Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Als je zo moet opstaan nu, in het westen, besef je ineens dat we jaren bezig geweest zijn met 1e wereld problemen.

Dit voelt raar. En we staan zelf zo zwak.
 
Amai net opgestaan om te gaan werken en dan lees je wat er allemaal aan de gang is nu.
Voor de mensen ik Oekraïne moet dat toch een hel zijn voor de moment. Ik beeld mij dan luchtalarmen in, chaos, mensen die door elkaar lopen etc...
Ge denkt dat het nooit zover zal komen, en toch gebeurt het.
Vorige week was daar ook nog de tendens van 'het zal wel allemaal zo een vaart niet lopen'
 
Dit is de grootste gok in de carrière van Poetin. De Rubicon is overgestoken, er is geen weg meer terug. Er zouden al troepen gesignaleerd zijn in Mariupol en Odessa.
 
Laatst bewerkt:
Vanuit het noorden zouden Russische en Wit-Russische troepen de grens zijn overgestoken.
Dat Wit-Rusland een puppet-state is van Rusland is geweten maar waarom doen zijn mee met deze oorlog? Oekraïne heeft toch niks misdaan tegenover Wit-Rusland denk ik dan?
 
Maar Putin is ook wel doordacht hé, die gaat Oekraïne ook niet binnenvallen als die niet kan winnen en het niet kan houden . Voorlopig blijft het dus bij spierballengerol imo . Anders moet je toch heel zeker van je stuk zijn . Putin is niet het impulsieve type . Het kan enkel als Oekraine van binnenuit barst -> en dat hij dan als savior kan optreden voor degene die niet eens zijn met het huidig bestuur . Ik denk dat Putin wil dat de Oekrainers meer een pro-Russische gedachte hebben . En dat zal niet lukken met ze zomaar binnen te vallen .

Legers doen wat ze moeten doen: oefenen, bewegen langs de grenzen en pogingen doen om de vijand te imponeren.
Dat de VS de Russen ziet als agressor is best ironisch, als je de naoorlogse geschiedenis op nagaat.

Als we het zo bekijken moeten we dus niet veel wapengeweld verwachten in Oekraïne, omdat Poetin geen rechtstreekse confrontatie met het Westen wil riskeren.

Dat is speculatie, want misschien heeft Poetin helemaal geen inval gepland.

Misschien best de carrière als geopolitiek expert opbergen.
 
Vanuit het noorden zouden Russische en Wit-Russische troepen de grens zijn overgestoken.
Dat Wit-Rusland een puppet-state is van Rusland is geweten maar waarom doen zijn mee met deze oorlog? Oekraïne heeft toch niks misdaan tegenover Wit-Rusland denk ik dan?
Belarus 🇧🇾 = Rusland 🇷🇺

En je kan hun samenwerking bekijken volgens dezelfde logica als NATO artikel 5.
 
Resultaat straks: Oekraïne ingenomen, Putin content.
De NATO met sancties: EU minder content maar verder dan de economische en politieke sancties gaat t niet komen.
Start van een nieuwe koude oorlog met raketten aan beide zeiden van de grenzen.
 
Wat een nieuws. Ookal zagen we dit van mijlenver aankomen, het voelt surrëel aan. Dit is de grootste bedreiging voor Europa sinds WO II. Wie kan er hier nu oprecht nog een goed woord uitbrengen over Rusland? De Amerikaanse inlichtingen hadden het bij het juiste eind. De wereld stond er bij en keek er naar.
 
En Noorwegen zal wat extra gas moeten doorsturen naar EU
Kunnen ze niet, ze zitten al aan hun limieten. Dat maakt de situatie ook moeilijker. Daarnaast probeert Europa van Azerbaijan extra gas te verkrijgen die naar zuid-Europa kan komen via Turkije/Griekenland. Dan is er ook Roemenië die gasvelden heeft in de Zwarte zee, en Turkije die onlangs ook gasvelden heeft ontdekt in de Zwarte zee die ze in 2023 (ETA) gaan verhandelen.
 
Oekraïne heeft vijf Russische vliegtuigen en een helikopter neergeschoten. Dat heeft het Oekraïense leger aangekondigd.
 
"Eastern European members of NATO are invoking Article 4, which means urgent consultations on military plans for the alliance."

Artikel 4 kan ingeroepen als nato leden zich bedreigd voelen.
 
Terug
Bovenaan