Nieuwbouw halfopen woning(en)

Ook al aan gedacht, maar ik denk dat we verplicht zijn binnen de 5 jaar te bouwen.
Hoe breed is uw stuk?
Hier ons huis iets anders uitgetekend, breder gegaan, iets minder diep maar overkapt terras wat ook meetelt voor uw bouwdiepte.
 
Ik heb me wel al afgevraagd hoeveel schaalvoordelen er zijn als je 2 of 3 identieke woningen bouwt/renoveert. Waar zitten de grootste winsten?
 
Hoe breed is uw stuk?
Hier ons huis iets anders uitgetekend, breder gegaan, iets minder diep maar overkapt terras wat ook meetelt voor uw bouwdiepte.
Heb jij 2 stukken grond gekocht voor HOB en daar 1 open bebouwing opgezet?
Moet je dan opnieuw laten verkavelen en deden ze moeilijk? Lijkt me toch niet dat het zomaar mag.
Of ga je 1 hob zetten en ander stuk niks.

De 2de woning hier naast ons heeft ook 2 gronden gekocht. zijn 2 stukken voor open bebouwing van 1000m2 en 1300m2. Maar die heeft op 1 stuk gebouwen volgens de verkavelingsplannnen en ander stuk is volledig opgenomen in zijn tuin. Zo kan hij later als hij ouder is en die grote tuin niet meer wilt hebben, verkopen.
 
Zeer, zeer beperkt eerlijk gezegd.
Ik heb samen met mijn zus en schoonbroer gebouwd, elk half open goed voor net geen 600m² bewoonbare oppervlakte.
Zoveel mogelijk zelfde aannemers proberen gebruiken maar eigenlijk maakt dat bitter weinig uit.
Die zetten of werken in evengoed zeer grote villa's dus voor hun is dat weinig verschil.
Uiteraard zijn er wel eens wat kosten die we konden splitsen ofzo, maar om te zeggen dat we een superinteressante prijs kregen van de chapper, plakker, deurenplaatser, whatever, nee niet om achterover te vallen. (Al zal soms misschien wel de m² prijs lager liggen maar dat we het ook niet meteen doorhadden omdat het al verrekend was ofzo.)
Het enige dat ons zeer goed gedaan heeft is samen voor gietvloer te kiezen, daar zakt de prijs immens in functie van de uit te voeren m².
 
Heb jij 2 stukken grond gekocht voor HOB en daar 1 open bebouwing opgezet?
Moet je dan opnieuw laten verkavelen en deden ze moeilijk? Lijkt me toch niet dat het zomaar mag.
Of ga je 1 hob zetten en ander stuk niks.

De 2de woning hier naast ons heeft ook 2 gronden gekocht. zijn 2 stukken voor open bebouwing van 1000m2 en 1300m2. Maar die heeft op 1 stuk gebouwen volgens de verkavelingsplannnen en ander stuk is volledig opgenomen in zijn tuin. Zo kan hij later als hij ouder is en die grote tuin niet meer wilt hebben, verkopen.
Lang verhaal kort.
Grond stond te koop als 1 bouwgrond, raakte niet verkocht, online gehaald en jaren later online gezet als 2 half open, met verkavelingsvergunning in aanvraag.

Wij direct gebeld en bod gedaan op beide delen. Eigenaar heeft spoed moeten zetten achter de annulering van de verkaveling.

Dus het was officieel nog geen halfopen bebouwing.
 
De vraag die ik mij stel is heel simpel.
HOE IN HEMELSNAAM KAN JE TWEE GRONDEN KOPEN EN DAAR TWEE NIEUWBOUWHUIZEN OP BOUWEN?
We spreken hier over een waanzinnig budget dat je ter beschikking moet hebben. Je zal schaalvoordeel doen door ineens twee huizen te laten doen, maar dit zal echt niet het grote verschil zijn hoor.
Laat staan met winst verkopen.
 
Ach, koop 2 gronden, zet 3d tekening van HOB van het huis dat je verkoopt online en het is verkocht nog voor het afgewerkt is. Je gebruikt deze geringe winst voor uw huis plus je moet maar 1 lening aanvragen aan de bank.
Deftige huizen verkopen zichzelf in deze tijd.

Bij men broer in de wijk, 2 nieuwbouwen inclusief btw en kosten +/- 1m, waren verkocht in het eerste weekend dat deze online stonden.
 
De grootste besparing lijkt mij dat je maar 1 keer moet opvolgen en alle administratie. Het is uiteindelijk bijna 1 huis met wat extra muur en wat zaken zoals keuken dubbel. Tenzij dat je natuurlijk totaal verschillende afwerking en aannemers neemt maar dan zal het andere schaalvoordeel ook weg zijn.

Maar een grondwerker en opstartkost zal je toch ook al kunnen delen. Zelfde voor de dakwerken en stellingen etc... Maar als het in't totaal 5-10% gaat zijn mag je volgens mij al heeeel blij zijn.
 
De vraag die ik mij stel is heel simpel.
HOE IN HEMELSNAAM KAN JE TWEE GRONDEN KOPEN EN DAAR TWEE NIEUWBOUWHUIZEN OP BOUWEN?
We spreken hier over een waanzinnig budget dat je ter beschikking moet hebben. Je zal schaalvoordeel doen door ineens twee huizen te laten doen, maar dit zal echt niet het grote verschil zijn hoor.
Laat staan met winst verkopen.
Speculeren over TS zijn financiële draagkracht is irrelevant.

Wat de schaalvoordelen betreft zal het inderdaad niet zo'n grote slok op de borrel schelen. Het is niet zoals een Matexi die volledige verkavelingen tegelijk optrekt...

Ik raad TS aan om 's met een notaris, fiscalist en architect te praten over zijn plannen. Optie van de grond met een goedgekeurde bouwvergunning en huis op plan te verkopen is ook misschien een optie.
 
Ach, koop 2 gronden, zet 3d tekening van HOB van het huis dat je verkoopt online en het is verkocht nog voor het afgewerkt is. Je gebruikt deze geringe winst voor uw huis plus je moet maar 1 lening aanvragen aan de bank.
Deftige huizen verkopen zichzelf in deze tijd.

Bij men broer in de wijk, 2 nieuwbouwen inclusief btw en kosten +/- 1m, waren verkocht in het eerste weekend dat deze online stonden.
En hoe ga je dan om met de wet breyne?
Want als je een woning bouwt om daarna te verkopen dan val je hieronder. Je zal dus ook garantie moeten geven op die woning.
 
En hoe ga je dan om met de wet breyne?
Want als je een woning bouwt om daarna te verkopen dan val je hieronder. Je zal dus ook garantie moeten geven op die woning
Van die zaken wist ik niet dat die voor particulier ook gelden, is de 10 jaar garantie niet steeds voor aannemer en architect?
 
Van die zaken wist ik niet dat die voor particulier ook gelden, is de 10 jaar garantie niet steeds voor aannemer en architect?
Het is een dunne lijn natuurlijk. Een huis laten bouwen dat je daarna verkoopt zonder er één dag in gewoond te hebben en naast uw eigen nieuw gebouwde woning ligt is een grensgeval natuurlijk.
Dat is een beetje zoals mensen die huizen kopen om te verbouwen en daarna te verkopen. Je bent daar niet echt gebonden aan regels en wetten. Maar de vraag is als jij zo een woning koopt en na 2 maanden ontdek je een gebrek, wie ga je aanspreken? De verkoper? De persoon die de werken heeft uitgevoerd? Wat als de verkoper deze werken heeft uitgevoerd?
Allez als je iets laat bouwen of renoveren dan spreek je bij een gebrek de desbetreffende aannemer aan. Maar het wordt een stuk lastiger als die aannemer niet voor u werkte maar voor een andere particulier.

Of je echt onder de wet Breyne valt of eender welke wet dat weet ik overigens niet. Gevoelsmatig heb ik het gevoel dat je als koper van zo een huis toch beschermd bent zoals je bij een professionele bouwfirma dit bent. Maar wat wel vaststaat is dat je belast zal worden op de meerwaarde bij de verkoop.
 
En als er huis op staat dan gaat uw grond al 11% duurder worden. En hij heeft die al duurder gekocht.
Lijkt me toch ook dat je enkel winst uit haalt als je er een zot voor vindt (tenzij je veel zelf doet)
 
Het is een dunne lijn natuurlijk. Een huis laten bouwen dat je daarna verkoopt zonder er één dag in gewoond te hebben en naast uw eigen nieuw gebouwde woning ligt is een grensgeval natuurlijk.
Dat is een beetje zoals mensen die huizen kopen om te verbouwen en daarna te verkopen. Je bent daar niet echt gebonden aan regels en wetten. Maar de vraag is als jij zo een woning koopt en na 2 maanden ontdek je een gebrek, wie ga je aanspreken? De verkoper? De persoon die de werken heeft uitgevoerd? Wat als de verkoper deze werken heeft uitgevoerd?
Allez als je iets laat bouwen of renoveren dan spreek je bij een gebrek de desbetreffende aannemer aan. Maar het wordt een stuk lastiger als die aannemer niet voor u werkte maar voor een andere particulier.

Of je echt onder de wet Breyne valt of eender welke wet dat weet ik overigens niet. Gevoelsmatig heb ik het gevoel dat je als koper van zo een huis toch beschermd bent zoals je bij een professionele bouwfirma dit bent. Maar wat wel vaststaat is dat je belast zal worden op de meerwaarde bij de verkoop.

Wanneer en verkoopprijs pas na voltooiing van het gebouw volledig dient te worden betaald val je m.i. niet onder wet Breyne hoor.
 
Terug
Bovenaan