Streamer van de maand: abulic

Streamers zijn de laatste jaren ontzettend populair. Hoog tijd dus om enkele streamers in de schijnwerpers te plaatsen. Deze maand kozen we voor @abulic.

Waar is jouw passie voor het gamen ontstaan?

Dat is allemaal nogal geleidelijk aan gegroeid. Mijn eerste kennismaking met het spelen van games kwam er op Windows 95, al kan ik mij niet meer exact voor de geest halen waarmee ik me toen bezighield. De eerste game die ik me wel goed herinner, was Prince of Persia. Toen heb ik voor het eerst de kracht van games ervaren. Hierna heb ik veel tijd gespendeerd met mijn Game Boy en Pokémon Red. Ik ben toen niet kunnen ontsnappen aan de Pokémon-hype. Mijn voorkeur voor online multiplayer is pas later ontstaan door de demo van Age of Empires II. Het was heel overweldigend dat je door nota bene een game op heel eenvoudige wijze in contact kon staan met spelers van over heel de wereld. Return to Castle Wolfenstein en Battlefield Vietnam verdienen ook een vermelding, daar heb ik zeer veel uren aan versleten en heeft mijn passie voor shooters doen oplaaien.

Wanneer ben je begonnen met streamen?

Ik ben met streamen gestart in 2016, dat is nog niet zo bijster lang geleden. Tot op het moment dat ik begon te streamen, gamede ik nooit met regelmaat. Ik kende veel ups en downs omdat ik iemand ben die veel verschillende interesses heeft en met allerlei zaken tegelijk in de weer kan zijn. Zo ben ik entertainer geweest in Spanje en heb ik een filmstudie gedaan. Tijdens mijn studie zag ik medestudenten Counter-Strike spelen. Ik was eerst verbaasd dat mensen op deze leeftijd nog steeds gameden, maar ik zag direct het gigantische potentieel van het streamen in het Nederlands.

Het was dus een bewuste keuze om in het Nederlands te streamen?

Dat was het zeker. Ik zag dat meteen als een gat in de markt en ik heb van bij het begin al een zo groot mogelijk bereik nagestreefd. Ik heb mijn doelstelling op dat moment nooit openbaar verkondigd, want dat zou nogal raar klinken wanneer je slechts voor een handvol kijkers aan het streamen bent. Ik was me ervan bewust dat het veel langer zou duren om een groot publiek aan te spreken omdat er op dat moment nog niet veel Vlaamse streamers waren.
abulic2.png

Wanneer heeft dat kantelmoment dan plaatsgevonden?

Vorig jaar tijdens de lockdown is het dan ineens allemaal snel gegaan. Ik heb toen besloten om vanaf dat moment iedere dag te streamen. Ik heb midden vorig jaar ook mijn eerste stappen gezet op TikTok. Sindsdien is het allemaal een beetje ontploft, de respons hierop was zeer groot. Mensen spendeerden veel meer tijd thuis, wat ervoor zorgde dat het aantal kijkers op een bepaald moment is vertienvoudigd. Er zijn nog andere Vlaamse streamers die ondertussen hun weg naar dit platform hebben gevonden. Ik hoop dat ik hiermee een sneeuwbaleffect in gang heb gezet en we allemaal kunnen blijven doorgroeien. Ik hoop zo veel mogelijk mensen mee te nemen in dit verhaal.

Het gaat dus goed met de Vlaamse streamers op Twitch?

Zeker, de gaming community is gigantisch aan het evolueren. Ik herinner me nog dat ik samen met een mede-streamer te gast was op de TwitchCon in Berlijn. De vele Vlaamse streamers die daar aanwezig waren, streamden in het Engels of waren aan het overwegen om over te schakelen naar het Nederlands. Ik ben blij dat er ondertussen velen deze overstap hebben gemaakt. Ik hoop echter dat het daar niet enkel bij blijft, de volgende stap is om onze zichtbaarheid te boosten op andere platformen zoals YouTube en Instagram.

Valt het streamen makkelijk te combineren met het dagelijkse leven? Zo te horen investeer je hier veel tijd in.

Het is zeker niet evident om een goede balans te vinden tussen mijn privéleven, mijn werk en het streamen. Ik ben vaak pas laat thuis, ik monteer tussendoor nog wat filmpjes en daarbovenop komt dan nog het streamen. Mentaal begint dat soms wat door te wegen. Het kan op bepaalde momenten aanvoelen alsof ik gevangen zit in de rat race. Ik bedenk me dan vaak dat ik er veel voor in de plaats krijg. Ik ben sinds kort Twitch-partner en ik ben een samenwerking met Samsung aangegaan, dus ik weet alles ook wel in perspectief te plaatsen.
abulic3.png

Welke games stream je voornamelijk?

Ik stream vooral de games die ik graag speel, op dit moment is dat Call of Duty: Warzone. Ik ben ook fan van GTA Role Play. Zoals de naam al doet vermoeden, speelt dit zich af in de wereld van GTA, maar kan je kiezen welke rol je opneemt. Denk dan aan een politieagent of brandweerman, je kan het zo gek niet bedenken. De Grens is een zeer bekende server in de Vlaamse contreien. Ik nodig iedereen uit om eens binnen te springen.

Zijn er ook nadelen aan het streamen?

Ik heb, zoals de meeste mensen, af en toe een slechte dag en dan is het soms wel moeilijk om dit niet mee te nemen tijden het streamen. Ik probeer dan die knop om te draaien en dat van mij af te zetten, want er zit niemand te wachten op een streamer die er slechtgezind bijzit en zijn frustraties uitwerkt tijdens zijn uitzending. Ik kan natuurlijk ook niet ontsnappen aan toxisch gedrag, maar ik probeer dit zo veel mogelijk uit te sluiten. Er is bij mij geen plaats voor mensen die de commentaarsectie volspammen of die als enig doel hebben om andere streamers zwart te maken.

Om af te sluiten nog een vraag die je waarschijnlijk al vaker is gesteld, maar heb je tips voor beginnende streamers?

Er zijn inderdaad al meerdere kijkers die me hebben gevraagd waarop ze allemaal moeten letten en waar ze rekening mee moeten houden als ze starten met streamen. Eigenlijk heb ik geen concrete tips hiervoor. De beste raad die ik kan geven, is om er gewoon mee te beginnen. Al doende leert men en hoe meer uren je erin investeert, hoe beter je zelf weet wat het beste bij jou past. Je kan ook altijd aanpassingen doorvoeren eens je bezig bent. Ik ben ook niet meer de streamer die ik was toen ik voor het eerst ermee begon.

Ik hoop dat je dit een aangename kennismaking vond met abulic. Wil je meer over hem te weten komen of zit je zelf nog met vragen, aarzel dan niet om een kijkje te nemen op zijn socialmedia-profielen: Twitch, Instagram, Twitter, YouTube of TikTok. Je kan anders ook eens een kijkje nemen op onze streamers-pagina, daar kan je hem en al onze andere community-streamers terugvinden.
abulic.png
 
Laatst bewerkt:
Zal misschien aan mij liggen, maar zie het plezier van kijken naar een stream niet in.
Het is vaak iets meer dan alleen kijken he, je hebt ook interactie en chat. Of soms kan het leuk zijn om te zien hoe een pro het spel speelt dat jij ook speelt.
 
Het is vaak iets meer dan alleen kijken he, je hebt ook interactie en chat. Of soms kan het leuk zijn om te zien hoe een pro het spel speelt dat jij ook speelt.
Als ik mij wil beteren in een game (of ergens vastzit) dan YouTube ik. Streams kijken, daarvoor moet je echt al fan zijn van iemand én de game die men speelt. Ik snap het dus perfect dat er heel wat so called streamers weinig views halen.
 
Als ik mij wil beteren in een game (of ergens vastzit) dan YouTube ik. Streams kijken, daarvoor moet je echt al fan zijn van iemand én de game die men speelt. Ik snap het dus perfect dat er heel wat so called streamers weinig views halen.
Jij kijkt YT, andere kijken streams.
Ik denk dat je het wel wat minimaliseert, want er zijn echt ENORM veel kijkers op bv. Twitch.
Er zijn streamers die weinig views halen, maar die spelen toch sowieso. Het is dan vaak geen opdracht om dan ook nog te streamen.
 
Jij kijkt YT, andere kijken streams.
Ik denk dat je het wel wat minimaliseert, want er zijn echt ENORM veel kijkers op bv. Twitch.
Er zijn streamers die weinig views halen, maar die spelen toch sowieso. Het is dan vaak geen opdracht om dan ook nog te streamen.
Er zijn enorm veel kijkers op Twitch, maar hoeveel kijken er naar ofwel rondborstige vrouwen of naar wat grotere namen uit Amerika? Een goeie streamer die haalt ook zijn bereik via andere kanalen (YT, IG), in België mag een streamer al tevreden zijn als er 30 man zit te kijken. En hoelang kijken die dan, 15min, 5min? Er zijn er ook die gwn in de chat zitten, meer niet. Iedereen doet wat hij wilt en velen vinden streamen (ook al kijkt er niemand) gewoon leuk, fair enough. Ik zie er gewoon de meerwaarde niet van in.
 
Er zijn enorm veel kijkers op Twitch, maar hoeveel kijken er naar ofwel rondborstige vrouwen of naar wat grotere namen uit Amerika? Een goeie streamer die haalt ook zijn bereik via andere kanalen (YT, IG), in België mag een streamer al tevreden zijn als er 30 man zit te kijken. En hoelang kijken die dan, 15min, 5min? Er zijn er ook die gwn in de chat zitten, meer niet. Iedereen doet wat hij wilt en velen vinden streamen (ook al kijkt er niemand) gewoon leuk, fair enough. Ik zie er gewoon de meerwaarde niet van in.
Misschien zijn we van een andere generatie? Ik ben 40, kijk geen streams en speel liever zelf. Maar als je dan toch speelt en je wil wat interactie, waarom dan gewoon ook niet streamen? Als je echt succesvol wil zijn, moet je er wel veel tijd in stoppen natuurlijk, maar er is toch duidelijk een (jonger?) publiek voor?
 
Misschien zijn we van een andere generatie? Ik ben 40, kijk geen streams en speel liever zelf. Maar als je dan toch speelt en je wil wat interactie, waarom dan gewoon ook niet streamen? Als je echt succesvol wil zijn, moet je er wel veel tijd in stoppen natuurlijk, maar er is toch duidelijk een (jonger?) publiek voor?
Zal idd aan de leeftijd liggen. :p
 
Terug
Bovenaan