Migratie, Vluchtelingen en Asiel

Ah toch recent nieuws:

U.S. Warns Europe That Russia May Plan Ukraine Invasion



Soit, het Krim was niet meer dan een eerste stap. Die Russen willen meer.
 
Laatst bewerkt:
Als ze de gaslijn dichtdraaien ,en we daardoor nordstream2 gaan gebruiken ,is dat wel een overwinning voor Rusland .

Europa is een prachtig continent ,maar strategisch zijn we erg fragiel , met autocraten als buren .
Poetin zijn plannetje is momenteel aan het slagen hé. En ik heb zo het idee, dat Loekashenko geslachtofferd zal worden. Hij zit echt gevangen en kan nergens meer naartoe. Dat kan morgen zijn, volgende week, of over een maand. I dont know ..

Europa wil hem niet echt meer. Hij is héél lang zéér populair geweest bij zijn eigen bevolking maar hij is machtsgeil geworden. De laatste jaren, heeft hij zéér geweldadig opgetreden tov zijn eigen bevolking. Hij is al verschillende keren op de vingers getikt door Europa maar hij luistert niet. Anderzijds wil Poetin hem eigenlijk ook niet meer. Want hij heeft nooit willen luisteren naar Poetin wat die laatste enorm gefrustreerd heeft.

De enige reden dat hij nog op de troon zat, was omdat Poetin hem lange tijd nodig had als stoorzender voor het Westen. Bovendien had Poetin schrik dat als Loekashenko afgezet was tijdens al die betogingen in Wit Rusland (die Loekasjenko geweldadig heeft onderdrukt) , dat een identiek scenario zich mogelijk zou voordoen in Rusland en dat dit zou zagen aan de poten van de macht van Poetin zelf. En dat wilde hij vermijden.

Dat Poetin een pijpleiding legt die niet door Wit Rusland loopt is ook al een veeg teken voor Loekasjenko.

Als Rusland straks Wit Rusland binnenvalt en daarmee de steun voor Loekasjenko intrekt, dan zal die laatste het onderspit delven. En de grote winnaar? Poetin. Meer macht over Europa en die vervelende Loekashenko vervangen door een stroman.

En wat Europa zal doen als Poetin binnenvalt? NIKS. Véél roepen, tieren en véél geblaat aan de zijlang ja .. en dreigen met sancties en blah blah blah en Poetin die denkt dan: "So what?"
 
Ik denk dat ook :p Dat Loekasjenko plots een serieus mes in z'n rug zal krijgen van Poetin ,de vraag is gewoon nog wanneer , eerst nog wat de EU kloten zal hij denken ,en op het gepaste moment toeslaan.
 
En wat Europa zal doen als Poetin binnenvalt? NIKS. Véél roepen, tieren en véél geblaat aan de zijlang ja .. en dreigen met sancties en blah blah blah en Poetin die denkt dan: "So what?"
Wat zou Europa volgens jou dan moeten doen als Rusland Wit-Rusland annexeert?
 
Wat zou Europa volgens jou dan moeten doen als Rusland Wit-Rusland annexeert?
Ik denk dat ze in praktijk eerlijkheidshalve momenteel niet véél of helemaal niets kunnen doen.
Op papier bestaat de Sovjet Unie niet meer, maar in praktijk heeft Poetin in de achtergrond, de koortjes stevig in handen.
(Ik verwacht natuurlijk wél géén ijzeren gordijn meer)

Maar ik weet niet of ze dat in Europa (onze GROTE leiders) wel allemaal goed en wel beseffen? :unsure:
 
Ik denk dat ze in praktijk eerlijkheidshalve momenteel niet véél of helemaal niets kunnen doen.
Op papier bestaat de Sovjet Unie niet meer, maar in praktijk heeft Poetin in de achtergrond, de koortjes stevig in handen.
(Ik verwacht natuurlijk wél géén ijzeren gordijn meer)

Maar ik weet niet of ze dat in Europa (onze GROTE leiders) wel allemaal goed en wel beseffen? :unsure:
In Polen zullen ze dat wel beseffen , in het Westen iets minder lijkt me .
 
Volgens mij speelt Loekasjenko ook met vuur. Voor hetzelfde geld keert die mensenmassa aan de grens zich binnen enkele weken tegen de wit russen als men ziet dat het allemaal loze beloftes waren.
 
Poetin zijn plannetje is momenteel aan het slagen hé. En ik heb zo het idee, dat Loekashenko geslachtofferd zal worden. Hij zit echt gevangen en kan nergens meer naartoe. Dat kan morgen zijn, volgende week, of over een maand. I dont know ..

Europa wil hem niet echt meer. Hij is héél lang zéér populair geweest bij zijn eigen bevolking maar hij is machtsgeil geworden. De laatste jaren, heeft hij zéér geweldadig opgetreden tov zijn eigen bevolking. Hij is al verschillende keren op de vingers getikt door Europa maar hij luistert niet. Anderzijds wil Poetin hem eigenlijk ook niet meer. Want hij heeft nooit willen luisteren naar Poetin wat die laatste enorm gefrustreerd heeft.

De enige reden dat hij nog op de troon zat, was omdat Poetin hem lange tijd nodig had als stoorzender voor het Westen. Bovendien had Poetin schrik dat als Loekashenko afgezet was tijdens al die betogingen in Wit Rusland (die Loekasjenko geweldadig heeft onderdrukt) , dat een identiek scenario zich mogelijk zou voordoen in Rusland en dat dit zou zagen aan de poten van de macht van Poetin zelf. En dat wilde hij vermijden.

Dat Poetin een pijpleiding legt die niet door Wit Rusland loopt is ook al een veeg teken voor Loekasjenko.

Als Rusland straks Wit Rusland binnenvalt en daarmee de steun voor Loekasjenko intrekt, dan zal die laatste het onderspit delven. En de grote winnaar? Poetin. Meer macht over Europa en die vervelende Loekashenko vervangen door een stroman.

En wat Europa zal doen als Poetin binnenvalt? NIKS. Véél roepen, tieren en véél geblaat aan de zijlang ja .. en dreigen met sancties en blah blah blah en Poetin die denkt dan: "So what?"
Waar komt het idee vandaan dat Loekasjenko een mes in de rug krijgt van Putin?

Er is bij mijn weten niet eens een grens tussen Rusland en Wit Rusland. Beide landen hebben in 2019 nog meer stappen gezet naar een eengemaakte markt.

Loekasjenko is gewoon een goeverneur in de ogen van Putin
 
Er is bij mijn weten niet eens een grens tussen Rusland en Wit Rusland.
Er is wel een grens tussen die twee landen, zie de map van de grenzen + wikipedia

+

Loekasjenko is gewoon een goeverneur in de ogen van Putin
Zolang Loekasjenko luistert naar Poetin / Putin is daar géén reden toe natuurlijk. Maar hij zal wel moeten blijven knikken.
En ik weet niet of hij dat kan blijven doen. Hij is onberekenbaar.
 
Er is wel een grens zie de map van de grenzen tussen Wit Rusland & Rusland + wikipedia

+


Zolang Loekasjenko luistert naar Poetin / Putin is daar géén reden toe natuurlijk. Maar hij zal wel moeten blijven knikken.
Ja ok er is op papier een grens maar dat was het punt niet. Rusland heeft met wit Rusland een soortgelijke Schengen relatie als wij met onze buurlanden.
 
Waar komt het idee vandaan dat Loekasjenko een mes in de rug krijgt van Putin?

Er is bij mijn weten niet eens een grens tussen Rusland en Wit Rusland. Beide landen hebben in 2019 nog meer stappen gezet naar een eengemaakte markt.

Loekasjenko is gewoon een goeverneur in de ogen van Putin
Een gouverneur die ook af en toe op de vingers wordt getikt door Poetin . Zie de "gaskraan dichtdraaien uitspraak". Poetin is not amused daardoor .

Voor die vluchtelingen : in principe moeten die toch asiel aanvragen in Wit-Rusland nu ?Zou een goede les zijn voor de dictator .
 
Een gouverneur die ook af en toe op de vingers wordt getikt door Poetin . Zie de "gaskraan dichtdraaien uitspraak". Poetin is not amused daardoor .

Voor die vluchtelingen : in principe moeten die toch asiel aanvragen in Wit-Rusland nu ?Zou een goede les zijn voor de dictator .
Mja ... Weten wij wat er écht speelt tussen die twee? Je kan publieke uitspraken van Putin en/of Loekasjenko niet als zuivere waarheid opnemen. Op dat niveau zit er een dikke laag aan schertsvertoon bovenop.

Staat vast dat men hier duidelijk op de zwakke plek van de EU drukt. Het zal ons dwingen kleur te bekennen.
 
Mja ... Weten wij wat er écht speelt tussen die twee? Je kan publieke uitspraken van Putin en/of Loekasjenko niet als zuivere waarheid opnemen. Op dat niveau zit er een dikke laag aan schertsvertoon bovenop.

Staat vast dat men hier duidelijk op de zwakke plek van de EU drukt. Het zal ons dwingen kleur te bekennen.
Dat wel , migranten gebruiken als drukkingsmiddel om de Europese Unie te destabiliseren , wel slim gezien van Loekasjenko(Poetin) .

Als grootste gasleverancier kan ik me wel inbeelden dat je niet graag hoort dat een tussenpersoon de kraan wil afsluiten anderzijds.
 
Polen beweert ondertussen dat men aan de Wit Russische kant de mjgranten aan het bewapenen is met traangas. Er zou een poging op til zijn om de grens te bestormen.

Moet Europa hier niet ingrijpen? Is Frontex hiervoor niet in het leven geroepen?
 
Zowel Turkije als Rusland zijn landen met bedenkelijke leiders die naast het feit dat ze een grote militaire macht hebben ons ook kunnen overspoelen met een enorme massa aan vluchteligen.
 
Mensen die met traangas je grens willen bestormen... Traangas is uiteindelijk een chemisch wapen.
Gewapende bestormers van een grens werden in andere tijden geen migranten genoemd maar indringers en indien succesvol veroveraars...

Het is tragisch dat daar vrouwen en kinderen aanwezig zijn, maar dat is allereerst de verantwoordelijkheid van Wit-Rusland, en zeker op mannen - vaak toch de meerderheid van de migranten - moet men dan maar eveneens gewapend antwoorden. Aangezien traangas niet dodelijk is, bij voorkeur ook met rubberkogels beginnen.

Pushbacks, ze zijn in vele opzichten fout, maar het voordeel zou wel zijn dat éénmaal je ze doet, de migratiestroom daarna wel zou moeten afnemen. Nu is er geen enkel afschrikeffect meer, integendeel: sommige mensen roepen hier op om de grenzen zelfs gewoon doodleuk volledig te openen.
 
Dit toont toch aan hoe van de pot gerukt de situatie daar is als de regime's voor wie de mensen vluchten nu al die mensen willen repatriëren. Het toont voor mij toch aan dat die mensen die toestemmen in repatriëring meer economische vluchtelingen zijn.
 
Een gouverneur die ook af en toe op de vingers wordt getikt door Poetin . Zie de "gaskraan dichtdraaien uitspraak". Poetin is not amused daardoor .

Dat is volgens mij een klassiek toneeltje van "good cop, bad cop". Die twee hebben een gezamenlijke strategie, dat is wel duidelijk.

Voor die vluchtelingen : in principe moeten die toch asiel aanvragen in Wit-Rusland nu ?Zou een goede les zijn voor de dictator .
Akkoord.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Terug
Bovenaan