Ontkoppeling van sociale media

DEN_DWOAZN

Active member
Zijn er nog mensen die aan sociale ontkoppeling doen? Een tijd terug heb ik mijn Facebook gedeactiveerd (wegens gebruik Messenger niet gedelete).
Nu zat ik de laatste tijd veel op Instagram en hoe langer hoe meer ik erop zat had ik het gevoel dat ik er soms ‘ongelukkiger’ van werd. Mss niet echt ongelukkig maar door alle pictures perfect had ik vaak het gevoel alsof mijn leven niet goed genoeg is. Ik heb eigenlijk alles om blij mee te zijn, lieve ouders, een schat van een vriendin en een baby op komst. En toch vergelijk je het altijd met dat wat anders kan.

Daarom heb ik nu afgelogged van Instagram, ik merk op dat ik het op een dag vaak wil open zetten. Ik log tot nu toe niet in.
 
Zelf een tijd geleden zowel de Facebook als Instagram app verwijderd van de gsm. Zodoende moet ik altijd via de browser er naartoe gaan. Dit is al een extra stap en heeft mij toch doen minderen in het gebruik. Of ik effectief volledig wil ontkoppelen weet ik niet. Soms wel en soms weer niet.

Ook onlangs enkele 'nutteloze' pagina's beginnen ontvolgen en met een kleine opkuis bezig. Het moeilijke is dan wel om je hier aan te houden.
Zelf fotografeer ik ook graag, dus is het wel eens leuk om bepaalde inspirationele pagina's te volgen. Probleem is dat er ook veel picture perfect voorbijkomt (verre landen, onontgonnen plaatsen, perfect bewerkt). Dus daar zal ik ook eens een selectie moeten gaan maken naar de meer leerrijke kanalen misschien
 
Mijn echte facebook pagina al een paar jaar geleden gedeactiveerd. Beste beslissing ooit. Mijn Instagram account heb ik toen gehouden want was toen nog niet zo populair. Ondertussen ook aan het denken om die weg te doen want ik zie meer dingen van mensen die ik niet ken en reclame dan van volgers. Ik begin me er aan te ergeren. Ook geen twitter. Ik heb wel een nieuwe facebook account gemaakt waar ik niets op post of geen vrienden op heb, dat heb ik enkel gedaan omdat de crèche via een besloten facebook groep elke week foto's deelt en soms ook mededelingen doet.
 
Zelf fotografeer ik ook graag, dus is het wel eens leuk om bepaalde inspirationele pagina's te volgen

Om exact deze reden geraak ik moeilijk weg van Instagram, ik gebruik de app zelfs niet eens graag. Zeker de verhalen vind ik verschrikkelijk maar bon ...

Facebook heb ik nog maar wordt amper gebruikt, @Kid_C val ik daar eens lastig via messenger en eens zéér sporadisch scrollen door de feed maar verder heeft dat geen of weinig meerwaardeeigenlijk.
 
Om exact deze reden geraak ik moeilijk weg van Instagram, ik gebruik de app zelfs niet eens graag. Zeker de verhalen vind ik verschrikkelijk maar bon ...

Facebook heb ik nog maar wordt amper gebruikt, @Kid_C val ik daar eens lastig via messenger en eens zéér sporadisch scrollen door de feed maar verder heeft dat geen of weinig meerwaardeeigenlijk.
We kunnen ook overschakelen naar Whatsapp en een groep starten met gelijkgezinde muzieknerds. :unsure:
 
Nadat ik trouwde bijna 5 jaar geleden. Mijn sociale media allemaal verwijderd en nooit meer omgekeken.

Enige sociale dat ik nog heb is strava en whatsapp ook al zou ik die laatste ook graag bannen.

Buiten sociale media heb ik ook een stap opzij gezet van het nieuws en media in het algemeen.
 
Ik ben volledig gestopt met Reddit. Creëerde alleen maar frustratie door discussies met anonieme idioten (r/Belgium oa.) Ik volgde een aantal subreddits ivm hobbies, maar ik merk dat het negatieve daar zo vaak overheerst. Een nieuwe update komt uit en het is 90% bad feelings en o wee als je iets positief durft zeggen. Energieslurpend en gewoon overbodig.

Facebook gebruik ik enkel voor enkele kleinschalige hobbygroepen en is iets beter.
 
Facebook is hier gewoon om bepaalde groepen te volgen en sporadisch contact met vrienden en kennissen, Whatsapp voor contact met klanten en leveranciers en om foto's door te zenden. De rest van de social media gebruik ik gewoon niet. Imo zijn die geen probleem, afhankelijk hoe je er mee om gaat.
 
Ik ondertussen dikke 5 jaar zonder sociale media. Probleem was dat ik via facebook te veel contact had met andere vrouwen (vriendinnen, exen, collega's). Dus gewoon weg gedaan...
 
Een maand geleden gestopt met media (kranten sites, etc.) en sociale media (Facebook, Instagram, Twitter).

Bij mij was het te doen om de negatieve berichtgeving / gezaag en fake sociale media wereld te ontsnappen, alsook om mijn tijd nuttiger te besteden.

Alles nog geen seconde gemist.
 
Ik werk met timers op de smartphone.
Toen de dochter net geboren was en ik heel veel uren rondhupste met een boreling in de draagzak om haar tot rust te brengen, tegen de krampjes,... Zat ik gemiddeld 6-7u per 24 op fb, klinkt veel maar ik sliep er ook maar 4. 🤷🏼
Uiteindelijk mijn profiel volledig gewist en pas met de scheiding terug aangemaakt. Ik had verrassend weinig last van het afkicken.
Voor Instagram en fb is er geen probleem, dat gebruik ik nu heel beperkt (max 30min/dag voor beide samen?) Maar deze hier is mijn grootste "verslaving" dus ik werk hier ook met een timer, na 3u hier vertoeven gaat het slot erop tot middernacht. Timer zit er nu ongeveer terug 2 maand op en nog maar 3x de timer afgezet, wat ik zelf prima vind.
Als ik zie dat ik er bvb royaal onder zou blijven, schuift die timer gewoon mee op naar bvb 2u30min.
 
Facebook is hier gewoon om bepaalde groepen te volgen en sporadisch contact met vrienden en kennissen, Whatsapp voor contact met klanten en leveranciers en om foto's door te zenden. De rest van de social media gebruik ik gewoon niet. Imo zijn die geen probleem, afhankelijk hoe je er mee om gaat.
Heel gelijkaardig hier. Paar groepen die ik volg. En handig voor bepaalde dingen zoals bands of concertzalen om zo de eerste nieuwtjes te krijgen.

Messenger en Whatsapp voor contact met vrienden.

Voor de rest niets: ik heb daar 0,0 nood aan.
En ik deel je mening: de manier waarop je er mee om gaat is doorslaggevend. Maar da's met veel zaken
 
Ik werk met timers op de smartphone.
Hier maak ik ook gebruik van een timer. 20 min per dag voor instagram.

Sinds ik die docu the social network gezien heb op netflix, ben ik volledig afgekickt van facebook.
Maar ik heb de app wel nog en mijn account is ook nog actief.
Fb messenger gebruik ik soms nog omdat daar groepen in zitten waar af en toe mee gechat wordt.
En fb zelf gebruik ik ook nog om eens iets op te zoeken. Van 'wanneer is die weer jarig?' of andere zaken die je tijdens een gesprek op café eens snel wilt checken.
Dus ik doe fb eigenlijk hooguit 1x per maand open.
Mijn laatste post op fb is dan ook al jaren geleden.
Op instagram ben ik wel iets actiever. Daar scroll ik nog eens zonder reden op, wat ik bij fb gelukkig nooit meer doe.
Vandaar dat ik er een timer op gezet heb.

Mijn grootste tijdverdrijf is eigenlijk dit forum, maar ik maak mezelf wijs dat het vaak ook nog nuttig is.
Vooral in pol&soc en economie leer ik wel veel bij over wat er gaande is.
 
Ik denk dat Microsoft Messenger mijn eerste sociale media outlet was :unsure:
Mooie tijden!

Dan facebook dat hier doorbrak in 2009 ofzo, in het begin met iedereen vriendjes worden en foto's van mooie vrouwen bekijken die je via
via kende. Ondertussen is dat echt wat uitgestorven, meeste van mijn feed is reclame of kranten en dergelijke. Soms interessant, meestal irritant. Gebruik is ook veel minder, maar het blijft een automatisme. Ik heb me wel nooit slecht gevoeld omdat het me meteen duidelijk was dat het bij velen draaide om een soort van perfect beeld op te hangen dat niet echt strookt met de realiteit.

Instagram en anderen compleet de boot gemist en ook geen drang om te gebruiken. Moest ik wat jonger en single zijn misschien wel, want dat is nu kennelijk de bron van vrouwelijk schoon. Maar als ik sommige (niet al te snuggere) mensen zie, geboren midden jaren '90 of begin 2000, die echt leven voor instagram en dat als extreem belangrijk, neen bedankt.
 
Ik heb bij nog geen enkele sociale media een account gemaakt. Zie geen enkele meerwaarde aan sociale media en heb het ook nog niet gemist. Vrienden en collega's hebben mijn gsm-nummer en mailadres dus kunnen mij altijd bereiken en omgekeerd.

Life is good zonder die bagger.
 
FB en al die andere brol is er hier nooit geweest. Whatsapp gebruik ik wel, maar voor de rest... (en Discord :unsure: )
 
Terug
Bovenaan