Moestuintopic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Eerste tiental kerstomaten op 2 planten zijn aan het verschijnen!
De andere tomatenplanten (coeur de boeuf, san marzano) houden het voorlopig gewoon bij veel bloemetjes.
Net als de peperplanten, bloemen à volonté maar op de vruchten blijft het nog even wachten.

Pompoen is aan het vlammen dat het niet schoon is :love2: zeer fascinerend maar ik ga ze binnenkort toch wat moeten inperken want ik heb maar 3-4m2 beschikbaar voor die plant.

Vandaag ook een paar rode uien geoogst maar die waren nog zeer klein (pingpongballen), dus dat is precies toch nog wat vroeg.

Hier de eerste mini-komkommer geoogst vandaag. Binnen dit en een week of 2 kunnen we de oogst van 3 planten niet bijhouden, als het weer zo hard gaat als vorig jaar. Nu eens geprobeerd om 1 plant in openlucht te zetten.

Tomaten: in de serre staan hier al hele trossen, die mooi aan het groeien zijn (nu zo'n 2-3 cm dik al), bij de "Sanvitos". Bij de coeur de boeuf "corazon" vleestomaat zijn de dikste tomaten nu al zo'n 6-7 cm dik.

Laatst bewerkt:
Miljaarde. Net perongeluk de top van een van mijn tomatenplanten afgekraakt terwijl deze rond mijn spiraal te buigen.
En ik had maar slechts 3 coeur de boeuf plantjes staan.
nu hopen dat er ergens nog een zijscheut groeit… of ik zit maar met 2,5 planten dit jaar.
En mijn andere roma tomatenplantjes zijn dit jaar al zo klein…

Ik mis de zon wel serieus momenteel voor mijn tomaten en pepers. Enfin, de vruchten zijn nog allemaal serieus work in progress. Alles staat hier wel buiten, ook komkommer.

Bleke courgette

Gele courgette

Komkommer

Verrassend lekker trouwens: bloemknoppen Oost-Indische Kers. Kan je inmaken als kappertjes.
Hoe zot is afgelopen anderhalve maand trouwens niet geweest qua groeikracht? Zie hieronder 11 mei vs. 24 juni :o

Laatst bewerkt:
De courgette plant gaat hard hier, stuk of 5 kleine vruchten aan. Komkommer gaat ook wat geven dit jaar, zoveel vruchtbeginsels zeg, maar voorlopig nog geen bloem.

Mijn litchitomaten van een groter stokske voorzien. Pointy mofo's zeg. Azo naalden al opstaan.

Screenshotje van het filmpje uit de serre

6 rijen met o.a. aubergine, meloenen, komkommers, zoete patat, tomaat, peper, paprika.

~300 planten

De grote serre is niet enkel mezelf. Ik doe planten zaaien, opkweken en in de grond steken. Het dagelijkse onderhoud (water geven, bemesten, snoeien, oogsten) doet de schoonvader en schoonmoeder.

Het opeten is voor de hele familie :cool:

Heb hier in mijn eigen tuin nog 30 paprikas staan en 20 tomaten. Dat is allemaal eigen gebruik.

Over 3 weken al het onkruid weg, ondertussen is da hier opnieuw de spuigaten uit aan het lopen.. Man toch al da onkruid altijd
GU8j8wU.jpg

qmir9hY.jpg

Ge ziet godver mijn paprikaplanten niet meer staan :sop:

3 weken... toen was het nog droog. En dan kwam er regen en warme lucht, dan schiet ineens alles ja. Als je alles wekelijks wat bijhoudt, valt het bij te werken. Maar nu ga je der u werk aan hebben.
Je kan altijd ervoor kiezen om gewoon nen vierkante meter rond u plantgoed te houden en de rest te laten voor wat het is.

Wat was het gebruik van dat stuk grond voor je je huis kocht? Of voor je het als moestuin gebruikte? Mijn pa zei altijd, de eerste 2 jaar veel onkruid en als je het goed bijhoudt, zou het ieder jaar moeten minderen.
Worteldoek en/of boomschors gebruiken helpt ook natuurlijk.

Volgend jaar ga ik mijn paden tussen de bedden afbakenen met lage planken, afdekken met worteldoek en een goeie laag boomschors erop.

Gisteren na een week afwezigheid thuis ook ons onkruid serieus mogen bijwerken. De vriendin het onkruid en ik mijn beukhaag geschoren. Allebei net klaar voor de eerste onweersplensbui. 🥵

In de serre al mooie trostomaatjes en vleestomaten. Aubergine plant mooie bladgroei maar voor de rest nog niet veel te zien.
Paprikaplanten doen het ook nog steeds goed. En mijn meloenenplant (1e keer) die ik 2 weken geleden geplant heb is ook goed gestart. Ben benieuwd voor dat.

Buiten de serre al veel aardbeien geoogst, 2e sessie sla is ook aan het groeien en mijn kolen beginnen serieuse proporties aan te nemen.
Wortels, prei, struikbonen en selder schieten ook goed op.
Tis een plezier om het allemaal zo te zien groeien :woohoo:

Ik heb één echt bizarre zonnebloem staan, die is maar +/- 40cm hoog, en heeft zeker een stuk of 6-8 bloemknoppen, één bovenaan uiteraard (die is aan het open komen) en dan nog een hele hoop in de "oksels" van de bladeren. Nog nooit gezien bij een zonnebloem!

De OostIndische Kers begint ook te bloeien samen met m'n courgettes, is wel mooi samen. Japanse pompoen heeft ook een eerste vruchtje gezet.

Een aantal plantjes van mijn pluksla is aan het opschieten, wat zou de beste optie zijn? Stengel laag afknippen en nog wat door oogsten of beter helemaal rooien?

Ik heb één echt bizarre zonnebloem staan, die is maar +/- 40cm hoog, en heeft zeker een stuk of 6-8 bloemknoppen, één bovenaan uiteraard (die is aan het open komen) en dan nog een hele hoop in de "oksels" van de bladeren. Nog nooit gezien bij een zonnebloem!

De OostIndische Kers begint ook te bloeien samen met m'n courgettes, is wel mooi samen. Japanse pompoen heeft ook een eerste vruchtje gezet.

Een aantal plantjes van mijn pluksla is aan het opschieten, wat zou de beste optie zijn? Stengel laag afknippen en nog wat door oogsten of beter helemaal rooien?
Je hebt twee soorten zonnebloemen: een die 1 grote bloem van boven aanmaakt en voor rest niets, en een die kleinere hoofdbloem aanmaakt en nog vele kleinere zijbloemen in oksels. Mijn bewust gezaaide zonnebloemen zijn van de tweede soort en wel tegen de 2m hoog. Mijn onbewust gezaaide zonnebloemen (rest vogelvoer) zijn minder dan een meter hoog en ook van tweede soort.

Ik heb ook beide staan, maar wist dus niet dat die kleinere dat deden :)
Binnen enkele weken heb ik voldoende open bloemen voor een zonnebloem fotospecial :D

Schoon! Bietjes hier nog te klein om te oogsten. Wij hebben wat boontjes geoogst en ook jonge courgetten die vermoedelijk toch niet bevrucht zouden zijn met dit snertweer. Lekker opgebakken in wat boter met look 😇

i-R5SPn6m-XL.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan