Streamer van de maand: CasualGorilla

Streamers zijn de laatste jaren ontzettend populair. Hoog tijd dus om enkele streamers in de schijnwerpers te plaatsen. Deze maand kozen we voor CasualGorilla.

Hoe heb je de game-microbe te pakken gekregen?

Het is voor mij allemaal begonnen op de PlayStation One met het spel Tomb Raider. Mijn vader had deze console in huis gehaald en speelde zelf regelmatig. Ik testte de games die hij aanschafte natuurlijk uit. Zo zullen de skateboarding games van Tony Hawk mij altijd bijblijven, daar heb ik menig tijd aan verloren. Op de PlayStation 3 ben ik door Call of Duty 4: Modern Warfare overgestapt op shooters door het online aspect ervan. In tegenstelling tot vroeger lukt het mij nu niet meer om singleplayers te spelen. Dit vraagt meestal een serieuze investering van tijd, maar die heb ik nu eenmaal niet in overvloed. Het is makkelijker om tussendoor even online een potje te spelen in plaats van een singleplayer missie waarvan je niet weet wanneer deze zal eindigen.

Hoe lang stream je ondertussen al?

Ik heb pas vorig jaar de keuze gemaakt om te starten met streamen. Ik had Twitch vaak op de achtergrond opstaan, maar pas tijdens de lockdown is er iets beginnen kriebelen om mij er zelf eens aan te wagen. Ik heb toen gezocht naar de Vlaams community op Twitch, maar die stond toen nog in zijn kinderschoenen. Vandaar dat ik eerst de intentie had om in het Engels te streamen, maar daar ben ik vrij snel van afgestapt. Ik speel tijdens het streamen samen met andere vrienden. Dit zorgt voor meer interactie en dat is een goede manier om de zenuwen tegen te gaan. De grootste angst voor een streamer is dat plots alles stilvalt en hij zelf niet meer weet hoe hij zijn kijkers kan blijven boeien.

Hoe zorg je er dan voor dat mensen naar jouw streams blijven kijken?

Mensen denken vaak dat ze zullen ontdekt worden op Twitch indien ze elke dag streamen. Dit is allesbehalve het geval. Als er vandaag niemand aanwezig is, zal er morgen niet ineens een hele meute kijkers je stream bezoeken. Je zal content moeten maken op andere platformen om mensen te lokken. Zo heb ik me eind november geregistreerd op TikTok en het aantal kijkers steeg meteen van vijf naar twintig. Enkele weken later waren dat er honderddertig. Viral gaan is maar het begin, vervolgens moet je ervoor zorgen dat je mensen aan je weet te binden zodat ze blijven terugkomen.

CasualGorilla1.png


Hoe gaat dit bij jou in zijn werk?

Ik probeer altijd zo toegankelijk mogelijk te zijn voor mijn kijkers. Ik ben actief op Instagram, maar ik kan nog gewoon al mijn berichten zelf beantwoorden en dat doe ik ook met veel plezier. TikTok gebruik ik voornamelijk om de hoogtepunten van mijn streams op te plaatsen. Ik heb een Discord-server waar mijn kijkers in de voicekanalen kunnen samenkomen om gezellig te babbelen. Het gebeurt regelmatig dat ik na het streamen ook eens binnenspring om wat na te praten.

Hoe zie je de toekomst tegemoet?

Ik had mij in het begin van het jaar twee doelen gesteld: Twitch Partner worden en mijn fulltime job omzetten naar parttime. Voor dit laatste is het nodige papierwerk ingediend en sinds enkele weken kan ik mij een Twitch Partner noemen. Achteraf bekeken had ik de lat misschien iets hoger moeten leggen. Ik hoop natuurlijk op dit elan verder te gaan, want voor mij is dit nog maar het begin. Idealiter zou ik graag samenwerkingen aangaan met merken, maar ik ben vooral heel benieuwd wat de toekomst nog in petto heeft.

Is het streamen makkelijk te combineren met je dagelijkse leven?

Bijna elk vrij moment ben ik wel bezig met het maken van content. Er kruipt naast het streamen ook gigantisch veel tijd in het maken van video’s. Ik heb daarom wat gas moeten terugnemen en ben gestopt met constant te streamen indien de mogelijkheid zich aanbood. Ik zou graag vaste tijdstippen vastleggen, maar dat is met mijn job geen realistische optie.

CasualGorilla2.png


Heb je ooit al problemen ondervonden met kijkers die je stream komen verstoren?

Ik heb daar zo goed als geen last van en ik ben ook op een leeftijd gekomen waar ik dat allemaal kan relativeren. Ik heb zeer goede moderatoren die de meeste zaken er weten uit te filteren. Ik vind het belangrijker om mijn aandacht te schenken aan de kijkers die er een leuke tijd van willen maken dan mij te ergeren aan die enkeling die het probeert te verpesten. Enkele weken geleden heb ik deelgenomen aan een toernooi en daar werd ik uitgescholden. De kans is reëel dat dit een puber was die met zichzelf geen blijf wist. Ik lig daar echt niet wakker van.

Een vraag die je waarschijnlijk al vaker is gesteld, maar heb je tips voor beginnende streamers?

Ik raad iedereen aan om met een vast tijdsschema te werken. Die continuïteit zorgt ervoor dat mensen weten wanneer ze jou online kunnen verwachten. Ik start mijn stream meestal ook iets vroeger op zodat kijkers in de chat al een beetje kunnen chillen vooraleer ik eraan begin. Ik heb veel tijd in het uitzicht van mijn pagina geïnvesteerd om professioneel over te komen naar de buitenwereld toe. Echter denk ik dat een streamer de vaardigheid moet bezitten om zijn stream interessant te houden. Kijkers verwachten dat wij uren het enthousiasme tentoonspreiden dat zij op TikTok te zien krijgen, maar staan er vaak niet bij stil dat dit slechts kleine fragmentjes zijn.

Ik veronderstel dat je vlot moet zijn in de omgang als je een stream interessant wil houden?

Je moet natuurlijk kunnen omgaan met mensen tijdens het streamen. Je moet ze kunnen betrekken bij je bezigheden en niet volledig toeklappen als je een verrassende vraag krijgt voorgeschoteld. Een goede truc kan zijn om vooraf enkele onderwerpen te noteren waar je gepassioneerd over kan vertellen of die je wel interessant lijken om zo een dialoog met je kijkers op te starten. Ik raad ook aan om het aantal kijkers niet weer te geven en zo jezelf veel frustraties te besparen. Het draait tegenwoordig altijd maar om cijfers, maar daar zou je in eerste instantie geen rekening mee moeten houden. Op deze manier kan je je volledig focussen op het streamen zelf, want dat is nu eenmaal het belangrijkste.

Ik hoop dat je dit een aangename kennismaking vond met CasualGorilla. Wil je meer over hem te weten komen of zit je zelf nog met vragen, aarzel dan niet om een kijkje te nemen op zijn socialmedia-profielen: Twitch, Instagram, Twitter, YouTube of TikTok. Je kan anders ook eens een kijkje nemen op onze streamers-pagina, daar kan je onze community-streamers terugvinden.

 
Terug
Bovenaan