Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik hoop toch echt dat rusland stopt aan de grens met NATO-landen, én dat China zich niet gaat moeien. Anders zien we vandaag de start van een mogelijke WO3 vrees ik.
Volgens de persdienst van Zelensky zou Rusland ook al getracht hebben binnen te vallen in de Volyn oblast, maar zou die aanval afgeslagen zijn (mogelijk door paratroopers).

Volyn_in_Ukraine.svg

Dit is de Volynoblast ter informatie.

Het ziet er dus ook niet goed uit voor de gasprijzen in de komende tijd vermoed ik? Schiet putin nu niet kei hard in zijn eigen voet, dat de transitie weg van gas nu misschien in een stroomversnelling zal raken en binnen een paar jaar dat em zelf zijn gas zal mogen opeten.

Het was waarschijnlijk zo snel mogelijk een invasie en verwachten dat Europa het allemaal vergeten en vergeven heeft binnen een paar jaar
of nooit een invasie plegen want in tussentijd zou Oekraïne meer en meer steun en wapens verkrijgen om zich voor te bereiden op een mogelijke invasie.

Ik hoop toch echt dat rusland stopt aan de grens met NATO-landen, én dat China zich niet gaat moeien. Anders zien we vandaag de start van een mogelijke WO3 vrees ik.
Die levens in Oekraïne zijn die dan niets waard? Zolang het daar maar is en niet bij ons. Die gedachte is even simpel als proberen onderhandelen met de russen die bleven beweren dat ze niet gingen aanvallen. Een natie met die middelen en een dictator aan de macht is even gevaarlijk voor de wereldvrede dan wat er 75 jaar geleden is gebeurd.

Ik hoop het ook, maar ik vrees dat het wishful thinking is. Al hoop ik vooral op hulp voor Oekraïne.
Moldavië zit ook niet in de NAVO zeker, die gaan de volgende zijn met Transnistrië daar. Georgië ook.
Dit vooral he, Armenië en Azerbeidzjan mogelijk ook zeker?

Moldavië zit ook niet in de NAVO zeker, die gaan de volgende zijn met Transnistrië daar. Georgië ook.
Daarom dat ik zeg dat Moldavie asap afstand moet doen van Transnistrie en aansluiten bij Roemenie, zo verkrijgen ze NAVO lidmaatschap en dan Transnistrië claimen.

Befaamde Russische tangbeweging, en meteen signaal dat heel UA wordt bezet?
Inderdaad, dat wijst erop, ofwel dat men richting Lviv wilt voor de Oekrainse regering evt. gevangen te nemen. Putin heeft het over denazificatie, wat erop wijst dat die mensen ook in gevaar zijn.

De map op wikipedia bevestigt dat ook (heeft daar ook een pijl "met clashes" aangeduid.)

Die levens in Oekraïne zijn die dan niets waard? Zolang het daar maar is en niet bij ons. Die gedachte is even simpel als proberen onderhandelen met de russen die bleven beweren dat ze niet gingen aanvallen. Een natie met die middelen en een dictator aan de macht is even gevaarlijk voor de wereldvrede dan wat er 75 jaar geleden is gebeurd.
Je kan je ook de vraag stellen wat de impact gaat zijn van een NATO oorlogsverklaring op de levens van de mensen in Oekraïne, dan krijg je pas een enorme escalatie van het conflict.

Mijn hart breekt voor de mensen in Oekraïne maar ik hoop voor hen en voor alle andere partijen dat er geen full scale oorlog komt.

Je kan je ook de vraag stellen wat de impact gaat zijn van een NATO oorlogsverklaring op de levens van de mensen in Oekraïne, dan krijg je pas een enorme escalatie van het conflict.

Mijn hart breekt voor de mensen in Oekraïne maar ik hoop voor hen en voor alle andere partijen dat er geen full scale oorlog komt.

Dit.
Eigenlijk gek hoe dat werkt (door oa proximiteit ed vermoed ik). Ik heb geen enkele band met Oekraïne maar plots wel een enorm gevoel van medeleven en broederlijkheid met de bevolking daar.
Veel meer dan bij andere conflicten.

Toch ongelooflijk dat Oekraïne zelfs niet de algehele mobilisatie eerder heeft afgekondigd... Kop in het zand steken of Rusland niet provoceren? Andere reden kan ik niet bedenken.

Waarschijnlijk is dit een bewuste keuze geweest om Rusland niet naar de buitenwereld toe de gelegenheid te geven Oekraïne af te schilderen als de agressor. De Russische propaganda tov de Russische bevolking kan Oekraïne toch niet echt manipuleren gezien het staatsmonopolie op de media daar, maar naar de buitenwereld zou het Putin natuurlijk een iétwat geloofwaardiger reden gegeven hebben om een 'pre-emptive strike' te lanceren.

Wat ik zelf niet goed begrijp - maar ik zal wel iets missen - is waarom Oekraïne niet gevraagd heeft aan de Verenigde Naties om onafhankelijke waarnemers of een vredesmacht (van naties niet gelieerd aan de NAVO) te stationeren in het grensgebied met de gebieden die in handen zijn van de separatisten. Het zou in dat geval veel moeilijker zijn voor Rusland om te claimen dat Oekraïne die gebieden aanviel of dat er 'genocide' plaatsvond. Ook de propaganda tegenover de NAVO als agressor zou nogal hol klinken als het de VN is die daar aanwezig is.
Natuurlijk had Rusland zijn vetorecht kunnen gebruiken in de UN wanneer Oekraïne dit verzoek indiende, maar ook in dit geval zou dat heel moeilijk zijn voor Rusland om uit te leggen. Immers, waarom zou Oekraïne pottenkijkers willen terwijl ze bezig zijn met een genocide, en waarom zou Rusland niet net willen dat de hele wereld kan zien wat de Oekraïners daar allemaal uitspoken?

In Rivne oblast zijn ook al oorlogsvoertuigen gespot.

1280px-Rivne_in_Ukraine.svg.png

Dat is deze oblast, degene die grenst aan Volyn oblast waar ook al door de persdienst van Zelensky werd gezegd dat daar een aanval werd teruggeslagen.

Voor alle duidelijkheid, voor mocht het nog niet duidelijk zijn: "het is een grootschalige invasie aan het worden, moderne blitzkrieg poging", met volledig Oekraine als doel.

Natuurlijk zijn die levens evenveel waard. Maar als je nu als NATO aanvalt, dan val je buiten uw "grensgebied" aan en ben jij degene die de oorlog gestart is. En een oorlog tussen NATO en Rusland/China, is écht nog wel een andere gradatie dan Rusland die (waarschijnlijk) alle landen ten Oosten van NATO-grens gaat annexeren. Moest ik nu in Moldavië wonen, ik begon al te vluchten...

Maar vooral Finland en Zweden zijn grote vraagtekens he, geen NATO landen, maar wél stevige bondgenoten voor heel Europa.

Gaat echt niet gebeuren. Troepenopbouw had al lang gespot geweest. China gaat nu vooral afwachten en kijken hoe men reageert op Rusland.
Zoals het er nu uitziet wrijft China zich in de handen.
Geen militaire reactie van het Westen tegen Rusland, zelfs nog geen troepenopbouw in Oost-Europa (hoewel ze met dat laatste misschien gaan beginnen nu).

De weg naar Taiwan ligt wijd open. Het is niet meer of het gebeurt, enkel wanneer (of dat nu is, of binnen x maanden of jaren)
En het Westen keek ernaar...
Arm arm "Westen".

Dit.
Eigenlijk gek hoe dat werkt (door oa proximiteit ed vermoed ik). Ik heb geen enkele band met Oekraïne maar plots wel een enorm gevoel van medeleven en broederlijkheid met de bevolking daar.
Veel meer dan bij andere conflicten.
Is niet zo vreemd.. Het is dichtbij en dezelfde ethniciteit.

Natuurlijk zijn die levens evenveel waard. Maar als je nu als NATO aanvalt, dan val je buiten uw "grensgebied" aan en ben jij degene die de oorlog gestart is. En een oorlog tussen NATO en Rusland/China, is écht nog wel een andere gradatie dan Rusland die (waarschijnlijk) alle landen ten Oosten van NATO-grens gaat annexeren. Moest ik nu in Moldavië wonen, ik begon al te vluchten...

Maar vooral Finland en Zweden zijn grote vraagtekens he, geen NATO landen, maar wél stevige bondgenoten voor heel Europa.
Als ge een land dat wordt binnengevallen beschermd dan zijt niet de agressor e..

Hebben die andere landen geen leger of zijn die te pro-Russisch dat die op zich geen front vormen en dus langs de achterkant de Russen bestoken :unsure:

Terug
Bovenaan