Maatkasten

Wij hebben in onze slaapkamer een volledige wand met TV in IKEA kasten, met stopcontacten en verlichting enzo. De kwaliteit trekt op niets, maar na de verbouwingen was het budget op en had ik een snelle oplossing nodig. En 't is 'maar' voor boven.
Bij een bed, tafel, stoelen, zetel, keuken (dagelijks meermaals gebruikt)... kan ik verstaan dat je kwaliteit belangrijk vindt. Maar een wand met TV in een slaapkamer, hoeveel keer doe je die kast open/toe per dag en hoe "ruw" wordt die gebruikt? IKEA lijkt me hier een héél logische oplossing, zelfs op lange termijn.

Onze zolder staat vol IVAR-rekken. Stevig, flexibel qua opstelling, alles wat we willen. No way dat we dat gaan vervangen door iets anders, tot het doorzakt (vroeger was het wel veel goedkoper dan nu, die houtprijs nekt hen daar).
 
zijn daar ergens guidelines voor van hoe en wat je zo iets "technisch" voorbereid om naar de houtzagerij te sturen?
Kan met voorstellen dat een potlood schets niet genoeg is :)
Bij https://martenshout.be hebben ze bvb ook een maatkast / zaag module online maar die komt ook nog op een stevige prijs uit imo

Ik moet dat zelf nog allemaal uitvogelen, maar mijn collega's hebben dat al gedaan.
Ik zie dat martens precies wel wat duur is. Een lege kast van 2 meter (meterkast) en 30cm breed + een vestaire ernaast van 1 meter (60cm breed) en alles 2,7m hoog komt op 3400 euro (nu 2800, maar vermoedelijk is daar altijd wel 20% los te krijgen).
 
Ik vind die vooral vrij prijzig voor uiteindelijk alles nog zelf te moeten doen (opmeten, monteren, plaatsen, bijwerken,...). Wij hadden laatst een simulatie gedaan voor de kast onder de trap op ons bovenverdiep, totaalprijs al snel tegen de 2.000 EUR. Een lokale schrijnwerker is die hier uiteindelijk voor minder geld komen opmeten, plaatsen en afwerken.

@taste like summer : Best eens een lokale schrijnwerker contacteren? Ik vermoed dat er in Mechelen wel voldoende zijn. Je kan altijd al eens zelf grofweg opmeten, enkele foto's van wat je zou willen verzamelen en dan doormailen voor een offerte. Vaak zitten die agenda's al goed vol, dus als je proactief dergelijke zaken bezorgt zal het wat sneller kunnen gaan.

Qua prijzen is dat soms wel moeilijk vergelijkbaar, alles gaat afhangen van de gebruikte materialen.
Mee eens. Ik heb ook zo eens online gekeken. De goedkoopste was 4k voor een kast van 4 meter. Is dat veel? Als ik alles zelf moet doen wel ja.
 
De Tv kast, kast in de inkomhal en achterwand wc is door een lokale schrijnwerker gedaan of gaat nog gedaan worden.

Dressing hebben we besteld bij maatkastenonline. Was de eerste keer en moet zeggen dat het makkelijk was om die in elkaar te steken.
Uiteindelijk was dat toch goedkoper, maar je bent toch meer beperkt voor maatwerk. Maar voor de dressing was die beperking geen probleem. Voor de bovenstaande zaken wel, daarmee hebben we dat laten doen.

Ik ben dan nu aan het zien om de bureau gedeelte zelf te maken. Wat kasten bestellen bij maatkastenonline en werkblad elders. Zal dan eens zien hoeveel het uitkomt en vergelijken met de offerte die we al hebben.

Mijn schoonzus werkt bij een meubelmaker en zei ook dat over het algemeen het hout van dezelfde fabriek komt. De fronts die hun hebben gebruikt voor onze inkomstkast, zijn dezelfde fronts van onze siematic keuken. Zelfde geld voor het corpus materiaal.
Onze tv kast komt dan weer van een andere schrijnwerker en inderdaad, daar is het ook zelfde front. We zitten met 3 verschillende firma's en het hout komt van dezelfde fabriek. Ze heeft de codes eens nagekeken.
Zou er dus niet van verschieten dat het hout dat maatkastenonline gebruikt ook van diezelfde fabriek komt.
 
Laatst bewerkt:
zijn daar ergens guidelines voor van hoe en wat je zo iets "technisch" voorbereid om naar de houtzagerij te sturen?
Kan met voorstellen dat een potlood schets niet genoeg is :)
Bij https://martenshout.be hebben ze bvb ook een maatkast / zaag module online maar die komt ook nog op een stevige prijs uit imo

Bij mij was het een hele simpele kast (CD / DVD / boeken) maar ik heb toen gewoon in powerpoint met lijnen / blokken gewerkt, daar de afmetingen bij gezet (wel duidelijk aangegeven of het ging om binnenafmetingen of afmeting tussen het midden van de planken), de dikte van de planken, een screenshot van de kleur en welk materiaal het moest zijn.
 
Ik denk dat er in heel veel nieuwbouw eerst Ikea kasten staan voor een paar jaar.
Je moet er (o.a. in de andere topics hier zoals "opmerkelijke huizen") maar eens op letten als er een pand van € 1M op Immoweb staat. Als die een aparte dressingruimte hebben, is die 90% van de tijd opgebouwd met Ikea PAX kasten. Als je die al een paar keer in elkaar gezet hebt, herken je ze meteen. Dus zelfs voor zo'n publiek zijn die kasten vaak "goed genoeg".
 
Als het gaat over huizen van een miljoen euro en meer dan denk ik niet dat er moet gekeken worden op een paar duizend euro voor kasten. Wat wel vaak gebeurt is dat men start met Ikea kasten om een beetje het budget te redden. Het idee is dan om die maar tijdelijk te gebruiken maar tijdelijk wordt nogal snel permanent.
 
Als het gaat over huizen van een miljoen euro en meer dan denk ik niet dat er moet gekeken worden op een paar duizend euro voor kasten. Wat wel vaak gebeurt is dat men start met Ikea kasten om een beetje het budget te redden. Het idee is dan om die maar tijdelijk te gebruiken maar tijdelijk wordt nogal snel permanent.
ik zie daar tbh nu toch geen heil in om eerst zeg maar 4k uit te geven aan een Ikea dressing om die een paar jaar later te vervangen door maatwerk van 20k.

Kosten op het sterfhuis. Beter die 4k bijhouden en even wachten met een dressing tout court te installeren.
 
Een maatwerk dressing bij een kleine lokale schrijnwerker kost ook geen 20000€ hoor. Onze dressing is ongeveer 30 lopende meter kast en kostte en pak minder.
 
Hier op maat gemaakt door de vriend van mijn nicht. Echt super werk geleverd, niks op aan te merken. Kan wel zijn gegevens even geven als je interesse hebt via PM.
 
Ja ik heb sowieso geen Ikea kasten hoor. Mij moet je niet overtuigen. Maar maatwerk blijft wel duurder dan een Ikea kast. Veel mensen schilderen ook niet meteen na hun bouw en dan snap ik wel dat je ook nog geen maatkasten laat plaatsen.
 
ik zie daar tbh nu toch geen heil in om eerst zeg maar 4k uit te geven aan een Ikea dressing om die een paar jaar later te vervangen door maatwerk van 20k.
Een maatwerk dressing bij een kleine lokale schrijnwerker kost ook geen 20000€ hoor. Onze dressing is ongeveer 30 lopende meter kast en kostte en pak minder.
Inderdaad, ik denk dat het een misvatting is dat maatwerk persé duurder moet zijn. Hier in de nieuwbouw ook alles op maat laten maken door een lokale schrijnwerker. Voor de keuken hadden we bv wel bij een paar van de gekende spelers prijs laten maken, en onze schrijnwerker zit daar gewoon onder + de kwaliteit is van een beduidend hoger niveau (én natuurlijk volledig op maat zoals we het wilden).
 
Nieuwbouw hier.
En heb voor onze dressing bewust gekozen voor ikea PAX kasten.
Onze dressingkast is een U-vorm en zonder hoekjes of kantjes.
Vanboven met witte plint afgewerkt & verlichting in gestoken van Ikea erin en deze aangesloten op onze domotica.
Via bewegingsmelder in plafond gaat automatisch licht aan in kast.

Kast is zeer degelijk en niemand ziet op het eerste zich dat ikea is, zeker niet doordat het tot bovenaan is afgewerkt.
Dus ikea is niet altijd slecht, zolang je niet foefelt en het gewoon in de ruimte past.

Boven in de gang zou ik wel op maat gemaakte kasten van een schrijnwerker nemen, want moet technieken verstoppen en is vrij lang. Dit kan niet opgelost worden met ikea.
 
Toevallig gisteren wat opzoekwerk zitten doen. Ik beschouw mijzelf als relatief handig, ben dan ook van plan om afgeplakte meubelpanelen te bestellen en zelf legkasten te maken.
Op zich lijkt het me allemaal redelijk haalbaar om dat zelf te doen. Misschien dat lades enz, pakje moeilijker is.
Bvb inloopdressing onder schuine wand, 10 lopende meter met normale plafondhoogte.

3 pistes:
maatwerk -> duur (20k geschat)
ikea + zelf aanpassingen (schuine wand, sokkels, afwerking zoals led verlichting etc) (5k geschat)
zelf panelen bestellen en maken (2k geschat)
 
Nieuwbouw hier.
En heb voor onze dressing bewust gekozen voor ikea PAX kasten.
Onze dressingkast is een U-vorm en zonder hoekjes of kantjes.
Vanboven met witte plint afgewerkt & verlichting in gestoken van Ikea erin en deze aangesloten op onze domotica.
Via bewegingsmelder in plafond gaat automatisch licht aan in kast.

Kast is zeer degelijk en niemand ziet op het eerste zich dat ikea is, zeker niet doordat het tot bovenaan is afgewerkt.
Dus ikea is niet altijd slecht, zolang je niet foefelt en het gewoon in de ruimte past.

Boven in de gang zou ik wel op maat gemaakte kasten van een schrijnwerker nemen, want moet technieken verstoppen en is vrij lang. Dit kan niet opgelost worden met ikea.
Wat ik wel heb bij ikea is dat die planken na verloop van tijd toch hard beginnen doorhangen. Moet dat eigenlijk een beetje versterken met een ijzeren latje ofzo.
 
Was hier gisteren eens aan het nadenken, maar weet niet goed hoe beginnen.
Het metergedeelte is 1,8m breed en er staat overal wel iets, dus een kast met open wand werkt niet.
Je zou eigenlijk een kader moeten maken en daar de deuren inhangen, maar wil eigenlijk niet in mijn vloer boren...
Of ik moet een kader maken en die in de muren vastzetten, dat gaat wss ook nog.


Toevallig gisteren wat opzoekwerk zitten doen. Ik beschouw mijzelf als relatief handig, ben dan ook van plan om afgeplakte meubelpanelen te bestellen en zelf legkasten te maken.
Op zich lijkt het me allemaal redelijk haalbaar om dat zelf te doen. Misschien dat lades enz, pakje moeilijker is.
Bvb inloopdressing onder schuine wand, 10 lopende meter met normale plafondhoogte.

3 pistes:
maatwerk -> duur (20k geschat)
ikea + zelf aanpassingen (schuine wand, sokkels, afwerking zoals led verlichting etc) (5k geschat)
zelf panelen bestellen en maken (2k geschat)

Je kan ook zelf ontwerpen en panelen bestellen, maar de spullen zo ontwerpen dat bvb een Ikea schuif er in past.
 
Was hier gisteren eens aan het nadenken, maar weet niet goed hoe beginnen.
Het metergedeelte is 1,8m breed en er staat overal wel iets, dus een kast met open wand werkt niet.
Je zou eigenlijk een kader moeten maken en daar de deuren inhangen, maar wil eigenlijk niet in mijn vloer boren...
Of ik moet een kader maken en die in de muren vastzetten, dat gaat wss ook nog.

Hier hebben ze een rechthoek kader op de grond gebouwd en waterpas gezet. Daar dan een kader/houtskeletje opgezet waar de deuren in komen en de wanden op zitten.

Die kader op de grond zit gewoon los maar dat skeletje zit vanachter wel in de muur geboord en zit dan op die grondkader vastgeboord dus dat zit allemaal vast zonder in de vloer te moeten boren.
 
3 pistes:
maatwerk -> duur (20k geschat)
ikea + zelf aanpassingen (schuine wand, sokkels, afwerking zoals led verlichting etc) (5k geschat)
zelf panelen bestellen en maken (2k geschat)

Ik weet niet welk ontwerp je voor ogen hebt, maar hou er rekening mee dat je meer kwijt bent dan alleen je plaatmateriaal.
Deuvels, schroeven, scharnieren, greepjes, roedes, lades + geleiders....

laat ik het zo zeggen. Ik heb een jaar of twee geleden 2 simpele kastjes gemaakt. van 70x35x220cm. Het hout kostte hiervoor toen iets van €150, maar het hang en sluitwerk was minstens even veel. 12 scharnieren en 6 laderails. Voor een goede set rails voor je lades betaal je al snel 40€ per set.
 
Wij gaan ook maatkasten voorzien om de gasmeter, elektriciteitsmeter, omvormer van zonnepanelen, etc. weg te werken. De ruimte was een garage en wordt een slaapkamer, dus de tegelvloer die er nu ligt wordt opgehoogd met XPS en daarna komt er een laminaat over.

Kunnen we best eerst de kasten laten plaatsen om daarna met de XPS en laminaat er rond te werken? Zou het maar doen zodat we in de toekomst makkelijk een andere vloer kunnen leggen als we dat willen, maar geen idee of dat zo gedaan wordt?

In onze gang stond er een maatkast waaronder getegeld was en het was echt geen makkelijk werk om de tegels tot tegen de kast weg te krijgen zonder de kast te beschadigen (tegels eruit gehaald om laminaat te leggen). Met laminaat die onder de kast ligt lijkt me het nog lastiger om die ooit te vervangen...
 
Terug
Bovenaan