Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

2 hypothetische vragen die ik heb
  • Is de COVID situatie en de daarbijhorende destabilizering een extra motivatie geweest voor Rusland om dit te plannen en te profiteren van teveel verdeelde chaos in de wereld? Vind dat zowel EU als de 'wereld' bijzonder traag militair in actie komt (of nog moet komen), al is het maar defensief.
  • Hoe zou dit uitdraaien indien er nog een Trump aan de macht was? Zou er uberhaupt een invasie geweest zijn?

Laatst bewerkt:
Hebben die andere landen geen leger of zijn die te pro-Russisch dat die op zich geen front vormen en dus langs de achterkant de Russen bestoken :unsure:
Waarom zou Finland of Zweden Rusland binnenvallen, en hoe zou dat een oplossing zijn die voor minder leed zorgt dan economische sancties?

Die levens in Oekraïne zijn die dan niets waard? Zolang het daar maar is en niet bij ons. Die gedachte is even simpel als proberen onderhandelen met de russen die bleven beweren dat ze niet gingen aanvallen. Een natie met die middelen en een dictator aan de macht is even gevaarlijk voor de wereldvrede dan wat er 75 jaar geleden is gebeurd.
Wat is dan volgens jou wel de oplossing? Ons wel gaan moeien?

Gewoon die inval zorgt in Europa al voor spanningen. Ik hoor zelf universitairen die geld afhalen van hun rekeningen. De oorlog aan de grens met EU zorgt voor een zeer gespannen situatie die tot hier voelbaar is.

Waarom zou Finland of Zweden Rusland binnenvallen, en hoe zou dat een oplossing zijn die voor minder leed zorgt dan economische sancties?
Ging me meer over Moldavie en consoorten

Als je wat tussen de lijnen leest wilt Putin gewoon alles wat niet NATO / EU is terug inlijven toch?

Zoals het er nu uitziet wrijft China zich in de handen.
Geen militaire reactie van het Westen tegen Rusland, zelfs nog geen troepenopbouw in Oost-Europa (hoewel ze met dat laatste misschien gaan beginnen nu).

De weg naar Taiwan ligt wijd open. Het is niet meer of het gebeurt, enkel wanneer (of dat nu is, of binnen x maanden of jaren)
En het Westen keek ernaar...
Arm arm "Westen".
De VS verwacht over 5 jaar pas een inval in Taiwan.

Hebben die andere landen geen leger of zijn die te pro-Russisch dat die op zich geen front vormen en dus langs de achterkant de Russen bestoken :unsure:
Het leger van Moldavië zal waarschijnlijk niet heel veel voorstellen. Wit-Rusland is al jaren eigenlijk een deel van Rusland. En Noord-Europa, die zullen nu wel zien dat ze misschien toch beter bij NAVO gezeten hadden.

Als je wat tussen de lijnen leest wilt Putin gewoon alles wat niet NATO / EU is terug inlijven toch?
Waarschijnlijker, en volgens diezelfde berichten als wat ik daarvoor al zei, is het vooral economisch en tactisch. De gasleidingen van Oekraïne. Hereenmaking van de ex-Sovjetrepubliek is mooie posturing en perceptie, wat een (semi?)dictator zeker nodig heeft. Maar er kan ook best een reden achter zitten.

Maar sowieso, extra invallen en bloedvergieten zijn toch nooit een oplossing om minder bloedvergieten te hebben. Massale en zware financiële sancties zouden met een verminderde binnenlandse steun, en een zwaardere/duurdere oorlog tegen Oekraïne dan verwacht, wel voor een kentering kunnen zorgen.

Zoals het er nu uitziet wrijft China zich in de handen.
Geen militaire reactie van het Westen tegen Rusland, zelfs nog geen troepenopbouw in Oost-Europa (hoewel ze met dat laatste misschien gaan beginnen nu).

De weg naar Taiwan ligt wijd open. Het is niet meer of het gebeurt, enkel wanneer (of dat nu is, of binnen x maanden of jaren)
En het Westen keek ernaar...
Arm arm "Westen".
Goh ja, 'arm westen'. Denk je dat de reactie van Rusland/China anders zou zijn, moest het 'Westen' hier de agressor zijn? Hoe je het ook draait of keert, maar Oekraïne is nog steeds geen lid van de NATO, EU, ... Iedereen kiest voor zijn eigen hachje en zal een rechtstreeks militair conflict ten allen tijde proberen vermijden.

Als men vandaag of morgen een NATO lid aanvalt en de rest reageert dan niet of kan geen vuist maken, dan mag je gerust met de term 'arm westen' strooien.

NAVO of niet, Finland en Zweden behoren tot de europese unie. Een aanval op hen staat gelijk met een aanval op andere europese Navo landen.

Die beelden op het nieuws komen toch wel hard binnen. Het is te hopen dat Poetin en zijn hele gevolg zo snel mogelijk vermoord worden.

Wat als dit de situatie is: dat zal toch alleen maar leiden tot verdeelde gebieden met zuiveringen en burgeroorlogen. Rusland kan dat toch nooit controleren?

Natuurlijk zijn die levens evenveel waard. Maar als je nu als NATO aanvalt, dan val je buiten uw "grensgebied" aan en ben jij degene die de oorlog gestart is. En een oorlog tussen NATO en Rusland/China, is écht nog wel een andere gradatie dan Rusland die (waarschijnlijk) alle landen ten Oosten van NATO-grens gaat annexeren. Moest ik nu in Moldavië wonen, ik begon al te vluchten...

Maar vooral Finland en Zweden zijn grote vraagtekens he, geen NATO landen, maar wél stevige bondgenoten voor heel Europa.
-Per direct US/UK/EU troepen en raketinstallaties opschalen in Polen & co.

-Per direct het NAVO toetredingsproces opstarten voor alle landen in de regio die het wensen (met aangepaste toetredingscriteria als het moet, of zelfs bijna rechtstreekse voorwaardelijke toetreding - en alles in het werk stellen om de effectieve toetreding te versnellen)

-Per direct Rusland publiekelijk informeren dat een aanval op een land dat in het toetredingsproces zit, voor eenzelfde militaire tegenreactie zorgt dan een aanval op een land dat al lid is.

Ik maak hier uiteraard abstractie van alle standaard regeltjes en procedures, kort door de bocht. Ja...
In zo'n situaties moet je echter durven buiten de lijntjes te kleuren, want Rusland speelt volgens een totaal andere playbook met alle risico's vandien.

Ok, in zo'n scenario laat je Oekraine nog steeds in de steek*, maar dan stuur je toch een heel sterk signaal naar Rusland voor de toekomst (1), en vermijd je in principe rechtstreekse confrontatie met hen op korte termijn over Oekraine, waar het nu toch al te laat is (2).
Kan me niet voorstellen dat Rusland dan opeens ook Filand & co gaat aanvallen wegens "zich bedreigd voelen", wat de-facto tot een wereldoorlog zou leiden.

*Ikzelf was en blijf van mening mening dat men reeds had moeten dreigen met militaire tegenreactie van zodra 1 Russische soldaat de grens met Oekraine overstak. Misschien had je daar nog de Donbas uit kunnen laten. Maar ja, that ship has sailed.
Zware fout van het Westen om ten alle kosteten oorlog met Rusland te vermijden, en te rekenen op economische sancties waar ze eens goed mee lachen in Moskou en Beijing.

De VS verwacht over 5 jaar pas een inval in Taiwan.
Mijn punt is dat het zal gebeuren, en dat het Westen er weeral niets aan zal doen.
Een militaire reactie van de VS in Oekraine had er misschien voor gezorgd dat de kaarten anders kwamen te liggen voor Taiwan (en co).
Nu is het gewoon een zoveelste bevestiging dat niets hen in de weg staat.

Wat als dit de situatie is: dat zal toch alleen maar leiden tot verdeelde gebieden met zuiveringen en burgeroorlogen. Rusland kan dat toch nooit controleren?
De invasie gaat om heel Oekraïne, maar ik denk dat Poetin een voor hem voordelige deal wil forceren en zich dan terugtrekt.

De invasie gaat om heel Oekraïne, maar ik denk dat Poetin een voor hem voordelige deal wil forceren en zich dan terugtrekt.
Dat lijkt mij dus ook het meest waarschijnlijke van aan de zijlijn zonder al te veel specifieke kennis, gezien de hele context ook. Dat ze zeggen: oké, het is goed, niet heel Oekraïne, maar alleen dat "onafhankelijke stuk", laat nu de sancties maar vallen.

Wees maar zeker dat de VS continue een cyberoorlog met Rusland uitvecht, de truc is natuurlijk om iets of iemand te targetten waardoor het regime in de problemen komen, ik denk maar aan wapenfabrikanten of energie installaties. Gezien het stiekeme karakter van cyberaanvallen, zal de VS het nooit aan de grote klok hangen en volgens Rusland is het nooit gebeurd ;)
Toch even op inpikken. Er is inderdaad heel veel heen en weer "gepest" via het internet tussen Rusland en de VS. Meestel gaat het om enkele bedrijven, een kleine waterzuiveringsinstallatie enzomeer. Dat is het commerciële leven en daar zal de VS niet snel voor terugslaan. Vlak vóór de laatste presidentsverkiezingen heeft de VS wél een een schone waarschuwing verstuurd richting Rusland. Bijgevolg is het stil gebleven. Maar de mogelijkheden zijn er zeker om met cyberaanvallen e.e.a. te sturen. Probleem is wel dat het relatief kleinschalig, verspreid of subtiel moet zijn, anders wordt de VS ook in het conflict meegetrokken.

In Europa heeft Nederland nog een redelijke mogelijkheid om hier en daar iets uit te vreten, maar ik denk dat -in het algemeen- ons democratisch proces dat niet toelaat zonder dat er een serieuze aanleiding is. Eigenlijk gelijkaardig met de VS, maar dan nog iets terughoudender.

Dit was wat Karel De Gucht op opperde daarnet op Radio 1. Het is een enorm land. Om dat te occuperen is een gigantische onderneming.

Langs de andere kant bekijken we ook dit weer door onze idiote Westerse bril.

Inderdaad, het gaat om heel Oekraïne maar met dit verschil, Oekraïne zal terug worden wat het was voor de val van de muur , een vazalstaat met een marionettenregering zoals in Wit-Rusland, en als dit lukt zonder veel averij op te lopen zijn de Baltische staten aan de beurt.

Terug
Bovenaan