Fluitende verwarmingsketel

fomix

Well-known member
Graag jullie feedback.
Zitten met een Vaillant verwarmingsketel met 2 circuits (eentje boven en eentje beneden).
Gisteren viel het men vrouw op dat er 'fluitend' geluid waar te nemen is.
Gisterenavond stond de rode meter op de rechtse bak op 80° wat best wel hoog is?
Toen we gingen slapen stond deze op 40° (verwarming was afgeslagen) en dan was het gefluit ook weg.
Sinds vanochtend staan ze nu beiden op ong 60°.

Online ook wel gelezen dat dit zou kunnen te maken hebben met een vuile warmtewisselaar die zorgt dat de temperatuur niet meer tegoei 'aangevoeld' wordt.

Iemand enig idee of dit zorgwekkend is (is 80° niet gemaan heet?) en we best onze chauffagist is laten langskomen? Of kunnen we op onze beide oren slapen?
Nu, het laatste onderhoud is ongeveer 1j geleden.

Alvast bedankt!

8303cfc5-4c15-4533-8831-923cce197d62.jpg
 
Ik veronderstel dat het geen vloerverwarming is maar radiatoren? Wat is de temperatuur normaal? Komt dat geluid nu uit de ketel of uit de pompen? Want eigenlijk zijn dat 2 aparte machines...
Wat je op de foto toont bevat geen warmtewisselaar maar 2 pompen, een evenwichtsfles en een 3-weg klep die het water verdeelt over de 2 kringen.

Ik heb dezelfde pompgroepen (enfin, ze zien er zo uit) en bij mij staan die momenteel rond de 30 graden (maar ik heb vloerverwarming).
80 is best hoog, maar voor radiatoren met deze temps nu ook niet giga abnormaal. Als de ketel geluiden maakt die die eerder niet maakte zou ik wel een technieker bellen ja.
 
Idd, geen vloerverwarming. Anders sprongen men tegels uit de grond denk ik 😀.

Volgens mij zijn het die twee pomphuizen waar het lawaai van komt en niet van de ketel.

Ik ben er ook niet uit of het klinkt als een piepende riem of een fluitketel...
 
Wss een lager in de pomp ofzo. Zou niet veel anders kunnen bedenken.

Je zou circuit 1 en daarna circuit 2 eens kunnen afzetten(terwijl 1 terug aan is) en zien of het weggaat.
 
Wss een lager in de pomp ofzo. Zou niet veel anders kunnen bedenken.

Je zou circuit 1 en daarna circuit 2 eens kunnen afzetten(terwijl 1 terug aan is) en zien of het weggaat.
Als in , gewoon de thermostaat omlaag draaien? Of aan die pomp zelf?
 
Thermosstaat, de pomp van dat circuit valt dan toch zelf stil...
Ondertussen erachter gekomen dat het circuit boven de problemen gaf.
Maar ook, dat in de ruimte waar u thermostaat staat (boven) de verwarming niet opzetten , niet de brightest move is...
Sinds we dus boven overal de verwarming hebben opengedraaid is de fluittoon niet meer voorgekomen en blijven de temperaturen tussen de 40 en 50 graden wat te verwachten is...

Die fluittoon was dus vermoedelijk warmte die niet wegkon ....

Merci voor je tips!
 
Terug
Bovenaan