Moestuintopic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Komt dat niet omdat je een "dief" gemist hebt? Dat zijn scheuten die in een bladoksel ontstaan, of soms ook helemaal aan de voet van een plant.

Maar kwaad kan het niet denk ik. Heb vorig jaar ook eentje met dubbele stam gehouden omdat beide stammen al te groot waren toen ik het zag (idd, had een dief gemist). Heb dan wel de hoogte/aantal tomaten beperkt om te zorgen dat de plant voldoende energie had.
Ja maar soms zijn het duidelijk geen diefjes, die haal ik ook altijd wel weg. Het schijnt dat dit ook meer voorkomt bij kerstomaten...

@knight-rider Dat zou een soort zuring kunnen zijn... Ik heb het hier als (mooi) onkruid staan, en het doet idd grassig aan.
Heb al wat zitten zoeken, maar nog niet echt gevonden wat het juist is.
Maakt ook niet zoveel uit (al zou het wel fijn zijn ol te weten wat het is uiteraard), de tuin ligt er vrij proper bij zonder er veel werk in te moeten steken, dat is op deze moment hey makkelijkst.

Heb al wat zitten zoeken, maar nog niet echt gevonden wat het juist is.
Maakt ook niet zoveel uit (al zou het wel fijn zijn ol te weten wat het is uiteraard), de tuin ligt er vrij proper bij zonder er veel werk in te moeten steken, dat is op deze moment hey makkelijkst.
Je kan altijd eens een foto posten, mss dat mijn Google Lens het weet.

Er was een knoflook helemaal slap omgevallen dus had die maar geoogst. Direct angstzweet want zag een larve in een van de teentjes. Allemaal dan maar geoogst, en maar goed ook, zag redelijk wat beginsels van larven naast de bulbs.

PXL_20210621_154221718.jpg

Niet zo groot maar beter iets dan niets

Laatst bewerkt:
De laatste weken heb ik eigenlijk geen slechte presteerders behalve mijn tomaten. Dat is precies niks voor mij. Weinig vruchten tov. vorig jaar precies. Veel bloemverlies.

De poblano/ancho doet het echt geweldig, prachtige pepers is die aan het maken.

Koolrabi stilaan klaar om te oogsten, ook mooie knollen.

Eerste vrouwelijke bloempjes van de komkommer zijn hopelijk bevrucht... Net zoals de cucamelon is de komkommer mooi aan het klimmen geslaan. Courgettes beginnen ook aan vruchtzetting.

Bonen gaan loeihard nu, volgende week al eerste oogst denk ik.

Warmoes begint op te schieten, snel oogsten wat er te oogsten valt en dan opnieuw zaaien. Heel lekker, voor mij de "ontdekking" van dit jaar.

De laatste weken heb ik eigenlijk geen slechte presteerders behalve mijn tomaten. Dat is precies niks voor mij. Weinig vruchten tov. vorig jaar precies. Veel bloemverlies.

De poblano/ancho doet het echt geweldig, prachtige pepers is die aan het maken.

Koolrabi stilaan klaar om te oogsten, ook mooie knollen.

Eerste vrouwelijke bloempjes van de komkommer zijn hopelijk bevrucht... Net zoals de cucamelon is de komkommer mooi aan het klimmen geslaan. Courgettes beginnen ook aan vruchtzetting.

Bonen gaan loeihard nu, volgende week al eerste oogst denk ik.

Warmoes begint op te schieten, snel oogsten wat er te oogsten valt en dan opnieuw zaaien. Heel lekker, voor mij de "ontdekking" van dit jaar.
Vorig jaar van lente tot herfst kunnen eten van warmoes. Toen maar 1 van de 4 planten doorgeschoten.

Kunnen voldoende bijen/insecten binnen om te bestuiven? Anders zelf eens voor bijtje spelen en regelmatig de "trilmethode" toepassen. De planten met bloemetjes met de hand trillen om stuifmeel los te maken, of een oude elektrische tandenborstel werkt hier ook super voor.

Kunnen voldoende bijen/insecten binnen om te bestuiven? Anders zelf eens voor bijtje spelen en regelmatig de "trilmethode" toepassen. De planten met bloemetjes met de hand trillen om stuifmeel los te maken, of een oude elektrische tandenborstel werkt hier ook super voor.
Dat zou geen probleem mogen zijn, ze staan gewoon buiten dus insecten en wind genoeg.. Maar dus niet in serre, misschien wat stress van de nattigheid afgelopen dagen..

Kan ook zijn dat mijn verwachtingen voor de tomaten wat hoog liggen omdat ik ze met de pepers vergelijk :)

i-tZNFSgz-L.jpg

i-9bRRPf3-L.jpg

i-J3dCCZC-L.jpg

Vond ik wel grappig: deze courgette heeft een siamese bloem :)

i-fkt4WTB-L.jpg

Gisteren toch een rondje onkruid wieden gedaan. Was hoognodig want sommige bietjes werden er wat door verdrongen...

@GemaneDude ik zal binnen enkele weken de smaak ook eens evalueren. We hebben er al ééntje gegrild, maar ik denk dat die nog niet helemaal klaar was. De grootste die nu aan de plant hangen zijn nog een stuk groter en zullen wat meer smaak hebben.

Sowieso een leuk alternatief voor de m.i. saaie gewone paprika denk ik. Die koop ik wel in de winkel :)

Iets anders: hoe gaat het met het ongedierte in jullie moestuin? Ik heb enorm veel bladluizen maar ze zitten ondertussen allemaal op mijn "decoy" planten (komkommerkruid, oostindische kers) :D

i-C369Jgs-XL.jpg

Laatst bewerkt:
@GemaneDude ik zal binnen enkele weken de smaak ook eens evalueren. We hebben er al ééntje gegrild, maar ik denk dat die nog niet helemaal klaar was. De grootste die nu aan de plant hangen zijn nog een stuk groter en zullen wat meer smaak hebben.

Sowieso een leuk alternatief voor de m.i. saaie gewone paprika denk ik. Die koop ik wel in de winkel :)

Iets anders: hoe gaat het met het ongedierte in jullie moestuin? Ik heb enorm veel bladluizen maar ze zitten ondertussen allemaal op mijn "decoy" planten (komkommerkruid, oostindische kers) :D

i-C369Jgs-XL.jpg

Hier gisteren een gigantische plaag coloradokevers ontdekt :( Mijn fout, door de regen laatste tijd niet veel gecheckt, enkel wat onkruid gewied. Nu zitten ze echt vol. Enige waartegen ik (met tegenzin) sproei, maar hier ga ik niet anders kunnen vrees ik.

Bladluizen, valt goed mee, heb wel niet meer in detail gekeken de laatste tijd, maar de meeste hier zitten op wilde bloemen (vooral op gele ganzenbloem).

Last gehad van slakken een tijd terug, maar valt nu ook beter mee, heb de meeste kunnen verwijderen.

Laatste radijzen moeten weggooien, zaten vol met larven. Larven heb ik over het algemeen toch het meeste last van.

Er was een knoflook helemaal slap omgevallen dus had die maar geoogst. Direct angstzweet want zag een larve in een van de teentjes. Allemaal dan maar geoogst, en maar goed ook, zag redelijk wat beginsels van larven naast de bulbs.

Bekijk bijlage 2421
Niet zo groot maar beter iets dan niets
Zero-waste tip: ik gebruik de stengels van de knoflook uit de tuin op dezelfde manier als citroengras in bijvoorbeeld sauzen of soepen. Lichtjes kneuzen, dan zachtjes laten mee borrelen in de kookpot en voor serveren er weer uithalen. Geeft een wat subtielere, zoete knoflooksmaak af.

Als de stengels niet te hard zijn, kan je ze ook in stukjes hakken en mee opeten, maar dit vond ik wel een goede oplossing voor als ze wat te taai zijn.

Eerste zomerworteltjes geoogst. Eerste keer dat ik wortels kweek, iemand een idee waarom ze meerdere "benen" hebben ipv 1 lange? Grond, bewatering...? Ras is 'Verbeterde Nantes'.

PXL_20210625_103646463.jpg

PFOS?

Kon het niet laten :).

Uhmz ander gokje dat de grond te hard was?
Volgend jaar wat losser maken en compost onder doen.

Is het eerder zware leemgrond?

Wortels willen water en diep groeien en het feit dat de hoofdbenen van de wortels krom staan, gok ik dat er daarom vertakkingen zijn gekomen.

Dus ik blijf bij m'n gokje :)

PFOS?

Kon het niet laten :).

Uhmz ander gokje dat de grond te hard was?
Volgend jaar wat losser maken en compost onder doen.

Is het eerder zware leemgrond?

Hopelijk geen PFOS :tongue:

Ze hebben kunnen groeien in een verhoogde bak gevuld met helft compostgrond van dit jaar (bovenlaag) en helft potgrond van vorig jaar (onderlaag).

Haha dat is toch extra waar voor uw geld dan?! 😄

Ja op zich ben er content mee, vroeg me alleen af waarom. :tongue:

Mssh te dicht gezaaid?

Valt goed mee vind ik.

Misschien wat te veel bewaterd in het begin? Waardoor ze geen nood zagen diep te groeien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan