Streamer van de maand: jNoxx

Streamers zijn de laatste jaren ontzettend populair. Hoog tijd dus om enkele streamers in de schijnwerpers te plaatsen. Deze maand kozen we voor jNoxx.

Hoe is de naam jNoxx ontstaan?

Toen ik tien jaar oud was, speelde ik reeds games op competitieve wijze en wilde ik steeds de beste zijn. Zo heb ik uren gespendeerd aan onder meer Call of Duty, Soldier of Fortune II: Double Helix en Counter-Strike. Op een gegeven moment wilde ik het serieuzer aanpakken en mij in de esports-wereld smijten. Oorspronkelijk speelde ik onder de naam spongebob. Men heeft mij echter aangeraden om een alternatief te verzinnen, vermits men mij anders nogal raar zou bekijken. Ik werkte toen in een Duits bedrijf en jNoxx is daar een afgeleide van. De tweede x heb ik toegevoegd omdat een naam minstens vijf letters moest bevatten. In die tijd zag dat er wel cool uit, nu misschien net iets minder.

Waarom ben je begonnen met streamen?

Een lid van Ninjas in Pyjamas, een Zweedse esports-organisatie, streamde en zo heb ik de microbe te pakken gekregen. Mijn pc beschikte in eerste instantie niet over de juiste specs om het streamen mogelijk te maken. Het heeft dus enige tijd geduurd vooraleer ik er zelf mee kon beginnen. Initieel viel ik op door op een redelijk hoog niveau Counter-Strike te spelen en tegelijkertijd toch nog bij machte was om een praatje te slaan met de kijkers in de chat. Ik denk dat daar mijn sterkte lag, vermits dit niet vaak voorkwam. Een paar jaar geleden heeft 9lives een filmpje gemaakt over mijn gameverzameling en het toeval wil dat abulic de cameraman van dienst was. Zo ben ik drieënhalf jaar geleden in de Vlaamse streaming community terechtgekomen. Sinds de lockdown heeft er zich daar een stevige ontwikkeling voorgedaan. België is als tag toegevoegd op Twitch en websites kunnen ons nu veel sneller opmerken door de recommended-pagina. De verfijning van de algoritmes komt ons zeker ten goede. Het zou tof zijn indien iedereen ons verder blijft ondersteunen. Wie weet wat de toekomst ons dan nog zal brengen?

Wat kunnen we van jouw streams verwachten?

De fase waarin ik de beste Counter-Strike speler wilde zijn, ben ik intussen ontgroeid. Ik wil nu vooral mijn community pushen om te kijken hoe ver we kunnen gaan in het uitvoeren van zotte dingen. Zo heb ik beloofd dat ik een tattoo zou laten zetten bij het behalen van vierhonderd subs. Tot mijn verbazing werd deze doelstelling reeds behaald in een tijdspanne van slechts acht uur. Vervolgens beloofde een kijker dat hij mij zou laten vereeuwigen in een tattoo indien we de kaap van vijfhonderd subs zouden bereiken. Het duurde slechts twee uur om dit doel te bereiken. Ondertussen is het een beetje uit de hand gelopen en staat de teller op een man of tien die een tattoo moet laten zetten. De game die ik ondertussen speel is eigenlijk van ondergeschikt belang aan de fun die we met zijn allen beleven. Ik zou zelfs een game van Hello Kitty spelen. Af en toe probeer ik nog eens competitief te gamen, maar ik merk dan wel dat het veel stiller is in de chat. Vandaar dat ik bewust die switch heb gemaakt en mijn focus tijdens het streamen heb verlegd.

jNoxx_1.jpeg


Hoe probeer je jezelf zichtbaar te maken op sociale media?

Ik probeer consistent te posten op ieder platform waarop ik aanwezig ben. Mijn Discord-server is de plaats waar mijn community verzamelt om te praten en samen te zijn. Ik probeer heel bewust om te gaan met mijn publiek, die volledig bestaat uit volwassenen. TikTok wordt gebruikt voor reels en grappen, maar daar voel ik mij iets te oud voor. Het editen van video’s vraagt ook veel tijd. Ik zou dit uit handen kunnen geven, maar ik ben op dat vlak te perfectionistisch ingesteld waardoor het resultaat mij waarschijnlijk niet zou bevallen. Hier moet ik nog een oplossing voor zoeken. Ik probeer het aankondigen van een stream op een originele manier te brengen en niet droogweg met een saaie mededeling. Zo heb ik mezelf eens gefotoshopt als Kratos om bekend te maken dat ik God of War ging streamen. Zo’n berichten hebben meer kans om te worden opgepikt.

Zijn er zaken die je storen tijdens het streamen?

Zoals eerder aangehaald, heb ik een volwassen publiek. Dit heeft als resultaat dat ik heel weinig last ondervind van storende elementen tijdens mijn streams. Ik heb trouwens zeer goede mods die kort op de bal spelen en op de gepaste moment bans uitdelen. Ik vind dit ook niet erg, want zo’n figuren passen toch niet bij mijn community. Indien er geen klik is, heeft het geen zin om op geforceerde wijze een band proberen op te bouwen. De community staat bij mij nu eenmaal centraal. Zo organiseer ik om de paar maanden een LAN-party met andere streamers zoals abulic en mr_dezz. Onlangs heb ik een BBQ in mijn tuin georganiseerd waar ongeveer tachtig man uit mijn community is opgedaagd. Ik zit op Twitch om zo’n zaken mogelijk te maken.

Wat wil je nog bereiken in de toekomst?

Ik heb mezelf voorlopig geen doelen opgelegd. Sinds kort mogen enkele Vlaamse streamers zich Twitch Partner noemen. Vermits ik voornamelijk ‘s nachts stream, wordt het voor mij zeer moeilijk om het gemiddelde aantal kijkers te behalen die vereist zijn en zo aan de vooropgestelde criteria te voldoen. Ik zie me niet inspelen op hypes om zo meer kijkers te lokken, vermits je hen nadien toch weer kwijtspeelt. Moest de mogelijkheid toch bestaan, ben ik er nog niet uit of ik wel Twitch Partner wil worden. De vele samenwerkingen die je met merken kan aangaan zijn zeker mooi meegenomen, maar zouden mij in de toekomst misschien tegenhouden voor andere zaken. Zolang de kans zich niet voordoet, ga ik mijn slaap er in ieder geval niet voor laten.

jNoxx_2.jpeg


Valt het streamen makkelijk te combineren met jouw privéleven?

Ik heb geprobeerd een schema op te stellen, maar voor mij werkt dit niet. Ik ben sinds kort vader geworden en dan kan het al eens voorvallen dat een geplande stream niet kan doorgaan. Streamen zie ik dan ook niet als een job, maar een uitlaatklep en zo benader ik het ook. Mijn kijkers gaan hier goed mee om en begrijpen dat er meer is in het leven dan mijn aanwezigheid online. Ik maak ook nog een podcast, dus het vraagt enig puzzelwerk om dit allemaal in te plannen in mijn vrije tijd. Vooralsnog lukt het me om een mooie balans te vinden tussen het streamen en mijn privéleven.

Om af te sluiten nog een vraag die je waarschijnlijk al vaker is gesteld, maar heb je tips voor beginnende streamers?

Er zijn mijns inziens enkele zaken essentieel wanneer je start met streamen. Je moet je vooral smijten en er niet te veel over nadenken. Indien je voldoende passie bezit, zal na verloop van tijd het onwennige plaatsmaken voor een gevoel van genot. Een dure setup is bijgevolg nog niet meteen noodzakelijk. Je kan best vooraf eens oefenen hoe je voor de camera zit, zodat je op een natuurlijke manier in beeld komt. Speel geen games die op dat moment worden gehypet enkel omdat je denkt dat dit meer kijkers zal lokken. Kies games die je in je vrije tijd ook zou spelen, anders kan een stream weleens lang duren indien je er niet met volle goesting aan begint. Geef het aantal kijkers niet weer tijdens het streamen, maar zorg ervoor dat je mensen kan overtuigen om te blijven kijken en later nogmaals terug te komen. Schrijf daarom vooraf al enkele zaken neer die je wilt aanhalen tijdens het streamen, zodat je steeds aan het praten bent. Nieuwe kijkers worden niet aangetrokken door een stille stream, er moet animo gecreëerd worden om hen te overtuigen om te blijven. Blijf tenslotte ver weg van enige vorm van self promotion, dit komt wanhopig over en wordt vaak niet geapprecieerd.

Ik hoop dat je dit een aangename kennismaking vond met jNoxx. Wil je meer over hem te weten komen of zit je zelf nog met vragen, aarzel dan niet om een kijkje te nemen op zijn social media-profielen: Twitch, Instagram, Twitter en Facebook. Je kan anders ook eens een kijkje nemen op onze streamers-pagina, daar kan je hem en al onze andere community-streamers terugvinden.

 
Laatst bewerkt:
Heb genoten van z'n playthrough van Uncharted. Helaas ben ik zelf niet zo'n fan van FPS spelletjes dus kijk niet zo vaak.
 
Terug
Bovenaan