Moestuintopic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Idem hier...
De slakken worden echt een enorm probleem. Elke avond ga ik gewapend met zaklamp en mes op jacht, en stuur zeker meer dan 30 dikke,vette slakken naar de eeuwige jachtvelden.
 
Haha, ik ben even een rondje gaan doen in de moestuin en het is hier afgelopen week gewoon een grote, natte, vettige slakkenorgie geweest.

Letterlijk 90% van mijn pluksla is opgevreten...

Ze doen maar, met dit weer is er geen beginnen aan, en ik heb nog wel andere bladgroente staan...
 
Ja, maar hier zijn de slakken blijkbaar sterker en/of slimmer dan de slakkenkorrels.

Eerste trostomaatjes kleuren, en zijn super lekker. Maar daar zijn ook de spikkels op de bladeren (en dat in een paar dagen tijd)...bah.

20210716-161238.jpg
 
Deze middag de allereerste (coeur de boeuf) tomaat van eigen kweek gegeten. Verdorie dat was lekker!

Het zal voorlopig wel de enige zijn, er hangen nu welgeteld drie tomaten te groeien aan de zes planten… 🙄
 
Vandaag een tomatenplant letterlijk in de helft van de stengel moeten doorknippen omdat de plaag de stengel had verschrompeld. Geluk dat er nog een dief hing die hopelijk nu de rol opneemt van hoofdstam.

Voor de rest gaan we hier a volonte komkommer kunnen eten.
 
Hier vandaag een streep getrokken onder mijn (buiten)moestuinseizoen. De aardappelen uitgedaan en in de kelder gezet, volgende week nog de laatste rooien en dan zit het erop.
Door omstandigheden het allemaal veel te veel op zijn beloop gelaten (ipv zoals vorig jaar in januari toch een grove planning op te stellen) en dat wreekt zich nu. Staat eigenlijk vrij weinig in en het is vechten om in de lege plekken het onkruid weg te houden. Bedoeling is nu om midden augustus paardenmest onder te werken en dan karton/mulch te leggen zodat het volgend jaar mooie, losse grond is met veel bodemleven.

Hopelijk kan ik dan wel wat foto's posten (wat ik toch in gedachten had toen ik de topic startte :D)

De serre gaat wel als een speer. Tomaten beginnen nu echt wel vol te groeien, met het mooie weer van deze week hoop ik ook de eerste rijpe te hebben. Aubergineplant staat ook mooi, net als de pepers en paprika's. Enige wat achterblijft zijn de meloenen. Plant op zich staat wel mooi, maar (alweer) geen bevruchting, ook al zit het letterlijk stampvol bijen en vlinders in de serre. Hopelijk verandert dat nog.
 
De eerste meloen en aubergines geoogst. Ook al 10tal komkommers en augurken geoogst. In de serre gaat alles goed verder. Paprikas en tomaten bijna klaar en alles goed onderhouden en onder controle. Geen witvlieg of andere plagen.

Buuten, gisteren laatste zaaisels gedaan van het seizoen, voor ik 2 w op verlof vertrek. Patatten moeten spoedoogsten ivm patattenplaag...














 
Laatst bewerkt:
Na het moeten weggooien van al mijn tomatenplanten, zit ik wat verveeld met mijn paprika’s…

Ik heb allemaal dure F1 plantjes gekocht in mei met de bedoeling van goeie soorten te hebben, om vervolgens hier zelf wat zaad van te maken.

Maar nu heb ik precies planten die opvallend veel groter zijn dan vorige jaren, met vrij veel bloemetjes. Enkel de paprika’s en pepers ontbreken nog… en deze heb ik nu eenmaal ook nodig om zaad van te maken he.
Andere jaren heb ik in augustus al mooie paprika’s…
 
Hier groeien de paprika's veel beter dan vorig jaar, was denk ik te warm toen. Nu hangen er minstens 2-3 per plant, vorig jaar had ik er 3 op 8 planten ofzo, en dan opeens in september veel meer. Waren gewoon plantjes van in de lokale aveve
 
Ik heb allemaal dure F1 plantjes gekocht in mei met de bedoeling van goeie soorten te hebben, om vervolgens hier zelf wat zaad van te maken.

Maar nu heb ik precies planten die opvallend veel groter zijn dan vorige jaren, met vrij veel bloemetjes. Enkel de paprika’s en pepers ontbreken nog… en deze heb ik nu eenmaal ook nodig om zaad van te maken he.
Normaal raadt men het af om van F1 planten zaad te nemen. Doordat F1 zaad genomen werd van 2 specifiek geselecteerde soorten om precies die eigenschappen te hebben die men wil (opbrengst, groeikracht, ...), weet je niet wat daar in een volgende generatie van blijft....
Ofwel willen ze ons dat doen geloven zodat we hun business blijven steunen door elk jaar F1 planten te kopen 😉
 
Na het moeten weggooien van al mijn tomatenplanten, zit ik wat verveeld met mijn paprika’s…

Ik heb allemaal dure F1 plantjes gekocht in mei met de bedoeling van goeie soorten te hebben, om vervolgens hier zelf wat zaad van te maken.

Maar nu heb ik precies planten die opvallend veel groter zijn dan vorige jaren, met vrij veel bloemetjes. Enkel de paprika’s en pepers ontbreken nog… en deze heb ik nu eenmaal ook nodig om zaad van te maken he.
Andere jaren heb ik in augustus al mooie paprika’s…
Van F1 plantjes gaat je zaad nooit exact dezelfde plant geven als de moederplant.
 
F1 hybriden zijn win-win voor de producenten van de planten/zaden.
Als je de zelfde plant wilt moet je telkens terug hun zaad kopen...
 
Hmm ik krijg geregeld uitslag op mijn arm of been als ik mijn zonnebloemen aanraak/passeer, toch geen allergie zeker...
 
Vandaag volgende batch radijzen geoogst: 6 lopende meter, 8 radijzen… om te janken.
Zelfde met wortels, met moeite groter dan 4cm.

Paprika, jalapeno en cayenne zijn hard aan het gaan op het terras, heerlijk om te zien! De planten in de serre krijgen niet eens bloemetjes dus daar is het armoe troef.
Gaan de groene paprika/pepers nog verkleuren aan de plant of komt dat pas na de pluk?

Tomaten blijven ook sukkelen, ik heb nu 1 plant met 4 tomaten en dan 5 planten zonder enige vrucht. Ik heb een poos heel veel bloemetjes gehad maar die zijn allemaal verschrompeld en nu komt er niets meer.
 
Vandaag volgende batch radijzen geoogst: 6 lopende meter, 8 radijzen… om te janken.
Zelfde met wortels, met moeite groter dan 4cm.

Paprika, jalapeno en cayenne zijn hard aan het gaan op het terras, heerlijk om te zien! De planten in de serre krijgen niet eens bloemetjes dus daar is het armoe troef.
Gaan de groene paprika/pepers nog verkleuren aan de plant of komt dat pas na de pluk?

Tomaten blijven ook sukkelen, ik heb nu 1 plant met 4 tomaten en dan 5 planten zonder enige vrucht. Ik heb een poos heel veel bloemetjes gehad maar die zijn allemaal verschrompeld en nu komt er niets meer.
Paprika's verkleuren aan de plant.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan