Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Wat zou de krachtigste bom zijn die in een Russische raket past?
De krachtigste bom die ooit is getest geweest is de Tsar Bomba, 50Mt, maar die bom is te zwaar om in een intercontinentale raket te passen, en is daardoor dus onbruikbaar.
Het is veel interessanter om een groot aantal kleine nukes van een paar honderd kiloton te lanceren hoor. Minder collateral damage en meer kans dat ze er effectief door geraken.
 
Er is zo een simulatie van een 3e wereldoorlog door een Amerikaanse Universiteit.

Als er kernwapens gebruikt worden zou Rusland die het eerst afvuren. Bij de eerste Strike zouden er meteen 2-3 miljoen slachtoffers zijn. Logisch dat hij niet direct voor Washington zou gaan, maar een doel in Europa kiest, bv Brussel. Is er Überhaupt wel een afweermiddel tegen dergelijke aanval?

Echt veilig ben je volgens mij niet meer in Europa. Hij kan ons ook nog benaderen met een Vloot via de Noordzee. Er is hier geen afweer, buiten wat oude F16s .


Mensen zullen op de vlucht slaan, maar kunnen eigenlijk nergens heen. Veilige plaatsen zullen overspoeld worden door vluchtende mensen, wat opnieuw onveiligheid zal creëren. De happy few vlucht naar Dubai ofzo...

Dit is uiteraard een doemscenario, maar het is volgens mij nooit 100% uitgesloten als je de geschiedenis bekijkt.
Er is een raketschild, maar het is nog maar de vraag of dat ons zou helpen.

 

Zelenskiy makes national address, says Russia has approved offensive against Ukraine​

Ukraine’s president, Volodymyr Zelenskiy, has just given a 10-minute national address to his country in the early hours of Thursday morning, local time.
Zelenskiy said Russia had approved an offensive against Ukraine and said Russian president Vladimir Putin had not replied to his invitation to hold talks, Reuters reports, citing the address in which he spoke in both Ukrainian and Russian.
 
Is dit weer het fantasieoorlogje topic geworden?
Putin gaat gans Oekraïne binnenvallen, minstens ten oosten van de Dnepr + Kiev omsingelen.

Wat als Rusland de zwaarste sancties tegen krijgt, en daarop cyberaanvallen doet op Amerikaanse kritische infrastructuur?

Ik vind de toekomstige mogelijke scenario's op basis van wat we weten (Putin valt gans Oekraïne binnen, krijgt ongeëvenaarde sancties, en reageert daarop terug met eigen sancties en cyber) nogal angstaanjagend worden naar escalatiegevaar.
 
Zelfs Finland voelt nattigheid :unsure:
Willen bij Nato als er gevaar komt.

Zonet 1e minister:

“The threat of a major war is now more real than ever in many years. (…)
Finland is ready to apply to join NATO,” she said.

It is specified that Finland will join NATO if “the issue of national security becomes acute.”
 
Nu Putin live, naar Nato toe:

"We are ready for all outcomes. All decisions have been made."

Noemt regering van Oekraïne Nazi's.

Oorlogsverklaring nr Oekraïne toe, zegt dat ze hun wapens onmiddellijk moeten neerleggen...
 
Ah, nog een detail vergeten van zijn emergency address:

Those who try to prevent us will receive a military response, this response will lead to consequences that you have not encountered.
We are ready for anything.”

Euh... insert meme met 'that escalated quickly' , maar ik vind het niet zo grappig meer.
 
Zeg maar gerust Brussel. Lijkt me logisch dat die stad bovenaan op de lijst staan als het ooit zover zou komen.
Als het ooit zo ver komt en we krijgen niet de kans, hierbij aan allen: leuk om jullie gekend te hebben. Het ga je goed in het hiernamaals!
 
Van The Guardian live update:

“Putin says he wants to demilitarise and de-Nazify Ukraine”
“In case of foreign interference Russia will act immediately”
“Clashes between Ukraine and Russian forces are inevitable and only a question of time”

Quotes uit een speech dat Putin net gaf. Dat dan in combinatie met die rapporten over explosies etc. Zo zie je weer hoe waardevol zijn statement gisteren was dat hij open stond voor verdere diplomatieke initiatieven.

Finaal zeer triest voor de Oekraïense bevolking en de mensen die gaan sterven de komende dagen. Je kan dan maar hopen dat het toch nog beperkt blijft en niet helemaal escaleert.
 
Putin: "The goal is to defend people who have been victims of abuse and genocide from the Kyiv regime. And we will strive to demilitarize and de-Nazify Ukraine. We will also hand over everyone who committed bloody crimes against civilians, including Russian citizens, to court."

Dus dat bericht van afgelopen dagen dat Putin al lang een lijst heeft van mensen om op te pakken, klopt ook als een bus.

Alles van de Amerikaanse intel was gewoon compleet juist de laatste maanden.

Ongelofelijk dat er mensen waren die eerder Putin geloofden dan Biden.
Anders eens in de spiegel kijken hoe je zo naïef kon zijn, en andere bronnen beginnen lezen.
 
Er zijn ook reports dat de Russen een bombardement hebben gedaan in Al-Bab, Syrië. Dat is een regio die de Syrische rebellen hadden ingenomen met steun van de Turken. Dus ik denk dat hij ook een waarschuwing stuurt naar de Turken om weg te blijven van enige conflict, anders zullen er naast Europa ook meerdere flanks openen in andere regio’s waar de NATO onrechtstreeks actief is. Dan denk ik aan Libië, Syrië, zuid-caucasus, … dus een wereldoorlog waar meerdere continenten zijn betrokken.
 
Humor werkt. Maar vergis u niet, dit is een kantelmoment in de geschiedenis van Europa.

En ik die gehoopt had dat 2022 wat kalmer aan kon gaan.
Wij gaan het allemaal in eerste instantie in onze portemonnee voelen. En dan hopen dat het ergste niet komt. Maar na covid, Trump en de jeugd die danst op TikTok video’s, zeg ik nooit nooit.

Btw, momenteel wordt Oekraïne van alle kanten gebombardeerd. Dus niet enkel de Donbass regio. Heel Oekraïne wordt ingenomen.
 
De Russische ambassadeur bij de VN roept artikel 51 in als justificatie. Dan spreek je niet meer over de “erkende republieken” ondersteunen, maar een veel uitgebreidere actie.

Mooie (verdere) uitholling van de VN ook.
 
Amai net opgestaan om te gaan werken en dan lees je wat er allemaal aan de gang is nu.
Voor de mensen ik Oekraïne moet dat toch een hel zijn voor de moment. Ik beeld mij dan luchtalarmen in, chaos, mensen die door elkaar lopen etc...
Ge denkt dat het nooit zover zal komen, en toch gebeurt het.
 
Terug
Bovenaan