Moestuin 2022

Status
Niet open voor verdere reacties.
Aardappelen geplant, een 25 tal om te starten, de rest is voor later. Prei zaaien doet een vriend voor me - ik koop de zaadjes en hij zorgt voor jonge preiplanten die we samen planten, rond de 700 stuks meestal.
Ik durf de patatten nog niet. Ze voorstellen binnen 10d nog vries, juust als ze gaan uitkomen..

Van de 20 chilizaadjes zijn er hier nu 17 succesvol gekiemd of bijna volledig ontplooid. Ik had vijf soorten, minst succesvol was Serrano die ik gratis gekregen had: 2/4 gekiemd, van de Guajillo heb ik 3/4 maar dat kan nog goed komen.

Ancho, Mulato, en Chilhuacle allemaal goed opgekomen. Bij de vroegste zaailingen is nu het eerste knooppunt aan het vormen met dus komende dagen de eerste echte blaadjes.

Ondertussen heb ik binnen ook vroege zaailingen van rucola, 2 soorten stengelui en plukandijvie.
De erwten buiten zijn nog niet gekiemd, nu een weekje na zaaien. Als ze komende dagen niet opkomen moet ik allicht herzaaien.

Gisteren in de winkel ook een potje met zomerprei gekocht om uit te planten. Lijkt me leuk om eens te
Wanneer had jij je pepers gezaaid? Begin deze maand?

Denk dat ik toch iets fout doe dat 3 soorten nog niet of bijna niet zijn opgekomen. Mss volgend jaar toch een warmtemat voorzien.

Slecht zaad mss? Waar kopen jullie jullie peperzaden?

Wanneer had jij je pepers gezaaid? Begin deze maand?

Denk dat ik toch iets fout doe dat 3 soorten nog niet of bijna niet zijn opgekomen. Mss volgend jaar toch een warmtemat voorzien.
Ik heb ze woensdag 2 maart gezaaid, de eerste zaailingen waren er rond 7-8 maart wat wel heel snel is. Op 10 dagen waren de meeste wel gekiemd, maar er zijn er ook nog die maar net de kop opsteken. Dus best wat variabiliteit.

Dit is een snapshot van vandaag:

i-phrPwgh-XL.jpg

Ik heb wel een goed plekje boven een radiator die op een apart circuit staat en daardoor makkelijk te regelen is. Temperatuur zit vlot rond de 25° denk ik - vorig jaar heb ik dat vrij nauw gemonitord, nu niet meer.

Ik heb ze woensdag 2 maart gezaaid, de eerste zaailingen waren er rond 7-8 maart wat wel heel snel is. Op 10 dagen waren de meeste wel gekiemd, maar er zijn er ook nog die maar net de kop opsteken. Dus best wat variabiliteit.

Dit is een snapshot van vandaag:

i-phrPwgh-XL.jpg

Ik heb wel een goed plekje boven een radiator die op een apart circuit staat en daardoor makkelijk te regelen is. Temperatuur zit vlot rond de 25° denk ik - vorig jaar heb ik dat vrij nauw gemonitord, nu niet meer.
Bij mij is de temp idd niet echt constant.

Ben net nog eens gaan kijken en denk dat ik de eerste ancho zie opkomen, dus ik moet mss wat meer geduld hebben.

Ja ik denk wel dat constante warmte sleutel is tot succes. Tot aan het kiemen staan ze bij mij ook in een bakje met deksel, waar de warme lucht langs onder in kan. Dan blijft alles ook langer vochtig.

Yes bevestigd de eerste ancho En de eerste Sweet Hungarian Yellow Wax zijn aan het kiemen. :clap:

Zal ineens eens een update posten van alles.

Buiten:
- eerste radijzen komen op
- spinazie nog niets opgekomen
- rucola van vorig jaar echt overal in de tuin uitgezaaid. Denk niet dat ik ooit nog rucola ga moeten zaaien

Binnen:

Venkel en de pepers (rood omcirkeld beginnende kiemen)
pHIL2nf.jpeg

Broccoli, stengelui, koriander, peterselie en paarse basilicum
rGRfBVB.jpg

Vorig jaar geoogste zoete aardappel begint te stekken
Tat6uoI.jpg

Twee soorten pluksla
e6OLWTG.jpg

Wat we wel makkelijk kunnen doen later op het jaar is zaadjes uitwisselen, stuk makkelijker dan plantjes uitwisselen.

Nadeel is wel dat er kruisbestuiving kan plaatsvinden in je tuin en dat je mogelijk niet de originele soorten krijgt (maar een coole mix of zo :tongue: ).

Ik zal alleszins wat meer zaad verzamelen dit jaar en als iemand er dan wil, stuur ik die per post op.

Misschien kan ik dan een seed swap thread aanmaken en regelen we het daar allemaal.

mijn ervaring met zelf gekweekt zaad?

Komt 10x beter op dan winkel zaad.

Mijn zelf gekweekt paprika zaad kiemt bijna terwijl het nog in het zakje zit. Dat van de winkel is precies lui zaad altijd... :'(

Iemand hier toevallig ervaring met het groeien en snoeien van een druif op een paal ipv op draden? Heb wel de info van de proeftuin, maar ben op zoek naar foto's ook en da's precies moeilijk te vinden :p

Sluimererwten nog niet opgekomen, eens ééntje opgegraven om te kijken wat de status is, die was toch aan het kiemen. Dus nog even geduldig afwachten.

Edit: zojuist ook 8x tomatillo voorgezaaid. Ik mik op 3-4 planten om in de tuin te zetten tegen midden mei.

Laatst bewerkt:
Sluimererwten nog niet opgekomen, eens ééntje opgegraven om te kijken wat de status is, die was toch aan het kiemen. Dus nog even geduldig afwachten.

Edit: zojuist ook 8x tomatillo voorgezaaid. Ik mik op 3-4 planten om in de tuin te zetten tegen midden mei.
Top, ben benieuwd hoe tomatillo bij jou zal gaan, misschien dat die hier ooit ook op het lijstje komt.

Mijn tomaatjes (binnen kweek) zijn mooi aan het schieten. Vergelijkbaar met voorbeelden hierboven qua grootte van scheuten.
Vanaf welke grootte verplant ik ze best naar een grotere pot om te laten doorschieten?

Ze zijn begin deze maand geplant geweest.

Mijn tomaatjes (binnen kweek) zijn mooi aan het schieten. Vergelijkbaar met voorbeelden hierboven qua grootte van scheuten.
Vanaf welke grootte verplant ik ze best naar een grotere pot om te laten doorschieten?

Ze zijn begin deze maand geplant geweest.
Vanaf dat ze een eerste set echte blaadjes hebben.

Verplant ze dan diep genoeg, tot aan de kiemblaadjes.

Iemand die een webshop kan aanraden voor planten te bestellen? Of een plaatst in Limburg?

Wat te laat om nog met zaadjes te beginnen :unsure:

Iemand die een webshop kan aanraden voor planten te bestellen? Of een plaatst in Limburg?

Wat te laat om nog met zaadjes te beginnen :unsure:
Moestuinweetjes :) Ongelofelijk sympathieke kerel die begonnen is met filmpjes te maken in zijn moestuin en nu de stap gezet heeft naar fulltime een winkel doen voor plantjes enzo. Ik ben er heel tevreden van!

Welke planten wil je trouwens? Want ik kan me bitter weinig bedenken waarvoor je te laat zou zijn :unsure:

Moestuinweetjes :) Ongelofelijk sympathieke kerel die begonnen is met filmpjes te maken in zijn moestuin en nu de stap gezet heeft naar fulltime een winkel doen voor plantjes enzo. Ik ben er heel tevreden van!

Welke planten wil je trouwens? Want ik kan me bitter weinig bedenken waarvoor je te laat zou zijn :unsure:

Bedankt!

Dus nog niet te laat dan om met zaadjes te beginnen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan