Natuurlijk zijn die levens evenveel waard. Maar als je nu als NATO aanvalt, dan val je buiten uw "grensgebied" aan en ben jij degene die de oorlog gestart is. En een oorlog tussen NATO en Rusland/China, is écht nog wel een andere gradatie dan Rusland die (waarschijnlijk) alle landen ten Oosten van NATO-grens gaat annexeren. Moest ik nu in Moldavië wonen, ik begon al te vluchten...
Maar vooral Finland en Zweden zijn grote vraagtekens he, geen NATO landen, maar wél stevige bondgenoten voor heel Europa.
-Per direct US/UK/EU troepen en raketinstallaties opschalen in Polen & co.
-Per direct het NAVO toetredingsproces opstarten voor alle landen in de regio die het wensen (met aangepaste toetredingscriteria als het moet, of zelfs bijna rechtstreekse voorwaardelijke toetreding - en alles in het werk stellen om de effectieve toetreding te versnellen)
-Per direct Rusland publiekelijk informeren dat een aanval op een land dat in het toetredingsproces zit, voor eenzelfde militaire tegenreactie zorgt dan een aanval op een land dat al lid is.
Ik maak hier uiteraard abstractie van alle standaard regeltjes en procedures, kort door de bocht. Ja...
In zo'n situaties moet je echter durven buiten de lijntjes te kleuren, want Rusland speelt volgens een totaal andere playbook met alle risico's vandien.
Ok, in zo'n scenario laat je Oekraine nog steeds in de steek*, maar dan stuur je toch een heel sterk signaal naar Rusland voor de toekomst (1), en vermijd je in principe rechtstreekse confrontatie met hen op korte termijn over Oekraine, waar het nu toch al te laat is (2).
Kan me niet voorstellen dat Rusland dan opeens ook Filand & co gaat aanvallen wegens "zich bedreigd voelen", wat de-facto tot een wereldoorlog zou leiden.
*Ikzelf was en blijf van mening mening dat men reeds had moeten dreigen met militaire tegenreactie van zodra 1 Russische soldaat de grens met Oekraine overstak. Misschien had je daar nog de Donbas uit kunnen laten. Maar ja, that ship has sailed.
Zware fout van het Westen om ten alle kosteten oorlog met Rusland te vermijden, en te rekenen op economische sancties waar ze eens goed mee lachen in Moskou en Beijing.
De VS verwacht over 5 jaar pas een inval in Taiwan.
Mijn punt is dat het zal gebeuren, en dat het Westen er weeral niets aan zal doen.
Een militaire reactie van de VS in Oekraine had er misschien voor gezorgd dat de kaarten anders kwamen te liggen voor Taiwan (en co).
Nu is het gewoon een zoveelste bevestiging dat niets hen in de weg staat.