Maatkasten

taste like summer

Active member
Waar hebben jullie maatkasten besteld? Wij willen er graag een aantal laten inbouwen in verschillende ruimtes (dus zowel als kleerkast als gewone opbergruimte) maar weet niet goed waar we hiervoor best gaan in regio Mechelen. Gewoon online bestellen zie ik niet zitten.
 
Waarom zie je online bestellen niet zitten? Maastkastenonline.be nu toch al een paar keer gebruikt voor op slaapkamer en wasplaats, ik vind dat qua kwaliteit zo slecht niet.
 
Waarom zie je online bestellen niet zitten? Maastkastenonline.be nu toch al een paar keer gebruikt voor op slaapkamer en wasplaats, ik vind dat qua kwaliteit zo slecht niet.
Ik vind die vooral vrij prijzig voor uiteindelijk alles nog zelf te moeten doen (opmeten, monteren, plaatsen, bijwerken,...). Wij hadden laatst een simulatie gedaan voor de kast onder de trap op ons bovenverdiep, totaalprijs al snel tegen de 2.000 EUR. Een lokale schrijnwerker is die hier uiteindelijk voor minder geld komen opmeten, plaatsen en afwerken.

@taste like summer : Best eens een lokale schrijnwerker contacteren? Ik vermoed dat er in Mechelen wel voldoende zijn. Je kan altijd al eens zelf grofweg opmeten, enkele foto's van wat je zou willen verzamelen en dan doormailen voor een offerte. Vaak zitten die agenda's al goed vol, dus als je proactief dergelijke zaken bezorgt zal het wat sneller kunnen gaan.

Qua prijzen is dat soms wel moeilijk vergelijkbaar, alles gaat afhangen van de gebruikte materialen.
 
Wij hebben het hier ook door een lokale schrijnwerker laten doen.

We zijn al aan het 3e en 4e project bezig bij dezelfde schrijnwerker. Kost uiteindelijk 2x-3x zoveel als Ikea, maar het is wel op maat, zoals je wil en veel properder afgewerkt.

Wel een pak goedkoper dan Camber of consoorten (denk bijna 50% goedkoper).

We hebben hier al een ingemaakte kast onder een scheef dak laten maken. Tot in de nok van 4m hoog (met laddertje). En de hoek gevolgd in de kamer. Weet niet meer exact hoeveel dat was, denk 6000 euro + voorschot (maar weet niet meer hoeveel dat was).

Daarna nog eens een andere kast in een scheve hoek in een slaapkamer. 2m op 3m hoog met 2 deuren. Zelfde stijl. Dat was 2500 als ik goed herinner.

Wel 6mnd mogen wachten telkens tot het af was. "ik kom vrijdag" (alleen wist je niet welke vrijdag). En de kast heeft 3 mnd er gestaan zonder deuren, dan 1mnd zonder grepen en zonder gekitte voegen. Maar goed, uiteindelijk is het ok geraakt.
 
Hier (niet de goeie regio om iemand specifiek aan te raden) ook gewerkt met een schrijnwerker.
Beetje zelfde verhaal als bij @cege dat het lang duurde, maar uiteindelijk wel goed werk, degelijk materiaal en een pak goedkoper dan in meubelwinkels of online zaken die zoiets aanboden. Wel in 1 keer opgeleverd na het lange wachten :p
 
Wel 6mnd mogen wachten telkens tot het af was. "ik kom vrijdag" (alleen wist je niet welke vrijdag). En de kast heeft 3 mnd er gestaan zonder deuren, dan 1mnd zonder grepen en zonder gekitte voegen. Maar goed, uiteindelijk is het ok geraakt.
Dan had er bij mij toch geen 2e laat staan 3e en 4e project gekomen.
 
Geen lokale houthandel in de buurt?

Ik heb onze berging laten opmeten en uittekenen door onze keukenbouwer en de dressing door een interieurwinkel

Achteraf met die plannen naar de houthandel en die leveren alles bij je thuis voor een fractie van de prijs.
1 of 2 daagjes werk, maar niks wat je niet zelf kan hoor, alles is immers op maat, gezaagd/gefreesd/gaten geboord

Is dat heel proper naar die andere zaken toe? Nee, maar het is mijn portefeuille
 
Dan had er bij mij toch geen 2e laat staan 3e en 4e project gekomen.

Meh. Het komt toch in orde?

Geen lokale houthandel in de buurt?

Ik heb onze berging laten opmeten en uittekenen door onze keukenbouwer en de dressing door een interieurwinkel

Achteraf met die plannen naar de houthandel en die leveren alles bij je thuis voor een fractie van de prijs.
1 of 2 daagjes werk, maar niks wat je niet zelf kan hoor, alles is immers op maat, gezaagd/gefreesd/gaten geboord

Is dat heel proper naar die andere zaken toe? Nee, maar het is mijn portefeuille

Je koopt toch ook geen auto? Je bestelt gewoon een chasis en motor en steekt het zelf in elkaar.
 
Hier ook alle kasten op maat: vestiaire, gang, dressing, badkamer, garage, kelder, berging, gang boven, mijn bureau, mijn vriendin haar bureau, keuken, toiletten, woonkamer (tvkast),….allemaal met push-to-open mechanisme (strakke look zonder handvat), tot tegen het plafond ofwel met randje van 10cm voor indirecte verlichting, sommige met stopcontact in voor AP,… het gaat toch over 150 lopende meter kast en ik wou dat alles 1 geheel oogde.

Als ik terugdenk aan die ellende van Ikea kasten vroeger in het appartement ben ik blij dat we nu wat meer geinvesteerd hebben.

Ik heb hiervoor een paar lokale schrijnwerkers laten komen. Die zijn eens komen kijken, meten, maakte schetsen en een offerte waaruit we ene kozen. We hebben dan wat gepingeld en tot een akkoord gekomen qua prijs. Dan maakt die finale tekeningen qua indeling die we nagekeken hebben en na akkoord kwam die plaatsen.

Mechelen is helaas uit de buurt anders gaf ik in pm de gegevens van onze schrijnwerker door.
 
Hier ook alle kasten op maat: vestiaire, gang, dressing, badkamer, garage, kelder, berging, gang boven, mijn bureau, mijn vriendin haar bureau, keuken, toiletten, woonkamer (tvkast),….allemaal met push-to-open mechanisme (strakke look zonder handvat), tot tegen het plafond ofwel met randje van 10cm voor indirecte verlichting, sommige met stopcontact in voor AP,… het gaat toch over 150 lopende meter kast en ik wou dat alles 1 geheel oogde.

Als ik terugdenk aan die ellende van Ikea kasten vroeger in het appartement ben ik blij dat we nu wat meer geinvesteerd hebben.

Ik heb hiervoor een paar lokale schrijnwerkers laten komen. Die zijn eens komen kijken, meten, maakte schetsen en een offerte waaruit we ene kozen. We hebben dan wat gepingeld en tot een akkoord gekomen qua prijs. Dan maakt die finale tekeningen qua indeling die we nagekeken hebben en na akkoord kwam die plaatsen.

Mechelen is helaas uit de buurt anders gaf ik in pm de gegevens van onze schrijnwerker door.
Wat was het probleem met de ikea kasten?
 
Wat was het probleem met de ikea kasten?
- Het zelf gaan halen of laten leveren aan woekerprijzen
- zelf in elkaar steken
- bedenkelijke kwaliteit: bijvoorbeeld dat karton als achterwand van kasten maar ook snelle slijtage. Ja ook in die duurdere Pax-reeks
- planken buigen sneller door onder het gewicht
- sluit niet zo mooi aan als maatwerk
- geen volledige keuzevrijheid naar indeling
- geen indirecte verlichting
- geen stopcontacten/netwerkpoorten in de kast (ik heb mijn Access Points in kasten hangen zodat die uit het zicht hangen)
- geen plafondhoge kasten en dus afstoffen
Enz enz enz.

Als mensen graag Ikea kasten willen moeten ze dat vooral doen. Ik ben blij met maatwerk ondanks de meerprijs.
 
Laatst bewerkt:
- Het zelf gaan halen of laten leveren aan woekerprijzen
- zelf in elkaar steken
- bedenkelijke kwaliteit: bijvoorbeeld dat karton als achterwand van kasten maar ook snelle slijtage. Ja ook in die duurdere Pax-reeks
- planken buigen sneller door onder het gewicht
- sluit niet zo mooi aan als maatwerk
- geen volledige keuzevrijheid naar indeling
- geen indirecte verlichting
- geen stopcontacten/netwerkpoorten in de kast (ik heb mijn Access Points in kasten hangen zodat die uit het zicht hangen)
- geen plafondhoge kasten en dus afstoffen
Enz enz enz.

Als mensen graag Ikea kasten willen moeten ze dat vooral doen. Ik ben blij met maatwerk ondanks de meerprijs.

Klopt allemaal. Maar je weet ook wat je krijgt als je Ikea kiest - of rechtstreekse concurrenten, daar is de kwaliteit vaak nog minder imho.

Maatwerk is ook een andere prijsklasse, zou ik dan eerder vergelijken met meubelwinkels waar je uiteindelijk nog veel van dezelfde nadelen als Ikea zal hebben, maar hopelijk degelijkere materialen en in sommige gevallen (waar je al snel meer betaalt dan maatwerk bij een schrijnwerker) moet je het zelf niet in elkaar steken of kan je wat meer customizen :)
 
Ik ga de kasten zelf uittekenen hier en dan de zaaglijsten voor de houthandelaar opstellen.
Dat is wat meer werk, maar ik teken die dingen graag zelf uit.
 
Je koopt toch ook geen auto? Je bestelt gewoon een chasis en motor en steekt het zelf in elkaar.
Onnozele vergelijking

Als de planken gezaagd en genummerd zijn is het gewoon nog vast zetten met wat houten drevels en hier en daar een schroef om ze aan elkaar vast te maken

Rechte muren en hoeken en plafond vergemakkelijkt wel heel dat proces natuurlijk
 
Onnozele vergelijking

Als de planken gezaagd en genummerd zijn is het gewoon nog vast zetten met wat houten drevels en hier en daar een schroef om ze aan elkaar vast te maken

Rechte muren en hoeken en plafond vergemakkelijkt wel heel dat proces natuurlijk

Dat is ook zo, eigenlijk is dat hetzelfde als een IKEA kast in elkaar schroeven, maar dan van betere kwaliteit.
Vroeger waren die PAX Ikea kasten nog van 'degelijke' kwaliteit, vandaag is dat gewoon karton. Heb er nog oude in de berging staan, maar op termijn gaat alles van de Ikea eruit.
 
- Het zelf gaan halen of laten leveren aan woekerprijzen
- zelf in elkaar steken
- bedenkelijke kwaliteit: bijvoorbeeld dat karton als achterwand van kasten maar ook snelle slijtage. Ja ook in die duurdere Pax-reeks
- planken buigen sneller door onder het gewicht
- sluit niet zo mooi aan als maatwerk
- geen volledige keuzevrijheid naar indeling
- geen indirecte verlichting
- geen stopcontacten/netwerkpoorten in de kast (ik heb mijn Access Points in kasten hangen zodat die uit het zicht hangen)
- geen plafondhoge kasten en dus afstoffen
Enz enz enz.

Als mensen graag Ikea kasten willen moeten ze dat vooral doen. Ik ben blij met maatwerk ondanks de meerprijs.
Ok, maar je weet als je voor IKEA kiest dat het uiteindelijk de bedoeling is om alles zelf samen te steken. Als je dus stopcontacten wilt of indirecte verlichting, dan moet je dat ook zelf voorzien. Logisch ergens hé.

Wij hebben in onze slaapkamer een volledige wand met TV in IKEA kasten, met stopcontacten en verlichting enzo. De kwaliteit trekt op niets, maar na de verbouwingen was het budget op en had ik een snelle oplossing nodig. En 't is 'maar' voor boven.

IKEA is goedkoper, maar als je iets deftig wilt zou ik het absoluut niet aanraden. Uiteindelijk ben je ook geld kwijt.
 
Ok, maar je weet als je voor IKEA kiest dat het uiteindelijk de bedoeling is om alles zelf samen te steken. Als je dus stopcontacten wilt of indirecte verlichting, dan moet je dat ook zelf voorzien. Logisch ergens hé.

Wij hebben in onze slaapkamer een volledige wand met TV in IKEA kasten, met stopcontacten en verlichting enzo. De kwaliteit trekt op niets, maar na de verbouwingen was het budget op en had ik een snelle oplossing nodig. En 't is 'maar' voor boven.

IKEA is goedkoper, maar als je iets deftig wilt zou ik het absoluut niet aanraden. Uiteindelijk ben je ook geld kwijt.
Daar is niks mis mee. Bouwen is duur. Ik denk dat er in heel veel nieuwbouw eerst Ikea kasten staan voor een paar jaar. Ieder bouwt naar zijn of haar budget.
 
Ik ga de kasten zelf uittekenen hier en dan de zaaglijsten voor de houthandelaar opstellen.
Dat is wat meer werk, maar ik teken die dingen graag zelf uit.
zijn daar ergens guidelines voor van hoe en wat je zo iets "technisch" voorbereid om naar de houtzagerij te sturen?
Kan met voorstellen dat een potlood schets niet genoeg is :)
Bij https://martenshout.be hebben ze bvb ook een maatkast / zaag module online maar die komt ook nog op een stevige prijs uit imo
 
Terug
Bovenaan