Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi,

Dit jaar is het tweede jaar dat ik mij nog eens wil wagen aan een moestuin.
Ikzelf heb eigenlijk niet echt groene vingers, maar vindt het wel enorm plezant om er mee bezig te zijn.
Vorig jaar heb ik wortelen en pastinaak gezet. Vooral omdat ik wat in tijdsnood zat en wat aan de late kant was + kon ook niet inschatten wat het allemaal zou geven. Dus ben heel safe begonnen.

Dit jaar zou ik een stapje verder willen gaan.
Onze moestuin is letterlijk 2 bakken van +/- 1m60 op 1m60. Veel groter hoeft hij voorlopig niet te zijn.
Ik heb ook geen serre of andere materialen, maar wil wel wat gerief aankopen als dat nodig zou zijn.

Wat ik zou willen zetten:
- Pastinaak
- Bonen
- Radijs
- Salade

Ik zou ook graag tomaten planten. Ik zou die bij voorkeur binnen willen planten aan een raam in de garage. Daar zit de zon 70% van de dag op te schijnen.
Liefst vanal van die kerstomaatjes.

Tips en tricks om hieraan te beginnen? Voor zowel buiten als binnen? Do's en Don'ts?

Merci!
 
Hoi,

Dit jaar is het tweede jaar dat ik mij nog eens wil wagen aan een moestuin.
Ikzelf heb eigenlijk niet echt groene vingers, maar vindt het wel enorm plezant om er mee bezig te zijn.
Vorig jaar heb ik wortelen en pastinaak gezet. Vooral omdat ik wat in tijdsnood zat en wat aan de late kant was + kon ook niet inschatten wat het allemaal zou geven. Dus ben heel safe begonnen.

Dit jaar zou ik een stapje verder willen gaan.
Onze moestuin is letterlijk 2 bakken van +/- 1m60 op 1m60. Veel groter hoeft hij voorlopig niet te zijn.
Ik heb ook geen serre of andere materialen, maar wil wel wat gerief aankopen als dat nodig zou zijn.

Wat ik zou willen zetten:
- Pastinaak
- Bonen
- Radijs
- Salade

Ik zou ook graag tomaten planten. Ik zou die bij voorkeur binnen willen planten aan een raam in de garage. Daar zit de zon 70% van de dag op te schijnen.
Liefst vanal van die kerstomaatjes.

Tips en tricks om hieraan te beginnen? Voor zowel buiten als binnen? Do's en Don'ts?

Merci!
Radijs en sla zijn een prima keuze om te beginnen. Radijs is poepsimpel, maar doet het wil minder goed (bij mij) in de warme maanden. Dan schieten ze meteen door en groeien ze niet mooi rond. Ik zou sla voorzaaien in een tray of apart potje en uitplanten als ze wat groter zijn, radijs kan meteen ter plekke. Voor bonen zal je een steunmechanisme moeten voorzien, buiten als je struikbonen neemt. Ik zaai mijn klimbonen altijd begin juni ter plekke.

Als je graag de gemakkelijkste kerstomaten wil die je zelf kan kweken, koop een zakje Tiny Tim-zaad, zaai er drie of vier begin maart. Die heeft het nooit slecht gedaan hier. Ik deel ze uit aan mensen die niks kennen van plantjes - heeft water, beetje zon nodig, en gegarandeerd goede opbrengst. Je moet niet dieven.

Ben geen expert in bijmesten, maar ik vermoed dat dat tussen het oogsten in bakken met potgrond wel zal moeten gebeuren.
 
Hoi,

Dit jaar is het tweede jaar dat ik mij nog eens wil wagen aan een moestuin.
Ikzelf heb eigenlijk niet echt groene vingers, maar vindt het wel enorm plezant om er mee bezig te zijn.
Vorig jaar heb ik wortelen en pastinaak gezet. Vooral omdat ik wat in tijdsnood zat en wat aan de late kant was + kon ook niet inschatten wat het allemaal zou geven. Dus ben heel safe begonnen.

Dit jaar zou ik een stapje verder willen gaan.
Onze moestuin is letterlijk 2 bakken van +/- 1m60 op 1m60. Veel groter hoeft hij voorlopig niet te zijn.
Ik heb ook geen serre of andere materialen, maar wil wel wat gerief aankopen als dat nodig zou zijn.

Wat ik zou willen zetten:
- Pastinaak
- Bonen
- Radijs
- Salade

Ik zou ook graag tomaten planten. Ik zou die bij voorkeur binnen willen planten aan een raam in de garage. Daar zit de zon 70% van de dag op te schijnen.
Liefst vanal van die kerstomaatjes.

Tips en tricks om hieraan te beginnen? Voor zowel buiten als binnen? Do's en Don'ts?

Merci!
Voor alles wat ge wilt kweken in u bakken is extra bemesting niet echt nodig. Radijzen en sla hebben sowieso niets nodig. Goed rekening houden dat radijzen en sla gigantisch snel groeien en je dus héél erg gespreid moet zaaien. Op 6-8 weken heb je oogstbaar resultaat. Welke sla wil je zaaien? Je kan ook overwegen om pluksla te zetten, ben ik heel erg fan van.

Voor wat betreft je tomaten, je kan die perfect binnen achter glas kweken, maar als je die wat in de zon zet kan je die perfect buiten in een pot kweken ook, 't is gelijk je wil. Die Tiny Tim's zijn inderdaad aanraders, ikzelf zet sinds 3 jaar sweet baby en ben er ook énorm tevreden van. Superveel opbrengst, wordt wel een vrij grote plant.

Do's --> gewoon beginnen, je merkt gaandeweg wel wat je ligt en wat je niet ligt
don'ts --> zoals hierboven aangehald, zet geen meter sla ineens, want ze gaat u oren uitkomen.

Andere leuke planten in die moestuinbakken zijn verse kruiden (!!!), maakt zoveel verschil in je gerechten. Ook struikboontjes bv zijn wel leuk, een courgette (als je ze eventueel wat weg van je bak kan leiden pakt die niet té veel plaats in), etc.

Ik ben ook net rond met mijn moestuinplan voor dit jaar, zal vanavond ook eens een overzicht posten.
 
Hoi,

Dit jaar is het tweede jaar dat ik mij nog eens wil wagen aan een moestuin.
Ikzelf heb eigenlijk niet echt groene vingers, maar vindt het wel enorm plezant om er mee bezig te zijn.
Vorig jaar heb ik wortelen en pastinaak gezet. Vooral omdat ik wat in tijdsnood zat en wat aan de late kant was + kon ook niet inschatten wat het allemaal zou geven. Dus ben heel safe begonnen.

Dit jaar zou ik een stapje verder willen gaan.
Onze moestuin is letterlijk 2 bakken van +/- 1m60 op 1m60. Veel groter hoeft hij voorlopig niet te zijn.
Ik heb ook geen serre of andere materialen, maar wil wel wat gerief aankopen als dat nodig zou zijn.

Wat ik zou willen zetten:
- Pastinaak
- Bonen
- Radijs
- Salade

Ik zou ook graag tomaten planten. Ik zou die bij voorkeur binnen willen planten aan een raam in de garage. Daar zit de zon 70% van de dag op te schijnen.
Liefst vanal van die kerstomaatjes.

Tips en tricks om hieraan te beginnen? Voor zowel buiten als binnen? Do's en Don'ts?

Merci!
Wat kan ik nog aanvullen na de goede tips van welcometorapture en horste...

Radijs: stop ermee vanaf juni, dan worden ze kapotgegeten door larven en schieten ze ook door. Ook zeker niet voorzaaien, direct buiten in de grond zaaien. Qua soort raad ik French Breakfast aan, langwerpige radijsjes die snel groeien.
Sla: pluksla is idd een aanrader en is ook het enige van sla dat ik zet: niet moeten wachten op kroppen en je plukt blaadjes wanneer je er nodig hebt. Op die manier raad ik ook rucola aan: ter plaatse buiten zaaien en je plukt dan ook blaadjes navenant je er nodig hebt.
Tomaten: aangezien je ze binnen in de garage zet zou ik gaan voor een determinante soort (die blijven kleiner en hoef je niet te dieven). Bv een black cherry tomaat (indeterminante soort) kan meer dan 2 meter hoog worden.

Nog een aantal makkelijke:
Stengelui: zaai een stuk of 10 zaadjes samen in een zaaigat. Je hoeft stengelui niet apart in een rij te zaaien, die 10 groeien perfect op elkaar.
Bieslook: zelfde verhaal als bij stengelui, al zou ik er een stuk meer dan 10 bij elkaar zaaien
Peultjes (aka sluimererwten): gewoon ter plaatse buiten zaaien, misschien een stok er naast zetten zodat deze toch wat kan klimmen
Rode biet: zaai meteen ter plaatse buiten in een rij

Veel succes!! :)
 
Rode biet: zaai meteen ter plaatse buiten in een rij met in elk plantgat 3 zaadjes
Deze snap ik niet goed? Het zaad van rode bieten is uit zichzelf een cluster en heb je vaak al 2-3 plantjes die kiemen uit 1 zaadje en moet je dus al uitdunnen. Als je er 3 in een plantgat stopt heb je toch veel verlies?
Wel inderdaad een hele lekkere tip, ik ben er zot van, mijn vrouw helaas wat minder.
 
Merci voor de tips!

Ik ga vanavond eens mijn plan trachten te maken wanneer ik wat moet zetten en wat ik best niet naast elkaar zet.

Zal hoogstwss zoiet s worden
- Radijs
- Pluksla
- Tiny Tims tomaatjes binnen
- Radijs
- Peultjes

Buiten voor de peultjes heb ik geen zot materiaal nodig denk ik, niet?
 
Merci voor de tips!

Ik ga vanavond eens mijn plan trachten te maken wanneer ik wat moet zetten en wat ik best niet naast elkaar zet.

Zal hoogstwss zoiet s worden
- Radijs
- Pluksla
- Tiny Tims tomaatjes binnen
- Radijs
- Peultjes

Buiten voor de peultjes heb ik geen zot materiaal nodig denk ik, niet?
Kan allemaal naast mekaar ze, daar moet ge u geen zorgen in maken. Voor u peultjes gewoon struikboontjes pakken en ze beetje bij mekaar zetten zodat ze wat steun hebben aan mekaar. Dan moet ge daar voor de rest niets aan doen. Tiny Tims zou ik wel opbinden, die gaan omknakken anders. Dat struikt enorm, dus ook agressief blad snoeien vanaf het begin, dan houdt ge het overzicht van u plant tenminste een beetje.
 
Kan allemaal naast mekaar ze, daar moet ge u geen zorgen in maken. Voor u peultjes gewoon struikboontjes pakken en ze beetje bij mekaar zetten zodat ze wat steun hebben aan mekaar. Dan moet ge daar voor de rest niets aan doen. Tiny Tims zou ik wel opbinden, die gaan omknakken anders. Dat struikt enorm, dus ook agressief blad snoeien vanaf het begin, dan houdt ge het overzicht van u plant tenminste een beetje.

Die zijn toch perfect in potten te planten en binnen voor het raam te zetten he? Of heb ik ergens overgelezen?
Is de bedoeling deze te planten in kleinere potjes en die effenaan te verpotten als ze groter worden. Maar ze wel zo te houden dat ze binnen te houden zijn.
 
Die zijn toch perfect in potten te planten en binnen voor het raam te zetten he? Of heb ik ergens overgelezen?
Is de bedoeling deze te planten in kleinere potjes en die effenaan te verpotten als ze groter worden. Maar ze wel zo te houden dat ze binnen te houden zijn.
mijn fout, bij die soort moet ge er inderdaad niet naar kijken. Zat met mijn sweet baby's in mijn hoofd
 
Ik heb hier nog ongeoogste prei en radijzen liggen van vorig jaar, wat gebeurt er als ik die nog laat staan eigenlijk? :unsure:
 
Deze snap ik niet goed? Het zaad van rode bieten is uit zichzelf een cluster en heb je vaak al 2-3 plantjes die kiemen uit 1 zaadje en moet je dus al uitdunnen. Als je er 3 in een plantgat stopt heb je toch veel verlies?
Wel inderdaad een hele lekkere tip, ik ben er zot van, mijn vrouw helaas wat minder.
Ik had mijn post nog ge-edit rond dezelfde tijd als dat jij gepost had. Weet niet goed waar ik het vandaan haalde. :tongue:
 
Foto's please!

Ik denk er aan om een in elkaar te flansen, maar ik vind voorlopig geen 3 dozen die in elkaar haken. En zo'n prefab is veel te duur.

Foto's zijn overbodig (of ik schaam me te hard om ze te posten)!

Mijn "set-up" bestaat uit 3 plastiek bakken die op geen enkele manier in of op elkaar passen. Eentje is volledig dicht, de andere 2 laten water door via de gebarsten onderkant. Ze staan het hele jaar buiten, schaduwrijk in de zomer en soms gaat eentje (de dichte bak) binnen bij zware vorst.
Het "oogsten" gebeurt dus vrij ruw en ik sorteer weinig wormen uit de compost (m.u.v. een mooie lentedag waarbij ik niets beters te doen heb), maar ik oogst slechts 1 per keer waarna ik de bak deels vul met de inhoud van de andere 2 zodat deze in een mum weer volop produceert.

Alles wat je leest op het internet over vermicompost bestaat m.i. toch veel uit zaken die er mooi uitzien, maar niet per sé zo goed werken. Voor goeie wormencompost wil je jouw beestjes enkel wat afscheiden van de rest, zodat ze ongestoord kunnen verteren / kweken zonder (teveel) slakken, mieren en duizendpoten in de buurt.
 
Hallo

Ik zal als amateur boerke hier ook eens posten :shy:

Ik kweek eerst met zaadjes in kiembakjes en dan later in grote potten v 35 à 40L of volle grond, heb zeer klein moestuintje.
Normaal doe ik steeds courgettes, komkommers, aubergines & paprika's en wat parijse wortels. Ook wat kruiden.
Heb toevallig vandaag courgette, komkommer, aubergine & paprika zaadjes in bakjes gedaan binnens huis achter glas.

1. Wat ga je dit jaar nieuw doen (zaad, planten, infrastructuur...)?
Heb vorig jaar, oktober/november wat lookteentjes in volle grond gestopt en heb al serieuze 9 scheuten. Ziet er veelbelovend uit, ga die in juni dit jaar oogsten denk ik.
Ook wat rucola gezaaid in kiembakje thuis, na 2 weken al wat sprietjes.

Heb zitten denken aan wat pepers, omdat ik precies altijd succes heb met paprika's en met kleine oogst pepers kan je al wa verder denk ik zo.

2. Wat ga je dit jaar niet meer doen?
Tomaten heb ik 2 jaar geprobeerd maar nooit veel succes, ik denk dat ik enkel wat kers tomaatjes ga doen.
Ga er niet te veel aandacht of plek voor reserveren.

3. Wat ga je nog eens opnieuw proberen nadat het vorig jaar mislukt was?
Het is derde jaar dat ik serieus bezig ben, eerst jaar had ik 24 komkommers, 6,5KG. Vorige jaar had ik er welgeteld 1... Beetje uit oog verloren...
Nu wil ik weer goede oogst.

4. Waar kijk je het meest naar uit?
no comment.
 
Vandaag ook ik mijn pepers gezaaid, en al wat broccoli, stengelui, sla, koriander, peterselie en basilicum. Morgen naar de zaadbeurs!!
 
Alle tomaten na 2w gekiemd, behalve het gekocht zaad...

Lemon drop, espeletee, cayenne, jalapeño, aubergine ook aan kiemen. Habanero en paprikas nog niks te zien.

In de serre spinazie, wortel, suikererwt, spinazie, kervel aan het kiemen.

Zal een beetje een moeilijk seizoen worden. We zitten in een verbouwing en verhuis binnenkort. En de tuin is een wilderness...aaaargh
 
Mijn tomaten zaadjes zijn gekiemd en zijn nu lange stengels met 2 kleine kiemblaadjes. Blijkbaar is dit door te warm en te weinig licht en dit klopt ook. Net verspeent en ze goed diep gestoken waardoor de blaadjes nu maar net bovenkomen en ze staan nu in een kamer met meer licht maar wel maar bij 15°. Hopelijk is dit niet te koud.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan