Moestuin 2022

Status
Niet open voor verdere reacties.
Moestuinweetjes :) Ongelofelijk sympathieke kerel die begonnen is met filmpjes te maken in zijn moestuin en nu de stap gezet heeft naar fulltime een winkel doen voor plantjes enzo. Ik ben er heel tevreden van!

Welke planten wil je trouwens? Want ik kan me bitter weinig bedenken waarvoor je te laat zou zijn :unsure:
Ik ben ook fan van Tom! MoestuinTV is zijn Youtube kanaal voor de mensen die hem nog niet kennen.

Bedankt!

Dus nog niet te laat dan om met zaadjes te beginnen?
Nee zeker niet!

Bedankt!

Dus nog niet te laat dan om met zaadjes te beginnen?
Nee je kan quasi alles nog zaaien. Enkel pepers/aubergines ben je te laat voor, maar het gaat nu pas volop beginnen. Enkel als je zou willen dat je tuintje nu al wat "vol" staat kan je eventueel al wat kolen ofzo erin zetten, maar is zeker geen must.

Nee je kan quasi alles nog zaaien. Enkel pepers/aubergines ben je te laat voor, maar het gaat nu pas volop beginnen. Enkel als je zou willen dat je tuintje nu al wat "vol" staat kan je eventueel al wat kolen ofzo erin zetten, maar is zeker geen must.
Ik ben ook fan van Tom! MoestuinTV is zijn Youtube kanaal voor de mensen die hem nog niet kennen.

Nee zeker niet!

Dan weet ik wat ik dit weekend ga doen :)

Ik heb planten besteld voor een volledige bijen- en vlinderborder :p vorige jaren ook telkens die bloemenweide gezaaid, maar nu wil ik graag iets permanenters :)

Nice, welke planten precies @horste?
Hier wat moeite om tegen stikstofminnend onkruid te vechten in de bloemenborders, vorig jaar ook meerjarige bloemen ingezaaid maar heb schrik dat ze niet goed "gepakt" hebben.

Nice, welke planten precies @horste?
Hier wat moeite om tegen stikstofminnend onkruid te vechten in de bloemenborders, vorig jaar ook meerjarige bloemen ingezaaid maar heb schrik dat ze niet goed "gepakt" hebben.
3 x Asclepias Tuberosa / zijdeplant
6 x Purple Dome Aster
2 x kleine vlinderstruik Nanho Purple
4 x Echinacea Purpurae Bright Star
5 x Liatris Spicata "Floristan Violet" / lampenpoetser
2 x Monarda Didyma "Petite Delight" / Bergamotplant
4 x Rudbeckia Fulgida "Goldsturm" / Zonnehoed
2 x Sedum Matrona / muurpeper / vetkruid
3 x Solidago Sphacelata "Golden Fleece" / Guldenroede
2 x Festuca Glauce "Elijah Blue" / Blauw Schapengras

en dan nog wat éénjarigen (moet eens opzoeken welke, staat in mijn borderplan)

:) Ik ken er zelf niet al te veel van, dus heb gewoon een idee van Pinterest genomen om de border in te vullen. Deze zou normaal mooi vol moeten staan en toch een vrij constante bloei moeten hebben van de lente tot de herfst. Grenst aan mijn serre/fruitboompjes/aardbeienplekje, dus hopelijk trek ik er extra veel bestuivers mee aan :)

3 x Asclepias Tuberosa / zijdeplant
6 x Purple Dome Aster
2 x kleine vlinderstruik Nanho Purple
4 x Echinacea Purpurae Bright Star
5 x Liatris Spicata "Floristan Violet" / lampenpoetser
2 x Monarda Didyma "Petite Delight" / Bergamotplant
4 x Rudbeckia Fulgida "Goldsturm" / Zonnehoed
2 x Sedum Matrona / muurpeper / vetkruid
3 x Solidago Sphacelata "Golden Fleece" / Guldenroede
2 x Festuca Glauce "Elijah Blue" / Blauw Schapengras

en dan nog wat éénjarigen (moet eens opzoeken welke, staat in mijn borderplan)

:) Ik ken er zelf niet al te veel van, dus heb gewoon een idee van Pinterest genomen om de border in te vullen. Deze zou normaal mooi vol moeten staan en toch een vrij constante bloei moeten hebben van de lente tot de herfst. Grenst aan mijn serre/fruitboompjes/aardbeienplekje, dus hopelijk trek ik er extra veel bestuivers mee aan :)
Ik kijk uit naar de foto's wanneer alles in bloei staat. :wink:

Ik kijk uit naar de foto's wanneer alles in bloei staat. :wink:
Ja ik ook :laugh: Als hij dit jaar goed aanslaat zal ik al tevreden zijn, echt toegroeien zal toch pas voor volgend jaar zijn. Nu soit, ik moet nog bevestiging krijgen van wanneer alles binnenkomt, maar dan trek ik wel al een "voor" foto :)

🌻 🦋 ❤️

Met in de achtergrond opkomende spinazie

LBKJmlt.jpg

Hier het aardbeienbed opgeruimd na een jaar verwaarlozing, twas dringend nodig :unsure: als ze nu nog schoon aanslaan ga ik content zijn. Voor de rest het compostvat verplaatst zodanig dat er plaats is voor de compostbak van 1m³n. Dan kan ik overschakelen naar een 3 bakken-systeem ipv enkel het vat te gebruiken.
Mijn voorgezaaide erwten en tuinbonen beginnen ook boven te staan, dit weekend gaan de eerste wortels, spinazie, radijzen en sla ook rechtstreeks gezaaid worden. Wel een vliesdoek erover tegen de vorst. Later deze week dan om plantajuin en misschien wat krielpatatjes. Wat een heerlijk weer :clap:

Hier het aardbeienbed opgeruimd na een jaar verwaarlozing, twas dringend nodig :unsure: als ze nu nog schoon aanslaan ga ik content zijn. Voor de rest het compostvat verplaatst zodanig dat er plaats is voor de compostbak van 1m³n. Dan kan ik overschakelen naar een 3 bakken-systeem ipv enkel het vat te gebruiken.
Mijn voorgezaaide erwten en tuinbonen beginnen ook boven te staan, dit weekend gaan de eerste wortels, spinazie, radijzen en sla ook rechtstreeks gezaaid worden. Wel een vliesdoek erover tegen de vorst. Later deze week dan om plantajuin en misschien wat krielpatatjes. Wat een heerlijk weer :clap:
Ik ben altijd aan het stressen voor vorst, maar wanneer is een vliesdoek nu echt nodig? Vorige nacht had het licht gevroren en had ik geen vliesdoek gelegd op mijn spinazie kiemen. Op zich kan spinazie tegen een beetje vorst dacht ik.

Ik ben altijd aan het stressen voor vorst, maar wanneer is een vliesdoek nu echt nodig? Vorige nacht had het licht gevroren en had ik geen vliesdoek gelegd op mijn spinazie kiemen. Op zich kan spinazie tegen een beetje vorst dacht ik.
Goh, vooral voor echt vroege kiemblaadjes en zaken zoals sla bv die zelfs -1 niet te goed verteren. Het is hier ook meer uit voorzorg dan uit echte noodzaak hoor. Zorgt wel voor een (klein) microklimaat onder dat doek, dus overdag doen ze er ook profijt van.

En die k*tvogels blijven er dan ook af :laugh:

Mijn eerste zaaisel buiten komt op: rapestelen. Tegen eind april kunnen we daar van eten! Hopelijk volgen de erwten nu snel.
Mijn stengelui kan stilaan naar buiten, maar ik heb wat schrik voor vraat van muizen. Iemand weet van bepaalde planten (aromaten?) die knaagdieren wat weg houden? Of andere niet-letale afschrikmiddeltjes?

De rabarber is ook in gang geschoten.

2 van mijn habanero zijn gewoon omgevallen deze morgen >.<

Suggesties hoe ik dat mogelijks kan corrigeren?

maar gaat dat leiden tot verstevigingen op die plaats? Mijn idee was dat als ik het gewoon steun dat dat geen incentive geeft om te versterken. Maar mss wel?
versterken kan in mijn ogen enkel door meer zonlicht, je planten komen gewoon te snel groot doordat ze op zoek zijn naar zonlicht.

Ze hebben licht van 7 -> 22, mss te ver boven de plantjes, 15-20 cm op dit moment
Post anders eventjes een foto.

Misschien is het licht niet sterk genoeg?

Wat ook helpt om initieel zaailingen te verstevigen, is om er een ventilator zachtjes op te zetten. De wind zorgt er voor dat ze zichzelf sterker gaan maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan