Loontrekkende vs ambtenaar

Mijn post is nog geen uur oud en jij begint al over consensus.
Consensus tot nu toe, jazeker. Er zijn al genoeg posters en die zeggen bijna allemaal hetzelfde. Dan kan je weldegelijk spreken over "De consensus van bijna iedereen die al gepost heeft".
Dus HLN liegt?
Zou niet de eerste keer zijn dat HLN iets uit hun duim zuigt of dat Baert niet kan lezen. Zoals een paar pagina's geleden nog dit i.v.m. bedrijfswagens:
Ik heb zijn bron gevonden, en het blijft dus DPG rommel...
Bron is dus salariskompas 2024 van jobat, een enquete bij 62.198 Belgische werknemers.

Ook bij jobat is het scheef verwoord in dat artikel:

Het lijkt mij duidelijk dat de percenten slagen op zoveel % van de bedrijfswagens die in die sector zitten, niet zoveel % van die sector die een bedrijfswagen heeft... Baert mag een cursus begrijpend lezen volgen, en de journalist die dat jobat artikel geschreven heeft moet leren het beter verwoorden.

En sinds ik de enquete van jobat ook niet direct terugvind, is de vraag ook wat hun definitie van bedrijfswagen is. Een paar jaar geleden waren de vragen zo onduidelijk dat beschikking tot poolwagens ook meegerekend werd, wat niet is wat velen hier bedoelen natuurlijk.
En ook nu is Baert zijn "bron" voor de gemiddelde lonen weer het salariskompas...

Ken je ook de werkdruk van die mensen?
Bij dat hoger aanbod in de privé: heb je daar ook een gegarandeerde salarisgroei erbij gekregen tot aan uw pensioen, zoals je krijgt bij de overheid?

Ik zeg altijd: iedereen zou eerst eens beiden moeten gedaan hebben om erover te oordelen. Doe het dus gerust.

Ja ik ken de werkdruk van die mensen. Zij ook die van mij en daar zitten geen grote verschillen tussen.

Voor dat ik bij de overheid ben gaan werken heb ik binnen de big 4 gewerkt en ook daar kan ik de vergelijking maken. Dat zal natuurlijk helemaal niet in uw kraam passen. Maar voor mijn specifieke functie is die werkdruk quasi identiek te noemen.

Wat betreft het aanbod in de privé: nee, daar heb ik geen gegarandeerde salarisgroei erbij gekregen tot aan mijn pensioen. Ik stel wel vast dat mijn collega's binnen de privé hun salaris de voorbije 10 jaar veel harder gegroeid is dan het mijne. Dat heeft natuurlijk ook vooral te maken met het feit dat zij zeer goed zijn in hun job en hun voorwaarden goed onderhandelen.

Consensus tot nu toe, jazeker. Er zijn al genoeg posters en die zeggen bijna allemaal hetzelfde. Dan kan je weldegelijk spreken over "De consensus van bijna iedereen die al gepost heeft".

Zou niet de eerste keer zijn dat HLN iets uit hun duim zuigt of dat Baert niet kan lezen. Zoals een paar pagina's geleden nog dit i.v.m. bedrijfswagens:

En ook nu is Baert zijn "bron" voor de gemiddelde lonen weer het salariskompas...
Stijn Baert zit op z'n plaats bij HLN lijkt mij. Dat is géén compliment fyi.

De consensus onder de ambtenaren is dus blijkbaar niét dat de ambtenaren een te hoog loon hebben. Neen, het is Stijn Baert die er niets van kent, het is het salariskompas dat vol leugens staat en bij uitbreiding is het eigenlijk heel HLN dat niet deugt. Zoiets?

Omdat ik voldoende mensen ken met een soortgelijke achtergrond en ervaring die (een stuk) meer verdienen in de privé én omdat ik zelf ook al een hoger aanbod gekregen heb voor een functie in de privé.

toegegeven die functies waar ik het nu over heb daarbij zie ik mijn woon-werkverkeer aanzienlijk toenemen, iets waar ik een absolute hekel aan heb. Dat is dan ook één van de redenen geweest waarom ik daar niet op ingegaan ben. Het is niet al geld wat blinkt uiteraard. Maar als ik het alleen voor het geld moest doen dan zou ik zeker de overstap naar de privé moeten maken. To each his own.
Welke achtergrond? Je bent nog geen 40 en hebt 5800 bruto....

De consensus onder de ambtenaren is dus blijkbaar niét dat de ambtenaren een te hoog loon hebben. Neen, het is Stijn Baert die er niets van kent, het is het salariskompas dat vol leugens staat en bij uitbreiding is het eigenlijk heel HLN dat niet deugt. Zoiets?
De 2 bevestigde amtenaren die meedoen aan de discussie sinds je het artikel gepost hebt, hebben nergens een uitspraak gedaan over dat ambtenaren al dan niet een te hoog loon hebben. Beiden vroegen echter wel naar de specifieke functie van Lore om het te kunnen kaderen en geven aan dat hetgeen in het HLN artikel staat niet mogelijk is:
tja zonder te weten wat voor functie ze juist doet kan je daar natuurlijk weinig over zeggen.
Om in perspectief te zetten
Ik (0 kinderen) heb momenteel (incl taalpremie) +- 4185€ bruto, daar blijft nog 2726€ netto van over. (Ik krijg wel - terecht 😂- nog wat premiekes bij)

Knap als zij met 400€ bruto meer bijna 500€ netto extra heeft 😂 @mac-bc laat u nie vangen aan HLN
Het lijkt me toch niet de bedoeling te zijn van uw nettovoordelen bij uw loon op te tellen en die dan nog eens te vernoemen (zo tel je ze 2x)

Woonwerk is altijd 2e klasse voor NMBS
Forfaitaire nettovergoeding is enkel voor reizend personeel dus niet in haar geval

Telekompakket is enkel als uw standplaats thuis is, maar dan krijg je geen telewerkvergoeding

Prestatiebonus? WTF 😂 Die dingen zijn er al 15j ofzo uit

Dus nee. Niet zoiets.

Baert heeft al meermaals bronnen fout geïnterpreteerd. Dat is gewoon een feit. Maar het salariskompas is een enquête. Als je dit kadert, kan dit als bron gebruikt worden. Al is de granulariteit van wat hij zegt veel te laag om het salariskompas te gebruiken als bron (op 62k respondenten kan je geen correcte gemiddelden trekken over "masters met 2j ervaring"). Verder deugt HLN inderdaad niet.

Of dat de vele departementen van de overheid naast de officiële salarissen die iedereen "transparant" kan inkijken, ook verborgen extraatjes geven voor de insiders.

Zo heb ik alvast weet van mooie extra's omdat ze sporadisch eens wat vroeger of later moesten werken. Of een "gevarentoelage" waarbij het begrip "gevaar" wel héél erg opgerokken werd. Tot slot werd er in mijn afdeling ook gretig gesjoemeld met fietsvergoedingen overigens.
Dat ga je nergens vermeld zien staan, op geen enkele salarissimulator, in geen enkele vacature. Alleen de insiders weten dat.

De truken van de foor.
Ik ken nu wel héél veel ambtenaren en niemand die een 'gevarentoelage' of 'insider' premies krijgt :oi22:
Niemand daarvan heeft ook ooit een extra gekregen omdat ze vroeger of later moesten werken.
Met fietsvergoedingen is er overal gesjoemel.

Ik heb het gevoel dat je heel erg gefrustreerd bent tegenover ambtenaren en dus enkel maar argumenten zal zien die jouw beeld staven.

Veel succes ermee.

Ik heb het hier al gezegd, maar ik herhaal het nog eens. Vergelijken is niet altijd zinvol.

Heb ik een deftig loon in verhouding met de werkdruk? Ja
Kan ik véél meer verdienen in de privé? Ja

Ik ken nu wel héél veel ambtenaren en niemand die een 'gevarentoelage' of 'insider' premies krijgt :oi22:
Niemand daarvan heeft ook ooit een extra gekregen omdat ze vroeger of later moesten werken.
Met fietsvergoedingen is er overal gesjoemel.

Ik heb nog lesgegeven in een instelling voor minderjarigen die feiten hebben gepleegd waar je als volwassene minstens 5 jaar gevangenisstraf voor kan krijgen. Daar kreeg je een gevarentoelage.
Dat was 50 euro per maand voor een reëel risico om al eens op uw bakkes te krijgen, kans te mogen deelnemen bij een schurftuitbraak, jaarlijks een hepatitis testje met de nodige stress, regelmatig eens uitgescholden worden....

Ah, krijgen jullie een telewerkvergoeding?
Bij ons in de privé is het feit dat je van thuis mag werken op zich al een gunst.

Nu, dat verklaart ook al een stuk waarom die goede vriendin-ambtenaar 4 dagen op 5 thuiswerkt zonder enige controle op haar prestaties. Makes sense.
Nope ik krijg geen telewerkvergoeding

Andere administratieve functies wel. Dat is een vast bedrag per maand (50€ denk ik) maakt nie uit of je 4 dagen per maand of 20 per maand thuiswerk.

Om wat te gemoed te komen aan de kosten die je thuis hebt..

Ik heb nog lesgegeven in een instelling voor minderjarigen die feiten hebben gepleegd waar je als volwassene minstens 5 jaar gevangenisstraf voor kan krijgen. Daar kreeg je een gevarentoelage.
Dat was 50 euro per maand voor een reëel risico om al eens op uw bakkes te krijgen, kans te mogen deelnemen bij een schurftuitbraak, jaarlijks een hepatitis testje met de nodige stress, regelmatig eens uitgescholden worden....

50€ is een peulschil, ze lachen je net niet uit mja wij krijgen niks
Tijd terug was er een werf met illegale, collega's hebben ter plaatse een verklaring afgenomen in de werfkeet.. tot mijnheer bloed begon te hoesten
Iedereen een testje TBC

Vorige maand kreeg de agent die in "bijstand" was 2 slagen op zijn gezicht. Vanuit de overheid stuurt men dan een brief met de boodschap dat dit onaanvaardbaar is en men respect eist 😂😂

En 2 pagina's later weet ik nog altijd niet wat 'Lore' doet van job. Dat staat niet in het HLN-artikel?

Enkele van die vergoedingen zijn ook helemaal niet de standaard volgens mij. NMBS eerste klasse reizen? Nog nooit van gehoord.

En 2 pagina's later weet ik nog altijd niet wat 'Lore' doet van job. Dat staat niet in het HLN-artikel?

Enkele van die vergoedingen zijn ook helemaal niet de standaard volgens mij. NMBS eerste klasse reizen? Nog nooit van gehoord.
Dit vooral: wat doet ze en welk profiel is dat. Lijkt me toch cruciaal om te weten.

Dat artikel is ergens uit iemands duim gezogen. Baert kan beter bij zijn steakrecensies blijven imo. Het is niet de eerste keer dat hij dubieuze bronnen gebruikt.
Federale overheid is het alleszins niet: loon ligt te hoog, geen eerste klas (10j geleden wel), geen evaluatiepremie (15j geleden wel),...

Laatst bewerkt:

80% zeker dat die werkt voor het Belgisch Instituut voor Post en Telecom.
Dat is de enige plek waar ik gehoord heb over 6maandelijkse prestatievergoedingen.

Klinkt lijk niveau A2.

Zou ook misschien nog een kabinetsmedewerker kunnen zijn?

Laatst bewerkt:
Dat artikel is ergens uit iemands duim gezogen. Baert kan beter bij zijn steakrecensies blijven imo. Het is niet de eerste keer dat hij dubieuze bronnen gebruikt.
Federale overheid is het alleszins niet: loon ligt te hoog, geen eerste klas (10j geleden wel), geen evaluatiepremie (15j geleden wel),...
Je hebt de "onafhankelijke" federale organisaties. Die werkt niet voor een FOD maar iets zoals BITP, Unia, Rekenhof,...
Die onafhankelijke organisaties hebben hun eigen loonschalen. Dus daar vind je uitzonderingen.

80% zeker dat die werkt voor het Belgisch Instituut voor Post en Telecom.
Dat is de enige plek waar ik gehoord heb over 6maandelijkse prestatievergoedingen.

Klinkt lijk niveau A2.

Zou ook misschien nog een kabinetsmedewerker kunnen zijn?
Kan goed zijn.

Een van de genoemde troeven': 'dat ze een eigen statuut hebben met onder meer een eigen verloning.'

Bron: https://werkenvoor.be/nl/onze-werkgevers/belgisch-instituut-voor-postdiensten-en-telecommunicatie.

Ah, krijgen jullie een telewerkvergoeding?
Bij ons in de privé is het feit dat je van thuis mag werken op zich al een gunst.

Nu, dat verklaart ook al een stuk waarom die goede vriendin-ambtenaar 4 dagen op 5 thuiswerkt zonder enige controle op haar prestaties. Makes sense.

Tiens, al die bankiers die hun hypothecaire lening terugbetaald krijgen omdat ze telewerken :p.

Tis weer typisch gij. Toen ik de kop zag, wist ik zeker dat jij dat al gepost ging hebben :p. (Ik dacht al: zijn dag is weer verkloot.)

Jij neemt jouw eigen situatie als de gemiddelde in de privé. Terwijl jij onderbetaald wordt voor de privé :p.

Jij neemt één of uitzondering bij de overheid als de gemiddelde voor de ambtenarij. (Want wat zij krijgt, krijgt niet eens 1% van de federale ambtenaren. Een betaald 1ste klasse abonnement en zesmaandelijkse vergoedingen, dat bestaat niet bij een FOD, bij het leger of bij de politie. Dus die werkt daar ergens op een kabinet of één van die overbetaalde zelfstandige organisaties zoals het BIPT.)

Ik denk ook dat het bij bipt is. Dat is de enige ´overheidsdienst´ die , voor zover ik via werkenvoor kan vinden, werkt met evaluatiepremies.

Terug
Bovenaan