Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Kan NATO uitgebreid worden naar Azie? Zuid-Korea, Japan en Zuidoost-Azie?
De VS heeft allianties met die landen via andere organisaties, ik weet niet of je die zomaar kan vervangen door toetreding tot de NAVO.

In feite zou de VN hervormd moeten worden en dienen als vredehandhaver. Onder de NAVO heb je de facto opnieuw Washington als wereldpolitie en daar moeten we vanaf stappen.
 
Kan NATO uitgebreid worden naar Azie? Zuid-Korea, Japan en Zuidoost-Azie?
North Atlantic Treaty Organization, dus neen. :)
Wat is er gaande in de straat van Taiwan?
Ik heb nog nooit zo'n concentratie van unid. schepen gezien in zo'n formation?


Zijn dat niet die Chinese vissertjes die daar gaan vissen om zo beetje het water te claimen?
 
Wat is er gaande in de straat van Taiwan?
Ik heb nog nooit zo'n concentratie van unid. schepen gezien in zo'n formation?


Stel je voor. Invasie van Taiwan ... :unsure:
 
Wat is er gaande in de straat van Taiwan?
Ik heb nog nooit zo'n concentratie van unid. schepen gezien in zo'n formation?


Zou me niet verbazen mocht China van de gelegenheid profiteren om Taiwan aan te pakken. Eén-tweetje met Rusland zodat de VS verlamd blijft.

Ach, het was leuk geweest, die 75 jaar van welvaart en vrede maar het kon niet blijven duren. Tof dat ik nog een onbezorgde jeugd heb gehad, onze kinderen zullen minder geluk hebben.
 
Zou me niet verbazen mocht China van de gelegenheid profiteren om Taiwan aan te pakken. Eén-tweetje met Rusland zodat de VS verlamd blijft.

Ach, het was leuk geweest, die 75 jaar van welvaart en vrede maar het kon niet blijven duren. Tof dat ik nog een onbezorgde jeugd heb gehad, onze kinderen zullen minder geluk hebben.
Het hoeft nog steeds niet op zo een doemscenario uit te draaien.
Het kan even goed zijn dat Rusland en China genoeg hebben aan Oekraïne en Taïwan om hun honger weer een hele poos te stillen.
 

Ukraine claims 50 Russians killed on eastern front​

Ukraine has claimed 50 Russians have been killed on the eastern front, AFP reports.
Ukrainian forces say they have killed around 50 “Russian occupiers” while taking back control of the eastern frontline town of Shchastya. The agency says it could not independently confirm that claim.
Here is an extract from their report on the fast-moving situation as Russian tanks advance far into Ukrainian territory, well beyond the areas controlled by Moscow-backed separatists.
After holding a series of emergency calls with world leaders, including US President Joe Biden, Ukraine’s leader Voldymyr Zelensky convened a meeting of the top military brass.
Zelensky “gave orders to inflict maximum losses against the aggressor,” Commander-in-Chief of the Armed Forces of Ukraine, Major General Valeriy Zaluzhny, said.
Presidential adviser Mykhailo Podoliak said Ukraine’s forces were “waging heavy combat” and repelling Russian advances in some parts.
Ukrainian officials said Russia was primarily targeting military infrastructure and silos, hitting a string of air fields.
These included Boryspil airport in Kyiv, the armed forces said.
Ukraine closed its airspace to civilian traffic. Tracking websites showed no civilian airliners within the country’s airspace on Thursday.
The invasion was also staged from several positions in Belarus, where Russian armed forces have been holding massive military drills this months involving an estimated 30,000 troops.
But Belarus strongman leader Alexander Lukashenko said his forces were “not taking part in this operation”.
Ukraine also claimed it had downed six Russian planes, a helicopter, and destroyed four tanks.
Moscow did not confirm suffering any casualties or other military losses.
 
Er hangt zeer veel recon in de lucht momenteel, er hangen twee RC-135 en een E8 JSTARS van de VS, plus een AWACS van de NAVO op de grens tussen Polen en Belarus/Oekraïne.
En een aangezien er ook een hoop stratotankers in de lucht hangen vermoed ik dat die mensen lange dagen tegemoet gaan
 
Er hangt zeer veel recon in de lucht momenteel, er hangen twee RC-135 en een E8 JSTARS van de VS, plus een AWACS van de NAVO op de grens tussen Polen en Belarus/Oekraïne.
En een aangezien er ook een hoop stratotankers in de lucht hangen vermoed ik dat die mensen lange dagen tegemoet gaan
Dan is het nog te hopen dat er geen triggerhappy piloot rondvliegt die een andere uit de lucht plukt omdat die iets te dicht bij de grens vliegt.
 
Dubbel gevoel bij de Finnen. Jaren moesten ze er niks van weten (lees: delen in de kosten), maar als het nodig is komen ze wel aan de deur kloppen
Vind ik ook, schaamteloos is het.

Los daarvan dees is toch ook niet echt iets dat ik had zien aankomen. Rusland ale Poetin en vrienden zijn nog zotter dan verwacht t jammere is dat het geen klein ongevaarlijk landje is natuurlijk.
 
90% van alle microchips wordt wel geproduceerd in Taiwan

Dit dus hé, ik snap niet hoe we geopolitiek zo achterlijk kunnen zijn: energie afhankelijkheid van Rusland laten toenemen en tegelijkertijd onze elektronica quasi compleet afhankelijk maken van een land dat op een steenworp van en op een gespannen voet met China leeft.

Gelukkig lijken er stappen gezet te worden om ook in Europa en V.S. terug meer microchips te produceren maar véél te traag.
 
Dan is het nog te hopen dat er geen triggerhappy piloot rondvliegt die een andere uit de lucht plukt omdat die iets te dicht bij de grens vliegt.

Ze vliegen ruim op het grondgebied van Polen hoor

Ik heb plotseling zin gekregen in Dr. Strangelove

giphy.gif
 

Kherson is in het zuiden van Oekraine aan de Zwarte Zee, 200 km van Odessa. 500 km van de Donbas. Wat doen die Russen daar, als er nog iemand twijfelde dat dit puur om Donbas ging...

Iemand schreef in een reactie op die post: "why did nobody detonate the bridges". Ik dacht dat ze het over de Krimbrug hadden maar blijkbaar heeft die het over de bruggen over de Djnepr rivier. Niemand had gedacht dat dat ze nu al daar zouden staan (130 km verder), dat de Russen zo een "blitzkrieg" en grootschalig conflict zouden uitvoeren. Die hebben nooit de tijd gehad om de bruggen op te blazen, en al zeker niet verwacht dat de Russen daar zouden aanvallen.

Vind ik ook, schaamteloos is het.

Los daarvan dees is toch ook niet echt iets dat ik had zien aankomen. Rusland ale Poetin en vrienden zijn nog zotter dan verwacht t jammere is dat het geen klein ongevaarlijk landje is natuurlijk.
Finland heeft zeker een geldige reden om niet in de NAVO te gaan tot de jaren '90. Daarachter heb je een punt, maar als ze er nu bij willen, moeten ze er wel bij. Wellicht zelfde strategie als Oekraine: niet provoceren. De Finnen zelf zijn ook niet voor een overgrote meerderheid te vinden voor NATO, dat is nu wel aan het veranderen. Finland heeft ook neutraliteit.

Wij hadden voor WO1 - herinner je het nog - ook neutraliteit wat Duitsland dan geschonden heeft. Dus neen, niet eens met jou.
 
Dit dus hé, ik snap niet hoe we geopolitiek zo achterlijk kunnen zijn: energie afhankelijkheid van Rusland laten toenemen en tegelijkertijd onze elektronica quasi compleet afhankelijk maken van een land dat op een steenworp van en op een gespannen voet met China leeft.

Gelukkig lijken er stappen gezet te worden om ook in Europa en V.S. terug meer microchips te produceren maar véél te traag.
Dat is dan het probleem, tegen dat we onze eigen microchips kunnen produceren en kerncentrales hebben gebouwd om het energieprobleem aan te pakken is het al te laat.
 
Terug
Bovenaan