echt een van de schrikwekkendste dingen om mee te maken.
Ik ken een verhaal van in afghanistan waar troepen onder vuur genomen werden, een amerikaanse airstrike ingeroepen werd en wegens miscommunicatie die heel dicht tegen de vragende partij een bom laten vallen heeft.
Een van dat peloton heeft letterlijk in zijn broek gescheten.
Nope oorlog is echt mijn ding niet.
 
Ik ken een verhaal van in afghanistan waar troepen onder vuur genomen werden, een amerikaanse airstrike ingeroepen werd en wegens miscommunicatie die heel dicht tegen de vragende partij een bom laten vallen heeft.
Een van dat peloton heeft letterlijk in zijn broek gescheten.
Nope oorlog is echt mijn ding niet.
Geeft wel een nieuwe betekenis aan danger close :unsure:
 
Ela, het is wel de VS niet he. :unsure:
Als je de hofleverancier bent van Europa. En het gas en olie van Oekraïene die positie kan verbrodden door EU investeringen. Als je daarnaast van opinie bent dat je die niet pro-russische Oekraïeners op 1 2 3 oprolt en de uitzondering zijn. En je dus klaar bent voordat NAVO of EU kan reageren EN die vraag zelfs niet komt dan leek dat nu eenmaal een meesterzet.

De realiteit lijkt hier echter ver van weg te zijn. Nu ja, we kunnen niet weten wat Poetin echt in zijn gedachten had.
 
Als je de hofleverancier bent van Europa. En het gas en olie van Oekraïene die positie kan verbrodden door EU investeringen. Als je daarnaast van opinie bent dat je die niet pro-russische Oekraïeners op 1 2 3 oprolt en de uitzondering zijn. En je dus klaar bent voordat NAVO of EU kan reageren EN die vraag zelfs niet komt dan leek dat nu eenmaal een meesterzet.

De realiteit lijkt hier echter ver van weg te zijn. Nu ja, we kunnen niet weten wat Poetin echt in zijn gedachten had.
Ik was gewoon wat sarcastisch gezien iedereen bij de minste scheet van de VS in de wereld olie roept maar gelooft dat alle anderen opeens andere motieven hebben. In se draait het altijd om macht en grondstoffen (die eigenlijk een vorm van macht zijn) bij ieder conflict
 
Ik ken een verhaal van in afghanistan waar troepen onder vuur genomen werden, een amerikaanse airstrike ingeroepen werd en wegens miscommunicatie die heel dicht tegen de vragende partij een bom laten vallen heeft.
Een van dat peloton heeft letterlijk in zijn broek gescheten.
Nope oorlog is echt mijn ding niet.

Gote kans dat dat vliegtuigenbommen (type JDAM / GBU) waren en zijn nog wel een stuk krachtiger dan een artilleriegranaat.
Zo ongeveer:


Precies wel goed voor de moraal als ik dat zo hoor. :unsure:
 
Ela, het is wel de VS niet he. :unsure:
Of wij!
Weet je nog hoe wij recentelijk bommen aan het droppen waren in Libië en allerhande terroristen aan het bewapenen waren zodat we Ghaddafi eruit kunnen flikkeren omdat hij olie wou verkopen in een andere munt dan EUR/USD?
AHAHAHAHAHA HILARISCH
 
  • Unsure
Waarderingen: Avi
Een van dat peloton heeft letterlijk in zijn broek gescheten.

idd, in u broek doen van de schrik mag soms letterlijk genomen worden.
Ooit een legerpsycholoog horen vertellen dat het regelmatig voorkomt en vaak een groot trauma en bron van schaamte is bij soldaten, die denken dat ze daardoor lafaards zijn. (Waarom had ik het voor en niet de rest v. mijn peloton?)
Blijkbaar iets dat bij veel zoogdieren voorkomt maar waarvan we de oorsprong niet kennen. Op één of andere manier moet het ooit een voordeel opgeleverd hebben.
Hij zei al lachend dat je misschien rapper loopt als je lichter bent, een ander idee was dat je zo hard stinkt dat het roofdier geen interesse meer heeft. :poop:
 
Laatst bewerkt:
Bron is een russische Telegram blogger : https://t.me/romanov_92/28326

Als dit waar is is het volledige Kherson front aan het instorten.
Snihurivka was serieus versterkt en bewaakt één van de hoofdaders naar Kherson, ging normaalgezien de Noord-westelijke hoek van de nieuwe verdedigingslinie zijn.
Aan dit tempo zijn er nog deze week enkel diehards en wat ongelukkige achterblijvers in Kherson stad.
 
Benieuwd hoe ze het zuiden (bedoel ten zuiden van de Dnjepr) gaan aanvallen Gaan ze helemaal rond gaan? Of gaan ze toch via het water proberen?
 
Dat begint hier Tsjetsjeense vibes te krijgen. Wat een affront voor Poetin.
Wat er in Cherson gebeurt is een veel grotere afgang. We spreken hier over de meest ervaren Russische troepen, die weggevaagd worden. Er zouden nog 17000 Russische soldaten gevangen zitten aan de verkeerde kant van de Djnepr, mensen die al maanden aan een stuk aan 't front zitten, en moeilijk bevoorraad geraken. Poetin heeft halsstarrig Cherson blijven verdedigen toen de bruggen over de de Djnepr vernietigd werden, omdat het zijn grootste trofee was. Hij wou die trofee niet opgeven, maar zo leidt hij zijn beste troepen naar de slachtbank. Aan de snelheid waarmee Oekraïne nu vorderingen maakt, gaat Cherson redelijk snel bevrijd worden...

Oekraïne roteert haar troepen ...
 
Wat er in Cherson gebeurt is een veel grotere afgang. We spreken hier over de meest ervaren Russische troepen, die weggevaagd worden. Er zouden nog 17000 Russische soldaten gevangen zitten aan de verkeerde kant van de Djnepr, mensen die al maanden aan een stuk aan 't front zitten, en moeilijk bevoorraad geraken. Poetin heeft halsstarrig Cherson blijven verdedigen toen de bruggen over de de Djnepr vernietigd werden, omdat het zijn grootste trofee was. Hij wou die trofee niet opgeven, maar zo leidt hij zijn beste troepen naar de slachtbank. Aan de snelheid waarmee Oekraïne nu vorderingen maakt, gaat Cherson redelijk snel bevrijd worden...

Oekraïne roteert haar troepen ...
Nog paar weekjes en dan is het gedaan want dan begint het te vriezen. Kherson zal wel omsingeld worden. Maar ingenomen? Dat denk ik nog niet. Tenzij de soldaten zich daar overgeven.
 
Terug
Bovenaan