Status
Niet open voor verdere reacties.
Sluimererwten zijn gezaaid, benieuwd wat het gaat geven.

Voor zij die een groeilicht gebruiken (voor pepers), hoe lang laten jullie die branden? Ik heb leds die je kan programmeren op 6, 9 of 12u…
 
Sluimererwten zijn gezaaid, benieuwd wat het gaat geven.

Voor zij die een groeilicht gebruiken (voor pepers), hoe lang laten jullie die branden? Ik heb leds die je kan programmeren op 6, 9 of 12u…
Ik zet die op wanneer ik opsta en uit wanneer ik ga slapen. In totaal dus tussen 15 en 16u. Je groeilamp zeker minstens 15u laten branden.
 
Mooi weekend geweest:

  • Venkel voorgezaaid
  • De eerste pepertjes komen piepen (de jalapenos, hopelijk volgen de rest snel). Denk dat de koriander en basilicum eerstdaags volgen
  • Asperge klauwen geplant (4, hopelijk genoeg voor een deftige oogst na paar jaar)
  • Schaduwplantjes gekocht voor de voortuin (planten zal voor volgend weekend zijn)
 
Iemand ervaring met tomaten buiten voor te zaaien in tray? Ik wil eens buiten zaaien (wel in een niet verwarmde serre) om het minder rommelig te maken, maar geen idee of ze kiemen zo midden maart. Misschien probeer ik eens half-half, om te zien of het werkt.
 
Gisteren de eerste tomaatjes binnen geplant in een kweekbak :)
Rij'tje sweeties gezet en een rij'tje black cherry
Laat de lente maar komen!
 
Begon mij al zorgen te maken, maar hier beginnen ze ook boven te komen :woohoo:
Jalapegno, Cayenne en de Buena Mulata's komen piepen. Rest zal snel volgen hoop ik.

Mijn eerste gaat een "helmet head" worden, vermoed dat die niet diep genoeg gezaaid was. De andere komen ook piepen nu.
 
Helmpjes kan je er gemakkelijk zelf afhalen? Is ook een eerste schifting om de zwakkelingen eruit te halen...

Bij het verspenen naar 1 potje, gebruik je dan al voeding of niet?
Op aanraden van een vriend ga ik deze organische voeding eens testen.

Als je (gewone) potgrond gebruikt bij het verplanten is er geen extra voeding nodig de eerste weken, daar zitten al voldoende meststoffen in.
 
Hier eindelijk alles opgeruimd gekregen om van start te kunnen gaan. Laatste week druk bezig geweest om de moestuin proper te krijgen na een slap seizoen vorig jaar. Voordeel is wel dat ik nog nooit zo goeie grond heb gehad bij het omwerken met mn woelvork :love: nog wat compost inwerken en alles staat klaar om een goed seizoen tegemoet te gaan.

Ik wil ook wat meer inzetten op mijn (minieme) fruitboomgaard. Ik heb onze verwaarloosde appelboom bijgesnoeid, een vijg gezet in pot, een druivelaar gezet, een 10-tal aardbeiplanten, 2 aalbessen die volop beginnen geven, 2 kruisbessen en dan nog 3 frambozen (al moet ik nog kijken waar ik de 3e kwijt moet raken :laugh:)

In de serre (3 x 3) moet ik nog eens goed kijken hoe ik hem dit jaar wil inrichten. Ik denk dat ik dit jaar wat ga proberen minderen in tomaten, ik zet er toch elk jaar teveel. Vermoedelijk 1 x kerstomaat, 2 x roma, 1 gewone. Hiernaast aubergine, komkommer, jalapeno, 2 paprika en een meloen (nog nooit gelukt, maar dit jaar komt het ervan!).

Voor de rest ga ik me houden aan de gewone teelten, ik wil wel graag wat meer inzetten op het jaar rond uit eigen tuin eten. Dit hopelijk door goed diepvriesbeheer en verstandig omgaan met zaai en plantmomenten. Met 9m2 serre en 25m2 moestuin gaat dit niet lukken, maar ik wil gekochte groenten tot een minimum beperken. Hiervoor zullen de aardappelen waarschijnlijk wel moeten sneuvelen, al ben ik aan het overwegen om deze in zak te kweken. Heeft iemand hier ervaring mee met de opbrengst.

Algemeen ga ik me wel (veel) minder strikt houden aan wisselteelt. Het geeft me veel te veel lege plaatsen en onbenut potentieel. Knolvoet lijkt me niet echt een probleem op mijn (relatief) lichte grond en aardappelen zouden zoals gezegd in zak gebeuren. Daarmee zijn de twee grootste problemen toch al weg.

Ik probeer dit jaar hier wel wat foto's te zetten :)
 
Grmbl we zitten al aan dag 11 en nog maar 1 soort van de 5 pepers gekiemd. 😭 (ik ben ongeduldig)

's Nachts staan ze misschien wat te fris, maar overdag aan het raam in de zon.
 
Ik hoop ook dat ze kiemen bij u want ik wil wel een uitgebreide recensie over al die pepers 😀

Hier heb ik al cayennes verspeend naar P9 maar ik moet toegeven dat ik er niet erg handig mee was. Ze leven nog maar zijn precies gestopt met groeien nu. Hopelijk schieten ze terug in gang.
 
Grmbl we zitten al aan dag 11 en nog maar 1 soort van de 5 pepers gekiemd. 😭 (ik ben ongeduldig)

's Nachts staan ze misschien wat te fris, maar overdag aan het raam in de zon.
Herkenbaar, ik ging elke dag gaan piepen. nerd life. 🤓

Kan gemakkelijk 2-3 weken duren toch? Te zien welke soort/hoe pikant.
Hier kwamen ze boven op dag 9 ( mini bell chocolate, cayenne, fresno, piri piri en jalapeno). Nog 8 soorten dat moeten kiemen.

Heb ze op dag 7 verhuisd naar de badkamer en dat lijkt een goeie zet. Nachts constantere temperatuur dan beneden.
 
Herkenbaar, ik ging elke dag gaan piepen. nerd life. 🤓

Kan gemakkelijk 2-3 weken duren toch? Te zien welke soort/hoe pikant.
Hier kwamen ze boven op dag 9 ( mini bell chocolate, cayenne, fresno, piri piri en jalapeno). Nog 8 soorten dat moeten kiemen.

Heb ze op dag 7 verhuisd naar de badkamer en dat lijkt een goeie zet. Nachts constantere temperatuur dan beneden.
Bij mij is het om het halfuur piepen. 🤪

EDIT: de eerste Cayenne is aan het komen!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan