Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dus in het slechtste geval is Oekraïne straks volledig bezet door Russische troepen, en daarmee stopt het dan?
Dat is imo het beste geval.

Beste is dat ze er over rollen en gedaan. Slechtste geval is dat ze halverwege vast zitten, gaat Putin zijn ego het aan kunnen om te moeten opgeven of hoever gaat hij gaan?
 
Wat. met de luchtafweer die niet meer bestaat volgens Rusland? :unsure:
Ik denk dat het op dit moment te vroeg is om alle claims die binnenkomen van Rusland en Oekraïne zomaar voor waar aan te nemen. Er waren vanmorgen berichten dat er al Russische troepen waren in Mariupol en Odessa, maar dat bleek niet waar te zijn.
 
Vanuit Wit-Rusland zijn er al tanks Oekraïne binnengereden, volgens beelden van de grensposten.

Er is ook een bericht opgedoken dat de toespraak van Poetin op voorhand opgenomen was. Dat verwondert me niet.
 
Vanuit Wit-Rusland zijn er al tanks Oekraïne binnengereden, volgens beelden van de grensposten.

Er is ook een bericht opgedoken dat de toespraak van Poetin op voorhand opgenomen was. Dat verwondert me niet.
Uit de metadata blijkt dat het filmpje maandag al opgenomen zou zijn. Hij draagt ook dezelfde das en zit aan hetzelfde bureau als het filmpje waarin hij de onafhankelijkheid van de Volksrepublieken erkent heeft.

Het Kremlin doet geen moeite meer om hun bedrog te verstoppen. Ik vind dat best wel bijzonder eng, dat ze zo roekeloos zijn in hun gedrag. Dat betekent toch dat ze geen ene moer geven om de consequenties? Wat houdt hen dan nog tegen om andere oorlogen te starten?

Bijzonder angstaanjagend gedrag.
 
Toch ongelooflijk domme zet van Putin als je het mij vraagt. Zij zullen nu geisoleerd staan in de wereld met nog een handvol verre landen die hen steunen. Zeg maar vaarwel tegen het leven dat de gemiddelde Rus gekend heeft de laaste decennia waarbij ze eindelijk ook eens de middelen hadden om te genieten van al het moois dat de wereld te bieden heeft. Benieuwd of ze dat regime zullen blijven steunen als het enige wat ze de komende jaren zullen zien als ze naar buiten kijken een met sneeuw bedekte steppe zal zijn.

Misschien daarom dat ze bij de Krim zijn begonnen, kunnen ze allemaal daar het buffet overhoop halen in hunne all-in.
 
Laatst bewerkt:
Uit de metadata blijkt dat het filmpje maandag al opgenomen zou zijn. Hij draagt ook dezelfde das en zit aan hetzelfde bureau als het filmpje waarin hij de onafhankelijkheid van de Volksrepublieken erkent heeft.

Het Kremlin doet geen moeite meer om hun bedrog te verstoppen. Ik vind dat best wel bijzonder eng, dat ze zo roekeloos zijn in hun gedrag. Dat betekent toch dat ze geen ene moer geven om de consequenties? Wat houdt hen dan nog tegen om andere oorlogen te starten?

Bijzonder angstaanjagend gedrag.
Ik denk dat Poetin heel goed wist wat de implicaties waren van zijn handelingen. Het zal belangrijk zijn dat hij snel zijn doelen bereikt en kan consolideren zodat hij vanuit een machtspositie kan onderhandelen. Hoewel ik het cynisme van @TooChé niet helemaal deel, vermoed ik dat het Westen het zal houden op sancties maar geen militaire dreiging zal uitoefenen tegen Rusland. En dan is het een nieuwe status quo die het Westen dan maar moet slikken. Rusland schuift nog wat meer op richting China om de impact van de sancties te milderen.
 
Drie dingen die heel duidelijk zijn geworden:

1. Ik was tegenstander van NAVO, maar nu is duidelijk dat we NAVO inderdaad wel nodig hebben, en meer dan ooit. Misschien zullen we NAVO zelfs moeten uitbreiden, met bijvoorbeeld Japan (ook al hebben ze geen leger), Zuid-Korea, Georgie en via Roemenie ook Moldavië. Finland lijkt me essentieel om NAVO lidmaatschap aan te bieden, en wellicht dat de Finnen nu ook een meerderheid voor NAVO lidmaatschap zal zijn.

2. De inlichtingendiensten van de Verenigde Staten hebben gelijk en de meest pessimistische stemmen hadden het bij het rechte eind. Hier valt de VS niets te verwijten, en de fouten in het verleden zijn niet relevant hier. Rusland is de agressor, niet de VS of Oekraïne.

3. Het voordeel v/d twijfel of het laatste beetje respect dat Poetin nog had, is bij deze weg, en Poetin zal de geschiedenis ingaan als een verschrikkelijke tiran. Van een "meesterstrateeg" enzovoort, is absoluut geen sprake. Eerder iemand die het verleden niet kan verkroppen en grootheidswaanzin heeft die afstamt van de 10e eeuw, en geen gewaarwording heeft van de wereld waarin we nu leven. In zijn quest houdt hij geen rekening met mensenleed (en ook onder de Russen zullen slachtoffers hebben, dus "beschermen v/d Russen is bullshit). Verder ruineert hij de reputatie van de Russen en zal hij alleen maar voor zorgen dat Russofobie nog toeneemt, en dat zal niet aan ons te wijten zijn maar aan Vlad.
 
Heel triestig, mensen die sterven om de bankrekening en ego van Putin en zijn vrienden. Het rulmssischr en Oekraïnse volk zijn het slachtoffer. Ik hoop dat onze pro russische beyond gamers hier nu eindelijk inzien dat Rusland (en China) onze grootste vijanden zijn en niet onze vrienden, op geen enkel vlak.
 
Drie dingen die heel duidelijk zijn geworden:

1. Ik was tegenstander van NAVO, maar nu is duidelijk dat we NAVO inderdaad wel nodig hebben, en meer dan ooit. Misschien zullen we NAVO zelfs moeten uitbreiden, met bijvoorbeeld Japan (ook al hebben ze geen leger), Zuid-Korea, Georgie en via Roemenie ook Moldavië. Finland lijkt me essentieel om NAVO lidmaatschap aan te bieden, en wellicht dat de Finnen nu ook een meerderheid voor NAVO lidmaatschap zal zijn.

2. De inlichtingendiensten van de Verenigde Staten hebben gelijk en de meest pessimistische stemmen hadden het bij het rechte eind. Hier valt de VS niets te verwijten, en de fouten in het verleden zijn niet relevant hier. Rusland is de agressor, niet de VS of Oekraïne.

3. Het voordeel v/d twijfel of het laatste beetje respect dat Poetin nog had, is bij deze weg, en Poetin zal de geschiedenis ingaan als een verschrikkelijke tiran. Van een "meesterstrateeg" enzovoort, is absoluut geen sprake. Eerder iemand die het verleden niet kan verkroppen en grootheidswaanzin heeft die afstamt van de 10e eeuw, en geen gewaarwording heeft van de wereld waarin we nu leven. In zijn quest houdt hij geen rekening met mensenleed (en ook onder de Russen zullen slachtoffers hebben, dus "beschermen v/d Russen is bullshit).
Blij om te zien dat je je kar hebt gedraaid en dat je ook kan inzien dat dit pivotaal duister moment in onze geschiedenis juist de noodzaak van de NAVO beklemtoont.

De Finse premier heeft al verklaard deze ochtend dat ze een verzoek wil indienen voor lidmaatschap van Finland bij de NAVO
 
Je merkt wel dat landen zoals Turkije toch niet echt mee gaan in de retoriek tegen Rusland en daar eerder een soort afwachtende 'neutrale' houding in aannemen. Stel dat de NAVO toch in actie zou schieten, en Turkije weigert deel te nemen aan een interventie tegen Rusland, zou dit dat de start kunnen zijn van het uiteenvallen van de NAVO?
 
Terug
Bovenaan