Ok dus ik heb Mezzanine en Blue Lines al achter de kiezen en voorlopig vind ik het vooral makkelijk verteerbare electronica voor boomers.

Voor het doelpubliek van Faithless, Moby of Moloko. Ik zie het zo op de iPod van m'n vader staan, nadat ik het er zelf heb moeten op zetten natuurlijk :laugh:
 
Misschien nog eens een kans geven tijdens een late night listening session?

Mezzanine vind ik nu toch wel bakken meer sfeer hebben dan een Moby of Moloko. Maar door eerder op de achtergrond op te zetten gaat dat minder overkomen.
 
De laatste dagen een paar keer naar Protection en Heligoland geluisterd. Valt eigenlijk beter mee dan ik had verwacht. Of beter gezegd, er staan meer goede nummers op dan ik in mijn gedachten had. Atlas Air was ik bv helemaal vergeten, hetgeen wel een topnummer op. Toch staan er ook nog redelijk wat niemandalletjes en stinkers (Girl I Love You) op.
Volgende week check ik 100th Window eens, met Sinead O'Conner op zang op sommige nummers. :eek:
 
Mezzanine vind ik nu toch wel bakken meer sfeer hebben dan een Moby of Moloko. Maar door eerder op de achtergrond op te zetten gaat dat minder overkomen.

Ze lijken niet persé op elkaar maar naar mijn gevoel hebben ze gewoon een zelfde doelpubliek.
:tongue:
 
Ik heb ook goeie herinneringen aan mijn eerste keer Massive Attack live. Ze waren de headliner op de eerste dag van Pukkelpop 2003, mijn allereerste grote festival. Ik was daar toen als 15-jarige behoorlijk van onder de indruk. Tweede keer opnieuw op Pukkelpop gezien in 2006 als ik me niet vergis en dat was toen minder memorabel, eigenlijk iets te veel herhaling van dat eerste concert.

Gisteren 100th Window nog eens op gezet, dichter bij als muzikaal behang klinken is Massive Attack niet gekomen. Ik had hier al eerder gezegd dat ik de nummers met Sinead O'Connor wel goed vond, maar ik was toen blijkbaar vergeten dat ik A Prayer For England een draak van een nummer vind. Futureproof en Antistar vind ik goed, Special Cases, Everywhen en What Your Soul Sings vallen ook wel mee. Maar zoals ik al gezegd had, zit er te weinig variatie in, de ene atmosferische, donkere, veel te lange track na de andere met hetzelfde tempo. Helpt ook niet dat 3D een erg beperkte zanger is en zich meestal beperkt tot wat nasaal geneuzel.

De enige plaat die wat met Massive Attack te maken heeft en in de buurt komt van Mezzanine is voor mij Maxinquaye van Tricky.
 
Ken ze zelf van een handvol nummers zoals 'Come near me', 'Risingson' en 'Inertia Creeps' en dat is goeie shit.
Vorige zondag de eerste (Blue Lines) opgelegd en 'Safe from Harm' kwam heerlijk binnen. Eentje voor in een discotheek als de omgeving rondom je vertraagt.
De twee daarop waren vulsel. 'Be thankful for what you've got' is een matige cover.
'Unfinished Sympathy' met rechts een reccomendation van Moby :thinking:. Een nummer voor de eeuwigheid.
Het vorige opvolgen is lastig, maar ze doen het meer dan redelijk, grotendeels aan de vrouwelijke stem en het kloppen op de drums.
'Lately' heeft het kloppen op de drums vervangen door iets videogamey.
Bij het slotnummer dacht ik nog steeds aan 'Unfinished Sympathy'. Dat had het slot moeten zijn, want de rest voelt als 'minder' aan.
Met een tijdmachine zou ik het album meer appreciëren.

Protection.
Titelnummer maakt misschien duidelijk dat ze in de goede richting evolueren. Zou een top-drie zijn bij het vorige album.
'Karmacoma', de eerste keer dat we de twee mannenstemmen horen in een gesprek. Instant win. Net als bij 'Euro Child' en die is in het geheel beter.
'Three' bevat een hypnotiserende achtergrondtoon.
Een ingewikkelde, doch met hartgenegen gelegde puzzel is 'Weather Storm'. Maak de switch met 'Heat Miser' en het zou gepaster geweest zijn.
'Spying Glass' is opgeslagen :smile:.
Je hoort duidelijk Portishead bij 'Sly' en heeft een Bond-gevoel.

Mezzanine. Genoeg over gezegd.

100th Window.
'Butterfly Caught' met Afrikaanse sound :thumb:.
1e deel is op niveau van het eerste album. 2e deel op Mezzanine-niveau.

Heligoland.
Voelde anders aan bij het beginnummer.
'Splitting the Atom' - 'Flat of the Blade' - 'Paradise Circus' waren een draai in de positieve richting.
'Psyche' helemaal on-Massive Attack'. Moest even kijken of er geen andere artiest afspeelde.
Over het algemeen tevreden met de 'ommekeer'.

Mezzanine > 100th Window > Protection > Blue Lines = Heligoland.
 
Ok dus ik heb Mezzanine en Blue Lines al achter de kiezen en voorlopig vind ik het vooral makkelijk verteerbare electronica voor boomers.

Voor het doelpubliek van Faithless, Moby of Moloko. Ik zie het zo op de iPod van m'n vader staan, nadat ik het er zelf heb moeten op zetten natuurlijk :laugh:
Ik zal dan wel een boomer zijn, ik vind ze echt wel goed. En de meeste van mijn boomercollega's vragen of ik iets anders kan opzetten wanneer mijn elektronische muziek door de boxen van de wagen schalt.
Niet alles moet moeilijk verteerbaar zijn.
 
Ken ze zelf van een handvol nummers zoals 'Come near me', 'Risingson' en 'Inertia Creeps' en dat is goeie shit.
Vorige zondag de eerste (Blue Lines) opgelegd en 'Safe from Harm' kwam heerlijk binnen. Eentje voor in een discotheek als de omgeving rondom je vertraagt.
De twee daarop waren vulsel. 'Be thankful for what you've got' is een matige cover.
'Unfinished Sympathy' met rechts een reccomendation van Moby :thinking:. Een nummer voor de eeuwigheid.
Het vorige opvolgen is lastig, maar ze doen het meer dan redelijk, grotendeels aan de vrouwelijke stem en het kloppen op de drums.
'Lately' heeft het kloppen op de drums vervangen door iets videogamey.
Bij het slotnummer dacht ik nog steeds aan 'Unfinished Sympathy'. Dat had het slot moeten zijn, want de rest voelt als 'minder' aan.
Met een tijdmachine zou ik het album meer appreciëren.

Protection.
Titelnummer maakt misschien duidelijk dat ze in de goede richting evolueren. Zou een top-drie zijn bij het vorige album.
'Karmacoma', de eerste keer dat we de twee mannenstemmen horen in een gesprek. Instant win. Net als bij 'Euro Child' en die is in het geheel beter.
'Three' bevat een hypnotiserende achtergrondtoon.
Een ingewikkelde, doch met hartgenegen gelegde puzzel is 'Weather Storm'. Maak de switch met 'Heat Miser' en het zou gepaster geweest zijn.
'Spying Glass' is opgeslagen :smile:.
Je hoort duidelijk Portishead bij 'Sly' en heeft een Bond-gevoel.

Mezzanine. Genoeg over gezegd.

100th Window.
'Butterfly Caught' met Afrikaanse sound :thumb:.
1e deel is op niveau van het eerste album. 2e deel op Mezzanine-niveau.

Heligoland.
Voelde anders aan bij het beginnummer.
'Splitting the Atom' - 'Flat of the Blade' - 'Paradise Circus' waren een draai in de positieve richting.
'Psyche' helemaal on-Massive Attack'. Moest even kijken of er geen andere artiest afspeelde.
Over het algemeen tevreden met de 'ommekeer'.

Mezzanine > 100th Window > Protection > Blue Lines = Heligoland.
Wow. Zo positief over 100th Window :). Ik kan die niet slecht noemen maar vind ik hun minste album.
 
Wow. Zo positief over 100th Window :). Ik kan die niet slecht noemen maar vind ik hun minste album.
De aangename aura van Mezzanine zal nog nagegloeid hebben. Voor hun vijf albums zitten ze boven de lijn van redelijkheid en dat is genoeg voor me om er goed over te spreken.
Het is inderdaad tijd dat ze eens een nieuwe uitbrengen i.p.v. experimentjes. Zo'n band kan toch niet blijven steken op vijf albums op dertig jaar? Of hebben ze hun brood gehaald bij Portishead, waarmee ze langzaamaan zitten aan te knabbelen?
 

Ook wel fan van Massive Attack, live aan het werk gezien op Cactus, 2 lp's hier. Dit nummer vaak beluisterd toen ik in het ziekenhuis lag. The song hits differently after a xanax.
 
Mezzanine vind ik een heel mooi album dat ik dit jaar ontdekt had. Ik zou het ook niet per se een "elektronisch" album noemen. Met Elizabeth Fraser op 3 nummers waaronder het alomgeprezen Teardrop maar mijn persoonlijke favoriet Black Milk. Inertia Creeps is ook een mooi nummer.

De rest moet ik nog eens luisteren. Mezzanine verdient ook wel nog eens een herluisterbeurt, maar gezien ik wat minder muziek de laatste tijd luister, en niet te veel wil forceren, doe ik het op't gemakje. Normaal gezien luister ik vroeg of laat nog wel wat meer van Massive Attack.

Voor liefhebbers van dit soort muziek. Wie Massive Attack zegt, zegt normaal gezien ook Portishead. Beiden zijn erg goed. En persoonlijk vond ik Third nog beter dan het debuutalbum van hun. Hooverphonic (of early Hooverphonic met een jonge Geike) was ook min of meer op hun wat voortgekomen. Bjork en Radiohead wellicht ook wel beinvloed door de trip hop elementen toen.

Madonna ging in eerste instantie op Mezzanine die drie nummers inzingen, maar het is dus Elizabeth Fraser van Cocteau Twins geworden. Madonna is in die tijd ook wat beinvloed door de trip hop scene.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal dan wel een boomer zijn, ik vind ze echt wel goed. En de meeste van mijn boomercollega's vragen of ik iets anders kan opzetten wanneer mijn elektronische muziek door de boxen van de wagen schalt.
Niet alles moet moeilijk verteerbaar zijn.

Boomers zijn toch de mensen die vlak na WOII geboren zijn. Dus de mensen die hun jeugd beleefden in de jaren 60 en 70. Als je jong was in de 90's ben je dus toch geen boomer. Of wordt dat woord nu gebruikt voor iedereen die geen tiener meer is?

Ze lijken niet persé op elkaar maar naar mijn gevoel hebben ze gewoon een zelfde doelpubliek.
:tongue:

Faithless en Massive Attack richtten zich toch echt niet op hetzelfde doelpubliek. Al kan het zijn dat 2 decennia later die grenzen wat vervaagd zijn, voor de nieuwe luisteraar.

Persoonlijk vind ik Teardrop wel een heel goed nummer. Heel de Mezzanine plaat vind ik wel goed ook. Al is dit zo'n band waar ik geen volledig album van ineens kan beluisteren. Maar dat heb ik met vaak met muziek met veel electronica, ,na een tijdje geraak ik erdoor geïrriteerd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan