Oorlog tussen Hamas en Israël

De mate van desinformatie in deze is toch ook wel schrijnend in deze.
Dat Israël veel bloed aan zijn handen heeft en alles behalve humaan te werk gaat staat vast.
Dat Hamas evenmin een heilige is dat is ook een feit. Dat burgers geen fluit uitmaken voor Hamas is een evidentie.

Maar laat ons ook niet doen alsof Israël hier niet zonder reden aan het strijden is.
Laat ons ook niet vergeten dat de beweegreden van Israël Hamas liquideren is, en hun “land” en burgers veilig houden is. Maar de aanhanger lopen daar tussen het volk onherkenbaar dus het is ook niet evident.

Een scenario waar Israël per direct stopt met alles, is dat een scenario waar mensen echt in geloven? Keert de rust dan terug?
Of is het een overwinning voor Hamas die niet zal twijfelen om verdere acties te ondernemen?
 
Het conflict is al een tijdlang een point of no return gepasseerd, maar alles wat er vanaf 7 oktober gebeurde tart alle verbeelding. Het kan eindigen met een genocide of etnische zuivering in de vorm van een enorme volksverhuizing. Maar met een duurzame vrede?
 
De mate van desinformatie in deze is toch ook wel schrijnend in deze.
Dat Israël veel bloed aan zijn handen heeft en alles behalve humaan te werk gaat staat vast.
Dat Hamas evenmin een heilige is dat is ook een feit. Dat burgers geen fluit uitmaken voor Hamas is een evidentie.

Maar laat ons ook niet doen alsof Israël hier niet zonder reden aan het strijden is.
Laat ons ook niet vergeten dat de beweegreden van Israël Hamas liquideren is, en hun “land” en burgers veilig houden is. Maar de aanhanger lopen daar tussen het volk onherkenbaar dus het is ook niet evident.

Een scenario waar Israël per direct stopt met alles, is dat een scenario waar mensen echt in geloven? Keert de rust dan terug?
Of is het een overwinning voor Hamas die niet zal twijfelen om verdere acties te ondernemen?

Verkleden die Hamas-strijders zich als vrouwen en kinderen dan? Of wat is de reden dat er reeds meer dan 10.000 vrouwen en kinderen vermoord werden in de afgelopen 6 maanden alleen?

Die Poolse vrijwilliger die moedwillig en opzettelijk is vermoord geweest, samen met zijn collega's, dat was ook een gevolg van onherkenbare Hamas strijders die daar onherkenbaar tussen liepen?

Jouw vergoeilijkingen zijn misplaatst.
 
Hamas liquideren ... hoe loopt dat intussen voor Israël? Dat is een quasi onmogelijke opdracht omdat Hamas een idee is, gevoed door de manier waarop Israël al decennialang tekeer gaat tegen de Palestijnse bevolking. Hamas is dan ook nog eens een monster dat ze zelf mee hebben grootgebracht.
 
Laatst bewerkt:
Verkleden die Hamas-strijders zich als vrouwen en kinderen dan? Of wat is de reden dat er reeds meer dan 10.000 vrouwen en kinderen vermoord werden in de afgelopen 6 maanden alleen?

Die Poolse vrijwilliger die moedwillig en opzettelijk is vermoord geweest, samen met zijn collega's, dat was ook een gevolg van onherkenbare Hamas strijders die daar onherkenbaar tussen liepen?

Jouw vergoeilijkingen zijn misplaatst.

Hamas is niet een persoon of een man natuurlijk.
Hamas is een beweging, een gedachtegoed een overtuiging. Gestoeld op het feit dat Israël het grote kwaad is, de grote vijand.

Dus goed onder Hamas sympathisanten zitten er ook vrouwen en kinderen natuurlijk.

Pas op 99,9% van de slachtoffers zijn onschuldig en hebben geen fluit te zien met wat Hamas is of denkt.
Wat Israël doet is niet goed te praten, allesbehalve. Maar oorlog is natuurlijk nooit mooi.
 
Hamas liquideren ... hoe loopt dat intussen voor Israël? Dat is een quasi onmogelijke opdracht omdat Hamas een idee is, gevoed door de manier waarop Israël al decennialang tekeer gaat tegen de Palestijnse bevolking. Hamas is dan ook nog eens een monster dat ze zelf mee hebben grootgebracht.
Hamas is meer dan een idee he, er zit wel degelijk een organisatie achter. Herkend als terreurorganisatie. Niks doen was voor Israël geen optie. Het is niet gewoon een idee.
 
Verkleden die Hamas-strijders zich als vrouwen en kinderen dan? Of wat is de reden dat er reeds meer dan 10.000 vrouwen en kinderen vermoord werden in de afgelopen 6 maanden alleen?
Ten eerste straf dat jij de cijfers van 'vermoorde kinderen' zo goed kent.
En tweede is het geweten dat Israël een 5 à 10-1 ratio burgerdoden vs. Hamasterroristen aanvaardbaar vindt.

Na de afgelopen 80 jaar vind ik dat op de duur niet vreemd meer.

Ondertussen nog steeds Israëlische gijzelaars gevangen na 7 maanden. (voor zover ze niet bijna allemaal vermoord zijn aangezien Hamas blijkbaar niet aan 40 kon geraken bij de recentste onderhandelingen).
 
Laatst bewerkt:
Hamas is meer dan een idee he, er zit wel degelijk een organisatie achter. Herkend als terreurorganisatie. Niks doen was voor Israël geen optie. Het is niet gewoon een idee.
Als Hamas onthoofd wordt, staat er wel een andere organisatie op die misschien radicaler is. Dat bedoel ik er dus mee: als Israël van plan is om Hamas op deze manier uit te roeien is het naïef. Of ze hebben de intentie om de hele Gazastrook etnisch te zuiveren. Lees: massale expulsie, Nakba 2.0. Rest dan nog de Westelijke Jordaanoever dat al jarenlang stelselmatig wordt opgegeten door illegale nederzettingen.

Als Israël in sommige ogen dan een democratisch baken is in een achtergesteld, autocratisch en corrupt Arabisch Midden-Oosten, dan mag ik dat toch een bijzonder cynische opmerking vinden.
 
Stel het is 8 oktober 2023.
Welke niet-naïeve manier om Hamas weg te krijgen stel je dan zelf voor?
Ik denk oprecht dat niemand een werkbaar niet-naïef idee kan voorleggen, ook jij niet.

In de ogen van Netanyahu en zijn extremistische aanhangers was wraak en massaal bloedvergieten de enige "logische" handeling. Maar de hogere morele grond hebben ze niet opgezocht. Ze hebben zich verlaagd tot bloedwraak. Politiek ook een logische keuze, bij aanvang: het land werd getroffen door een ongezien terreuractie. Netanyahu zou als zwak zijn overgekomen als hij niet tot actie was overgegaan. Maar hij heeft ook een aandeel in de groei van Hamas. "They had it coming" is heel oneerbiedig voor de slachtoffers, maar de wederzijdse haat heeft wel degelijk een oorsprong.

Ik had eerder de focus willen zien op het terugkrijgen van de gijzelaars door onderhandelingen en het aanpakken van Hamas zonder 34k+ doden en een kapotgeschoten stedelijk gebied en een immense humanitaire crisis. Qatar zou daarin een rol kunnen spelen, gezien hun facilitaire rol in eerdere onderhandelingen bij conflicten in de regio. In samenwerking met de VN en uiteraard ook de VS (gezien de bijzondere verwikkeling van de belangen van Tel Aviv - Washington) naar een werkbare tweestatenoplossing gaan én erkenning van de Palestijnse staat. Gaza is al jarenlang een concentratiekamp waarin radicalisering wordt gevoed door de zeer moeilijke situatie daar en de situatie met de kolonisten in de Westelijke Jordaanoever is ook FUBAR.

Ik geloof dat Hamas kan ondermijnd worden als de welvaart in de Gazastrook stijgt. Of Hamas kan zich aanpassen aan een nieuwe realiteit - net zoals ANC dat deed na de Apartheid. Een VN troepenmacht kan de veiligheid borgen in de regio - maar dat op zich is helaas ook naïef.

Het Westen zou al een signaal mogen geven door de Palestijnse staat en masse officieel te erkennen, al is dat zeker geen evidentie gezien de verdeeldheid van de Palestijnse bevolking.

Maar zoals je zelf misschien zal aangeven: ook dit is allemaal naïef. Hamas/Netanyahu zijn de slechtst mogelijke partners om dit allemaal te doen werken. Beide partijen zijn verhard en verbitterd en 7 oktober heeft een enorme kloof geslagen, waardoor een brug bouwen en elkaar de hand reiken bijzonder onrealistisch lijkt.

Toch moet er een einde komen aan die geweldspiraal.

Hamas uitroeien door een zeer dichtbevolkt gebied waar 2+ miljoen mensen wonen kapot te bombarderen lijkt mij in ieder geval naïever dan het bovenstaande idee.
 
posts zo verknippen zorgt alleen voor bekvechten en een vervelend lezende thread
Ik denk oprecht dat niemand een werkbaar niet-naïef idee kan voorleggen, ook jij niet.
Dus?
Ze hebben zich verlaagd tot bloedwraak.
Weeral outrage termen.
Ze treffen toch continu Hamas leden in binnen- en buitenland?
In een aantal onderzoeksartikels blijkt duidelijk dat het doel is om Hamas te elimineren, maar bij een aanval is hun aanvaardbare Hamas vs burger ratio 1 op 5à10.

Ik had eerder de focus willen zien op het terugkrijgen van de gijzelaars door onderhandelingen
Dat gebeurt continu. Hamas weigert nu de laatste 40 vrij te laten.
en het aanpakken van Hamas zonder 34k+ doden en een kapotgeschoten stedelijk gebied en een immense humanitaire crisis.
Hoe?
Qatar zou daarin een rol kunnen spelen, gezien hun facilitaire rol in eerdere onderhandelingen bij conflicten in de regio.
Dat gebeurt nu al 6 maanden continu.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Dus?

Weeral outrage termen.
Ze treffen toch continu Hamas leden in binnen- en buitenland?
In een aantal onderzoeksartikels blijkt duidelijk dat het doel is om Hamas te elimineren, maar bij een aanval is hun aanvaardbare Hamas vs burger ratio 1 op 5à10.


Dat gebeurt continu. Hamas weigert nu de laatste 40 vrij te laten.

Hoe?

Dat gebeurt nu al 6 maanden continu.
Je ziet toch zelf wel in dat de werkwijze die Israël momenteel hanteert allang geen proportionele, kordate en efficiënte actie is?

Hoofd Israëlische militaire inlichtingendienst stapt op wegens terreuraanval van Hamas op 7 oktober. Eindelijk iemand die zijn verantwoordelijkheid neemt.
 
Je ziet toch zelf wel in dat de werkwijze die Israël momenteel hanteert allang geen proportionele, kordate en efficiënte actie is?
Proportioneel is het 1 vs 5-10.
Is dat aanvaardbaar? Voor Israël blijkbaar wel.
Voor mij intuïtief niet, maar als ik de voorbije 80 jaar zie en het feit dat absoluut niemand met een realistische langetermijn oplossing komt (zegt iedereen hier ook letterlijk), ben ik dat niet meer zo zeker.

Kordaat is het alleszins wel.

Efficiënt weten we nog totaal niet.
Dat zullen we zien in de aftermath, of Hamas gekortwiekt is en Israël op lange termijn veiliger.
 
Efficiënt weten we nog totaal niet.
Dat zullen we zien in de aftermath, of Hamas gekortwiekt is en Israël op lange termijn veiliger.

Maar je weet het antwoord eigenlijk wel al. Tienduizenden/honderdduizenden jongeren die de laatste maanden worden geconfronteerd met dood, vernieling en honger. Beetje naïef om te denken dat dat geen ideale voedingsbodem is voor een nieuwe generatie vol haat tegen Israel.
 
Die conflicten eindigen meestal redelijk fataal voor één van de partijen.
Niet noodzakelijk.
Zie Ierland, zie ontstaan Pakistan-India, ... Wel ja, Fransen-Vlamingen 1000 jaar geleden.
Ik ging zeggen 'indianen noord-Amerika', maar dan komt er waarschijnlijk weer een gigantische zijdiscussie aan de gang, al vind ik het zeer toepasselijk.
Conflicten die op een andere manier aan hun 'einde' komen blijven smeulen. Bijvoorbeeld: https://www.standaard.be/cnt/dmf20240419_96743442
Daar is nu al lang geen zware oorlog meer aan de gang toch?
Natuurlijk dat het af en toe nog eens 'smeult', maar zware oorlogen met duizenden doden zijn er ondertussen niet meer van gekomen.
 
Terug
Bovenaan