Moestuintopic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tomatenplant met opgekrulde bladeren en de onderste zijn geel aan het worden. te nat? Of iets anders aan de hand? ( in een pot op zuiders gericht terras )
( wel bloemetjes vanboven en beginnende vruchten )
 
Een tomaat die te nat staat is sowieso niet content, zeker als het water niet kan wegvloeien. Met dit weer kan tomaten in pot best beschutting geven.

Mijn tomaten die buiten in volle grond staan zijn duidelijk ook niet echt "happy", gisteren een aantal takken gesnoeid die er niet geweldig meer uitzagen. Veel meer kan je ook niet doen momenteel vrees ik.

Ik word wel een beetje moedeloos van dit strontweer. Gisteren zijn al mijn grote zonnebloemen omver gewaaid door een heftige windstoot, mijn bloemenweides liggen plat/open en een droge avond om het onkruid te wieden is mij precies ook niet gegund :(
 
Mijn tuinwerk met dit weer:

Schermafbeelding 2021-07-05 105919.png
 
Vandaag eerste groene boontjes oogsten - volgende week eerste boterboontjes

Tevens de rabarber met de grond gelijk gemaakt - te groot (meer dan 1,2 meter hoog)
 
Mijn dille is van de ene dag op de andere doodgevallen, stond nochtans prachtig. Nu steekt er 1 stengel nog uit met een gele bloem op. Kan ik daar iets van zaad uit halen om te herplanten?
 
Dit jaar ga ik een massieve spaanse peperoogst hebben denk ik :eek:
heb ook een dehydrator liggen zodat ik al die pepers kan drogen + op olie kan zetten, en een twintigtal invriezen

Cherrytomaatjes gaan wel wat minder zijn, vorig jaar was niet normaal. Heb toen 2 emmers tomaten gevonden die "verstopt" waren of gevallen waren. Nu zijn er hier en daar spontaan tomatenplanten aan het groeien uit die zaadjes lol
 
Even een tussentijdse balans van mijn allereerste seizoen moestuinieren.
Conclusie: onkruid onkruid onkruid, volgend jaar enkele gewassen inruilen voor iets anders, en er is een structureel probleem met mijn serre.
  • Romanesco en broccoli: zeer lekker en veel zachter dan in de winkel. Beiden 1 op 3 gelukt dus kosten/baten is nog een vraagteken. Veel plaats voor weinig yield
  • Bloemkool: 2 op 6, zeer klein. Ik moet ze nog oogsten dus smaak is af te wachten. Opnieuw zeer weinig yield voor de oppervlakte
  • Radijzen: vlotjes!
  • Ajuin: rode ui en sjalot. Rode uien zijn niet groter dan een pingpongbal dus dat valt tegen. Sjalot heb ik blijkbaar de verkeerde genomen want ‘t zijn allemaal trossen van 5-6 kleintjes. Beiden zijn wel zeer smakelijk en zéér straf.
  • Pastinaak: groeit enorm, oogst duurt nog wel even.
  • Wortel: staat er toch al enige tijd maar nog lang niet klaar. Duurt toch wel lang?
  • Zoete aardappel: weinig aan te zien voorlopig.
  • Pompoen uchiki kuri: groeit enorm vlot, al een tiental vruchten ter grootte van een pingpongbal.
  • Butternut: groeit vlot, iets minder dan bovenstaande, nog geen vruchten
  • Tomaten: coeur de boeuf, vleestomaat, san marzano en snoeptomaten. Planten groeien enorm, heel veel bloemetjes die bijna allemaal weer afsterven. Zeer weinig vruchten voorlopig. Alles in de serre.
  • Paprika, cayennepeper en jalapeno: planten onder het overdekt terras doen het super, allemaal heel veel bloemetjes en vruchten. De planten in de serre doen het ronduit dramatisch: ze lijken wel gezond maar krijgen amper bloemetjes en als ze er krijgen, sterven die gewoon weer af.
3D93D764-2F63-4808-A3A9-F65CA784CA2C.jpeg

54BF66CC-47A1-425F-9295-6F6432250846.jpeg

899B9C7D-6CA6-435E-8EBB-45A32D98FEFF.jpeg
 
Volhouden @Plutus , niet alles lukt elk jaar. En eigen groentjes kweken is ook leren omgaan met dingen die niet marcheren. Bepaalde dingen heb ik opgegeven, zoals paprika's en aubergine... dat gaat hier voor geen meter, dus gestopt daarmee. Probeer mss volgend jaar eens mini komkommers, dat gaat hier een sneltreinvaart. Met 2 planten kun je niet snel genoeg consumeren.

Hier is het een oneindige strijd tegen slakken. De laatste 4 weken ga ik elke avond op jacht met een scherp mes...
 
Net de serre nog eens gaan bekijken.

- Verschillende meloenen format van een kleine voetbal.
- volgende week waarschijnlijk eerste kruiwagen rijpe tomaten
- zoete patat gaat als een tierelier
- komkommers, 10tallen oogstklaar
- paprikas, rode, zwarte, Pearse, gele, witte, etc allemaal bijna oogstklaar
- pepers bijna klaar
- 10tal aubergines klaar

In de tuin buiten zijn de primeurs geoogst en de winterprei in de plek.
Look en ui geoogst. Look ok, ui as usual redelijk klein.
Sla aan het doorschieten. Selder en knolselder gaat goed
Eerste frsmbozen geoogst
Paprikas buiten zijn vruchten aan het zetten
Wortels zien er goed uit
Courgette en pompoenen in de grond waar de savooien en brocolli geoogst zijn. Excellent kooljaar
Aardbeien zijn ook klaar. Excellent aardbei jaar.
Spinazie viel wat tegen. Venkel ziet er niet super uit, maar is voor de groentepap van de kinders.
Witloof en bonen moeten nog de grond in. Hopelijk tijd voor ik op verlof vertrek....
2e batch kolen in de grond op een velden.
Op het uien veld gaan een 2e batch wortel en pastinaak.
 
Er zullen idd altijd dingen goed gaan en dingen slecht. Bij mij willen struikbonen bv voor geen meter lukken. Wel mooi om te zien hoe een lieveheersbeestje continu op de loer ligt op een door bladluis geinfesteerde struikboon.

Eerste courgettes en komkommer geoogst deze week. Uchiki kuri pompoen hier ook goed aan het groeien met verschillende vruchten ter grootte van een pingpongbal.
 
Mijn cucamelon is volop vruchtjes aan het maken. Dat is echt wel iets heel schattig :D

Bietjes eindelijk ook stilaan klaar. Die in mijn moestuinbakken zagen er heel zielig uit, ik heb ze wat kalium bijgegeven.
Andijvie groeit hard, al mooie kroppen eigenlijk.

Mijn japanse pompoen doet het ook goed, beter dan de butternut! Ook hier al verschillende mooie vruchten.
Courgettes zijn op gang gekomen. Komkommer ook stilaan.
 
Idem hier. Als dat op de stengel zit moet je alles erboven opgeven zeker?
Vorig jaar bij de plaag had ik alles zo laten staan en heb er toch nog wat tomaten van gekregen (zowel onder als boven de plaag op de stengel), dus ga ik dit jaar ook doen.

Volgend jaar toch zien voor plaagresistente soorten, als iemand er kent, laat gerust weten.
 
Hier ook de plaag op al mijn tomatenplanten. Het ziet er al naar uit dat dit niet meer goed zal komen…

Na het snoeien trok ik maar uit frustratie een wortel uit te rij. En oh wat een mooi ding 🥕

Gelukkig hebben we dat nog! En courgettes en komkommers natuurlijk.

Ik haal binnenkort mijn plastiekfolie weg over mijn paprika’s zodat er wat bijtjes bij kunnen. Mijn planten lijken al groter dan andere jaren, maar op het eerste zicht nog geen paprika’s.
 
Paprikas heb ik nog nooit problemen mee gehad buiten zonder afdak. Zelfs dit jaar met slechte weer en veel regen geen problemen. Staan sinds begin mei in de grond, op zelfde moment in de serre ook uitgeplant. In de serre planten 2 of 3 weken voorsprong, maar geen giga verschillen.

(de winst zit hem uiteraard in de maanden sept en oktober, misschien november - in de serre kun je 1 of 2 maanden langer rijpe paprika's oogsten).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan