Streamer van de maand: annso

Streamers zijn de laatste jaren ontzettend populair. Hoog tijd dus om enkele streamers in de schijnwerpers te plaatsen. Deze maand kozen we voor @annso_d.

Wanneer ben je begonnen met streamen?

Zoals zovelen heb ik Twitch herontdekt tijdens de lockdown. Ik was niet aan mijn proefstuk toe, want in 2015 heb ik reeds mijn eerste stappen als streamer gezet. Toen deelde ik mijn avonturen op de PlayStation 4 met de rest van de wereld. Ik beschikte toen nog niet over het juiste materiaal, dus de kwaliteit liet te wensen over. Ik heb er eerst voor gekozen om te streamen in het Engels, maar het werd me al snel duidelijk dat dit ten koste ging van mijn vlotheid. Ik ben dus vrij snel overgeschakeld naar het Nederlands. Ik heb me steeds enorm geamuseerd met het streamen, maar ik ben toen gestopt omdat ik nog onvoldoende tijd kon vrijmaken.

Wat kunnen we van jouw stream verwachten?

Mijn focus ligt op het chatten met mijn kijkers. Dat lag nochtans niet voor de hand, want ik ben van nature een verlegen persoon. Het was voor mij ook een verrassing dat ik het in mij had om uren aan een stuk te babbelen en een soort van entertainment aan te bieden die in de smaak valt bij de kijkers. Ik probeer hierbij zo authentiek mogelijk te zijn en geen rolletje te spelen. Dit resulteert vaak in leuke gesprekken, vermits iedereen trouw blijft aan zichzelf. Ik heb hier reeds veel vrienden aan overgehouden, met enkelen ben ik zelfs al op reis geweest. Deze aanpak heeft dus zeker zijn vruchten afgeworpen. Het gaat er vooral vrij luchtig aan toe en ik probeer er voldoende humor in te steken. Die komt vaak ook uit onverwachte hoek: zo zorgen mijn katten weleens voor een komisch intermezzo wanneer ze voor de zoveelste keer de aandacht naar zich toe proberen te trekken.

annso1.png


Speel je ook games tijdens het streamen?

Bij wijlen waag ik mij eens aan een game, maar eerder als een soort achtergrondgebeuren. Zo streamde ik The Sims en baseerde ik de personages in het spel op de aanwezige kijkers. Ik merk de laatste tijd dat mensen meer nood hebben aan een leuk gesprek. Om die reden spring ik na het streamen vaak binnen in een voice-kanaal op mijn Discord-server. Sinds de lockdown is de activiteit daar sterk toegenomen. Daarom heb ik ook momenten ingelast waarbij we onze camera aanzetten en iedereen de kans krijgt om te vertellen wat er op zijn lever ligt. Deze samenkomsten hebben we omgedoopt tot het ‘corona café’. Drank hoort daar natuurlijk bij, dus kunnen drankspelletjes natuurlijk niet ontbreken. Zo hebben we met z'n allen de film Cool Runnings, een komedie over het Jamaicaans bobsleeteam, gekeken en telkens er een bepaalde uitspraak werd gedaan, moest er uiteraard gedronken worden.

Hoe probeer je jezelf zichtbaar te maken op de sociale media?

Ik kan alleen maar beamen wat in de vorige artikels reeds werd aangehaald: TikTok is op dit moment het medium waar je jezelf het meest in de schijnwerpers kan plaatsen. Verwacht van mij echter geen spectaculaire danspasjes gekoppeld aan een oogverblindende choreografie. Ik beperk mij tot een compilatie van de meest grappige momenten van de stream. Ik ben best tevreden over het aantal mensen dat ik hiermee vooralsnog weet te bereiken. Ik had mij voorgenomen om de kaap van duizend Twitch-volgers te ronden tegen het einde van het jaar. Indien de trend van de voorbije maanden zich verderzet, hoop ik deze mijlpaal reeds deze maand te bereiken rond mijn verjaardag. Als cadeau zou dat wel kunnen tellen.

Heb je al vaak ongepaste berichten ontvangen?

Dat valt regelmatig voor en deze zijn vaak van seksuele aard, in tegenstelling tot mannen die mijns inziens eerder haatberichten te verduren krijgen. De laatste tijd krijg ik vaak de vraag of ik niet beschik over een OnlyFans-account. Ik blokkeer deze mensen meteen, maar ik zal het voor de zekerheid nog eens verduidelijken: je zal me niet terugvinden op OnlyFans en ik heb niet de intentie om daar in de toekomst verandering in te brengen. Over het algemeen worden mij vooral positieve reacties toegestuurd, dus dat geeft mij de energie om mijn activiteiten verder te zetten.

annso2.png


Heb je vaste tijdstippen waarop je streamt?

Ik stream op dit moment enkel in het weekend. Het is moeilijk om tijd in de week vrij te maken met mijn job en de opleiding die ik volg in de avondschool. Daarbij komt dan nog het samenstellen van TikTok-filmpjes, wat meer tijd in beslag neemt dan de meeste mensen zouden verwachten. Ik doe het allemaal met de glimlach op mijn gezicht, want ik krijg er ook gigantisch veel voor in de plaats. Ik ben al verder geraakt dan ik ooit had durven dromen, maar het blijft toch een hele opgave om een mooi evenwicht te vinden tussen het streamen en mijn persoonlijk leven.

Om af te sluiten nog een vraag die je waarschijnlijk al vaker is gesteld, maar heb je tips voor beginnende streamers?

Ik denk dat het vooral belangrijk is om jezelf niet te veel druk op te leggen. Dit deed ik in het verleden en dat begint na verloop van tijd toch op je te wegen. Laat je niet te hard meeslepen in de race om de meeste volgers, maar focus op het maken van vermakelijke streams. Als je er zelf van geniet, straalt dat ook over op je publiek. Ik ben een grote voorstander van interactie met mijn kijkers, omdat ik van mening ben dat je hen ook nodig hebt om verder te kunnen groeien. Wat ik ook ten zeerste aanraad, is om eens binnen te springen bij andere Nederlandstalige streamers. Zo leren we elkaar allemaal beter kennen en vergroot je ook je zichtbaarheid bij een ander publiek. Nederlandstalige streamers vormen ook een community op zich, het geeft een fijn gevoel om daar deel van uit te maken.

Ik hoop dat je dit een aangename kennismaking vond met annso. Wil je meer over haar te weten komen of zit je zelf nog met vragen, aarzel dan niet om een kijkje te nemen op haar socialmedia-profielen: Twitch, Instagram, Twitter of TikTok. Je kan anders ook eens een kijkje nemen op onze streamers-pagina, daar kan je haar en al onze andere community-streamers terugvinden.

 
Laatst bewerkt:
Leuk interview.
Ik zet tegenwoordig sneller Twitch op dan muziek als ik wat achtergrondgeluid wil hebben tijdens het knutselen of sporten.
(Een paar weken geleden het fenomeen 'V-tuber' ontdekt,,,, echt lachen om een stream van hun te volgen.)
Ik zal zeker een stream proberen mee te nemen.
Veel succes gewenst.
 
Terug
Bovenaan