Loontrekkende vs ambtenaar

Enfin, al eens aan het rekenen geweest.

We schaffen geleidelijk deze ongelijkheid in de pensioenberekening voor statutairen af door de referentieperiode voor deze
berekening vanaf 2027 jaarlijks te verlengen, zodat deze 45 jaar bereikt in 2062.

Dus iemand die in 2026 op pensioen gaat, krijgt volledig de oude berekening.
Iemand die op 1.1.2051 op pensioen gaat, krijgt het gemiddelde van de laatste 35jaar dus

Tegelijkertijd:
Van zodra op basis van deze nieuwe berekening het pensioen van statutaire ambtenaren slechts gelijk zou worden aan het
pensioen van contractuelen (met inbegrip van hun 2e pijler) wordt bij wet de invoering van een 2e pijler voor statutairen
mogelijk gemaakt en gefinancierd.

Ze moeten dan toch al voor een bepaalde groep al dus vrij snel een groepsverzekering inlassen.

Laatst bewerkt:
Dat is dus wat voor mij onduidelijk is, vanaf wanneer krijgt een vastbenoemde recht op de tweede pijler?
Eigenlijk zou dat direct al moeten ingaan voor een groot deel van de ambtenaren. Als -40'er ben ik alleszins genaaid. Positief is dat de concurrentie voor promoties misschien zal toenemen. We vinden amper mensen die promotie willen maken.

Het is volgens mij enkel mogelijk in een sluitend systeem zoals bij ons:
  • Persoon werkt bijvoorbeeld fulltime. Dat zijn X-aantal werkuren voor de komende maanden.
  • We geven hem een stuk of 10 projecten. Elk project heeft zijn eigen voorgecalculeerde workload (ook uitgedrukt in uren) waarin de project manager dat project rond moet krijgen van A tot Z, want op basis daarvan werd het project verkocht aan de klant. Dat is dus vrij scherp gecalculeerd, anders krijgen onze sales-mensen dit project niet verkocht wegens te duur. Elk uur dat je er extra aan besteedt, knaagt aan onze marge. De som van alle workload van die 10 projecten moet ongeveer X uren zijn zodat elk uur voor de komende periode zijn invulling heeft gekregen.
  • Je verplicht uw project manager om elk gewerkt uur te boeken op één van die projecten, waarbij uiteraard ook het budget van elk project in de gaten wordt gehouden in de wekelijkse verantwoordingsmeeting naar uw teamlead.
  • Dit alles met 10% marge voor administratie, overkoepelend werk zoals planning, opvolgingsmeetings, intern naslagwerk, opleiding geven, opleiding krijgen, werkgroepen, enzovoort. Ook te boeken en dus te controleren uiteraard.
Dat is een waterdicht systeem.
Ik denk dat veel mensen nog zouden opkijken wanneer ze in bovenstaand systeem zouden terechtkomen waarbij je elk gewerkt uur moet kunnen verantwoorden naar hiërarchie en naar klanten. Zeker wanneer je regiewerk doet. Dan komt de klant met zijn factuur naar jou: "ik zie dat je op dag X 4 uur gefactureerd hebt aan taak Y. Hoe kan dat nu zoveel werk zijn?". Dan kun je maar beter hopen dat je niet teveel fouten hebt gemaakt tijdens uw werk waardoor je eens opnieuw moest beginnen, dat je niet eens per ongeluk iets vergat op te slaan, dat uw PC niet begon te flippen, ... want dat aanvaardt de klant niet natuurlijk. En dan heb ik het nog niet over sjoemelen zoals huishoudelijke taken beginnen doen enzovoort.

Velen zouden opkijken hoe weinig ze eigenlijk niet werken in verhouding tot wat op hun contract staat.
En dit mensen, is wat we noemen "excel-management" en naar mijn mening "toxisch micro management"

Je gaat er verder van uit dat het eene uur werken gelijk is aan een ander uur werken. Dat is niet zo. Ik hoop oprecht dat ik nooit iemand zoals dit als leidinggevende heb want ik kan zoiets niet aan.

Verder: mijn manager bijvoorbeeld interesseert timesheets niet. Hij wil wel resultaten en betrokkenheid zien. Letterlijk gezegd door hem: "als ik op het punt kom dat ik me moet afvragen wat die mensen juist doen, is er al vertrouwensbreuk en maken timesheets en micromanagement eigenlijk niet meer uit".

Eigenlijk zou dat direct al moeten ingaan voor een groot deel van de ambtenaren. Als -40'er ben ik alleszins genaaid. Positief is dat de concurrentie voor promoties misschien zal toenemen. We vinden amper mensen die promotie willen maken.

Idem.

Ben 34 jaar oud en 12 jaar ambtenaar dus heb het ook vlaggen. Kan mij er niet aan opjagen want het zat er al dik aan te komen. Maar wel benieuwd wat er tegenover staat.

Ik zou dat gerust willen

Maar om nu nog eerst wat naar de unief te gaan om wat vakken te volgen zodat ik het juiste papiertje in handen heb, dat wil ik dan weer niet.

Hoog tijd dat ze mensen gaan beoordelen op kennis + resultaten ipv diploma

Efkes citeren i.v.m. dat onderzoek van het salariskompas wat hier regelmatig wordt aangehaald en waaruit zou blijken dat ambtenaren beter betaald zijn:
Jobat vergelijkt op basis van gemiddelde lonen en niet op basis van mediaanlonen. Dat heeft veel impact, want een goede vergelijking tussen een ambtenarenloon en een loon in de privé moet gebeuren op basis van doorsneecompensaties, volgens de mediaan dus.
...
Een dergelijke mediaanvergelijking gebeurt elk jaar door FOD BOSA
...
Het basissalaris van een statutair ambtenaar ligt inderdaad 12 procent hoger dan dat van een gelijke werknemer in de privésector. Maar als we kijken naar de totale verloning (salariswagen, premies, maaltijdcheques, winstparticipaties, ...) dan verdienen werknemers in de privé 8 procent meer.
...
Dat gemiddelde verschil keert terug over alle niveaus en klassen heen.
Komt uit het boekske van het ACV hé, kies zelf hoe groot de korrel zout is waarmee je dit dan neemt. Al hecht ik zelf meer belang aan cijfers van FOD BOSA dan een salariskompas van jobat en de conclusies die één mediagenieke prof daaruit trekt.

Komt er nog bij dat het gros van de ambtenaren die recent aangeworven zijn niet statutair is en het hele verhaal over beter pensioen en dergelijke voor die groep sowieso al niet opgaat.

Omdat leerkracht toch dicht aanleunt bij ambtenaar:

Mijn ex-collega kan dat voorlopig ook bevestigen, paar maand geleden de overstap gemaakt en doet het graag, eerste maanden zijn de lastigste naar verluidt - daar is hij alvast door. Qua loon ongeveer hetzelfde maar heeft wel tankkaart/MC's moeten inleveren (had wel geen bedrijfswagen) - maar weegt voorlopig niet op tegen de voordelen voor zijn situatie.

Loonkloof tussen onderwijs en privésector bedraagt minder dan 4 procent (als je extralegale voordelen niet meetelt)

Hoe kan je een heel artikel schrijven over de loonkloof zonder 1 woord over vakantiedagen te zeggen :wtf:
het in natuurlijk gemakkelijk om enkel te kijken naar het brutoloon om zo een artikel te kunnen schrijven.

Aangezien de extra legale voordelen ook horen tot het loonpakket en het aantal vakantiedagen een bepalende factor zijn.

Anderzijds is de vrijheid om verlof te nemen weer minder in het onderwijs en valt het verlof altijd in een hoogseizoen, waardoor reizen duurder zijn. Dit kan voor de een niets uitmaken, voor de andere weer wel.

Wij vinden al geen volk inclusief de vaste benoeming. Zwijg stil dat we er gaan vinden op contractuele basis...
We hebben zelfs anciens die naar de privé gaan of de regionale overheden (betere omkadering (ergo meer volk), betere verloning, niet nationaal actief dus korter bij huis werken,...).

Of misschien juist wel. Het soort volk dat je met statutaire jobs lokt lijkt me nu door de band nu niet meteen de meest ambitieuze en creatieve mensen die heel hun leven op dezelfde stoel willen blijven zitten.
Ik zou in ieder geval nooit interesse hebben in eender welke statutaire job, gewoon omdat ik om de zoveel tijd van job wil veranderen en je zonder deftige tweede pijler serieus gesjareld bent als je te lang in statutaire jobs blijft hangen.

Of misschien juist wel. Het soort volk dat je met statutaire jobs lokt lijkt me nu door de band nu niet meteen de meest ambitieuze en creatieve mensen die heel hun leven op dezelfde stoel willen blijven zitten.
Ik zou in ieder geval nooit interesse hebben in eender welke statutaire job, gewoon omdat ik om de zoveel tijd van job wil veranderen en je zonder deftige tweede pijler serieus gesjareld bent als je te lang in statutaire jobs blijft hangen.
Dat is net het voordeel van de overheid, je kan om de zoveel tijd iets anders doen terwijl je loon minstens hetzelfde blijft en ja anciënniteit blijft opbouwen. Ik zit aan mijn 5de verschillende functie op pakweg 15 jaar.

En dat laatste ivm die 2de pijler was tot nog toe geen probleem, tot ze nu opeens een grote hap uit het pensioen nemen.

Dat is net het voordeel van de overheid, je kan om de zoveel tijd iets anders doen terwijl je loon minstens hetzelfde blijft en ja anciënniteit blijft opbouwen. Ik zit aan mijn 5de verschillende functie op pakweg 15 jaar.

En dat laatste ivm die 2de pijler was tot nog toe geen probleem, tot ze nu opeens een grote hap uit het pensioen nemen.

Die interne mobiliteit bij de federale is ook maar zus en zo, en de werkomgeving blijft in veel van de gevallen toch min of meer hetzelfde. Kan je toch niet vergelijken met écht van job veranderen.

Door die vaste benoemingen af te schaffen komt er hopelijk eens wat meer verloop onder het personeel. Meer nieuwe mensen met nieuwe ideeën i.p.v. dezelfde gezichten die er 30 jaar op dezelfde stoel blijven zitten.

Die interne mobiliteit bij de federale is ook maar zus en zo, en de werkomgeving blijft in veel van de gevallen toch min of meer hetzelfde. Kan je toch niet vergelijken met écht van job veranderen.

Door die vaste benoemingen af te schaffen komt er hopelijk eens wat meer verloop onder het personeel. Meer nieuwe mensen met nieuwe ideeën i.p.v. dezelfde gezichten die er 30 jaar op dezelfde stoel blijven zitten.
In principe zou je dat moeten toejuichen maar de weddes zijn echt niet interessant als >50 jarige om dan nog bij de fod te beginnen. Verloop naar de privé zal je wel hebben.

Eigenlijk zou een moderner loonbeleid bij de fods een topprioriteit moeten zijn. Dit zou goedkoper kunnen zijn en de job (soms) aantrekkelijker kunnen maken maar daar is niemand mee bezig.

Liever €800/dag betalen voor een (junior) functioneel analist van een consultancy boite dan zo´n profiel intern werven voor minder dan de helft vd prijs maar omdat ze daar geen weddeschalen voor hebben gaat dat niet...

In principe zou je dat moeten toejuichen maar de weddes zijn echt niet interessant als >50 jarige om dan nog bij de fod te beginnen. Verloop naar de privé zal je wel hebben.

Eigenlijk zou een moderner loonbeleid bij de fods een topprioriteit moeten zijn. Dit zou goedkoper kunnen zijn en de job (soms) aantrekkelijker kunnen maken maar daar is niemand mee bezig.

Liever €800/dag betalen voor een (junior) functioneel analist van een consultancy boite dan zo´n profiel intern werven voor minder dan de helft vd prijs maar omdat ze daar geen weddeschalen voor hebben gaat dat niet...

Daarom dat ze de loonschalen nog meer moeten aanpassen in functie van daadwerkelijke expertise.
Ok, tegenwoordig kun je ook al ervaring uit de privé laten erkennen en werven ze voor A2 en A3 functies ook al 'buitenstaanders' aan. Maar nog altijd is loon bij de federale (en ook voor een heel groot stuk bij de Vlaamse overheid) te veel gebaseerd op louter de duur dat je al op de stoel zit en niet op merites. De overheid is ook de enige sector waar een oude knar zonder veel kennis en meerwaarde het meeste verdient simpelweg omdat die al het langste lucht uitademt. Anciënniteit moet uiteraard blijven meetellen, maar het mag best wel wat getemperd worden en meer in de richting van 'pay for worth' evolueren.

Bij de FODs lopen er gewoon te veel mensen rond die ergens 30 jaar geleden zonder diploma zijn binnengerold, na 30 jaar nog altijd vragen moeten stellen aan de pas afgestudeerde universitairen die zijn aangenomen, maar wel een loon hebben waar die nieuwe bijna van achterover valt.

Terug
Bovenaan