Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat is de beste manier om een stuk gazon naar moestuin om te toveren? Het gaat niet om een groot stuk maar we zitten wel met een onkruid probleem 😀 de zoden eraf en compost erop? Karton leggen? Gewoon omspitten, of woel ik de onkruid zaden dan net naar boven?
Maakt allemaal niet zoveel uit. Ik ben indertijd random begonnen door in juni gewoon 4m2 gazin om te spitten en er te zaaien. Ik had ook al spinazie en tomaten en uien en zo.

Misschien dat je dikkere oogst haalt als je het anders doet, maar we zijn geen professionals e.
 
Gisteren bij het Vlaams Zaadhuis alvast zaadjes gaan halen voor cayenne, jalapeno en habanero. Straks zaaien!

Ik heb even getwijfeld om ook california reaper mee te nemen maar heb het toch maar gelaten. Heeft iemand daar ervaring mee?
Dat zaad was een stuk duurder dan de rest en waarschijnlijk zal dat toch gewoon plaats innemen voor iets dat niet te eten valt?

Zijn er qua pepers nog must haves?
 
Ik zaai ook geen pepers meer behalve wat espelette, cayenne, jalapeno en lemon drop. Misschien 1 of 2 planten habanero voor de sport.

Vorig jaar had ik 10 planten van 10 soorten pepers. Kom je uiteindelijk aan 1000en pepers die niet te eten zijn... -_-

2 -3 jalapeños planten krijg je alleen nog op. Paar cayenne en espelette planten ook.
 
Lijkt me dat het belangrijkste is om een plan te hebben voor alles dat mogelijks als oogst kan opdagen.

Ik had vorig jaar 200 kilo appels ofzoiets, gelukkig kan ik die hier naar de lokale sap fabriek voeren, maar wat doe je daar anders mee? Ik heb ook maar zoveel plaats in de vriezer.

daarom ook dit jaar veel minder sla, dat wordt hier niet gegeten.
 
Teveel is inderdaad nutteloos. Typisch voor de oudere generatie: moestuin propvol om tijdens de oogst de patatten, prei en kool door uw strot te rammen “want wij kunnen het niet allemaal opeten!”.

Pepers gebruiken wij heel veel in de keuken. Jalapeno is leuk om op te leggen en ik maak in de zomer ook vaak jalapeno poppers.
Cayenne gebruik ik sowieso vaak in gerechten, zelfgemaakte sambal of gewoon laten drogen. Ik heb er nu nog liggen van vorige zomer.

Hoeveelheid te zaaien vind ik nog een lastige. Ik heb drie trays van elk 24. Waarom niet gewoon alles inzaaien (24 van elk) en de mooiste uitplanten? Het zaad ligt er toch.
 
Ik zaai normaal zo'n 8 zaadjes per soort, 2 zaadjes in 4 tray openingen. Ik dun later de slechtste zaailing in elke opening uit. Later verplant ik dus 4 zaailingen per soort naar een grotere pot en uiteindelijk plant ik de beste 2 buiten uit. De overige zaailingen geef ik aan mijn ouders of gooi ik weg.

Naast cayenne en jalepeno dit jaar ook ancho, sweet hungarian yellow wax en jimmy nardello (alledrie voor eerste keer). Zal jullie zeker laten weten hoe die nieuwe soorten het doen bij mij. Was het @SlashDotDash die vorig jaar anchos had?

Ik lees dat hoe pikanter je gaat, hoe moeilijker de planten te groeien zijn in ons klimaat. Dus buiten de gimmick denk ik dat reapers nutteloos zijn om te groeien. Maar zelf geen ervaring mee.
 
Vrijdag vroege aardappelen geplant in de serre nadat ze 3 weken binnen 'geschoten' hebben. Al 2 weken sla in de serre die serieus aan het groeien is door de zonnige dagen de laatste tijd net als de ajuinen. Verder zal ik dit jaar ook meer met zaad werken en zo nu en dan enkele laten kiemen om gespreid over langere tijd eenzelfde groente te hebben en niet bijvoorbeeld 6x zelfde groente op zelfde tijd klaar.
 
Naast cayenne en jalepeno dit jaar ook ancho, sweet hungarian yellow wax en jimmy nardello (alledrie voor eerste keer). Zal jullie zeker laten weten hoe die nieuwe soorten het doen bij mij. Was het @SlashDotDash die vorig jaar anchos had?

Yes! Mijn meest geslaagde oogst, trouwens. Technisch gezien zijn het poblanos en worden het pas anchos als je ze droogt. Ik had er best veel, een 20-tal verspreid over 2 plantjes. Persoonlijk vond ik ze lekkerst wanneer ze begonnen te verkleuren maar ze worden dus ook vaak groen gegeten. Dan zijn ze iets bitterder en minder complex van smaak, maar gegrild zeker lekker.

Na enkele weken worden ze baksteen rood en krijgen ze een veel complexere, lichtpikante smaak. Mijn laatste batch heb ik in de oven gedroogd en in de blender tot vlokken gemalen. Heerlijk.

Mijn jalapenos waren in feit iets te pikant, misschien omwille van de weersomstandigheden...

Voor 2022 heb ik meer "poblano-achtige" soorten gekocht van zaad:
- Ancho San Luis (zou een betere versie van gewone poblano zijn)
- Chilhuacle negro (chocoladebruine vruchten hebben een unieke smaak van iets zoet, gedroogd fruit en een hint van cacao en tabak.)
- Mulato isleno (lijkt op de Ancho, maar is iets langer en platter en smaakt iets zoeter)
- Guajillo (ook een typische Ancho achtige om te drogen)

Met 4 mooie planten in pot ben ik al tevreden. Ik vond vorig moestuinseizoen toch redelijk k*t eerlijk gezegd, met die doornatte en koude zomer.

Dit jaar ga ik er wat minder tijd/moeite in steken, door iets selectiever te zijn in wat ik teelt. Sowieso géén tomaten dit jaar, of ik moet een plant cadeau krijgen.

Neem ik mee van vorig jaar:
- Warmoes
- Rucola (zaait zichzelf gewoon uit, staat nu al te kiemen in de bak :'))
- Radijsjes
- Rapestelen
- Klassieke kruiden
- Hokkaido pompoen (minder opbrengst dan butternut maar veel meer smaak)
- Komkommer
- Courgette
- Snijsla

Nieuw te proberen:
- Snijandijvie ipv krop
- Sluimererwten
- Kiwano (lijkt me wel leuk: https://www.eatme.eu/nl/producten/fruit/exotisch-fruit/kiwano)
- Tomatillo (schijnt redelijk goed op te kweken itt echte tomaten :))

Moet wel nog een plan maken. Voorzaaien doe ik in de krokusvakantie!
 
Alle tomaten, paprikas, pepers en aubergines gezaaid vandaag. Staan mooi voor het raam nu.

In de serre voor het eerst suikererwten. Verder in de serre spinazie en Sla. Ook vroege Wortels en wat peterselie en kervel zaad overschot dat al jaren vervallen is.

Vroege patatten in de serre, tegen wanneer zijn die te oogsten? Heb hier nog eerstelingen van vorig jaar in de garage liggen met scheuten van 20cm. Moet wel nog iets uit komen denk ik dan, maar wil wel plek hebben voor de tomaten als het april/Mei wordt.
 
Vandaag de serre uitgeruimd en omgespit, nog niet te laat zo te zien aan de grond. Hopelijk krijgen we deze week nog wat zon te zien zodat ik volgende weekend vroege aardappelen kan gaan planten in de serre en buiten eventueel al wat grond voorbereiden om erwten onder vliesdoek te gaan zaaien
 
Dit jaar ga ik vooral inzetten op de pepers (Tabasco, Cayenne Long Slim, Habanero Maya Red, African Bird's Eye, Fresno en Pimiento de Padron)
Ga pas starten met zaaien in het laatste weekend van februari. Heb geen serre maar wel een zuidelijk gerichte tuin/terras met goede beschutting tegen de wind.

Qua groenten hou ik het beperkt en ga ik voor de "gemakkelijkere" soorten (lees als geen tomaten).
Iemand aanraders? Ik dacht aan snijbonen, spitskool, rode biet, pompoen, courgette + kruiden.
 
Laatst bewerkt:
Vroege patatten in de serre, tegen wanneer zijn die te oogsten? Heb hier nog eerstelingen van vorig jaar in de garage liggen met scheuten van 20cm. Moet wel nog iets uit komen denk ik dan, maar wil wel plek hebben voor de tomaten als het april/Mei wordt.
Dat is het grootste nadeel aan patatten in de serre. Tegen dat ze klaar zijn moeten alle zomergroenten er ook al instaan. Tegen half mei rooi ik wel al eens een plant maar dan zijn ze nog klein. Reken zeker nog een maand bij tegen dat ze allemaal weg zijn. Ik zet dan wat losse 'vlugge' groenten (verschillende soorten salade bijvoorbeeld) in de plaats of najaars groenten.
 
Dit jaar ga ik vooral inzetten op de pepers (Tabasco, Cayenne Long Slim, Habanero Maya Red, African Bird's Eye, Fresno en Pimiento de Padron)
Ga pas starten met zaaien in het laatste weekend van februari. Heb geen serre maar wel een zuidelijk gerichte tuin/terras met goede beschutting tegen de wind.

Qua groenten hou ik het beperkt en ga ik voor de "gemakkelijkere" soorten (lees als geen tomaten).
Iemand aanraders? Ik dacht aan snijbonen, spitskool, rode biet, pompoen, courgette + kruiden.
Zijn dat allemaal heel pikante pepers?

Komkommer heeft hier ook al elke keer het heel goed gedaan buiten. Broccoli was een succes vorig jaar, zijn we nog altijd van aan het eten (mini-roosjes dan). Radijs is heel makkelijk. Verder nog peultjes, spinazie, pluksla, rucola, snijbiet, paksoi... Aardpeer raad ik ook erg aan, wel in een pot groeien.
 
Jah, ik heb hier een brakke ghetto-setup die al 3 winters overleefd heeft! Dit jaar ga ik proberen een vaste constructie in de tuin te zetten.
Foto's please!

Ik denk er aan om een in elkaar te flansen, maar ik vind voorlopig geen 3 dozen die in elkaar haken. En zo'n prefab is veel te duur.
 
Hier 3kuub plastieken compostbak. 250 euro gekost maar tenminste deftig.

Vorige was uit hout. Om de 2 jaar mag je de helft vervangen
 
Zijn dat allemaal heel pikante pepers?

Komkommer heeft hier ook al elke keer het heel goed gedaan buiten. Broccoli was een succes vorig jaar, zijn we nog altijd van aan het eten (mini-roosjes dan). Radijs is heel makkelijk. Verder nog peultjes, spinazie, pluksla, rucola, snijbiet, paksoi... Aardpeer raad ik ook erg aan, wel in een pot groeien.
Normaal gezien niet... heb gezocht naar de soorten die bruikbaar zijn in de keuken en beter zouden aarden in ons klimaat. De African Bird's Eye en Habanero zouden de pikanste moeten zijn. Allemaal leuk en wel om bv een Caroline reaper te kweken, maar wat ben je met pepers die niet te eten zijn?

Yes, zag je post over de aardpeer. Die voeg ik er aan toe merci!

Volgend weekend nieuwe bakken plaatsen en de grond voorbereiden. Heb nog grond over van vorig jaar. Wat voegen jullie toe aan oude grond?
Het is OK om oude grond met nieuwe te gaan mengen? (2e jaar dat ik maar bezig ben)
 
Volgend weekend nieuwe bakken plaatsen en de grond voorbereiden. Heb nog grond over van vorig jaar. Wat voegen jullie toe aan oude grond?
Het is OK om oude grond met nieuwe te gaan mengen? (2e jaar dat ik maar bezig ben)
Ik zou zeggen doe er goed wat compost bij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan