Kid_C

Cultuur Crew
Crowdfunder FE
Na het grote enthousiasme voor Sonic Youth gaan we verder met onze Britse vrienden van Massive Attack. :unsure:

massive-attack-830x465.jpg


Massive wie? De Britste band ontstond 1988 en werd opgericht door 3D, Tricky, Mushroom en Daddy G. De paddestoel zit niet meer in de band maar de drie resterende leden werken regelmatig samen met andere artiesten, waaronder Horace Andy. Hun debuut 'Blue Lines' kwam uit in 1991 en je moet onder een steen geleefd hebben als je 'Unfinished Sympathy' nog niet hebt gehoord, dé hit van de band. 'Blue Lines' werd opgevolgd door 'Protection' en 'Mezzanine'. Die laatste wordt gezien als het magnus opus van de band. De verwachtingen na 'Mezzanine' waren hoog gespannen, maar het grote publiek en de gespecialeerde pers werden helaas niet meer wild van opvolgers '100th Window' en 'Heligoland'.

De band staat samen met Portishead gekend als de vaandeldragers van het genre Trip-Hop. Zij die het 'Album Of The Week' concept volgen zullen dus wat invloeden herkennen na het beluisteren van Portishead - Live At Roseland NYC. En voor zij die Hooverphonic wat kennen, zij hebben een carrière proberen te maken op basis van 'Unfinished Sympathy' proberen te kopiëren.

De band bestaat nog steeds en staat gekend voor hun live-performances vol politieke boodschappen. In 2020 brachten ze nog een EP uit.

Grote fans hier? Absoluut niet gekend voor jullie? Let's dive in! Het zijn maar 5 albums deze keer... :p

Meer informatie:
 
geen grote fan hier, maar regelmatig passeren enkele tracks van hun in de discover weekly. De vibe is alvast mijn ding, maar soms wat te weinig gaande. Unfinished sympathy is wel een heerlijk nummer om op weg te dromen.

nu toch eens de moeite doen om alles te beluisteren.
 
In de rapte.

Grote fan van de eerste 3 albums uiteraard. Die zou ik eigenlijk ook chronologisch beginnen luisteren.
100th Window heeft zijn momenten en Heligoland valt nog wel mee.
De twee ep's/singles (Ritual Spirit en The Spoils) uit 2016 waren dan weer wel serieus de moeite vond ik en gaf me hoop op meer werk.
Het experiment Eutopia van vorige jaar kon mij dan weer helemaal niet bekoren.
Nog een prachtige single is Live With Me/False Flags uit 2006.

Ook een keer live gezien in 2016 in in Paleis 12.

Ze doen ook wel wat experimenten (https://pitchfork.com/news/massive-attack-encoding-album-into-dna/) maar zou liever hebben dat ze wat meer werk uitbrengen. Kwaliteit boven kwantiteit natuurlijk maar 5 albums op 30 jaar :confused2:.
 
We gaan eens de soundtracks checken, nog nooit gehoord.
Kwam ook cool nieuw Mad Professor remix album uit vorig jaar dacht ik, hun No Protection plaat heb ik het meest gedraaid.

BTW Volgens mij is Banksy meerdere personen en 3D is daar één van.
 
De eerste 3 zijn gekend materiaal, waarvan Mezzanine mijn favoriet is. 100th Window nog nooit gecheckt omdat ik al die tijd gewoon wacht op een vinyl reissue. Vorig jaar kwamen ze met reissues van oa Protection maar geen Window.
Heligoland vind ik minder. Ik herinner mij bij het uitkomen dat de vinyl toen (al) 40+€ kostte en dat vond ik teveel. Heb gewoon de cd gekocht. Paradise Circus is wel een topnummer. Ritual Spirit was een aardige EP.
Een paar keer live gezien, laatste keer is wel al geleden van Cactus 2014.
 
Eerste album beluisterd.
Leuk begin alvast met paar topnummers zoals Safe From Harm en het gekende Unfinished Symphaty.
Voor de rest echter wel geen uitspringers al vind ik Daydreaming ook nog heel leuke song.
Mezzanine ooit al eens beluisterd zonder veel aandacht,zal er eens wat meer moeite voor doen.
 
Ik heb geen flauw idee wat te verwachten en moet toegeven dat ik ze enkel van dat ene hitje ken uit de Tijdloze maar als @clercqie zegt dat het de moeite is, zet ik mijn verwachtingen alvast op hoog ;).
 
Unfinished Sympathy opgezet en dat is ... wauw. Heeft iets - en dit is glad ijs - Moby-achtigs? Dromerige gaze floaty popsynth whatevah?

Benieuwd naar de rest van het oeuvre want dit is - ik val in herhaling - wéér zo'n band van: van gehoord, nog niet gehoord. Unfinished Sympathy komt me wel bekend voor en ik vermoed dat hier en daar een aantal andere nummers ook herkenbaar zullen zijn.
 
Er wordt hier constant over Unfinished Sympathie gesproken, maar hun grote wereldhit is toch Teardrop, of ben ik fout?

Unfinished vind ik wel het betere nummer (met een heel grote voorsprong).
 
Teardrop is inderdaad ook een grote hit. Maar ook ik vind Unfinished Sympathy de (veel) betere. Alé, ik vind veel van hun nummers beter als Teardrop tbh.
 
We gaan eens de soundtracks checken, nog nooit gehoord.
Kwam ook cool nieuw Mad Professor remix album uit vorig jaar dacht ik, hun No Protection plaat heb ik het meest gedraaid.

BTW Volgens mij is Banksy meerdere personen en 3D is daar één van.
Er ging iets fout bij het quoten, maar bovenstaande post is dus een reactie op deze van willydrama.
 
De hiphoppers hier zouden het toch echt moeten kunnen smaken.

En idd veel dub-invloeden in het hele œuvre ! Die mad professor record is vet. Hadden die daar ni onlangs een vervolg aan gebreid?
 
Ik ben begonnen met Mezzanine.
Kan dit wel waarderen maar is niet iets dat ik uit mezelf zal opzetten vrees ik. Nog een drietal nummers te gaan.
 
Ik herinner me toen ik nog echt jong was en Mezzanine uitkwam. Ik was nog niet echt actief bezig met muziek buiten wat soms op de radio speelde of oude cassetes van mijn vader met Queen en The Beatles op. Maar mijn zus was enkele jaren ouder en kwam op een gegeven moment thuis met Mezzanine op CD. Ik vond dat toen super coole muziek en ben nog steeds verbaasd van hoe goed ik dat album nog vind. Angel is echt DA BOMB, het vetste ooit vond ik dat toen Snatch uitkwam en dat liedje erin werd gebruikt.
Dat is nu nog steeds mijn favoriet nummer van hen, misschien een cliché maar 't is for real. Close seconds en thirds zijn Inertia Creeps en Splitting the Atom (Luck, anyone?). Ik vind wat ze voor en na Mezzanine hebben gemaakt niet allemaal even goed, maar wel nog steeds fijn om af en toe op te zetten.


En dan ga ik nu... Sonic Youth opzetten.
 
Ik herinner me toen ik nog echt jong was en Mezzanine uitkwam. Ik was nog niet echt actief bezig met muziek buiten wat soms op de radio speelde of oude cassetes van mijn vader met Queen en The Beatles op. Maar mijn zus was enkele jaren ouder en kwam op een gegeven moment thuis met Mezzanine op CD. Ik vond dat toen super coole muziek en ben nog steeds verbaasd van hoe goed ik dat album nog vind. Angel is echt DA BOMB, het vetste ooit vond ik dat toen Snatch uitkwam en dat liedje erin werd gebruikt.
Dat is nu nog steeds mijn favoriet nummer van hen, misschien een cliché maar 't is for real. Close seconds en thirds zijn Inertia Creeps en Splitting the Atom (Luck, anyone?). Ik vind wat ze voor en na Mezzanine hebben gemaakt niet allemaal even goed, maar wel nog steeds fijn om af en toe op te zetten.


En dan ga ik nu... Sonic Youth opzetten.
Luck, zo spijtig dat die gestopt is!

 
Terug
Bovenaan