Loontrekkende vs ambtenaar

...

Er zijn vele anciens die een B niveau hebben behaald maar bewust C (intussen C3) zijn gebleven omdat het niet waard was quoi verhouden werkvergoeding en werkdruk.
...
Hoeveel verdient een B gemiddeld meer dan een C?

700 euro bruto? Netto 150 dan zo.

Altijd al een raar systeem gevonden.

B vergt veelal een bachelor om binnen te komen. C meer middelbaar niveau.

Waar je dan 3 jaar hebt voor moeten studeren, pak meer zever aan uw hoofd hebt, ...

Vroeger was het verschil zelfs nog kleiner, en was er amper een verschil tussen C en B. Men heeft het wat opgetrokken destijds.

--

Nee haha, B verdiende zelfs minder dan C:

Afgaande op de aanwervingsvereisten, met o.a. een HOKT-diploma, verwacht men dat niveau B zich inderdaad ook voor het salaris zou bevinden tussen niveau A en C. Dat dit niet zo is, kunnen wij afleiden uit tabellen beschikbaar gesteld door Vlimpers.
Het gemiddeld brutosalaris per niveau ligt als volgt:
- 3800 euro voor niveau A
- 2310 euro voor niveau B
- 2644 euro voor niveau C

haha wtf?

--

Nu ik ken iemand met een bachelor, zich destijds bewust laten inschalen op C zoveel, en geen B.
Loon toch hetzelfde, en een pak minder zever.
Anders is het de wetgeving meer volgen, de moeilijke dossiers.
(Een chill leven, heeft naar eigen zeggen geen kloten te doen, als ze thuiswerkt, trekt ze er gewoon op uit.)

Laatst bewerkt:
Over dit:
"Vlaamse regering versoepelt diplomavereisten voor ambtenaren"

Dubbel.

Er heeft bij ons een externe gezeten, en die wou intern beginnen bij ons, eens een supercompetente gast.
Maar die kon niet, omdat we ook een soort overheids baremasysteem hanteren (geen alfabet ABC-ambtenaren), waarbij diploma geldt. Die heeft maar een middelbaar diploma.
Nu zit er ene met diploma's van hier tot ginder, maar gatincompetent, stel dat zo ene intern zou willen worden, zou nog hoog ingeschaald kunnen worden ook bij intrede.

Het zet de deuren wel wagenwijd open voor vriendjespolitiek, wat steeds heeft gespeeld bij de overheid.
Incompetente snullekes die worden voorgetrokken omdat ze de juiste personen kennen.
Nu moeten ze tenminste toch nog iets kunnen voorleggen.

Waar je dan 3 jaar hebt voor moeten studeren, pak meer zever aan uw hoofd hebt, ...

Vroeger was het verschil zelfs nog kleiner, en was er amper een verschil tussen C en B. Men heeft het wat opgetrokken destijds.

--

Afgaande op de aanwervingsvereisten, met o.a. een HOKT-diploma, verwacht men dat niveau B zich inderdaad ook voor het salaris zou bevinden tussen niveau A en C. Dat dit niet zo is, kunnen wij afleiden uit tabellen beschikbaar gesteld door Vlimpers.

haha wtf?

--

Nu ik ken iemand met een bachelor, zich destijds bewust laten inschalen op C zoveel, en geen B.
(Een chill leven, heeft naar eigen zeggen geen kloten te doen, als ze thuiswerkt, trekt ze er gewoon op uit.)

Als ik naar mijn huidige situatie kijk dan komt het uit op:

C1 - 1.994,85 euro netto

B1 - 2.203,29 euro netto

200€ meer voor een team te managen van 3-5 man is voor mij niet de moeite. Ik geniet van de rust die mijn huidige job geeft en ik heb geen zin om dat op te geven voor 200€ extra.

Mijn mentor die eindelijk zijn B job heeft managed een klein team van 3 man. Met de nieuwe besparingen van onze regering kunnen wij geen mensen vervangen die op pensioen gaan. 2 van de 3 gaan op pensioen binnen de 2 jaar.

De stress die hij zal hebben binnen 2 jaar voor €200 extra wens ik hem niet toe.

Bij de kleintjes komt dat net heel vaak voor. B-functies inschalen op C-niveau om te besparen en omdat er toch genoeg kandidaten afkomen voor administratieve functies.

--

haha wtf?

--

Vlimpers -> Vlaamse overheid. Die hebben veel extra "functies".

Federaal is relatief simpel:
Van laag naar hoog: D,C,B,A1,A2,A3,A4,A5, N1, N2
Je hebt nog heel oude functies maar daar kan je niet meer ingeraken.
Je hebt wel nog B normaal, BI (niveau B - informatica) en BS1 (niveau B's iets met gevangenissen.)

Maar Vlaanderen heeft per letter 10 verschillende soorten dus het zou mij ergens niet verbazen dat bepaalde niveau C's meer verdienen dan niveau B's daar terwijl je dezelfde ervaring, werkregime,... hebt.

Lokaal is er nog een "niveau E" heb ik opgemerkt terwijl je al voor niveau D al geen middelbaar diploma nodig hebt. Wat zou betekenen dat je nog lager betaald bent dan niveau D... Ik heb geen idee wat dat het is of waarom dat zelfs nog bestaat want verschil tussen niveau E1 en D1 is 50 euro bruto per jaar niet-geïndexeerd....

Als ik naar mijn huidige situatie kijk dan komt het uit op:

C1 - 1.994,85 euro netto

B1 - 2.203,29 euro netto

200€ meer voor een team te managen van 3-5 man is voor mij niet de moeite. Ik geniet van de rust die mijn huidige job geeft en ik heb geen zin om dat op te geven voor 200€ extra.

Mijn mentor die eindelijk zijn B job heeft managed een klein team van 3 man. Met de nieuwe besparingen van onze regering kunnen wij geen mensen vervangen die op pensioen gaan. 2 van de 3 gaan op pensioen binnen de 2 jaar.

De stress die hij zal hebben binnen 2 jaar voor €200 extra wens ik hem niet toe.
Als je daar als bachelor binnenkomt, op die B-functie.

Eer je die studiejaren financieel hebt goedgemaakt, kan je haast op pensioen.

Mag je nog later op pensioen ook haha om aan uw dienstjaren te komen.

Meer shit aan uw hoofd, later op pensioen, financieel geen winst, ideaal :woohoo:

Meer shit aan uw hoofd, later op pensioen, financieel geen winst, ideaal :woohoo:

Qua "cash" zit je best in niveau A.

Niveau Basissalaris Total Cash Total Compensation
A 115% 108% 89%
B 105% 101% 92%
C 96% 93% 85%
D 92% 91% 83%
Totaal 106% 102% 88%

Mediaan federale overheid* tegenover mediaan "privémarkt"

Zijn eigenlijk de contractuelen die de sukkelaar zijn want die zitten qua mediaan 25% lager dan de mediaan van de privémarkt qua totale compensatie. (totale compensatie inclusief auto, variabele voordelen,... salariswagens zijn zeldzaam bij de overheid.)
(Dat is vooral omdat statutairen hogere anciënniteitsschalen hebben. Statutair doet door tot B16 bijvoorbeeld maar een contractueel stopt aan B13.)

*"Federaal" toegevoegd.

Laatst bewerkt:
Lokaal is er nog een "niveau E" heb ik opgemerkt terwijl je al voor niveau D al geen middelbaar diploma nodig hebt. Wat zou betekenen dat je nog lager betaald bent dan niveau D... Ik heb geen idee wat dat het is of waarom dat zelfs nog bestaat want verschil tussen niveau E1 en D1 is 50 euro bruto per jaar niet-geïndexeerd....

E's dat is een uitstervend soort. Poetspersoneel is daar een voorbeeld van. Waar een arbeider bij een technische dienst doorgaans op D niveau ingeschaald wordt is een poetsvrouw of -man een E. Ik zie dat men dit nu wel stilaan aan het afschaffen is. Zit ook weinig logica achter. Zoals je zegt is er eigenlijk ook geen verschil in verloning.

tja als je nog wat ambitie hebt dan zit je wellicht toch een pak beter in die B dan in die C.

haha wtf?

--

Ik heb dat nu snel eens gelezen dat van de vakbond. Ze zijn wel een tikkeltje "vrij" in hun vergelijking. :p Tis weer "vakbondspropaganda" :p

Vlaams is dat met drie cijfers

A111
B111
C111
D111
En die volgorde klopt qua lonen.

Maar een C222 die zit hoger dan een B111. Maar dat is ook niet dezelfde anciënniteit of ervaring vereist naar mijn weten. Een B111 functie zal geen ervaring vereisen zijn. Die mag rechtstreeks van de schoolbanken komen.
Een C222 is al iemand met 10 jaar anciënniteit en waarschijnlijk technische kennis over zijn domein. Dat is dan wel logisch dat de ene meer verdient dan de andere ookal de ene C en de andere B.

E's dat is een uitstervend soort. Poetspersoneel is daar een voorbeeld van. Waar een arbeider bij een technische dienst doorgaans op D niveau ingeschaald wordt is een poetsvrouw of -man een E. Ik zie dat men dit nu wel stilaan aan het afschaffen is. Zit ook weinig logica achter. Zoals je zegt is er eigenlijk ook geen verschil in verloning.
Poetsen wordt meer en meer gedaan door externe firma's en dat is wel goed.
De laatste aanwerving op niveau D die ik weet was voor een chauffeur.
Er wordt de laatste jaren vooral op A-niveau aangeworven.

Poetsen wordt meer en meer gedaan door externe firma's en dat is wel goed.
De laatste aanwerving op niveau D die ik weet was voor een chauffeur.
Er wordt de laatste jaren vooral op A-niveau aangeworven.

Op federaal niveau :

D, C -> die worden niet vervangen. En gaan er dus in principe uit.
B -> 2/3 werden vervangen. Dus het werk van D en C verschuift naar de niveau B's en een stuk A.
A -> 1 op 1 vervangen, werk verschuift van niveau D,C,B naar niveau A. Mogen dat erbij nemen.

De poetspersonen zijn dus zo'n dienst die niet vervangen worden en waar men kiest voor inhuring.

Al heb ik te horen gekregen dat met de nieuwe regering de wervingsbudgetten worden herzien naar onder. En divisies waar er op de planning stond om vb 2 mensen aan te werven wordt er geknipt naar 1.

Op federaal niveau :

D, C -> die worden niet vervangen. En gaan er dus in principe uit.
B -> 2/3 werden vervangen. Dus het werk van D en C verschuift naar de niveau B's en een stuk A.
A -> 1 op 1 vervangen, werk verschuift van niveau D,C,B naar niveau A. Mogen dat erbij nemen.

De poetspersonen zijn dus zo'n dienst die niet vervangen worden en waar men kiest voor inhuring.

Al heb ik te horen gekregen dat met de nieuwe regering de wervingsbudgetten worden herzien naar onder. En divisies waar er op de planning stond om vb 2 mensen aan te werven wordt er geknipt naar 1.

Nog redelijk wat niveau C's die gerekruteerd worden. Zeker voor de gevangenissen, callcenters,...

25 man bijvoorbeeld.
gevangenissen staan er voor 200 open op dit moment.

Niveau D. Dat zal heel zeldzaam zijn.

Nog redelijk wat niveau C's die gerekruteerd worden. Zeker voor de gevangenissen, callcenters,...

25 man bijvoorbeeld.
gevangenissen staan er voor 200 open op dit moment.

Niveau D. Dat zal heel zeldzaam zijn.

Dat zijn vacatures die al jaren erop staan. Ik ben begonnen met solliciteren (3.5 jaar geleden) toen stonden diezelfde vacatures ook al erop.

De job voor calltaker heb ik zelf gedaan en gelukkig niet voor geslaagd. Toen was dat nog als statutair en nu zie ik dat ze het hebben omgezet naar contractueel.

Ingeschreven voor testen op: 31/03/2022 09:00 - 11:30, FOD BOSA
Specifieke screening - PCNiet geslaagd43,03/10050/100
M2.1 Calltaker - Deel 1: Verbaal redenerenGeslaagd8/200/20
M2.1 Calltaker - Deel 2: Audio: gegevens aanvullenGeslaagd14,5/200/20
M2.1 Calltaker - Deel 3: Audio: VragenGeslaagd12,53/200/20
M2.1 Calltaker - Deel 4: BasiskennisNiet geslaagd8/4020/40

Het is een dag dat ik nooit vergeet want er zijn toen zoveel dingen misgelopen. Ik ben daar naartoe gegaan zonder enige voorbereiding. Compleet blanco en het is duidelijk te zien.

Deel 4 was echt een ramp

De cipier jobs raken precies nooit ingevuld want die staan er ook al heel lang op.

Laatst bewerkt:
Dat zijn vacatures die al jaren erop staan. Ik ben begonnen met solliciteren (3.5 jaar geleden) toen stonden diezelfde vacatures ook al erop.

De job voor calltaker heb ik zelf gedaan en gelukkig niet voor geslaagd. Toen was dat nog als statutair en nu zie ik dat ze het hebben omgezet naar contractueel.

Ingeschreven voor testen op: 31/03/2022 09:00 - 11:30, FOD BOSA

Het is een dag dat ik nooit vergeet want er zijn toen zoveel dingen misgelopen. Ik ben daar naartoe gegaan zonder enige voorbereiding. Compleet blanco en het is duidelijk te zien.

Deel 4 was echt een ramp

De cipier jobs raken precies nooit ingevuld want die staan er ook al heel lang op.

Welja, dat zijn ook echt de knelpuntberoepen. Cipier of calltakers. Voor de rest zal er ook nog maar weinig niveau C's worden gerecruteerd worden rechtstreeks door de overheid.

Misschien nog bij de douane, vreemdelingenzaken/asiel, het leger, agent/beveiligingsagent. Dat zal het praktisch zowat zijn. Je ziet het ook in de statistieken.

Federaal in 2014 was meer dan de helft niveau C of D. In 2024 is dat nog maar 35%. En dat gaat maar blijven dalen en dalen.

Na amper 2 jaar werken verdient ambtenaar Lore (25) 3.206 euro netto per maand: “Loop ik een hoger loon mis in de privésector?”

Ze verdient 3206 euro netto (!) per maand na amper 2 jaar werken: "Loop ik een hoger loon mis in de privésector" vraagt ze. :laugh: Come and try, baby.

De propaganda en de misplaatste verongelijktheid in de ambtenarij is helemaal aan het doorslaan precies.

Dit zijn toch geen normale lonen meer voor een overheid?! Ga daar als recruterende KMO maar eens tegen concurreren. Uw eigen overheid die u met uw eigen belastingsgeld zo kapot concurreert. Waanzin.

Het antwoord onderaan het artikel is dan ook nog nooit zo duidelijk geweest in de volledige reeks als in dit voorbeeld van een ambtenaar. Quote: "En in het concrete geval van Lore zou ik zeggen: zij zit helemaal goed!”
En dan hebben ze de (gemiddeld genomen) lagere werkdruk nog niet durven benoemen.

Na amper 2 jaar werken verdient ambtenaar Lore (25) 3.206 euro netto per maand: “Loop ik een hoger loon mis in de privésector?”

Ze verdient 3206 euro netto (!) per maand na amper 2 jaar werken: "Loop ik een hoger loon mis in de privésector" vraagt ze. :laugh: Come and try, baby.

De propaganda en de misplaatste verongelijktheid in de ambtenarij is helemaal aan het doorslaan precies.

Dit zijn toch geen normale lonen meer voor een overheid?! Ga daar als recruterende KMO maar eens tegen concurreren. Uw eigen overheid die u met uw eigen belastingsgeld zo kapot concurreert. Waanzin.

Het antwoord onderaan het artikel is dan ook nog nooit zo duidelijk geweest in de volledige reeks als in dit voorbeeld van een ambtenaar. Quote: "En in het concrete geval van Lore zou ik zeggen: zij zit helemaal goed!”
En dan hebben ze de (gemiddeld genomen) lagere werkdruk nog niet durven benoemen.
Daarvoor krijgt Lore een brutoloon van 4.550 euro, waarvan ze 3.206 euro overhoudt. “Ik krijg ook heel wat extralegale voordelen. Zo heb ik gratis woon-werkverkeer met de NMBS in eerste klasse, een fietsvergoeding, een telewerkvergoeding, een gsm met abonnement, een laptop, een hospitalisatieverzekering, een eindejaarspremie, een taaltoelage Frans, een tussenkomst voor een telecompakket, een nettovergoeding als alternatief voor maaltijdcheques. Twee keer per jaar krijg ik ook een mooie evaluatiepremie, die ongeveer gelijk staat aan een extra maandloon. Ik mag ook twee keer per week van thuis uit werken en heb 26 vakantiedagen.”

Whut. Bijna een A4'tje vol voordelen bovenop 4550 euro bruto als 25-jarige?

Daarvoor krijgt Lore een brutoloon van 4.550 euro, waarvan ze 3.206 euro overhoudt. “Ik krijg ook heel wat extralegale voordelen. Zo heb ik gratis woon-werkverkeer met de NMBS in eerste klasse, een fietsvergoeding, een telewerkvergoeding, een gsm met abonnement, een laptop, een hospitalisatieverzekering, een eindejaarspremie, een taaltoelage Frans, een tussenkomst voor een telecompakket, een nettovergoeding als alternatief voor maaltijdcheques. Twee keer per jaar krijg ik ook een mooie evaluatiepremie, die ongeveer gelijk staat aan een extra maandloon. Ik mag ook twee keer per week van thuis uit werken en heb 26 vakantiedagen.”

Whut. Bijna een A4'tje vol voordelen bovenop 4550 euro bruto als 25-jarige?
Buiten de taaltoelage zie ik niks die je in de privé ook niet krijgt voor een vergelijkbaar profiel.

Edit: Is natuurlijk wel veel voor iemand van 25

Typisch Baert/HLN wel. Dat is een schone wedde, da gaat niemand ontkennen. Zeker op die leeftijd. Maar dat is zeker niet de standaard bij de overheid, dus ik snap niet waarom hij met gemiddelden in de privé vergelijkt. Volgens BOSA is dit een standaard NA11 loon met 2j ervaring:
PcRjbjq.png

En dat is zonder sommige van haar extralegale voordelen die ook alles behalve standaard zijn voor ambtenaren.
Ik ga ook in de privé kunnen cherry-picken om sensatie-artikels te schrijven hoor :p

Neemt natuurlijk niet weg dat ofwel die Lotte wereldvreemd is, of dat HLN weer sensatie maakt.

Terug
Bovenaan