Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Die NAVO-oefening toont goed aan hoe fel wij achter lopen op wat oorlogsvoering geworden is in die 4 jaar en ook hoe weinig waarde te hechten aan de mening van "experten" van bij ons over wat er staat te gebeuren.
Ze vertellen vanalles maar zitten er zelden tot nooit op. "Ja, nu gaat Oekraïne echt in de problemen komen" gevolgd door een succesvol mini-offensief van Oekraïne en russische vooruitgang in andere sectoren die je in meters per dag meet...

Oorlogsvoering is echt wel een stap richting Robot-oorlogsvoering geëvolueerd. Drones, geautomatiseerde verkennings- en verdedigingsvoertuigen,... Als wij denken dat we met een extra brigade en wat vliegtuigjes klaar zijn, dan slaan we de bal serieus mis.

Die NAVO-oefening toont goed aan hoe fel wij achter lopen op wat oorlogsvoering geworden is in die 4 jaar en ook hoe weinig waarde te hechten aan de mening van "experten" van bij ons over wat er staat te gebeuren.
Ze vertellen vanalles maar zitten er zelden tot nooit op. "Ja, nu gaat Oekraïne echt in de problemen komen" gevolgd door een succesvol mini-offensief van Oekraïne en russische vooruitgang in andere sectoren die je in meters per dag meet...

Oorlogsvoering is echt wel een stap richting Robot-oorlogsvoering geëvolueerd. Drones, geautomatiseerde verkennings- en verdedigingsvoertuigen,... Als wij denken dat we met een extra brigade en wat vliegtuigjes klaar zijn, dan slaan we de bal serieus mis.

Maar zo een F35 op den oprit is wel een pak indrukwekkender natuurlijk - als je ziet hoe snel alles kan evolueren, denk dat je het wellicht nooit optimaal kan voorbereiden of voorzien.

Maar anderzijds, denk dat ook de VS nog fel zou schrikken in een echte full blown oorlog - ze zijn sterk in een gerichte actie tegen een inferieure tegenstander en met een gigantische overmacht.

M.b.t. de oorlog in Oekraïne heb ik me al meermaals afgevraagd wat het resultaat zou zijn als 1 van beide partijen eens 20.000 drones op een half uur zou lanceren - veronderstellend dat je zoiets kan organiseren.

Maar anderzijds, denk dat ook de VS nog fel zou schrikken in een echte full blown oorlog - ze zijn sterk in een gerichte actie tegen een inferieure tegenstander en met een gigantische overmacht.
We wijken een beetje af van Oekraïne, maar ik ben er vrij zeker van dat als de US oorlog krijgt met China, nabij China (!), hun vliegdekschepen binnen de kortste keren gezonken of onbruikbaar zijn.
China gaat daar gewoon met een gigantische zwerm drones gecoördineerd op af.
En afhankelijk van de afstand kunnen dat mini-drones zijn zoals we in Oekraïne zien, of van de grootte van Shahed, of mini gevechtsjets.
Ofwel kunnen die drones al genoeg schade aanrichten, ofwel verschiet de US al hun munitie op die dingen zodat daarna er geen weerstand meer is tegen de Chinese (jacht)bommenwerpers of raketten.

In WW2 was de US de fabriek van de wereld, ik vrees dat in WW3 China dat zal zijn.

We wijken een beetje af van Oekraïne, maar ik ben er vrij zeker van dat als de US oorlog krijgt met China, nabij China (!), hun vliegdekschepen binnen de kortste keren gezonken of onbruikbaar zijn.
En afhankelijk van de afstand kunnen dat mini-drones zijn zoals we in Oekraïne zien, of van de grootte van Shahed, of mini gevechtsjets.
Ofwel kunnen die drones al genoeg schade aanrichten, ofwel verschiet de US al hun munitie op die dingen zodat daarna er geen weerstand meer is tegen de Chinese (jacht)bommenwerpers of raketten.

In WW2 was de US de fabriek van de wereld, ik vrees dat in WW3 China dat zal zijn.
Nu ga ik helemaal afwijken, maar ik vind het spijtig dat er nergens een topic op BG is over oorlogsvoering en militair materiaal in het algemeen.

Los van hoe wreed en vreselijk oorlogen zijn, vind ik alles, buiten het politieke, wel super interessant.

Niks cooler dan gevechtsvliegtuigen, schepen, tanks, drones, en hoe deze gebruikt kunnen worden en alle theoretische scenario’s!

Op Reddit vind ik hier en daar wel wat, maar ook daar komt er zo snel politiek gedoe bij kijken 😬

We hebben dringend een Europese drone producent nodig a la DJI. Die op massaschaal drones kan produceren. Haal een paar Oekraïners uit hun bunkers, pomp wat VC capital en met een deftig business plan kom je al een heel eind. Of zie ik het nu te simpel...

Nu ga ik helemaal afwijken, maar ik vind het spijtig dat er nergens een topic op BG is over oorlogsvoering en militair materiaal in het algemeen.

Hoe vuil het ook allemaal is, de nieuwe technologie en hoe deze nu strategisch gebruikt wordt vind ik zelf ook heel interessant. Ooit een thread over aangemaakt in de technologie sub

We hebben dringend een Europese drone producent nodig a la DJI. Die op massaschaal drones kan produceren. Haal een paar Oekraïners uit hun bunkers, pomp wat VC capital en met een deftig business plan kom je al een heel eind. Of zie ik het nu te simpel...
Te simpel.

Of je zou het met overheidsgeld moeten doen. Het probleem van een europese drone producent is nu eenmaal dat je :

1) energiekosten hebt die hoog liggen
2) personeel moet hebben die technisch geschoold zijn (en daar is in onze huidige contreien al een tekort)
3) lonen hoog liggen in vergelijking met de chinese omstandigheden
4) Een afzetmarkt nodig hebt die u de winsten kan geven die de VC capital doet watertanden
5) je een omgeving moet hebben dat ze die werkomstandigheden ondersteunen ( ook naar vergunningen). Als je 10 jaar moet wachten op uw vergunning en gebouw wegens allerhande drukkingsgroepen... veel geluk

Kortom de meeste winst wordt gewoon gehaald door het goedkoop te produceren in China en duur te verkopen aan Europa. Waarbij je in China dan ook nog eens een massale hoeveelheid technisch personeel hebt die je daar kan opzetten om zaken te ontwikkelen en dat te laten vooruitgaan.

Als je geen afzetmarkt creëert voor europees materiaal om die schaalvoordelen te kunnen aanboren en daarnaast de meerkost aanvaardt zodanig dat mensen een deftig loon kunnen verdienen en deftig kunnen leven volgens onze standaarden samen met de absorptiemogelijkheid hebt voor de meerkosten van energie en energieafhankelijkheid dan is het voor alles wat valt onder massaproducten nu eenmaal moeilijk om te concurreren met de andere landen.
We hebben nog heel lang het voordeel gehad van bepaalde infrastructuur en voorzieningen waardoor de balans voor outsourcing beperkter werd. Maar des te meer er geoutsourced werd, des te meer het vet van de soep ging, des te moeilijker wordt het om productie in europa te houden.
En daar zijn wij allen slachtoffer en dader van.

Zaken waar iemand een significante meerprijs voor kan vragen, daar zie ik ons nog in concurreren. Maar in al de rest lijkt mij dat moeilijk te gaan zijn zonder enige vorm van protectionisme of afkalving van onze standaard en verwachtingen.

Te complex. Die drones die oekraine gebruikt zijn technisch niet zoals een dji maar dat hoeft ook niet. low cost, high manoeuvrability. Die fiberoptische kabels en de tips en tricks hoe te vliegen is belangrijker denk ik.
Er was nog onlangs een artikel hierover
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/0...ers-bouwen-drones-voor-oekraiense-frontlinie/

Das echt niet meer dan 4 motoren op een frame zetten, esc solderen, flightcontroller erin. Betaflight of dergelijke erop flashen (minimaal programmeren) en een cameramodule.

Te complex. Die drones die oekraine gebruikt zijn technisch niet zoals een dji maar dat hoeft ook niet. low cost, high manoeuvrability. Die fiberoptische kabels en de tips en tricks hoe te vliegen is belangrijker denk ik.
Er was nog onlangs een artikel hierover
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/0...ers-bouwen-drones-voor-oekraiense-frontlinie/

Das echt niet meer dan 4 motoren op een frame zetten, esc solderen, flightcontroller erin. Betaflight of dergelijke erop flashen (minimaal programmeren) en een cameramodule.
Zijn punt handelde, volgens mij, dan ook eerder over de productiecapaciteit hebben om die zaken hier in massale hoeveelheden te kunnen produceren ipv van de componenten uit China te moeten laten komen. En dat potentieel dat aanbod verschraalt of beperkt is/wordt.

Uiteindelijk klinkt dat allemaal niet zo moeilijk. Totdat we dit gaan verwachten van onze jeugd :p. Dan denk ik dat je nog eens significant gaat verschieten van hoeveel mensen daar effectief in slagen.

Het is niet dat we de kennis niet hebben met bvb SABCA, die produceerden toch ook grote delen van de F-16 voor Europa.
Maar de overheid moet er wel voor zorgen dat er ook een interne markt is, ipv altijd maar US materiaal te kopen.

Volgens mij kan zowat iedereen drones in massa produceren in zijn garage, das het mooie - die moeten niet state of the art zijn, tis voldoende om er veel te hebben. Eens je een ontwerp hebt, wat componenten maken en assemblage.

Maatwerkbedrijven kunnen ingezet worden, 1 miljoen keer hetzelfde uitvoeren - haalbaar of zie ik het te simpel?

Volgens mij kan zowat iedereen drones in massa produceren in zijn garage, das het mooie - die moeten niet state of the art zijn, tis voldoende om er veel te hebben. Eens je een ontwerp hebt, wat componenten maken en assemblage.

Maatwerkbedrijven kunnen ingezet worden, 1 miljoen keer hetzelfde uitvoeren - haalbaar of zie ik het te simpel?

Denk dat drones maken nu wel wat complexer is dan dozen vouwen. Met alle respect voor de mensen die in beschutte werkplaatsen werken.

Denk dat drones maken nu wel wat complexer is dan dozen vouwen. Met alle respect voor de mensen die in beschutte werkplaatsen werken.
Ik heb er bezocht, die kunnen veel meer dan dozen vouwen hoor - zeker indien aangevuld met wat technische mensen die wat sturen en helpen. Het blijft een routine die je moet volgen van, ik vermoed, relatief eenvoudige stappen.

Ik heb zelf vroeger heel wat drones ineen gestoken. De maten die ook in de hobby wilden heb ik dat met veel plezier uitgelegd. Altijd aangeraden om nooit geen kant en klare drone aan te schaffen want bij crashes, en die zijn onvermijdelijk, moet je hem kunnen repareren.
Tis echt niet moeilijk en elke persoon die het secundair doorgelopen heeft is meer dan capabel. Buiten het frame in elkaar vijzen (kan elke twaalf jarige bij wijze van spreken) is het daarna niet meer dan soldeer kabel tussen punt a en b.

Daar bommen op monteren en fiberoptics en dergelijk op toepassen is uiteraard voor het leger zelf maar de drone zelf ineensteken is vrij gemakkelijk.

Vroeger moesten we nog alles zelf solderen maar nu hebben de meeste flightcontrollers en esc's al connectoren om alles te verbinden.

fpv-drone-flight-controller-how-to-connection.png
Schermafbeelding-2026-02-17-204705.jpg

Ik heb zelf vroeger heel wat drones ineen gestoken. De maten die ook in de hobby wilden heb ik dat met veel plezier uitgelegd. Altijd aangeraden om nooit geen kant en klare drone aan te schaffen want bij crashes, en die zijn onvermijdelijk, moet je hem kunnen repareren.
Tis echt niet moeilijk en elke persoon die het secundair doorgelopen heeft is meer dan capabel. Buiten het frame in elkaar vijzen (kan elke twaalf jarige bij wijze van spreken) is het daarna niet meer dan soldeer kabel tussen punt a en b.

Daar bommen op monteren en fiberoptics en dergelijk op toepassen is uiteraard voor het leger zelf maar de drone zelf ineensteken is vrij gemakkelijk.

Vroeger moesten we nog alles zelf solderen maar nu hebben de meeste flightcontrollers en esc's al connectoren om alles te verbinden.

Wie is de @zwarten ? Links of rechts? :)

Ik denk dat jij onze huidige secundaire studenten serieus overschat.
Ofwel onderschat ik die.

Maar de mensen die toen ik aan het studeren was in de ASO richting een soldeerbout konden gebruiken die kon ik op 2 handen tellen. Ik was er 1 van, maar dan grotendeels wegens mijn vader die mij dat al eens liet doen als hij een tv of electronica repareerde (en destijds vond dat ik beter TSO zou gedaan hebben). Al moest hij het soms desondanks nog altijd herdoen omdat het niet goed genoeg was (of waar ik dan de tin diende eraf te halen en het opnieuw te voorzien). Toch zeker toen ik 12 jaar was.
Met dit verschil dat ik in die tijd van thuis uit en via de familie spelletjes had met breadboards (geen idee wat de naam in het nederlands is, ik vind het ook niet direct terug online bij het zoeken). Zaken gelijk dit : https://eater.net/8bit/
Maar waar de accessoires bijzaten samen met de informatie om die zaken ineen te steken. Tot zelfs het systeem van knight rider inclusief het geluid en dergelijke.

Ik kan mij persoonlijk dan ook echt niet voorstellen dat de huidige generatie daar, uitzonderingen daargelaten, daarin zo capabel zou zijn als jij stelt.

Waarschijnlijk wel na een bepaalde inwerktermijn. Als je ze zo ver kan krijgen om dat ook effectief te blijven doen. Want zo evident is het tegenwoordig toch ook niet meer om zoals in mijn tijd (ja ik ben oud) kinderen dingen tegen hun goesting te laten doen omdat wij vinden dat het moet...

Maar zoals gezegd, ik kan mis zijn.

Ik denk dat jij onze huidige secundaire studenten serieus overschat.
Ofwel onderschat ik die.

Maar de mensen die toen ik aan het studeren was in de ASO richting een soldeerbout konden gebruiken die kon ik op 2 handen tellen. Ik was er 1 van, maar dan grotendeels wegens mijn vader die mij dat al eens liet doen als hij een tv of electronica repareerde (en destijds vond dat ik beter TSO zou gedaan hebben). Al moest hij het soms desondanks nog altijd herdoen omdat het niet goed genoeg was (of waar ik dan de tin diende eraf te halen en het opnieuw te voorzien). Toch zeker toen ik 12 jaar was.
Met dit verschil dat ik in die tijd van thuis uit en via de familie spelletjes had met breadboards (geen idee wat de naam in het nederlands is, ik vind het ook niet direct terug online bij het zoeken). Zaken gelijk dit : https://eater.net/8bit/
Maar waar de accessoires bijzaten samen met de informatie om die zaken ineen te steken. Tot zelfs het systeem van knight rider inclusief het geluid en dergelijke.

Ik kan mij persoonlijk dan ook echt niet voorstellen dat de huidige generatie daar, uitzonderingen daargelaten, daarin zo capabel zou zijn als jij stelt.

Waarschijnlijk wel na een bepaalde inwerktermijn. Als je ze zo ver kan krijgen om dat ook effectief te blijven doen. Want zo evident is het tegenwoordig toch ook niet meer om zoals in mijn tijd (ja ik ben oud) kinderen dingen tegen hun goesting te laten doen omdat wij vinden dat het moet...

Maar zoals gezegd, ik kan mis zijn.
Mogelijks, maar de soldeerpads op die ESC’s zijn echt gigantisch groot. Met wat flux en het vooraf vertinnen van het kabeltje kan daar nauwelijks iets fout lopen. Bovendien zie je meteen of een soldeerverbinding goed is of niet. Een korte inwerkperiode is uiteraard nodig, maar niets wat volgens mij langer dan een dag zou mogen duren. Europa gaat natuurlijk wel soldeersel met lood moeten toelaten want die zonder is a pain in the *ss :D
Ik ben daar gewoon ingerold door een youtube filmpje te bekijken en vond dat starwars achtig cool. Verder hoe en wat heb ik allemaal redelijk eenvoudig online gevonden. Ondertussen ook al 11 jaar geleden...

Voor hier een productiecapaciteit op te zetten is mijn idee wat betreft materiaalcycle van a tot z volgende.

Carbon platen laten snijden is geen complexe oefening op een cnc machine.
Chips, elektronica is ook geen 8nm maar vergelijkbaar met raspberry pi's. Hier gaat geen zotte fabs voor moeten opgezet worden en zouden we de capaciteit wel ergens moetne hebben in europa.
Motoren kosten een peulschil in china maar is ook niet meer dan koper en magneten dus ook geen mega complex proces.
De bedoeling is zo goedkoop mogelijk produceren. Ik denk wel mits wat schaalvergroting je drones kan produceren voor 200-250 euro het stuk. (zonder bommen)

Laatst bewerkt:

In zowat alle recente wargames moet usa zwaar het onderspit delven.

Terug
Bovenaan