Auto Old-timers

Ik heb...

  • geen old-timer

  • 1 old-timer

  • meer dan 1 old-timer

  • er nog geen maar ik ben er wel van plan 1 te kopen


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Hoe streng is de oldtimerkeuring eigenlijk?

2 jaarlijks, maar indien er bijv een ander motorblok inzit, hoe streng keuren ze een oldtimer?

Zit veel te kijken naar zo’n Ls blok in een 944. ( V8 in een Porsche)
En heb de contacten in de USA om zo’n blok en alle onderdelen hier te krijgen.

Mag niet.
 
Ik dacht dat je zels in de uk max 40% hoger vermogen mag hebben dan de standaard motor…
Motor uit usa importeren , ombouw hier , dan op transport naar uk , daar het dan gehomologeerd (of fabrikant toestemming) dan terug en inschrijven.
Een hoop onzekerheden en een grote hoop kosten.
 
Dat het niet mag wist ik uiteraard al, de vraag was vooral of die witte raven op de keuring een niet originele motorblok herkennen?
Of dat een auto met een O plaat wel streng bekeken word?

Was maar een denkpiste, de zoektocht verloopt echt moeizaam.

Voor 1 keer wil ik meteen de juiste auto kopen, Rood of zilver(geen zwarte), handgeschakeld, interieur in een normale kleur. Turbo,
 
Dat het niet mag wist ik uiteraard al, de vraag was vooral of die witte raven op de keuring een niet originele motorblok herkennen?
Of dat een auto met een O plaat wel streng bekeken word?

Was maar een denkpiste, de zoektocht verloopt echt moeizaam.

Voor 1 keer wil ik meteen de juiste auto kopen, Rood of zilver(geen zwarte), handgeschakeld, interieur in een normale kleur. Turbo,
Ik ben vorige week met de Porsche geweest, en dat motorblok zie je niet steken. Dan checken ze daar ook niks meer aan :p Maar bij een 944 kan je wel gewoon de motor zien natuurlijk.
 
Is er hier nooit geen post geweest van iemand die zijn wagen had laten ombouwen (incl andere motor) in Duitsland? Als ik me goed herinner, moest de wagen dan 6 maanden ingeschreven zijn in Duitsland vooraleer hij hier werd 'erkend'.
Wel geen idee of er dan ook limieten waren op hoeveel vermogen er extra mocht zijn en zo.
 
Hoe streng is de oldtimerkeuring eigenlijk?

2 jaarlijks, maar indien er bijv een ander motorblok inzit, hoe streng keuren ze een oldtimer?

Zit veel te kijken naar zo’n Ls blok in een 944. ( V8 in een Porsche)
En heb de contacten in de USA om zo’n blok en alle onderdelen hier te krijgen.
Kans is vrij groot dat ze zoiets opmerken.
zeker als je van 6cil naar V8 gaat.

wat bv bij de OT bmw's veel gedaan wordt, van een 320i naar 328i ofzo, dat merken ze niet omdat je dan al moet naar de motor-nr's gaan kijken.
 
:angry::angry: Crossover pipe vervangen met "nieuw" 2dehands onderdeel, natuurlijk nog steeds lek. Had 'm nochtans laten lassen, maar zit waarschijnlijk een scheur onder het hitteschild. Heb nu de oude pijp bij een lasser binnengebracht. Hopelijk kan 'm deze helemaal fiksen... Mag het heel spel dus opnieuw uit elkaar halen. :rofl:
 
2 MGB's hier, allebei 1965 en rood.
De eerste is een rechtsgestuurde en was mijn allereerste auto. Zit een motor in met een originele alu crossflow cilinder kop (normaal gezien hebben die carbu en uitlaat aan dezelfde kant van de gietijzeren kop) etc. Zo goed als mijn dagelijkse auto geweest in de beginjaren, en dus door de combinatie regen en 60s Brits staal is er nu wel roest aan. Staat al een hele poos stil.
De tweede is in een opwelling via bringatrailer.com gekocht in Florida (gevaarlijke site, ge zijt gewaarschuwd! :D) origineel, op spaakvelgjes, enige verandering is dat ie nu rood ipv origineel wit is. Enorm plezante auto.

Voordien 2 MGB GT V8 's gehad. Zelfde auto maar gesloten met een alu 3.5l v8 voorin . Leuke auto's maar ik reed er bijna nooit mee dus verkocht (je rijdt al zelden met die auto's, en dan nogaar alleen bij mooi weer, en dan is de reflex bij mij om voor iets zonder dak te kiezen).

Er heeft ook ooit een Renault 4 Fourgonnette op de oprit gestaan ook, maar die was snel weg. Was ex-BOB en de speurhonden waren nog te ruiken bD

BnCCoj1t.jpg
 
Hoe streng is de oldtimerkeuring eigenlijk?

2 jaarlijks, maar indien er bijv een ander motorblok inzit, hoe streng keuren ze een oldtimer?

Zit veel te kijken naar zo’n Ls blok in een 944. ( V8 in een Porsche)
En heb de contacten in de USA om zo’n blok en alle onderdelen hier te krijgen.

Ik heb een classic Mini als oldtimer. Origineel was dat een 800cc en die is omgebouwd naar een 1275c met dubbele webers. Er heeft nog niemand op de keuring iets van gezegd.

Mijn ervaring is dat men streng is op zaken zoals lichten en remmen. Die moeten uiteraard in goede staat zijn omdat dat direct veiligheid en zichtbaarheid betreft.
 
Ik heb een classic Mini als oldtimer. Origineel was dat een 800cc en die is omgebouwd naar een 1275c met dubbele webers. Er heeft nog niemand op de keuring iets van gezegd.

Mijn ervaring is dat men streng is op zaken zoals lichten en remmen. Die moeten uiteraard in goede staat zijn omdat dat direct veiligheid en zichtbaarheid betreft.
Laat mij raden, beide zijn gewoon een 4 cilinder blok en origineel van mini ?
dat is niet hetzelfde als wat oxbow wilt doen
 
Dacht dat je zonder problemen een motorswap kon doen bij een oldtimer …maar misschien zijn de regels weer veranderd dus best eens navragen bij de controle zelf . ;)
 
M´n Honda Transalp '96 zou vanaf nu als oldtimer ingeschreven kunnen worden, maar weet er iemand of ik dan ook langs de keuring moet? Want het voertuig veranderd niet van eigenaar en is momenteel al ingeschreven.
 
Rats vergeten maar dit weekend hield een oud-collega van mij een pre 1930's motorcycle run, genaamd "Where is Anna?". Als ik de plaatjes bekijk op de fb pagina, spijt het me toch dat ik niet eens ben langs gegaan.


eventbild-Anna-Ride.jpg
 
M´n Honda Transalp '96 zou vanaf nu als oldtimer ingeschreven kunnen worden, maar weet er iemand of ik dan ook langs de keuring moet? Want het voertuig veranderd niet van eigenaar en is momenteel al ingeschreven.
Die is toch nog geen 30 jaar oud?

Anyways:

Wie een oldtimer wil inschrijven, moet eerst naar een keuringscentrum voor een geldig keuringsbewijs. Behalve categorie L (motor- en bromfietsen met 2, 3 of 4 wielen) moeten alle oldtimers naar de eerste oldtimerkeuring
 
Die is toch nog geen 30 jaar oud?

Anyways:

Wie een oldtimer wil inschrijven, moet eerst naar een keuringscentrum voor een geldig keuringsbewijs. Behalve categorie L (motor- en bromfietsen met 2, 3 of 4 wielen) moeten alle oldtimers naar de eerste oldtimerkeuring
Bij motorfietsen kan je ze al inschrijven als oldtimer vanaf 25 jaar sinds eerste ingebruikname. Tenzij die regelgeving zeer recent is veranderd.
 
Bij motorfietsen kan je ze al inschrijven als oldtimer vanaf 25 jaar sinds eerste ingebruikname. Tenzij die regelgeving zeer recent is veranderd.
Let op! Deze nieuwe regeling geldt niet voor voertuigen van de categorie L (motorfietsen, bromfietsen, driewielers, vierwielers), zij kunnen vanaf de leeftijd van 25 jaar nog steeds als oldtimer worden ingeschreven.
 
:help:Weer een rits grote kosten gedaan ter voorbereiding voor de 2de keer dat ik de crossover pipe vervang.

  • Volledige nieuwe crossover pipe op ebay op de kop kunnen tikken: 1.2k EUR (thanks bro)
  • Volledig nieuwe AFM in Amerika in promotie: +- 350 EUR
  • Volledig nieuw expansievat: 450 EUR
  • Volledig nieuwe batterij: 122 EUR
  • Volledig nieuwe batterij ontkoppeling: 9 EUR
Nu kan ik drie grote systemen vervangen:

- de gewraakte Xover pipe die de oorzaak (hopelijk enige) is van mijn afkeuring
- het herstellen van de stock air intake waarbij de vorige eigenaar een "hot" cold air intake heeft geïnstalleerd (bij elkaar geslacht)
- het koelreservoir dat volledig ondoorzichtig is en dus een pain is om te hervullen

De batterij was helaas nodig omdat de oude echt niet meer wou opladen. Heb de batterij nodig om de druk van het benzinesysteem te halen, om zo dan de fuel injectoren los te koppelen. Stap 1 van de Xover pipe operatie... dus kon niet eens starten zonder een deftige batterij.

Own a Porsche they said, it would be fun they said. :tongue:

Hopelijk kan ik deze zondag eindelijk beginnen met 'm weer uiteen te gooien. En hopelijk verloopt alles nu vlot zodat ik heel dat spel eindelijk door de keuring krijg en 'm op de baan krijg. Begint nu wel echt te jeuken/frustrerend te worden. Heb er toch al wat geld ingestoken en nog maar enkele KM mee gereden (naar de eerste keuring).

Update 25/9/23: gisteren begonnen met de herinstallatie van de nieuwe crossover pipe. De oude is er al volledig uit, dus good progress gemaakt. Volgende zondag hopelijk de nieuwe er in! De nieuwe batterij werd ook geïnstalleerd, was dus wel echt een probleem met de oude batterij en niet de startmotor. Daar was ik eerst nog over aan het twijfelen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan