Migratie, Vluchtelingen en Asiel

Ontkracht, mijn gat. Hij zegt zelf dat hij Pakistan, met meer dan een miljoen geregistreerde Afghaanse vluchtelingen niet wil meetellen. Handig. Iran is hij ook vergeten, met 800.000 geregistreerde vluchtelingen en naar schatting verblijven er nog eens twee miljoen niet-geregistreerde Afghanen. Voor Pakistan vind ik niet meteen zulke schattingen.

Voor de duidelijkheid, we waren initieel bezig over landen waar Afghaanse vluchtelingen een toekomst konden opbouwen in een omgeving met soortgelijke cultuur, taal en religie. Ik was niet bezig om te ontkrachten dat buurstaten veel vluchtelingen opvangen. Die twee verschillende discussies zijn door mekaar gestrengeld.

Ik telde Pakistan niet mee omdat ik ervan uit ga dat als mensen Afghanistan ontvluchten wegens de strictheid van de Taliban, dat Pakistan geen optie is omdat ze daar quasi even streng zijn. Ik heb ook Turkmenistan niet meegeteld, of alleszins vermeld dat wegens de politieke situatie daar dat het niet echt een goeie optie is (ondanks dat 4% van de Afghani van Turkmeense afkomst is). En Iran tel ik ook niet mee als een optie voor een gezonde toekomst omdat dit een Sjiitisch geregeerd land is en Soennieten daar mogelijks niet 100% vrij zijn in de beleving van hun godsdienst.

Daarom dat ik me specifiek focusde op de andere -Stans. Oezbekistan, Kazakshtan, Tadjikistan. Quasi stabiele landen, iets totalitairder dan het democratische, vrije Westen, maar niet iets dat een probleem zou moeten opleveren voor Afghani. Hier zouden ze ook niet mogen stemmen, dusja. Economie stukken sterker dan de Afghaanse, en in het geval van Kazakhstan bijna op het niveau van Oost Europa. Veel natuurlijke rijkdom en ontginning, dus lowskilled arbeidsmigratie zal altijd welkom zijn. Soennietische Islam overheerst daar evenzeer.
En met financiele en materiele support van de EU, de VS, de UN zou daar iets mogelijk moeten zijn.
 
Absoluut niet. In het Afghanistantopic ging het erover dat "moslims massaal via huwelijksmigratie partners importeren". Alsof dat eigen was aan moslims, en niet gewoon aan gelovigen die binnen hun geloof willen trouwen.
Ok, duidelijk.

Het blijven achterlijke praktijken desalniettemin.
 
Als het ‘gewenste effect’ het afschaffen van de rechten van de mens is, durf ik toch te twijfelen aan hoe gewenst dat is. Gewoon omdat al de rest van die rechten er duidelijk zijn om een reden, maar deze ene zouden we willen afschaffen? Om… niet te worden zoals zij die ze afschaffen?

De paradox van de intolerantie... hoe ver ga je in het tolereren van een zéér intolerante ideologieën?

Is vrijheid van religie overigens expliciet nodig? Als je al vrijheid van meningsuiting hebt, heb je genoeg vrijheid om in je favoriete sprookjes te geloven. Iemand die een overtuigd jehova getuige is moet daarin niet meer of minder bescherming krijgen dan iemand die gelooft dat kabouters echt bestaan.

Door religie als afzonderlijke ideologie anders dan pakweg politieke meningen, een extra bescherming te geven, geef je echter bescherming aan ideologieën die net heel wat andere vrijheden in vraag stellen of zelfs ronduit ondermijnen.

Oei, jouw vrijheid van meningsuiting beledigt een profeet van een zekere religie? Best toch voorzichtig mee zijn, want dat kan dodelijk zijn.

Overigens dat de Islam bij uitstek niet compatibel is met mensenrechten, die eigenlijk gewoon een Westers concept zijn, tonen ze zelf aan, door onder meer een "eigen versie" van de mensenrechten te hebben uitgevaardigd: mensenrechten ondergeschikt aan de sharia, wat leesvoer:

Misschien eens duidelijk gaan beseffen dat mensenrechten zoals wij ze kennen niet iets zijn dat we zomaar over de hele wereld kunnen exporteren, en dat als we onze rechten en vrijheden willen beschermen, dat we er kritisch naar moeten durven kijken, en bij zaken zoals migratie waken over wat voor instroom we krijgen op dat vlak. Ik zou overigens een migratiestroom van radicale communisten ook niet verwelkomen.
 
Misschien eens duidelijk gaan beseffen dat mensenrechten zoals wij ze kennen niet iets zijn dat we zomaar over de hele wereld kunnen exporteren, en dat als we onze rechten en vrijheden willen beschermen, dat we er kritisch naar moeten durven kijken, en bij zaken zoals migratie waken over wat voor instroom we krijgen op dat vlak. Ik zou overigens een migratiestroom van radicale communisten ook niet verwelkomen.
Feitelijk een beetje zoals we de democratieën overal proberen te installeren maar ook grandioos falen... :unsure:
 
Wit-Rusland - natie van terreur - is weeral een nieuwe migratiecrisis aan het uitlokken, door migranten als wapen te gebruiken. Voor mij na de zoveelste provocatie en doelgerichte sabotage en destabilisatie van de westerse wereld, denk ik dat we veel harder moeten optreden.
 

Hopelijk kan Europa z'n grenzen eens voor een keertje beschermen en de illegale asielstroom buitenhouden.
 
Is toch een delicate situatie daar , wat ga je doen als het echt begint te vriezen ? Die mensen laten doodvriezen ? Dat kan de EU niet toelaten . Loekasjenko(en Putin) hebben de zwakke schakel gevonden in de EU . Migranten laten overvliegen en naar een land sturen dat ze niet moet hebben . Kan nog vreemd evolueren , benieuwd of die 'sancties' helpen .
 
Loekasjenko dreigt er nu mee de gaskraan dicht te draaien in het geval van nieuwe sancties. Dat kan daar nog lelijk uitpakken. Het is dat de EU een pitbull zonder tanden is, want vroeger werden er oorlogen begonnen voor dat soort gedoe.
 
Loekasjenko dreigt er nu mee de gaskraan dicht te draaien in het geval van nieuwe sancties. Dat kan daar nog lelijk uitpakken. Het is dat de EU een pitbull zonder tanden is, want vroeger werden er oorlogen begonnen voor dat soort gedoe.
Eerlijk ik denk dat de laatste europese politieke beslissingen om het gasverbruik grotendeels te verminderen niet enkel uit ecologisch standpunt genomen is.
 
Loekasjenko dreigt er nu mee de gaskraan dicht te draaien in het geval van nieuwe sancties. Dat kan daar nog lelijk uitpakken. Het is dat de EU een pitbull zonder tanden is, want vroeger werden er oorlogen begonnen voor dat soort gedoe.
Het probleem is de Russische herdershond die achter de Wit-Russische keffer staat. Zonder grote broer Rusland zou Loekasjenko niet zoveel noten op zijn zang hebben hoor.
 
Loekasjenko dreigt er nu mee de gaskraan dicht te draaien in het geval van nieuwe sancties. Dat kan daar nog lelijk uitpakken. Het is dat de EU een pitbull zonder tanden is, want vroeger werden er oorlogen begonnen voor dat soort gedoe.
Wat zou zoiets betekenen voor de Wit-Russische economie? Ik heb er geen idee van eerlijk gezegd, maar is het iets dat hij echt zou doordrukken? Kan me niet voorstellen dat hij er zelf aan zal winnen.
 
Loekashenko heeft geen gas, enkel een gasleiding van Rusland naar Europa loopt doorheen Wit Rusland. Maar Rusland en Duitsland zijn bezig om een nieuwe gasleiding aan te leggen (die bijna klaar is) doorheen de Baltische Zee van Rusland rechtstreeks naar Duitsland. Dus als Lukashenko de kraan dichtdraait, zal Europa zijn gas gewoon via de nieuwe leiding binnenhalen.

All in all heel smerig spel natuurlijk. Migranten en gelukszoekers met vliegtuigen oppikken in bepaalde regio's en dan manu militari naar de grens begeleiden en deze dan dwingen die grens over te steken. Terugkeer is niet mogelijk. Wit Rusland kan het geen hol schelen dat ze als barbaars beschouwd worden door de rest van de wereld, zo stonden ze reeds bekend. Europa vindt dat soort PR voor zichzelf een heel pak belangrijker om te vermijden. Maar als ze de ondertussen duizenden migranten binnenlaten, geef je gewoon een sein dat dit toegelaten is.
Het is heel jammer voor de mensen daar, maar uiteindelijk heeft niemand ze gedwongen op die vliegtuigen te stappen en is het aan de regering van hun land om haar landgenoten bij te staan en te helpen. Of aan Wit-Rusland om ze terug te sturen in plaats van ze met geweld op te dringen aan de EU.

De migranten gaven op sociale media en traditionele media ook al in grote getalen aan dat ze niet in Polen willen blijven, dus of Polen hun gewoon door wil laten. Ze willen naar Duitsland.
Probleem is dat met illegale migratie ze hun land van bestemming niet uit te kiezen hebben en ze zich in het eerste EU land moeten registreren en settelen. In Polen dus. En dat wil Polen niet, wat je hun ook niet kwalijk kan nemen.
 
Loekasjenko dreigt er nu mee de gaskraan dicht te draaien in het geval van nieuwe sancties. Dat kan daar nog lelijk uitpakken. Het is dat de EU een pitbull zonder tanden is, want vroeger werden er oorlogen begonnen voor dat soort gedoe.
Ik zou daar als eu zijnde toch niet mee inzitten. Ja het zou ons pijn doen moest men die gaskraan dicht zetten maar het zou hun eigen nog meer pijn doen. Het enige alternatief is dan weer zwichten onder die druk om dan nog meer anderen hun wil opgedrongen te worden.
 
Als ze de gaslijn dichtdraaien ,en we daardoor nordstream2 gaan gebruiken ,is dat wel een overwinning voor Rusland .

Europa is een prachtig continent ,maar strategisch zijn we erg fragiel , met autocraten als buren .
 
Rusland zou met een leger klaar staan om Oekraïne binnen te vallen.

(En dat vluchtelingengedoe is een soort van afleidingsmanoeuvre.)


Worden weer spannende tijden.
 
Net op het VTM nieuws.

Van die Vlaamse reporter *dinges* die daar aan die grenzen zit.

Amerikaanse inlichtingendiensten zouden het net medegedeeld hebben aan Europa.
Ben dat ook aan het volgen, maar blijkbaar net gemist, was al bezig toen ik het opzette. Nu, eerst nog iets van zien op "papier".
 
Rusland zou met een leger klaar staan om Oekraïne binnen te vallen.

(En dat vluchtelingengedoe is een soort van afleidingsmanoeuvre.)


Worden weer spannende tijden.
Rusland was vorige week toch al haar leger aant ontplooien in de buurt van oekraïne?
Stond toen al in de pers toch. En Rusland zei datt ze die oefeningen gewoon mogen doen binnen hun grenzen.

Dus wat is veranderd?
 
Terug
Bovenaan