Heerlijk, die prikklok. Heb ik ook nog meegemaakt als Vlaams ambtenaar.Bij mijn werkgever, de overheid, waar er zeer ruime glijdende werkuren zijn werken we nochtans met een tikklok die iedere minuut aanwezigheid of afwezigheid registreert.
Realiteit was als volgt:
- Je prikt in. Laatste toegelaten inpriktijd was 9u15. Tijd begint te lopen.
- Je werkt. Maar er is amper tot geen controle over hoeveel werk je verzet die dag. Ah neen, want "de controle" bestaat uit de prikklok en iedereen verschuilt zich daarachter.
- Je prikt uit. Vroegste toegelaten uitpriktijd was 16u. Maar je kon ook perfect nog om 18u30 of later uitprikken.
Dus wat deed iedereen? Tijdens het werk regelde iedereen zijn privé-zaken terwijl uw werktijd doorloopt. Tegen dat je thuis kwam moest je niets anders meer doen dan in de zetel ploffen. Al uw administratie, telefoontjes, mailtjes, ... waren al gedaan. En iedereen had op den duur een zodanig potje "overuren" opgebouwd dat je met gemak enkele weken aan een stuk van 9u15 tot 16u kon werken. Heerlijk.
Dat was pre-coronatijd. Sindsdien met het thuiswerken ligt de weg naar misbruik nog 10 keer meer open dan vroeger natuurlijk. Vroeger moest je tenminste op kantoor zijn om te prikken en kon je misschien uw administratie doen, maar niet uw boodschappen, koken en de was en de plas. Ik kan maar hopen dat er sindsdien een gedegen controlesysteem werd ingevoerd sinds het uitgebreide thuiswerken. Maar ik heb daar bitter weinig hoop in. Zie hieronder.
@Vlaamse Ambtenaren op dit forum: please, enlighten us. Hoe wordt er momenteel controle uitgeoefend op het thuiswerk?
Hoezo wordt er dan laconiek omgegaan met werkuren?
Laat ons zeggen dat ze bepaalde cliché's bevestigt over het thuis"werken". Om maar niet te zeggen dat ze gans haar huishouden doet tijdens de werkuren.
Haar laptop is ingesteld op "nooit sluimeren" en "nooit slapen", ze lacht dan over "af en toe eens met uw muis gaan bewegen om op online te blijven staan op Teams".
Op sommige dagen had ze haar laptop nog niet opengedaan die dag.
Het ene (flexibele werkuren die een betere worklife-balance garanderen) sluit het andere (effectief plichtsbewust het contractueel voorzien aantal uren presteren) zeker niet uit. Een tikklok is daar een hulpmiddel voor. Maar ook zonder tikklok is dat perfect mogelijk.
Het is volgens mij enkel mogelijk in een sluitend systeem zoals bij ons:
- Persoon werkt bijvoorbeeld fulltime. Dat zijn X-aantal werkuren voor de komende maanden.
- We geven hem een stuk of 10 projecten. Elk project heeft zijn eigen voorgecalculeerde workload (ook uitgedrukt in uren) waarin de project manager dat project rond moet krijgen van A tot Z, want op basis daarvan werd het project verkocht aan de klant. Dat is dus vrij scherp gecalculeerd, anders krijgen onze sales-mensen dit project niet verkocht wegens te duur. Elk uur dat je er extra aan besteedt, knaagt aan onze marge. De som van alle workload van die 10 projecten moet ongeveer X uren zijn zodat elk uur voor de komende periode zijn invulling heeft gekregen.
- Je verplicht uw project manager om elk gewerkt uur te boeken op één van die projecten, waarbij uiteraard ook het budget van elk project in de gaten wordt gehouden in de wekelijkse verantwoordingsmeeting naar uw teamlead.
- Dit alles met 10% marge voor administratie, overkoepelend werk zoals planning, opvolgingsmeetings, intern naslagwerk, opleiding geven, opleiding krijgen, werkgroepen, enzovoort. Ook te boeken en dus te controleren uiteraard.
Ik denk dat veel mensen nog zouden opkijken wanneer ze in bovenstaand systeem zouden terechtkomen waarbij je elk gewerkt uur moet kunnen verantwoorden naar hiërarchie en naar klanten. Zeker wanneer je regiewerk doet. Dan komt de klant met zijn factuur naar jou: "ik zie dat je op dag X 4 uur gefactureerd hebt aan taak Y. Hoe kan dat nu zoveel werk zijn?". Dan kun je maar beter hopen dat je niet teveel fouten hebt gemaakt tijdens uw werk waardoor je eens opnieuw moest beginnen, dat je niet eens per ongeluk iets vergat op te slaan, dat uw PC niet begon te flippen, ... want dat aanvaardt de klant niet natuurlijk. En dan heb ik het nog niet over sjoemelen zoals huishoudelijke taken beginnen doen enzovoort.
Velen zouden opkijken hoe weinig ze eigenlijk niet werken in verhouding tot wat op hun contract staat.