Moestuin 2022

Status
Niet open voor verdere reacties.
Varieert nogal van soort tot soort en ook van zaadje tot zaadje.

Ik heb hier 5 soorten, van elke soort 4 zaadjes vorige week gezaaid:
- Serrano (de enige echt pikante die ik heb): 1 zaailing met blad, de rest nog niks
- Ancho: 1 zaailing met blad, 1 die komt piepen
- Chilhuacle: 3 zaailingen met blad
- Guajillo: 2 zaailingen met blad, 1 die komt piepen
- Mulato: nog niks

Al bij al heel tevreden na week 1 :) Hopelijk schiet die mulato snel in gang.
De zaailingen doen het duidelijk beter dan vorig jaar dankzij de groeilamp, stengel is merkbaar steviger en schiet niet zo hoog op. Ik merk wel dat een aantal zaailingen hun blaadjes nogal naar boven toe richten, misschien moet ik het licht beter spreiden. Of is dat normaal?

Varieert nogal van soort tot soort en ook van zaadje tot zaadje.

Ik heb hier 5 soorten, van elke soort 4 zaadjes vorige week gezaaid:
- Serrano (de enige echt pikante die ik heb): 1 zaailing met blad, de rest nog niks
- Ancho: 1 zaailing met blad, 1 die komt piepen
- Chilhuacle: 3 zaailingen met blad
- Guajillo: 2 zaailingen met blad, 1 die komt piepen
- Mulato: nog niks

Al bij al heel tevreden na week 1 :) Hopelijk schiet die mulato snel in gang.
De zaailingen doen het duidelijk beter dan vorig jaar dankzij de groeilamp, stengel is merkbaar steviger en schiet niet zo hoog op. Ik merk wel dat een aantal zaailingen hun blaadjes nogal naar boven toe richten, misschien moet ik het licht beter spreiden. Of is dat normaal?
Die blaadjes zetten zich vanzelf wel wat "normaler" na verloop van tijd. Geen zorgen in maken. Het geeft inderdaad een hemelsbreed verschil met of zonder lamp qua dikte van stengel en hoe snel ze doorschieten.

Hier is ook alles goed in gang geschoten. Dit weekend al deel verspenen en uitdelen.
Zoals het er nu naar uitziet ga ik tussen de 30-40 planten hebben. Dat is nu ook niet de bedoeling. :unsure:

Enkel de Figitelli Sicilia, Habanero en Padron moeten nog kiemen.

foto

Ja goed idee! Meer dan voldoende pepers om uit te delen.
Per post lijkt mij dat geen sinecure. Ik woon in Mariakerke/Gent.

Ah top. Begon al te panikeren door te lezen over mensen die in december en januari gezaaid hadden. Maar heb nu bedacht dat ik er toch beter wat te veel dan te weinig heb staan 😋
Dan kan ik idd nog ruilen of uitdelen.

Ah top. Begon al te panikeren door te lezen over mensen die in december en januari gezaaid hadden. Maar heb nu bedacht dat ik er toch beter wat te veel dan te weinig heb staan 😋
Dan kan ik idd nog ruilen of uitdelen.
Nee te vroeg zaaien is ook niet goed he :)

Met groeilicht is eind feb begin maart beste periode om te zaaien.

Welke soorten heb jij weer?

qua pepers gemakkelijke soorten gepakt voor mijn eerste keer: cayenne en jalapeño.
En paprika’s peperone corno Rosso en ook solero F1 (gekocht toen ik niet wist wat F1 betekende :tongue:)

Even vragen of iemand suggesties heeft. Ik heb zo een grote zinken teil gekocht (zoiets: https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/24231/teil-oud-zink-bloembak-in-zink-kopen) om hier een kruidenbak van te maken. Graag had ik het wel een beetje handelbaar gehouden qua gewicht, dus ik zat te denken om hier onderin isomo/piepschuim te plaatsen zodat alles wat hoger wordt zonder heel erg zwaar te worden. Zou dit gezondheidsgewijs kwaad kunnen? Zou er een worteldoek over plaatsen, al weet ik niet of dat zoveel verschil maakt.

Ik ben 5 dagen weg geweest en ‘t is hier goed opgeschoten! Cayenne en jalapeno krijgen hun 2e paar blaadjes, habanero loopt iets achter. Binnen max 2 weken kan ik ze in potjes zetten denk ik.

Ze waren wel stilaan aan het uitdrogen :unsure: volgende week ben ik weer 4 dagen weg en in April ook een aantal keer, dat wordt nog een uitdaging!
Gewoon goed vochtig zetten en in een bak met water zetten zeker?

Ik ben 5 dagen weg geweest en ‘t is hier goed opgeschoten! Cayenne en jalapeno krijgen hun 2e paar blaadjes, habanero loopt iets achter. Binnen max 2 weken kan ik ze in potjes zetten denk ik.

Ze waren wel stilaan aan het uitdrogen :unsure: volgende week ben ik weer 4 dagen weg en in April ook een aantal keer, dat wordt nog een uitdaging!
Gewoon goed vochtig zetten en in een bak met water zetten zeker?
gewoon zorgen dat ze langs onder in het water staan inderdaad. Mag normaal geen probleem zijn, zeker omdat ze tegen dan toch al een deftig wortelgestel aan het vormen zijn.

Van de 20 chilizaadjes zijn er hier nu 17 succesvol gekiemd of bijna volledig ontplooid. Ik had vijf soorten, minst succesvol was Serrano die ik gratis gekregen had: 2/4 gekiemd, van de Guajillo heb ik 3/4 maar dat kan nog goed komen.

Ancho, Mulato, en Chilhuacle allemaal goed opgekomen. Bij de vroegste zaailingen is nu het eerste knooppunt aan het vormen met dus komende dagen de eerste echte blaadjes.

Ondertussen heb ik binnen ook vroege zaailingen van rucola, 2 soorten stengelui en plukandijvie.
De erwten buiten zijn nog niet gekiemd, nu een weekje na zaaien. Als ze komende dagen niet opkomen moet ik allicht herzaaien.

Gisteren in de winkel ook een potje met zomerprei gekocht om uit te planten. Lijkt me leuk om eens te proberen.

Aardappelen geplant, een 25 tal om te starten, de rest is voor later. Prei zaaien doet een vriend voor me - ik koop de zaadjes en hij zorgt voor jonge preiplanten die we samen planten, rond de 700 stuks meestal.

Yep, begint hier wat belachelijk te worden.

De helft van mijn velden onder een doek :woohoo:

Uien, wortel, prei, kolen...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan