Kid_C

Cultuur Crew
Crowdfunder FE
Alright dudes, dudettes en alles daartussen en daarbuiten, here we go again!

Na een zomerpauze beginnen we opnieuw met een pittig rondje 'classic artists'. Op het programma de komende weken:

  • Sonic Youth
  • Massive Attack
  • Metallica
  • Queen
  • Tool

Onze New Yorkse vrienden van Sonic Youth zijn de eerste die op onze digitale slacht- of ophemelbank komen te staan. De band is ontstaan in 1981 met Thurston Moore (gitaar en vocals), Kim Gordon ((bas)gitaar en vocals) en Lee Ranaldo (gitaar en vocals) als vaste leden gedurende hun volledige bestaansperiode (met Steve Shelley op de drums, hij was er bij vanaf 1985 tot het einde). Ze stonden mee aan de wieg van wat later 'alternative rock' (what's in a name) en 'noise rock' zou worden.

sonic_youth_goo_promo-1024x685.jpg


Invloeden van de band kan je vinden bij The Velvet Underground, Patti Smith en een reeks hardcore punkbands uit de jaren 70 en 80. Ze stonden gekend voor het verkeerd (of beter; anders) tunen van hun gitaar om tegendraadse en uniekere geluiden te creëren. Hun discografie bestaat uit maar liefst 15 studioalbums, het zal dus even duren voor iedereen de tijd heeft gehad om hier door te ploegen. Daarom dat ik ook zou rekenen op minstens 2 weken om dit een beetje deftig te doen.

De band ging in 2011 helaas uit elkaar nadat bleek dat Thurston Moore een scheve schaats had gereden, hij was immers getrouwd met Kim Gordon.

Ik ga het openingsbericht neutraal houden door nog wat links te droppen naar meer info. Ik ben zelf een gigantische fan van de band en zal me op de gesprekken storten verder in het topic. :unsure:

Meer info hierzo:
 
Laatst bewerkt:
Ok ik zal beginnen met iets op te biechten, volgens mijn LastFM heb ik nog maar één nummer van Sonic Youth opgezet :unsure:
 
Ok ik zal beginnen met iets op te biechten, volgens mijn LastFM heb ik nog maar één nummer van Sonic Youth opgezet :unsure:
Ik zal ook iets opbiechten dan, volgens mijn lastFM heb ik 0 nummers van Sonic Youth opgezet :unsure:

Gezien hun uitgebreide discografie, waar kunnen we het beste beginnen?
 
Dudes, seriously? :unsure:

Even botweg opsplitsen in een paar categorieën met Daydream Nation als middelpunt:

First generation SY: eerste drie platen (Sonic Youth, Confusion Is Sex, Bad Moon Rising).
Noisy, experimenteler, hoek af, disonante gitaren, ... Misschien moeilijker om in te stappen omdat het minder conventioneel is. CIS en BMR raad ik wel iedereen aan die fan is van de sound van de band.

Second generation SY: EVOL en Sister, verderzetting van deel één maar iets toegankelijker en meer rock-ish.

De classic: Daydream Nation omdat op deze plaat hun noisy en experimentelere verleden samenvalt met straf songschrijven. Ik kan niet kiezen over welke plaat mijn favoriet is, maar voor de meeste mensen is dit dé ultieme SY ervaring.

Post-classic SY: Daarna wordt de productie wat cleaner en krijg je stevige rockplaten als Goo en Dirty. Nog steeds met het SY geluid maar ietwat gepolijster. Dit zijn ook de platen die bij het grotere publiek meer gekend zijn en er een paar hitjes op staan (Dirty Boots, Kool Thing, 100%,...)

Washing Machine: Tjah, er staat een nummer van 20 minuten op dat 'The Diamond Sea' noemt. Niet voor iedereen, wel geweldig.

Post 2000 SY: Hit or miss albums en nummers. De echte groundbreaking classicperiode is voorbij, maar op zich een pak degelijke rockplaten met voor mij persoonlijk Murray Street, Sonic Nurse en Rather Ripped als aanraders. Ik zou me wel eerder focussen op oudere sonic youth en hier landen als je de rest deftig hebt beluisterd.
 
Ik was hier een heel epistel aan’t neertypen maar @Kid_C was me voor met een onderverdeling die eigenlijk min of meer overeen komt met die van mij :unsure:

Ik heb de band leren kennen toen ze al twee decennia bezig waren en het Youth-gedeelte niet echt meer op ging. Toen hadden ze al een hele hoop geweldige albums afgeleverd, toen ik die ontdekte ben ik nooit gestopt met naar de band te luisteren. Het is één van die groepen die de soundtrack van mijn adolescentie mee bepaald hebben.

Ik zou waarschijnlijk ook gewoon Daydream Nation als instappunt aanraden. EVOL-Sister-DN is voor mij een van de beste rocktrilogieën ooit, vooral die laatste twee zijn vijf sterren meesterwerken. Als DN goed bevalt zou ik dus die twee beluisteren en erna Goo en Dirty. Twee albums die op hetzelfde elan door gaan maar met wat opgepoetste productie en iets meer catchy songs, waardoor vroege fans riepen dat ze major label sellouts geworden waren. Persoonlijk ben ik wat minder fan van hun vroegste werk, dat ik eerder “interessant” dan echt goed zou noemen.

Vanaf Washing Machine worden ze wat meer mellow en evolueren ze geleidelijk aan in een soort alternatieve jam band. Voor mij is Murray Street hun beste album post-Daydream Nation, maar ik zou eerder Sonic Nurse uit die periode aanraden omdat die toegankelijker is. Rather Ripped grijpt weer wat meer terug naar de punkinvloeden die ze in de jaren ervoor wat kwijt speelden.

Wie op het eind bekeerd is tot het SY fandom, kan zich wagen aan de SYR reeks, op eigen label uitgebrachte platen waar ze voluit voor het experiment kiezen.

Persoonlijke favorieten:
  1. Daydream Nation
  2. Sister (deze twee durven al eens van plaats te wisselen)
  3. Murray Street
  4. Washing Machine
  5. EVOL (idem als hierboven)
  6. Sonic Nurse
  7. Goo
  8. Dirty
  9. Rather Ripped
 
Eindelijk kan ik eens naar Sonic Youth luisteren. Geez louiez.

Ken ze vooral van Goo en Thurston Moore's soloplaat Rock n Roll Consciousness, die ik super vind. Heb hem live gezien toen hij die plaat presenteerde, en dat was awesome. Dan heb ik hem ook live aan het wrk gezien toen hij wat anders presenteerde, maar niet echt zeker wat het was. Mijn ding alvast niet.
 
Ik heb Daydream nation opgezet.
Uit de Kid_C zijn openingspost versta ik dat het de bedoeling is dat hun gitaren ontstemt klinken, daar moet ik toch wel even aan wennen :unsure: het enige dat ik momenteel kan denken bij het luisteren naar hun muziek is "stem uw gitaar luizak" :unsure:

Is deze Thurston Moore trouwens dezelfde als de Thurston Moore die bij black metal supergroup Twilight gespeeld heeft? :p
 
Ik heb Daydream nation opgezet.
Uit de Kid_C zijn openingspost versta ik dat het de bedoeling is dat hun gitaren ontstemt klinken, daar moet ik toch wel even aan wennen :unsure: het enige dat ik momenteel kan denken bij het luisteren naar hun muziek is "stem uw gitaar luizak" :unsure:

Is deze Thurston Moore trouwens dezelfde als de Thurston Moore die bij black metal supergroup Twilight gespeeld heeft? :p
He sure is! Geweldige gitarist.

Sonic Youth is zo'n band die melodie haalt uit dissonantie. Dat dit niet bij iedereen zal pakken is logisch, maar eenmaal het klikt ben je vertrokken...
 
Die eerste paar platen komen uit de NY No Wave strekking begin jaren 80,zie ook vroege Swans bv. Da's idd niet de bedoeling dat die lekker weg klinken.

Dank aan KidC en Flying Horseman voor de mooie overzichten. Het vroegere werk ken ik vrij goed, ik ga proberen wat latere albums mee te pikken de komende weken. :)
 
Zelf ken ik Sonic Youth ook niet goed. Ik heb ik enkel in een ver verleden het nummer Society is a Hole fatsoenlijk gehoord, wat wel goed klonk, maar de zang vond ik slecht. :unsure: :unsure: :unsure:
 
Hoewel ik vrij open minded ben, ben ik nooit in SY geraakt. Heb al verschillende albums geprobeerd en ze ook eens live gezien ( Daydream in it's entirity) maar het kan mij nooit lang boeien. Ik geef ze nog eens een kans met Dirty.
 
Nice. Buiten Goo en de bekendste singles, ken ik ze zo goed als niet. De eerste indruk (begonnen bij Confusion is Sex) is meteen heel positief. Onheilspellende vibes, me like. :coolbrows: Ik heb zin om dit weekend hun hele discografie erdoorheen te jagen.
 
1 van de classic artists waar ik het meest naar uitkijk. Ken het amper. Even naar geluisterd in m'n puberjaren om in een griet haar broek te geraken :unsure:
 
Ik kende wel wat SY, maar nooit echt in verdiept. Ondertussen Daydream Nation erdoor gejast, en I like it very much. Ik kom sowieso later terug met uitgebreidere tekst, maar dit dekt de lading reuze goed:
Invloeden van de band kan je vinden bij The Velvet Underground, Patti Smith en een reeks hardcore punkbands uit de jaren 70 en 80.
Wetende dat dit 3X jackpot voor mij is, is het logisch dat SY ook goed is voor mij. Ik hoor er trouwens ook een goede klets Captain Beefheart in... wat enkel beter is!! :love:

Nu verder gaan met CIS, tenzij iemand mij iets anders aan kan bevelen?
 
Terug
Bovenaan