Onweer-thread

Blijkbaar morgen kans op een "Derecho" over België en Duitsland. Een lange, rechtlijnige storm met felle wind en de ene na de andere onweerszone die overtrekt. Da's toch iets dat niet vaak voorkomt.
Lijkt heel hard op de storm van eind februari precies. Toen was dat ook zo'n lijn.
 
Blijkbaar morgen kans op een "Derecho" over België en Duitsland. Een lange, rechtlijnige storm met felle wind en de ene na de andere onweerszone die overtrekt. Da's toch iets dat niet vaak voorkomt.
Dilemma om morgen met de auto of de fiets te gaan werken :unsure:

Fiets kan gevaarlijk zijn als ge in een storm zit.
Auto parking op het werk is omringd door bomen...
 
Ze geven 25 mm regen, 50 km/h wind om 18 uur (wanneer ik stop met werken) en dan nog eens kans op serieus onweer. Tzal een van die dozijn dagen per jaar zijn dat ik de velo in de garage laat en de auto naar het werk neem.
 
Ook de meteorologen van het KNMI spreken nu van de kans op 70 mm of meer in Nederlands Limburg morgen.

"Nabij de frontale golf ligt het zwaartepunt opnieuw in het zuidoosten. Multicel en/of squall line vrijwel zeker, een supercell is niet uitgesloten. In het zuidoosten kan lokaal 70 mm of meer vallen met kans op hagel van meer dan 2 cm."

Het doet me een beetje denken aan het drama van vorig jaar in de Ardennen, toen ook niemand had gedacht dat die 200 mm werkelijk naar beneden kon komen... Geen paniek, maar toch maar voorzichtig zijn morgen.
Volgens onze Limburgse weerman kan het wel weer eens lelijk gaan doen.
@Lakigigar wat zie jij ?
 
Ik denk dat we toch voorzichtig moeten zijn morgen. Kan zeker lelijk doen, dus zeker en vast waakzaam zijn morgen.

Ik zag in het VTM Nieuws dat ze verwezen naar Estofex (en blijkbaar is dat voor de eerste keer).

628640da2dafa.jpeg


Waarin ze het ook hadden over een eventuele kans op een tornado, dat niet per se wilt dat er ook één zal zijn, en dus ook in Noordoost Frankrijk bijvoorbeeld of in Duitsland, maar het rode gebied is waar nu verwacht wordt dat de gevaarlijkste fenomenen een grotere kans om op te treden. Windschering is bijvoorbeeld ook aanwezig

Bij een evt. derecho moet je ook rekening met lokaal forse windstoten op het front, dus lokaal kan de wind heel hard uitpakken (dan denk ik aan Pukkelpoptoestanden bijvoorbeeld).

Zal vooral voor "overdag" zijn en samenlopend met waar het lagedrukgebiedje de oversteek maakt.

6285f228bc267.PNG
 
Laatst bewerkt:
Hier bij de buren hadden ze 4 grote tenten gezet voor een communiefeest. konden ze allemaal paar 100m verder gaan halen door gewoon een paar minuten harde wind. Alles om zeep, ijzeren palen geplooid zoals tandenstokers, zeilen gescheurd. Stond zelf een grote frigo met drank die lag 10m verder op zen zijde. Ik hou men hart al vast voor morgen. Onze dakgoten kregen de regen net al niet getrokken door de bladeren die erin lagen nog. Vandaag toch alles maar eens leeg gehaald.
 
Hopelijk gaat het allemaal wel een beetje meevallen morgen.
In heb 's avonds nog afgesproken met een paar vrienden, het zal de laatste keer zijn voor een paar weken, want moet maandag (eindelijk) geopereerd worden. Het zou spijtig zijn als dat dan niet kan doorgaan.
Hopelijk ook niet te veel schade, want dat zou ook wel eens roet in het eten kunnen gooien voor de operatie.
 
Het ergste lijkt toch voor Duitsland te zijn, estofex nu ook geupdate naar level 3 daar.

RTjMrSh.png
 
Zal erom spannen. Als het lage drukgebied genoeg druk kan uitoefenen dan zal het ergste onder ons doorschuiven. Zoniet kunnen we wel eens prijs hebben.

Die estifex L3 ligt wel pal op het traject boven ons land. Maar dan iets opgeschoven. Wellicht omdat het daar nog iets langer opwarmt ?
 
Donder te horen op mijn werk in Elsene dus het is begonnen.
Lijkt in eerste instantie wel vooral ten zuiden van Brussel te blijven en richting noord oosten te trekken. Waals Brabant krijgt er momenteel wel van langs. Leuven-Tienen sebiet ook als het zo verder door trekt.
 
In het westen lijkt het zonder onweer (of hoofdzakelijk) te verlopen, maar er komt onweer vanuit Wallonië naar Vl. Brabant en zou zo naar het oosten gaan.
 
Hier in Overijse zojuist toch een aantal heftige donderslagen gepasseerd. Qua neerslag valt het nog relatief mee precies - veel regen wel maar geen echte wolkbreuk.
 
Hier in Zuid Limburg is het 10 min geleden begonnen met regenen. Nu is het bijna nacht, zo donker. Lichtjes onweer, maar niet fel. Van wind gelukkig ook nog niet veel te bespeuren, maar vooral die mag weg blijven.
 
Gelukkig voorlopig een storm in een glas water precies. Hier (regio Zandhoven) een goed halfuur stevig geregend (maar niet overdreven) met een paar flitsen. Het begint stilaan weer op te klaren. Op buienradar ziet de volgende golf van later deze namiddag er niet zwaarder uit.
 
Terug
Bovenaan