Moestuintopic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag volgende batch radijzen geoogst: 6 lopende meter, 8 radijzen… om te janken.
Zelfde met wortels, met moeite groter dan 4cm.

Paprika, jalapeno en cayenne zijn hard aan het gaan op het terras, heerlijk om te zien! De planten in de serre krijgen niet eens bloemetjes dus daar is het armoe troef.
Gaan de groene paprika/pepers nog verkleuren aan de plant of komt dat pas na de pluk?

Tomaten blijven ook sukkelen, ik heb nu 1 plant met 4 tomaten en dan 5 planten zonder enige vrucht. Ik heb een poos heel veel bloemetjes gehad maar die zijn allemaal verschrompeld en nu komt er niets meer.
Met radijzen stop ik zodra het zomer begint te worden, anders heb ik gegarandeerd last van larven.
 
Mijn jalapeno plant is precies wat uitgeblust met ongeveer een 30-tal rijpende pepers. Ik weet niet of dat "goed" is, vorig jaar had ik wel meer Spaanse pepers maar aan die jalapenos zit stevig wat vruchtvlees dus misschien ook meer uitputtend voor de plant om te maken dan die smalle dunne Spaanse pepers... Ze zijn wel enorm heet, dat is een meevaller :)

Poblanos nemen wel heel erg lang de tijd voor ze rijp worden. Al eens geproefd maar ik denk dat ze baat hebben van nog even verder rijpen. Misschien ook door gebrek aan zon.

Vandaag de eerste cucamelon geproefd. Lekker en leuk. Echt een toffe plant eenmaal die op gang komt. Serieus aan het woekeren nu en vele vele vruchtjes maar je moet ze zoeken :)

Komkommer gaat ook vlot nu, na een moeizame start. Al 4 mooie vruchten geoogst en redelijk wat in de pipeline.

Courgettes vallen tegen dit jaar, qua opbrengst - op zich niet erg want vorig jaar hadden we veel te veel.

Van mijn twee soorten pompoenen doet de groene hokkaido het enorm goed, al één knoert van een pompoen die al bijna rijp lijkt, en een 5-tal in ontwikkeling. De butternut loopt serieus achter met nog maar 1 vrouwelijke bloem tot nu toe. Hopelijk toch nog iets van oogst van die plant.

Bonen loopt op z'n einde qua productie, heb ik toch veel en goed kunnen van eten en uitdelen.
 
Twee sabelsprinkhanen gevonden tussen mijn zoete aardappelen:

PXL_20210805_121525999.jpg


Verschoten van hoe groot ze zijn, zo rond de 8 cm.

Ik zie wel wat licht geknabbel aan blaadjes, maar blijkbaar eten ze vooral insecten.

Samen met de krekels in de tuin elke nacht een mooi orkest. :tongue:
 
Hier in de moestuin alles redelijk onder controle.

In de serre houden de tomaten zich sterk ondanks de natte periode. Toch al redelijk wat kunnen plukken. Zowel vleestomaten, trosttomaten, als snoeptomaatjes.
Ook al onze eerste groene paprika geprobeerd. De andere laten we voorlopig hangen tot ze geel of rood worden om eens te proberen. Het zijn wel joekels van paprika's.
Mijn meloenenplant gaat als een speer. Al een 6-tal meloenen in wording en de eerste denk ik bijna klaar om te plukken.
Ook de auberginevruchten komen er nu aan.

Buiten de serre staat er nog prei, selder, boontjes, wortels en ook rode kool die we ook gaan oogsten vooraleer de slakken er helemaal mee weg zijn. De courgetten komen ook bijna langs ons oren uit :crazy:

Momenteel enorm veel werk buiten de moestuin waardoor er niet teveel tijd naar kan gaan. Zit ook met ambetant veel hanepoot gras in mijn moestuin.

EtqiRds.jpg
xSf5xwG.jpg
LWyhDAW.jpg


urjztLW.jpg
8TB5RBW.jpg
 
Laatst bewerkt:
Net de 10e Cavailon geoogst. Ook aubergine 5 of zo al. We zitten al aan de 3e of 4e bak paprikas. Tomaten zijn niet bij te houden. Komkommers, daarnet 10 geoogst en al uitgedeeld.. dus in de serre gaat her goed.

Buiten is het bleten. Ik zag daarnet onkruid met meeldauw op :ROFLMAO: . Heb nog wat paprikas buiten, maar vrees of die gaan afrijpen op tijd. Selder en knolselder gaan nog ok, maar overwoekerd. Idem met de prei. Al de rest is redelijk om zeep (behalve de reuzewortels).



 
Laatst bewerkt:
Al die slakken, ik word er gek van. Al mijn pompoenen worden gewoon opgevreten, die beesten zijn niet te stoppen. Al tientallen kleine vruchten kapot.
Er was 1 butternut die er in was geslaagd wat groter te worden en leek te zijn gevrijwaard. Ik ben 1 dag van huis, ga net kijken en ook aan die hebben ze nu lustig zitten knabbelen :cry:
 
Yep....hier ook. Heb het een hele tijd volgehouden om elke avond als het donker werd mijn toer te doen, en de slakken die ik zag samoerai's-gewijs naar hun volgend leven te sturen... Ik had er vaak een 40-tal per avond.
 
Bij mij is het ergste precies al voorbij ivm slakken
Hier was het ook een hele tijd niets, maar sinds een dikke week is het weer invasie alom.

Als ik mijn beslissing om volgend jaar opnieuw te moestuinieren laat afhangen van de oogst van dit jaar, het zou ne njet zijn 😛. Ik ga wat bijsturen maar volgend jaar toch opnieuw proberen.
 
Hier was het ook een hele tijd niets, maar sinds een dikke week is het weer invasie alom.

Als ik mijn beslissing om volgend jaar opnieuw te moestuinieren laat afhangen van de oogst van dit jaar, het zou ne njet zijn 😛. Ik ga wat bijsturen maar volgend jaar toch opnieuw proberen.
Dit jaar was ook wel een klotejaar ivm weer. Ben er zeker van dat heel veel moestuinen het slechter hebben gedaan dan andere jaren.
 
ons eerste jaar moestijn is heel slecht gegaan.

4 tomatenplanten in bloempotten tegen de gevel, allemaal dood aan de tomaten ziekte. een plant kunnen redden waar we de volle 4 kerstomaten oogst van gehad hebben ...

pepers groeien niet wegens te weinig zon. zijn zielige verschrompelde dingetjes... hopelijk komt er nog wat verandering in.

paprika's de helft aangevreten door slakken, heb tot nu toe één kunnen oogsten de rest is nog zwart/Groen of aangevreten. hele hoop kleintjes aan de plant die niet willen groeien/ rottten voor ze volwassen worden? aan de meeste planten hangt wel 1 grote te rijpen.

courgetteplanten hebben het redelijk goed gedaan. 2-3 keer van kunnen oogsten en in totaal toch wel een 20-30 courgetten gehad.

2 keer per week strooien we slakken korrels over heel de boel en elke slak die ik tegenkom trap ik plat tot ze openspetsen:p maar die kutbeesten blijven terugkomen...



voor onze moestuinbakken + 10 grote bloempotten te vullen met 1/3 aarde 1/3 grondverbeteraar en 1/3 potgrond zaten we toch snel aan 200-300 euro aan potgrond + tomatenstokken + slakkenbestrijding

dure courgettes geweest dit jaar :D Als kleine snotneus een weedplant onderhouden was veel makkelijker :')
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan