Loontrekkende vs ambtenaar

Wat een inhoudsloze post.

Het feit of mac-bc hier zit te ranten of niet, is dat voorwerp van het maatschappelijk debat misschien? Verandert dat iets aan alle argumenten die ik hier heb gegeven? Misschien heb ik wel verlof? Misschien haal ik die uren 's avonds wel in?

Ik stel voor dat je er eens inhoudelijk op ingaat. Want elke andere post naast de kwestie toont alleen maar aan dat er kennelijk niets tegen in te brengen valt.
Macske het grote probleem met principiële discussies is dat we altijd in rondjes gaan blijven draaien, we gaan nooit naar elkaar toe komen of afstappen van onze principes.

Hoewel ik zeer zeker graag een principiële discussie met iemand aanga, ben ik wel van mening dat je dit ook duidelijk moet maken dat het een principiële discussie is en zeker geen pragmatische discussie met voorstellen.

Want in principe ben ik grote voorstander voor een sterke en grote overheid die ondersteuning moet bieden aan de zwakkere van de maatschappij. Moeten de sterke verplicht worden om serieus bij te dragen en vooral niet veel neuten dat ze veel belastingen moeten betalen.

Maar met alleen mijn principes ga ik geen goed draaiende maatschappij creëren en moet er ook pragmatisch gekeken worden.

Want ja ik heb bepaalde voordelen als ambtenaar die ik niet had als loontrekkende. Echter zie ik meer voordelen dat ik nu in een grote instelling werk, dan in een kleine vzw van 10 man. Anderzijds zijn er als loontrekkende ook voordelen die ik niet heb, maar die hangen dan ook weer meer samen met de sector waar die loontrekkende werkt dan het feit dat ze loontrekkend zijn.

Bwa, het is natuurlijk iets te gemakkelijk om zelf te komen met een karikaturale, overdreven voorstelling alleen gebaseerd op eigen opgeblazen vooroordelen

De basisprincipes die ik hier heb geschetst van de alomtegenwoordige overheid zijn helemaal niet "karikaturaal". Hoe kom je daarbij? Dat is een stelling die ondersteund wordt door zowat alle cijfers die je over onze overheid kan vinden.

Welke vooroordelen? Dat verschillende overheidsinstanties elkaar tegenspreken? Het feit dat de overheid mensen onteigent om prestigeprojectjes door te duwen? Het feit dat de overheid overal te pas en te onpas voorkooprecht afdwingt op basis van totale willekeur met een arrogantie van de administraties die je amper voor mogelijk houdt? Het feit dat de overheid zo groot is geworden dat ze op veel vlakken gewoon schaamteloos beginnen concurreren met de privé? Enzovoort enzovoort.

Het spijt me om te moeten vertellen dat dat allemaal waargebeurde feiten zijn.

en als je met die schenenschopperij alleen nog kwade mensen achter je aan krijgt, kun je niet zeggen dat het allemaal klopt, want anders zouden ze niet zo kwaad zijn.

Ik heb hier nochtans gisteren nog maar uitgelegd hoe het komt dat mensen kwaad worden en waarom het lijkt alsof ik geïsoleerd sta met mijn standpunt: Big Government is too big to fail geworden. Intussen heeft quasi iedereen wel een rechtstreeks financieel belang in het behouden en versterken van een zo groot mogelijke overheid. Het is een sneeuwbaleffect.

En dan worden mensen kwaad natuurlijk. Dat is allemaal puur eigenbelang. En weet je wat je moet doen met kwaadheid op basis van puur eigenbelang in een politiek-maatschappelijke discussie? -> Straal negeren.

Dus neen, kwaadheid is geen argument in een discussie. Het gaat om de inhoud.

Stop eens met die karikaturen, met alles op één hoop te gooien en met die strijd tegen iedereen en begin met een gesprek, en je zult misschien merken dat het heel wat genuanceerder ligt dan je denkt.

Ik voer helemaal geen strijd tegen "iedereen", ik voer enkel en alleen een strijd tegen Big Government. Dat jij dat categoriseert als "een strijd tegen iedereen", is nu exact mijn punt en het probleem dat ik aankaart: iedereen is zo ongeveer lid van de Big Government club geworden. Quasi iedereen zit zich te laven aan de vetpotten van de overheid. Dus dat "iedereen" zich aangesproken voelt wanneer ik kritische vragen stel bij Big Government, is niet mijn probleem. Wel integendeel.

De overheid dwingt ons om massaal ons geld af te staan aan hen, herverdeelt vervolgens naar eigen goeddunken en heerst. Het kijkt arrogant op ons neer vanuit een ivoren toren, met ondermaatse dienstverlening en torenhoge kosten. De overheid wikt. De overheid weegt. En als je braaf genoeg bent, krijg je misschien wel een kruimel terug. De overheid oefent op die manier controle uit op elk deelaspectje van deze maatschappij, hoe klein ook.

Terwijl een overheid zich nederig zou moeten opstellen. Nederig zou moeten omspringen met elke zuurverdiende cent inkomsten uit belastingen, in plaats van het door ramen en deuren te gooien. Ten dienste staan van de burgers in zijn kerntaken en zich afzijdig houden bij alles wat geen kerntaak is.

Laatst bewerkt:
Welke vooroordelen? Dat verschillende overheidsinstanties elkaar tegenspreken? Het feit dat de overheid mensen onteigent om prestigeprojectjes door te duwen? Het feit dat de overheid overal te pas en te onpas voorkooprecht afdwingt op basis van totale willekeur met een arrogantie van de administraties die je amper voor mogelijk houdt? Het feit dat de overheid zo groot is geworden dat ze op veel vlakken gewoon schaamteloos beginnen concurreren met de privé? Enzovoort enzovoort.

Het spijt me om te moeten vertellen dat dat allemaal waargebeurde feiten zijn.

Ik heb hier nochtans gisteren nog maar uitgelegd hoe het komt dat mensen kwaad worden en waarom het lijkt alsof ik geïsoleerd sta met mijn standpunt: Big Government is too big to fail geworden. Intussen heeft quasi iedereen wel een rechtstreeks financieel belang in het behouden en versterken van een zo groot mogelijke overheid. Het is een sneeuwbaleffect.

En dan worden mensen kwaad natuurlijk. Dat is allemaal puur eigenbelang.

Ik voer helemaal geen strijd tegen "iedereen", ik voer enkel en alleen een strijd tegen Big Government. Dat jij dat categoriseert als "een strijd tegen iedereen", is nu exact mijn punt en het probleem dat ik aankaart: iedereen is zo ongeveer lid van de Big Government club geworden.
Ik heb er een beetje uit geknipt. Maar je somt dus een deel anekdotes op, en extrapoleert die naar algemeen geldende principes. Dat die anekdotes misschien waargebeurd zijn, maakt dan niet veel uit: dat is de definitie van vooroordelen en de perfecte weg naar een karikatuur.

Ik vind het wel grappig hoe blind je kunt zijn voor je eigen cirkeltje waar je in draait, zelfs als erop gewezen wordt. In één zin haal je het zelfs aan: "Ik sta geïsoleerd met mijn standpunt, want quasi iedereen heeft financiële belangen bij de overheid" en tegelijk "ik voer geen strijd tegen iedereen, alleen tegen zij die financiële belangen hebben bij de overheid". Je hebt iedereen al op een hoop gegooid, en het ben jij tegen (quasi) al de rest, en jij staat geïsoleerd met het enige gerechtvaardigde standpunt. Ik vind dat daar weinig cijfers aan te pas komen, en weinig gesprek. Dat is alles wat ik aangeef. En dat zeg ik als niet-ambtenaar die ook amper contracten heeft met de overheid. De zonderling die volgens jou amper nog bestaat, maar die je karikaturale kritiek niet blijkt te delen.

Want met je laatste stuk ben ik het ongeveer wel eens. Alleen verschillen we duidelijk van idee over hoever de overheid af staat van zijn kerntaken en hoe niet-correct de overheid omgaat met het belastinggeld.

Ik voer helemaal geen strijd tegen "iedereen", ik voer enkel en alleen een strijd tegen Big Government. Dat jij dat categoriseert als "een strijd tegen iedereen", is nu exact mijn punt en het probleem dat ik aankaart: iedereen is zo ongeveer lid van de Big Government club geworden. Quasi iedereen zit zich te laven aan de vetpotten van de overheid. Dus dat "iedereen" zich aangesproken voelt wanneer ik kritische vragen stel bij Big Government, is niet mijn probleem. Wel integendeel.

Maar het ding is dat je wel een strijd tegen, niet iedereen, maar wel heel veel mensen voert. Want je steekt hier hele rants af tegen en over elke ambtenaar, iedereen die onrechtstreeks voor de overheid werkt, iedereen die door omstandigheden van overheidssteun afhankelijk is....

En dat zijn in realiteit gewoon allemaal mensen die net als jij gaan werken om hun boterham te verdienen, af en toe ne keer op reis te gaan, een aangenaam onderdak te kunnen betalen.... en die toevallig in hun zoektocht naar een job bij een overheidsdienst terecht zijn gekomen.
Zolang je al die gewone mensen constant beledigd en vanuit uw morele verhevenheid afbreekt als ware het de grootste profiteurs ooit, ga je nooit een zinvolle discussie kunnen voeren.

Dus ook hier weer voer je geen strijd tegen de big goverment. Je zit gewoon weer al eens met je verheven vingertje te zwaaien naar een heleboel mensen gewoon dagelijks naar hun doorsnee job gaan, om hun doorsnee leven te leiden en die mensen te beschuldigen zich te laven aan de vetpotten van de overheid. Om dan verbaasd te zijn dat al die mensen dat persoonlijk nemen. Dat is nu eenmaal wat er gebeurd als je mensen persoonlijk aanvalt.

Paar zaken uit onderstaande:

• 65.391 gepensioneerden zitten boven dat plafond van 5000 € pensioen, daaronder 136 werknemers, anderen zijn ambtenaar
  • Veel ambtenaren komen sneller aan een volledige carrière omdat hun jaren zwaarder doorwegen
  • Percentage waarop het pensioen wordt berekend is anders (60% VS 75%)
  • Gemiddeld pensioen ambtenaar momenteel 3377 € VS 1643 € privé
  • Ambtenaren kennen ondertussen vaak wel een écht goed loon. Volgens het Salariskompas van Jobat hebben ze zowel het hoogste startersloon als het hoogste loon na 30 jaar ervaring. De idee dat het bediendeloon in de privé sowieso later in de carrière dat van de ambtenaar voorbijsteekt, is dus nonsens.
  • De idee dat ambtenaren sowieso geen wagen van het werk hebben, klopt ook niet: 18 procent heeft er een. Onder bedienden ligt dat zeker hoger – 51 procent – maar onder arbeiders ligt het met 15 procent zelfs lager. Als we alle extralegale voordelen optellen, dan komen bedienden aan 10,1 voordelen, arbeiders aan 5,7 en ambtenaren aan 6,4. Ambtenaren hebben dus méér extralegale voordelen dan arbeiders.
men lijkt dus zowat te besluiten dat doorheen de jaren de evolutie van de lonen/voordelen van ambtenaren een grote inhaalbeweging heeft gemaakt waardoor er mogelijks wat correcties nodig zijn om het evenwicht te herstellen.

• De eerlijke vergelijking is natuurlijk wel ook bij de privé de tweede pijler meenemen én ook kijken naar onderwijsniveau: ambtenaren waar meer en meer een diploma hoger onderwijs de norm is bij veel diensten en zeker in het onderwijs, niet vergelijken met ambtenaren waar kortgeschoold zijn vaker de regel is.
  • Dat percentage zou men net behouden omwille van gebrek aan tweede pijler, maar als je dan ook nog eens een limiet gaat inbouwen waarboven je niet gaat indexeren én je riskeert om eventueel die limiet op termijn niet mee te indexeren dan leg je nu de facto een nieuw maximumplafond voor pensioenen op waarmee je overheidspensioenen minder interessant maakt dan de privé.
  • Laatste studie van BOSA die ik las, lag het salaris van ambtenaren wel degelijk nog onder dat van de privé.
  • Ik ken géén enkele ambtenaar met een bedrijfswagen, zéér bizar...
  • 10,1 is wel nog altijd een pak hoger dan 6,4 dat op zijn beurt nauwelijks hoger ligt dan 5,7?
    Trouwens als je op die manier extralegale voordelen telt: 1 keer per maand maaltijdcheques <> 1 bedrijfswagen per maand? Je kan beiden tellen als één, maar ik weet welke ik zou kiezen... Idem met 1 goedkope hospitalisatie verzekering <> 1 goede verzekering bij DKV met alles erop en eraan...
Je kan gerust besluiten dat de lonen van ambtenaren een positieve evolutie hebben gemaakt ten opzichte van de jaren '80 of '90, anderzijds zie ik federaal toch dat de loonschalen pre-2014 precies wel interessanter waren dan die post-2014? Dus zo eenzijdig positief is die evolutie niet.

Onderwijs idem: die hebben jarenlang (tot Ben Weyts) geen opslag gekregen bovenop de index, tel daar nog een indexsprong bij...

Maar het ding is dat je wel een strijd tegen, niet iedereen, maar wel heel veel mensen voert. Want je steekt hier hele rants af tegen en over elke ambtenaar, iedereen die onrechtstreeks voor de overheid werkt, iedereen die door omstandigheden van overheidssteun afhankelijk is....

Ik denk vooral dat jij, en vele anderen, het veel te persoonlijk nemen wanneer ik het over ons veel te groot ambtenarenleger heb.

En dat zijn in realiteit gewoon allemaal mensen die net als jij gaan werken om hun boterham te verdienen, af en toe ne keer op reis te gaan, een aangenaam onderdak te kunnen betalen.... en die toevallig in hun zoektocht naar een job bij een overheidsdienst terecht zijn gekomen.

1) Ik ontzeg toch niemand het recht op het verdienen van hun boterham, om op reis te gaan, om een onderdak te hebben, ... ? Een heel bizarre insteek vind ik dat. Dus ik zeg: "Onze overheid is veel te groot", en jij gaat daar tegenin met: "Jamaar, die mensen hebben ook het recht op eten en onderdak". :wtf: Want veranderen van job (bij een eventuele overheidsafslanking (die hier toch nooit zal komen)) is onmogelijk ofzo?

2) Ik zou dat stukje over dat "toevallig bij een overheidsdienst terechtkomen" ook wel eens stevig willen nuanceren. Heel veel mensen in mijn omgeving komen daar namelijk niet toevallig. Zo ken ik een familie van wie werkelijk iedereen doelbewust bij een overheidsdienst werkt omwille van de unieke voordelen bij de overheden, er zo ingelepeld door de pater familias. Eén iemand is de laatste jaren veranderd van job: van de Vlaamse Overheid naar de Federale Overheid. Totaal andere jobinhoud, dat is van ondergeschikt belang, maar het moest vooral binnen een overheid blijven.
Anderen zijn dan weer doelbewust gaan werken bij de overheid om zich te onttrekken aan de werkdruk van een private omgeving. Namelijk omdat hun echtgenoot carrière aan het maken is, respectievelijk zelfstandig geworden is, en er iemand flexibel beschikbaar moet zijn om de kinderen naar school te brengen, te gaan halen, etc.
Als voormalig ambtenaar kan ik ook nog talloze andere voorbeelden geven van mijn ex-collega's die bijvoorbeeld tijdrovende hobby's uitoefenen of een bijberoep uitoefenen.

In mijn ervaring is de ambtenarij voor veel mensen een doelbewuste carrièrekeuze, en zelden een toevalligheid. Eerst kiest men of men in de ambtenarij stapt of in de privé, en pas daarna kiest men binnen de ambtenarij respectievelijk de privé wat hun interesses zijn.
En dat is geen gezond principe.

Wat jij beschrijft is het ideale scenario: we zouden inderdaad moeten streven naar een arbeidsmarkt waar je geheel toevallig bij een overheid terechtkomt of bij de privé. Maar dat zal pas gebeuren wanneer de verloning, de voorwaarden, de verlofstelsels, de werkdruk, de pensioenen, ... op een gelijkaardige manier tot stand komen. Tot het zover is, zullen beide sectoren een totaal ander doelpubliek aantrekken.

Zolang je al die gewone mensen constant beledigd en vanuit uw morele verhevenheid afbreekt als ware het de grootste profiteurs ooit, ga je nooit een zinvolle discussie kunnen voeren.

Ik beledig helemaal niemand. :wtf:
Ik ben ook helemaal niet moreel verheven. Ik voer gewoon een vurig discours tegen wat er verkeerd loopt. Zeg me waar ik verkeerd ben, ga akkoord of negeer het. Maar waarom zou ik op basis daarvan in hemelsnaam "verheven" zijn?

Dus ook hier weer voer je geen strijd tegen de big goverment. Je zit gewoon weer al eens met je verheven vingertje te zwaaien naar een heleboel mensen gewoon dagelijks naar hun doorsnee job gaan, om hun doorsnee leven te leiden en die mensen te beschuldigen zich te laven aan de vetpotten van de overheid. Om dan verbaasd te zijn dat al die mensen dat persoonlijk nemen. Dat is nu eenmaal wat er gebeurd als je mensen persoonlijk aanvalt.

Je moet toch dringend eens kritiek op de overheid gescheiden zien van kritiek op individuele personen hoor. Het is niet moeilijk dat je je zo aangevallen voelt. Het is sympathiek dat je zo opkomt voor uw werkgever tot het niveau dat je je er blijkbaar mee vereenzelvigd, maar dat hoeft mijn duidelijk gescheiden discours niet teniet te doen.

Overigens zit iedereen (in meerdere of mindere mate) aan de vetpotten van de overheid. Ook ikzelf, in mindere mate dan, via enkele voormalige subsidietjes die ik heb gekregen door heel gehoorzaam aan alle opgelegde regeltjes van de overheid te voldoen. Maar de aandachtige lezer zal gemerkt hebben dat dit louter kritiek is op de modus operandi van onze Big Government en langs geen kanten kritiek op de individuele burger. Sterker zelfs: de individuele burger is er het slachtoffer van.

Ik denk vooral dat jij, en vele anderen, het veel te persoonlijk nemen wanneer ik het over ons veel te groot ambtenarenleger heb.

1) Ik ontzeg toch niemand het recht op het verdienen van hun boterham, om op reis te gaan, om een onderdak te hebben, ... ? Een heel bizarre insteek vind ik dat. Dus ik zeg: "Onze overheid is veel te groot", en jij gaat daar tegenin met: "Jamaar, die mensen hebben ook het recht op eten en onderdak". :wtf: Want veranderen van job (bij een eventuele overheidsafslanking (die hier toch nooit zal komen)) is onmogelijk ofzo?

2) Ik zou dat stukje over dat "toevallig bij een overheidsdienst terechtkomen" ook wel eens stevig willen nuanceren. Heel veel mensen in mijn omgeving komen daar namelijk niet toevallig. Zo ken ik een familie van wie werkelijk iedereen doelbewust bij een overheidsdienst werkt omwille van de unieke voordelen bij de overheden, er zo ingelepeld door de pater familias. Eén iemand is de laatste jaren veranderd van job: van de Vlaamse Overheid naar de Federale Overheid. Totaal andere jobinhoud, dat is van ondergeschikt belang, maar het moest vooral binnen een overheid blijven.
Anderen zijn dan weer doelbewust gaan werken bij de overheid om zich te onttrekken aan de werkdruk van een private omgeving. Namelijk omdat hun echtgenoot carrière aan het maken is, respectievelijk zelfstandig geworden is, en er iemand flexibel beschikbaar moet zijn om de kinderen naar school te brengen, te gaan halen, etc.
Als voormalig ambtenaar kan ik ook nog talloze andere voorbeelden geven van mijn ex-collega's die bijvoorbeeld tijdrovende hobby's uitoefenen of een bijberoep uitoefenen.

In mijn ervaring is de ambtenarij voor veel mensen een doelbewuste carrièrekeuze, en zelden een toevalligheid. Eerst kiest men of men in de ambtenarij stapt of in de privé, en pas daarna kiest men binnen de ambtenarij respectievelijk de privé wat hun interesses zijn.
En dat is geen gezond principe.

Wat jij beschrijft is het ideale scenario: we zouden inderdaad moeten streven naar een arbeidsmarkt waar je geheel toevallig bij een overheid terechtkomt of bij de privé. Maar dat zal pas gebeuren wanneer de verloning, de voorwaarden, de verlofstelsels, de werkdruk, de pensioenen, ... op een gelijkaardige manier tot stand komen. Tot het zover is, zullen beide sectoren een totaal ander doelpubliek aantrekken.

Ik beledig helemaal niemand. :wtf:
Ik ben ook helemaal niet moreel verheven. Ik voer gewoon een vurig discours tegen wat er verkeerd loopt. Zeg me waar ik verkeerd ben, ga akkoord of negeer het. Maar waarom zou ik op basis daarvan in hemelsnaam "verheven" zijn?

Je moet toch dringend eens kritiek op de overheid gescheiden zien van kritiek op individuele personen hoor. Het is niet moeilijk dat je je zo aangevallen voelt. Het is sympathiek dat je zo opkomt voor uw werkgever tot het niveau dat je je er blijkbaar mee vereenzelvigd, maar dat hoeft mijn duidelijk gescheiden discours niet teniet te doen.

Overigens zit iedereen (in meerdere of mindere mate) aan de vetpotten van de overheid. Ook ikzelf, in mindere mate dan, via enkele voormalige subsidietjes die ik heb gekregen door heel gehoorzaam aan alle opgelegde regeltjes van de overheid te voldoen. Maar de aandachtige lezer zal gemerkt hebben dat dit louter kritiek is op de modus operandi van onze Big Government en langs geen kanten kritiek op de individuele burger. Sterker zelfs: de individuele burger is er het slachtoffer van.

Dus je zegt dat je niet doet wat ik aanhaalde om dan gewoon mij zelfs helemaal persoonlijk aan te vallen omdat ik ambtenaar ben....
Dat is toch gewoon provoceren om te provoceren?

Dus je zegt dat je niet doet wat ik aanhaalde om dan gewoon mij zelfs helemaal persoonlijk aan te vallen omdat ik ambtenaar ben....

Vroeger was het nog enigzins amusant om de rants van mac-bc te lezen, maar jezus dit is me m'n tijd echt niet waard.

Laatst bewerkt door een moderator:

Ik zie in de verste verte niet waar ik het over jouw persoon zou hebben.
Dus kun je die metadiscussie eens stoppen en eens iets inhoudelijks zeggen?

Ik doe steeds mijn best om mijn argumenten uitvoerig neer te schrijven. Daar kruipt veel tijd in. Dan is het minste wat je kan doen toch eens iets inhoudelijks terug te zeggen?

Vlaamse regering versoepelt diplomavereisten voor ambtenaren

Naast de algemene diploma-inflatie, verlaagt men nu blijkbaar ook nog eens de diploma-vereisten voor ambtenaren. Dat is dan dubbel op. Lees: dezelfde hoge loonschalen worden nu ook bereikbaar voor mensen met een lager diploma. Steeds meer loonkosten voor steeds minder kwaliteit.

Terwijl er in de privé steeds productiever gewerkt moet worden om de hoge loonlasten te kunnen blijven torsen, is bij de overheid nog steeds het orkest aan het spelen op de Titanic. Naast de AI-ondersteuning zonder bijhorende efficiëntie-oefening, nu nog eens de hogere loonschalen voor steeds meer mensen openstellen. Het kan weer niet op.

En telkens weer dat riedeltje van: "De overheid moet meer kans hebben om goede profielen te kunnen aantrekken!". No shit, Sherlock. Dat wil élk bedrijf. Dat wil élke werkgever. De kunst is natuurlijk om een goede balans te vinden tussen sterke profielen en loonkost. Enfin, in een normale financieel-economische realiteit waar de gewone stervelingen in zitten bedoel ik dan. Bij de overheid daarentegen, hoeft die balans natuurlijk weer niet gemaakt te worden. De geldkraan wordt gewoon nog wat meer opengedraaid, untill they run out of others people's money.

Dus laat ons eens kijken of die balans een beetje in evenwicht is bij de overheid:
  • Salarissen: 3de best betalende sector in gans het land.
  • Personeelsverloop: fors lager dan in de privé.
  • Aantal sollicitanten per vacature: fors hoger dan in de privé.
Conclusie van elke goed manager zou dus moeten zijn: we zijn supercompetitief op de arbeidsmarkt. En eigenlijk zijn we een oneerlijke concurrent voor onze privé-bedrijven op de arbeidsmarkt. Er is dus helemaal geen reden om onze hogere salarisschalen voor nog meer mensen open te stellen. Logica.

Naast de algemene diploma-inflatie, verlaagt men nu blijkbaar ook nog eens de diploma-vereisten voor ambtenaren. Dat is dan dubbel op. Lees: dezelfde hoge loonschalen worden nu ook bereikbaar voor mensen met een lager diploma. Steeds meer loonkosten voor steeds minder kwaliteit.

Terwijl er in de privé steeds productiever gewerkt moet worden om de hoge loonlasten te kunnen blijven torsen, is bij de overheid nog steeds het orkest aan het spelen op de Titanic. Naast de AI-ondersteuning zonder bijhorende efficiëntie-oefening, nu nog eens de hogere loonschalen voor steeds meer mensen openstellen. Het kan weer niet op.

En telkens weer dat riedeltje van: "De overheid moet meer kans hebben om goede profielen te kunnen aantrekken!". No shit, Sherlock. Dat wil élk bedrijf. Dat wil élke werkgever. De kunst is natuurlijk om een goede balans te vinden tussen sterke profielen en loonkost. Enfin, in een normale financieel-economische realiteit waar de gewone stervelingen in zitten bedoel ik dan. Bij de overheid daarentegen, hoeft die balans natuurlijk weer niet gemaakt te worden. De geldkraan wordt gewoon nog wat meer opengedraaid, untill they run out of others people's money.

Dus laat ons eens kijken of die balans een beetje in evenwicht is bij de overheid:
  • Salarissen: 3de best betalende sector in gans het land.
  • Personeelsverloop: fors lager dan in de privé.
  • Aantal sollicitanten per vacature: fors hoger dan in de privé.
Conclusie van elke goed manager zou dus moeten zijn: we zijn supercompetitief op de arbeidsmarkt. En eigenlijk zijn we een oneerlijke concurrent voor onze privé-bedrijven op de arbeidsmarkt. Er is dus helemaal geen reden om onze hogere salarisschalen voor nog meer mensen open te stellen. Logica.
Ik ga hier wel deels mee akkoord. In plaats van eens te kijken naar hoe ze intern kosten kunnen ‘cutten’, gaat de overheid nu het voor nog meer mensen toegankelijk maken om de overheden te stofferen.

De voorbeelden zijn legio, uit eerste hand: ambtenaren die hun werk op één dag kunnen doen voor een hele week. Voor de rest zeer weinig tot geen controle op hun activiteit.

Zou de overheid daar beter niet eerst op focussen? Om die hoge en enigszins performante profielen te houden?

Achja wishful thinking dat die tanker ooit gedraaid geraakt. Best focus op jezelf houden 🙂

Dergelijke maatregelen hebben voordelen, maar houden ook risico’s in: in mijn regio heet dat De kat bij de melk zetten.
En die sector is al gevoeliger dan de doorsnee privé sector.

Naar verluidt wordt er ook stevig onderhandeld voor groepsverzekeringen tot 8% om het verlies aan pensioen te coveren, geen slechte deal in combinatie met gemiddeld hoge bruto lonen.

Dergelijke maatregelen hebben voordelen, maar houden ook risico’s in: in mijn regio heet dat De kat bij de melk zetten.
En die sector is al gevoeliger dan de doorsnee privé sector.

Naar verluidt wordt er ook stevig onderhandeld voor groepsverzekeringen tot 8% om het verlies aan pensioen te coveren, geen slechte deal in combinatie met gemiddeld hoge bruto lonen.
8%? no fucking way. :p. Dat is waarschijnlijk wat de vakbond op tafel legt. Dat gaat nooit 8% zijn.

8%? no fucking way. :p. Dat is waarschijnlijk wat de vakbond op tafel legt. Dat gaat nooit 8% zijn.
In trapjes, stukje 3, stukje 5, stukje 8 … voorstellen- maar zeg nooit nooit, dat het de gemiddelde privé verzekering zal overklassen staat in de sterren geschreven denk ik. Al zou de huidige budgettaire context nog roet in het eten kunnen gooien. Maar info is vandaag nog voorbarig

Ik vind het op zich wel goed dat men naar kwaliteiten gaat kijken ipv louter op diploma.

Ik ken mensen bij ons (federaal ipv vlaams) die perfect geschikt zouden zijn als teamchef/leidinggevende, maar helaas niet over een masterdiploma beschikken dus niet in aanmerking komen voor niveau A vacatures

Ze hebben toen destijds dan maar de enige met een masterdiploma chef gemaakt en die is absoluut niet bekwaam voor die functie..

Ik vind het op zich wel goed dat men naar kwaliteiten gaat kijken ipv louter op diploma.

Ik ken mensen bij ons (federaal ipv vlaams) die perfect geschikt zouden zijn als teamchef/leidinggevende, maar helaas niet over een masterdiploma beschikken dus niet in aanmerking komen voor niveau A vacatures

Ze hebben toen destijds dan maar de enige met een masterdiploma chef gemaakt en die is absoluut niet bekwaam voor die functie..
Als bachelor kan je toch A worden? 4 vakken aan de univ volgen en dan selectie meedoen.

Men zou beter de uitstroom makkelijker maken. Amper leidinggevenden die aan negatieve evaluaties willen beginnen omdat het bijna onmogelijk is iemand buiten te krijgen.
Ik heb al extreme zaken gehoord waarbij de leidinggevende heel het traject doorloopt en het finaal wordt tegengehouden door de vakbonden.

Een van de gevolgen is dat men amper leidinggevenden vindt.

Men zou beter de uitstroom makkelijker maken. Amper leidinggevenden die aan negatieve evaluaties willen beginnen omdat het bijna onmogelijk is iemand buiten te krijgen.
Ik heb al extreme zaken gehoord waarbij de leidinggevende heel het traject doorloopt en het finaal wordt tegengehouden door de vakbonden.

Een van de gevolgen is dat men amper leidinggevenden vindt.

Een probleem dat ik vanuit een lokale overheid toch niet echt herken. Uitstroom neemt jaar na jaar toe. Enerzijds de groep ambtenaren die gaandeweg toch vrijwillig terug de overstap maken naar de privé en anderzijds toch meer en meer ontslagen t.g.v. onvoldoende functioneren.

Wellicht afhankelijk van bestuur tot bestuur.

In trapjes, stukje 3, stukje 5, stukje 8 … voorstellen- maar zeg nooit nooit, dat het de gemiddelde privé verzekering zal overklassen staat in de sterren geschreven denk ik. Al zou de huidige budgettaire context nog roet in het eten kunnen gooien. Maar info is vandaag nog voorbarig

Wat ik nog zou durven geloven is dan het omgekeerde (maar nooit met 8% :p.)

Zoiets van:
Brutoloon van 0 tot 4.000 euro: 4%
Deel boven 4.000 euro: 2%

Misschien dat ze een effekes een extra percentje geven aan de NMBS zodat ze een half jaartje kalm zijn :p.

Wat ik nog zou durven geloven is dan het omgekeerde (maar nooit met 8% :p.)

Zoiets van:
Brutoloon van 0 tot 4.000 euro: 4%
Deel boven 4.000 euro: 2%

Misschien dat ze een effekes een extra percentje geven aan de NMBS zodat ze een half jaartje kalm zijn :p.

Lijkt mij dat die 5% voor de lage lonen en 8% voor de hoge nu al de regel is voor Vlaamse contractuele ambtenaren?
(Federale contractuelen zijn beperkt tot 3%, zonder)

Wat?​

Als contractueel personeelslid heb je recht op een pensioen van het werknemersstelsel. Dit is het 'wettelijk pensioen'. Daarnaast financiert de Vlaamse overheid als werkgever een aanvullende pensioentoezegging, ook wel 2de pensioenpijler genoemd.
Sinds 1 januari 2018 spaart de Vlaamse overheid jaarlijks vaste bijdragen van 3% van je salaris (in verhouding met je prestaties). Deze bijdrage is sinds 1 juni 2024 verhoogd naar 5% van je salaris. Daarbij wordt een step rate toegepast van 8% op het salaris boven 36.614 euro (100%, te indexeren).

De Vlaamse overheid gaat dan toch mogen uitleggen indien men aan het statutaire pensioen gaat morellen, waarom contractuelen een beter pensioen aangeboden kunnen krijgen? Want even mijn simulatie (gemaakt voor m'n zus, niet voor mezelf) erbij genomen voor een leerkracht in barema 301, zonder hypothetische overgangsmaatregelen (en feitelijk ook zonder de 1,05 factor meegerekend ter vereenvoudiging):
  1. start met een modelloopbaan in het huidig systeem voor de besparingen en gaat op pensioen na 42 jaar:
    krijgt ongeveer € 4.2 k bruto pensioen, en ongeveer € 2.7k netto
  2. start met een modelloopbaan in het huidig systeem mét de voorgestelde besparingen
    krijgt ongeveer nog € 3.2 k bruto pensioen (groot verlies door berekening pensioen op volledige loopbaan) en nog 2.3 k netto
  3. stel je biedt die persoon uit optie 2 de mogelijkheid om een pensioen te krijgen volgens de berekening die geldt voor werknemers,
    dan krijgt die nog slechts € 2.7 k bruto pensioen, en slechts 1.8 k netto pensioen.
    MAAR als die een tweede pijler krijgt volgens bovenstaande, geciteerde "Vlaamse" regels, krijgt die indien die groepsverzekering een rendement van 3.9% zou hebben jaarlijks (Pensioenfondsen boekten de voorbije 40 jaar een gemiddeld rendement van 6,2 procent per jaar. Gecorrigeerd voor inflatie is dat 3,9 procent en ja ik weet dat dat géén garantie is voor de toekomst), dan schat ik dat die met gemak een pensioenspaarpotje van € 278k+(en dan houd ik nog geen rekening met een bijdrage op vakantiegeld/eindejaarspremie) opgebouwd gaat hebben! Als je nog 20 jaar leeft na je pensioendatum is dat ongeveer € 900 netto per maand waard als je het opleeft, of € 230 à 460 per maand als je louter van de rente zou profiteren (bij 1 à 2% spaarrente).
    Nu goed, leerkrachten gebruiken ontegensprekelijk ook al graag eens verlofstelsels, 4/5 werken, etc. dus dat zou die tweede pijler ook neerwaarts beïnvloeden natuurlijk, maar die impact gaat er ook zijn op het statutair pensioen in opties 1 en 2.
Zeg nu zelf: dan zou je qua pensioenvoorwaarden* toch liever optie 3 ("contractueel") hebben met een werknemerspensioen + tweede pijler aan 5 tot 8% dan optie 2 "bespaard statutair"?
Als je voortijdig dreigt te sterven is die tweede pijler tenminste wél voor jou om nog op het laatste moment iets leuks mee te doen (een wereldreis wanneer je terminaal bent) of aan je erfgenamen achter te laten.
*Behalve dan dat in het onderwijs vriendjespolitiek welig tiert, en dat die benoeming ook nog voor andere redenen bestaat...
Maar qua harmonisering van pensioenstelsels...

Voor de mensen die nu echter en route zouden switchen tussen zo'n systemen, die gaan natuurlijk gejost zijn door het gebrek aan accumulatief effect van de rente. Maar laten we wel wezen, de huidige hervorming van statutaire pensioenen is in de eerste plaats een besparing, op maat van de babyboomers en genX'ers die relatief onaangeroerd gelaten worden (behalve de allerhoogste pensioenen die meer dan € 5k bruto hebben) ... en een eis ter compensatie voor de jongere generaties lijkt mij méér dan gerechtvaardigd.

Nu goed, ik zie de Vlaamse regering heus geen dergelijke loonsverhoging doorvoeren voor zijn leerkrachten, ze betalen immers al langer dan de dag van vandaag hun ambtenaren beter (maaltijdcheques, betere 13e maand) dan hun ambtenaren, maar het is een interessante denkoefening.
Mocht ik nog leerkracht zijn, zou ik eerder staken voor een deftige tweede pijler, en niet voor de pensioenleeftijd van babyboomers en GenX'ers. Vasthouden aan optie 1 is onrealistisch.

Zeg nu zelf: dan zou je qua pensioenvoorwaarden* toch liever optie 3 ("contractueel") hebben met een werknemerspensioen + tweede pijler aan 5 tot 8% dan optie 2 "bespaard statutair"?
Het doel is niet besparen hè, het doel is een beter pensioen.

Er gaat wellicht nog een andere stevige opslag komen: MC 12 €, ook in de zorg is er mogelijks nog ruimte voor hogere lonen.

Terug
Bovenaan